Przejdź do zawartości

System kaucyjny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Pomoc Netis
Kkundzicz (dyskusja | edycje)
PSK:: rozwinięcie
Kkundzicz (dyskusja | edycje)
 
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
= '''System kaucyjny w systemie HiperMarket i xKasNet''' =
= System kaucyjny w systemie HiperMarket i xKasNet =
[[Plik:Piktogram kaucje.png|mały|brak]]
[[Plik:Piktogram kaucje.png|mały|brak|Symbole opakowań objętych systemem kaucyjnym]]




Linia 33: Linia 33:
'''Operator kaucyjny''' to instytucja odpowiedzialna za obsługę i rozliczanie systemu kaucyjnego, do której przekazywane są dane o zebranych frakcjach (PET, CAN, BUT). Każdy sklep ma obowiązek raportować wyniki zbiórki do operatora kaucyjnego – raportowanie może odbywać się ręcznie przez platformę operatora lub automatycznie poprzez integrację systemu kasowego.
'''Operator kaucyjny''' to instytucja odpowiedzialna za obsługę i rozliczanie systemu kaucyjnego, do której przekazywane są dane o zebranych frakcjach (PET, CAN, BUT). Każdy sklep ma obowiązek raportować wyniki zbiórki do operatora kaucyjnego – raportowanie może odbywać się ręcznie przez platformę operatora lub automatycznie poprzez integrację systemu kasowego.


Poniżej lista operatorów z którymi współpracujemy:
=== Lista operatorów z którymi współpracujemy ===
 
* '''PSK – Polski system kaucyjny.''' Szczegóły, w tym instrukcje rejestracji znajdują się na stronie, link poniżej.  https://polskisystemkaucyjny.pl/dla-detalistow/
* '''PSK – Polski system kaucyjny.''' Szczegóły, w tym instrukcje rejestracji znajdują się na stronie, link poniżej.  <nowiki>https://polskisystemkaucyjny.pl/dla-detalistow/</nowiki>


* '''Zwrotka –''' Po podpisaniu formalności , sklep otrzymuje dane identyfikujące sklep.  <nowiki>https://zwrotka.com/kontakt</nowiki>
* '''Zwrotka –''' Po podpisaniu formalności , sklep otrzymuje dane identyfikujące sklep.  <nowiki>https://zwrotka.com/kontakt</nowiki>
* '''Polka –'''  po podpisaniu umowy klient rejestruje się na portal i otrzymuje dane identyfikujące sklep  <nowiki>https://www.kaucja.pl/</nowiki>
* '''Polka –'''  po podpisaniu umowy klient rejestruje się na portal i otrzymuje dane identyfikujące sklep  https://www.kaucja.pl/


oraz multioperator:  
oraz multioperator:  


* '''Kaucyjni.pl DRS COMP''' - multi-operator zrzeszający w jednym panelu kilku operatorów. <nowiki>https://kaucyjni.pl/</nowiki>
* '''Kaucyjni.pl DRS COMP''' multi-operator zrzeszający w jednym panelu kilku operatorów. https://kaucyjni.pl/


Aby móc przystąpić do systemu kaucyjnego, należy podpisać umowę z przynajmniej jednym Operatorem Kaucyjnym.  
Aby móc przystąpić do systemu kaucyjnego, należy podpisać umowę z przynajmniej jednym Operatorem Kaucyjnym.  
Linia 63: Linia 62:
= Rozwiązania przygotowane w systemie HiperMarket i XKasnet: =
= Rozwiązania przygotowane w systemie HiperMarket i XKasnet: =


=== '''Zbiórka ręczna – wersja podstawowa (bez integracji systemu HM z operatorem kaucyjnym)''' ===
=== Zbiórka ręczna – wersja podstawowa (bez integracji systemu HM z operatorem kaucyjnym) ===
Aby uruchomić zbiórkę ręczną w wersji podstawowej należy wykonać następujące kroki  
Aby uruchomić zbiórkę ręczną w wersji podstawowej należy wykonać następujące kroki  


* Proszę utworzyć nową kategorię: '''„system kaucyjny”'''.
* Proszę utworzyć nową [[Podział w systemie HiperMarket Centrala#Kategorie|kategorię]]: '''„system kaucyjny”'''.
* Należy założyć 3 nowe towary odpowiadające frakcjom i oznaczyć je identycznie jak obecnie oznaczone są obecnie funkcjonujące butelki.  
* Należy założyć 3 [[Katalog towarowy systemu HiperMarket Centrala|nowe towary]] odpowiadające frakcjom i oznaczyć je identycznie jak obecnie oznaczone są obecnie funkcjonujące butelki.  
** PET (butelka plastikowa)
** PET (butelka plastikowa)
** CAN (puszka)
** CAN (puszka)
** BUT (butelka szklana)Należy wycenić je tak, aby cena ich zakupu była taka sama jak cena sprzedaży.
** BUT (butelka szklana)Należy wycenić je tak, aby cena ich zakupu była taka sama jak cena sprzedaży.
 
** Towary należy dodać do grupy Opakowania[[Plik:Tworzenie towaru.png|mały|895x895px|brak]]
[[Plik:Tworzenie towaru.png|mały|895x895px|brak]]
 


* Jeśli w Państwa przypadku kaucje nie występują – prosimy o kontakt z nami.  
* Jeśli w Państwa przypadku kaucje nie występują – prosimy o kontakt z nami.  
Linia 79: Linia 76:
* Jeśli korzystają Państwo ze sterowania towarami, proszę przypisać je do grupy '''„obowiązkowe”''', aby były widoczne w sklepach.  
* Jeśli korzystają Państwo ze sterowania towarami, proszę przypisać je do grupy '''„obowiązkowe”''', aby były widoczne w sklepach.  


=== '''Sprzedaż i przyjęcia towarów''' ===
=== Sprzedaż i przyjęcia towarów ===
Istnieją dwie możliwości:
Istnieją dwie możliwości:


==== '''Opcja 1 (tandem):''' ====
==== Opcja 1 (tandem): ====
 
* Po założeniu towarów należy powiązać nowe kaucje w tandemie z towarem (tak jak dotychczas butelki z piwem). Realizujemy to przy wprowadzaniu nowego towaru lub poprzez funkcję - Grupowa zmiana kat,grup,dost,prod,dział CTRL+T.   Następnie wybieramy opcję - Ustaw tandem na towarach.  Tandemy dopiero zakładamy, jak będą dostępne '''nowe towary kaucyjne z nowymi EAN.'''
 
[[Plik:Tandem.png|mały|938x938px|brak]]


* Po założeniu towarów należy powiązać nowe kaucje w tandemie z towarem (tak jak dotychczas butelki z piwem). Realizujemy to przy wprowadzaniu nowego towaru lub poprzez funkcję - Grupowa zmiana kat,grup,dost,prod,dział CTRL+T.   Następnie wybieramy opcję - Ustaw tandem na towarach.  Tandemy dopiero zakładamy, jak będą dostępne '''nowe towary kaucyjne z nowymi EAN.''' [[Plik:Tandem.png|mały|938x938px|brak]]


* Uwaga! Przy przyjęciu towarów na stan opakowania również automatycznie dodadzą się na dokument PZ, a tym samym będą wpływać na stan magazynu. Przy sprzedaży opakowania z automatu dodadzą się na paragon.
* Uwaga! Przy przyjęciu towarów na stan opakowania również automatycznie dodadzą się na dokument PZ, a tym samym będą wpływać na stan magazynu. Przy sprzedaży opakowania z automatu dodadzą się na paragon.


'''Opcja 2 (bez tandemu):'''
==== Opcja 2 (bez tandemu): ====
 
* Rozwiązanie działa dla operatorów: '''Polka, Comp i PSK''' - przy tych integracjach każda kasa pobiera bazę opakowań kaucjonowanych i rozpoznaje je offline.
* Rozwiązanie działa dla operatorów: '''Polka, Comp i PSK''' - przy tych integracjach każda kasa pobiera bazę opakowań kaucjonowanych i rozpoznaje je offline.  
* Przy sprzedaży opakowania doliczane są do paragonu na podstawie bazy operatora.  
* Przy sprzedaży opakowania doliczane są do paragonu na podstawie bazy operatora.  
* Przy przyjęciu towarów opakowania '''nie''' są automatycznie dodawane do dokumentów.  
* Przy przyjęciu towarów opakowania '''nie''' są automatycznie dodawane do dokumentów.  
Linia 110: Linia 103:


* Przed rozpoczęciem sprzedaży na kasie (nabijaniem towarów na paragon) należy najpierw zakończyć proces przyjmowania kaucji.
* Przed rozpoczęciem sprzedaży na kasie (nabijaniem towarów na paragon) należy najpierw zakończyć proces przyjmowania kaucji.
[[Plik:Kaucjexkasnet123.png|mały|589x589px|brak]]


* „Stare” kaucje będę pokazywane tak jak dotychczas
* „Stare” kaucje będę pokazywane tak jak dotychczas [[Plik:Xkasnet1234.png|brak|mały|555x555px]]
* Przed przyjęciem opakowania kaucyjnego oznaczonego nowym systemem kaucyjnym, należy wybrać przycisk „Otwórz worek”. Dalej należy zeskanować przyjmowane opakowania. Jeśli dane opakowanie mamy w bazie, system z automatu doda odpowiednią frakcję. Jeśli opakowania w naszej bazie nie ma, system wyświetli okno gdzie wybierzemy jaką frakcję przyjmujemy. Nie spowoduje to dodania takiego opakowania do bazy towarowej sklepu.  
* Przed przyjęciem opakowania kaucyjnego oznaczonego nowym systemem kaucyjnym, należy wybrać przycisk „Otwórz worek”. Dalej należy zeskanować przyjmowane opakowania. Jeśli dane opakowanie mamy w bazie, system z automatu doda odpowiednią frakcję. Jeśli opakowania w naszej bazie nie ma, system wyświetli okno gdzie wybierzemy jaką frakcję przyjmujemy. Nie spowoduje to dodania takiego opakowania do bazy towarowej sklepu. [[Plik:Xkasnetworek.png|brak|mały|588x588px]]
* W przypadku nie wybrania worka wyświetla się przypomnienie.[[Plik:Worek1.png|brak|mały|589x589px]]
* Worek otwieramy tylko raz, skanujemy opakowania do momentu zapełnienia worka – wówczas wybieramy „Zamknij worek”.
* Worek otwieramy tylko raz, skanujemy opakowania do momentu zapełnienia worka – wówczas wybieramy „Zamknij worek”.
* Na etapie zamykania worka wyświetla się okno, w którym możliwe jest uzupełnienie numeru plomby.
* W przypadku próby otwarcia "otwartego " worka pojawi się informacja o braku takiej możliwości. [[Plik:Worek 4.png|brak|mały|591x591px]]
* Worek przypisany jest do kasy.
* Na etapie zamykania worka wyświetla się okno, w którym możliwe jest uzupełnienie numeru plomby.[[Plik:Plomba.png|brak|mały|589x589px]]
* Worek przypisany jest do kasy.[[Plik:Xkasnet kaucje zwrot.png|mały|603x603px|brak]]


[[Plik:Xkasnet kaucje zwrot.png|mały|603x603px|brak]]
* Oznaczenia worków i przypisanie do frakcji jest konfigurowalne pod indywidualne wymagania klienta.
 
* W przypadku konfiguracji kasy z operatorem kaucyjnym, domyślnym sposobem rozliczenia zapłaty za oddane opakowania (frakcje) jest gotówka. Istnieje jednak możliwość dostosowania ustawień systemu zgodnie z ustaleniami wdrożeniowymi.  W konfiguracji można określić, czy:
* Oznaczenia worków i przypisanie do frakcji jest konfigurowalne pod indywidualne wymagania klienta.
** system drukuje bon (który następnie może zostać zrealizowany przez klienta – np. wymieniony na gotówkę lub wykorzystany przy zakupach),
* Wydanie bonu odbywa się po kliknięciu w przycisk „Finalizuj”
** lub też czy kasjer wypłaca gotówkę bezpośrednio.  Opcjonalnie możliwe jest również ustawienie obiegu dwutorowego, w którym kasjer samodzielnie decyduje – za pomocą przycisku na ekranie – czy:
* UWAGA! Bon drukowany jest tylko i wyłącznie do opakowań objętych nowym systemem kaucyjnym, do „Starych” kaucji wydrukuje się wypłata z kasy jak dotychczas.
** wypłacić kwotę kaucji w gotówce,
** czy wydrukować bon do wykorzystania.  Wydanie bonu następuje po kliknięciu przycisku „Finalizuj”.<blockquote>⚠️ '''Uwaga:''' Bon drukowany jest '''wyłącznie dla opakowań objętych nowym systemem kaucyjnym'''.  Dla tzw. „starych” kaucji (np. butelki po piwie) nadal obowiązuje dotychczasowy sposób rozliczenia – czyli '''wypłata gotówki z kasy'''.</blockquote>


== Rozliczenie z Klientem ==
== Rozliczenie z Klientem ==
Linia 131: Linia 125:
** w systemie kasowym wybieramy „Opcje kasjera”
** w systemie kasowym wybieramy „Opcje kasjera”
** z menu wybieramy opcję „Bony”
** z menu wybieramy opcję „Bony”
** Po zeskanowaniu wszystkich bonów pojawi się lista bonów.
** Po zeskanowaniu wszystkich bonów pojawi się lista bonów.[[Plik:Xkasnetkaucje 2.png|mały|615x615px|brak]]
[[Plik:Xkasnetkaucje 2.png|mały|615x615px|brak]]
 
 
* Wybierając przycisk „gotówka” system umożliwia realizację bonu poprzez wypłatę gotówki.


[[Plik:Xkasnetkaucje3.png|mały|598x598px|brak]]
* Wybierając przycisk „gotówka” system umożliwia realizację bonu poprzez wypłatę gotówki.[[Plik:Xkasnetkaucje3.png|mały|598x598px|brak]]


Przyjęte ilości opakowań kaucyjnych należy wprowadzić w panelu Operatora Kaucyjnego, z którym podpisano umowę.  
Przyjęte ilości opakowań kaucyjnych należy wprowadzić w panelu Operatora Kaucyjnego, z którym podpisano umowę.  
Linia 152: Linia 142:
Po podpisaniu umowy z Operatorem kaucyjnym (Zwrotka, Polka, PSK) należy zarejestrować się w panelu danego operatora i przekazać NETIS dane konfiguracyjne.  
Po podpisaniu umowy z Operatorem kaucyjnym (Zwrotka, Polka, PSK) należy zarejestrować się w panelu danego operatora i przekazać NETIS dane konfiguracyjne.  


=== '''Zwrotka''' ===
=== Zwrotka ===
* Skorzystanie z funkcjonalności wymaga:  Zarejestrowania podmiotu handlowego biorącego udział w zbiórce opakowań w systemie ZWROTKA
Skorzystanie z funkcjonalności wymaga:   
* Zarejestrowania podmiotu handlowego biorącego udział w zbiórce opakowań w systemie ZWROTKA
* Wprowadzenia danych sklepów i maszyn RVM związanych z danym podmiotem w panelu www MARKET w systemie ZWROTKA.
* Wprowadzenia danych sklepów i maszyn RVM związanych z danym podmiotem w panelu www MARKET w systemie ZWROTKA.
* Wygenerowania kluczy dostępowych do RETAIL REST API dla wybranych lub wszystkich sklepów w panelu www MARKET w systemie ZWROTKA.
* Uwagi: Klucze dostępowe generowane są indywidualnie dla każdego sklepu.
* Przekazania wygenerowanych kluczy dostępowych do systemu sprzedaży w celu obsługi z ich użyciem procesu autoryzacji w serwerze autoryzacji ZWROTKA i pozyskaniu tokena dostępu do RETAIL API.
* Przekazania do firmy Netis danych idetyfikacyjnych sklepu :  ID , SECRET
* Uwagi: Klucze dostępowe generowane są indywidualnie dla każdego sklepu.                


=== '''PSK — Polski System Kaucyjny''' ===
=== PSK — Polski System Kaucyjny ===
W celu dołączenia do systemu PSK, Klient musi się zarejestrować w systemie oraz podpisać umowę. Szczegóły, w tym instrukcje rejestracji znajdują się na stronie PSK: https://polskisystemkaucyjny.pl/dla-detalistow/
W celu dołączenia do systemu PSK, Klient musi się zarejestrować w systemie oraz podpisać umowę. Szczegóły, w tym instrukcje rejestracji znajdują się na stronie PSK: https://polskisystemkaucyjny.pl/dla-detalistow/


=== '''PolKa''' ===
=== PolKa ===
Nowy sklep powinien zostać zarejestrowany przez klienta / Detalistę na stronie operatora PolKa: <nowiki>https://drs.primopartner.pl/</nowiki>, w systemie DRS.  
Nowy sklep powinien zostać zarejestrowany przez klienta / Detalistę na stronie operatora PolKa: https://drs.primopartner.pl/, w systemie DRS.  


* Administrator po stronie PolKa, musi zaakceptować nowo utworzone konto w systemie.
* Administrator po stronie PolKa, musi zaakceptować nowo utworzone konto w systemie.
* Osoba rejestrująca nowy sklep – Punkt Zbiórki w systemie DRS, jest jego administratorem po stronie klienta. System DRS nadaje mu indywidualne ID – Collection Point, które jest niezbędne do komunikacji z NETIS.
* Osoba rejestrująca nowy sklep – Punkt Zbiórki w systemie DRS, jest jego administratorem po stronie klienta. System DRS nadaje mu indywidualne ID – '''Collection Point''', które jest niezbędne do komunikacji z NETIS.
 
* Klient musi się skontaktować z BOK Polki ([mailto:bok@polskakaucja.pl bok@polskakaucja.pl]): w celu założenia w jego sklepie typu zbiórki manualnej i maszyn, czyli w tym wypadku kas fiskalnych, jeżeli nie macie Państwo skanerów ręcznych. System DRS, nada wówczas indywidualne ID device, może też być podany numer seryjny kasy, którym dany sklep – PZ będzie się komunikować z Polką za pośrednictwem integracji z NETIS.
 
== Zobacz też ==


* Klient musi się skontaktować z BOK Polki (bok@polskakaucja.pl): w celu założenia w jego sklepie typu zbiórki manualnej i maszyn, czyli w tym wypadku kas fiskalnych, jeżeli nie macie Państwo skanerów ręcznych. System DRS, nada wówczas indywidualne ID device, może też być podany numer seryjny kasy, którym dany sklep – PZ będzie się komunikować z Polką za pośrednictwem integracji z NETIS.
* [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20130000888 Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.]

Aktualna wersja na dzień 06:45, 25 lis 2025

System kaucyjny w systemie HiperMarket i xKasNet

Symbole opakowań objętych systemem kaucyjnym


Od października 2025 roku w Polsce rusza system kaucyjny – rozwiązanie, które zachęca do recyklingu i ponownego wykorzystania opakowań.

W sklepach pojawią się napoje w opakowaniach oznaczonych wyraźnym znakiem kaucji wraz z jej kwotą. System obejmie:

  • plastikowe butelki jednorazowe do 3 litrów,
  • puszki metalowe do 1 litra,
  • szklane butelki wielokrotnego użytku do 1,5 litra.

Kto jest objęty systemem kaucyjnym:

Sklepy i punkty handlowe:

  • sklepy o powierzchni powyżej 200 m² – będą miały obowiązek przyjmowania pustych opakowań i zwrotu kaucji klientom,
  • mniejsze sklepy – mogą w systemie uczestniczyć dobrowolnie, ale jeśli się zdecydują, również muszą przyjmować opakowania i oddawać kaucję.

Rozwiązania techniczne i organizacyjne

• Zbiórka ręczna w sklepach – klient zwraca opakowania w wyznaczonym punkcie i odzyskuje kaucję.

• Butelkomaty w Polsce – automaty do zwrotu butelek i puszek, coraz częściej instalowane w supermarketach i galeriach handlowych.

• Operatorzy systemu kaucyjnego – zarządzają procesem, dbają o transport opakowań, rozliczenia finansowe i wymagane raporty.

Firma Net Innovation Software wychodząc naprzeciw naszym klientom stworzyła rozwiązania dostosowane do każdego z wyżej wymienionych rozwiązań.

Operatorzy kaucyjni

Operator kaucyjny to instytucja odpowiedzialna za obsługę i rozliczanie systemu kaucyjnego, do której przekazywane są dane o zebranych frakcjach (PET, CAN, BUT). Każdy sklep ma obowiązek raportować wyniki zbiórki do operatora kaucyjnego – raportowanie może odbywać się ręcznie przez platformę operatora lub automatycznie poprzez integrację systemu kasowego.

Lista operatorów z którymi współpracujemy

  • Zwrotka – Po podpisaniu formalności , sklep otrzymuje dane identyfikujące sklep. https://zwrotka.com/kontakt
  • Polka – po podpisaniu umowy klient rejestruje się na portal i otrzymuje dane identyfikujące sklep https://www.kaucja.pl/

oraz multioperator:

  • Kaucyjni.pl — DRS COMP — multi-operator zrzeszający w jednym panelu kilku operatorów. https://kaucyjni.pl/

Aby móc przystąpić do systemu kaucyjnego, należy podpisać umowę z przynajmniej jednym Operatorem Kaucyjnym.

Butelkomaty

Butelkomat to urządzenie służące do automatycznego przyjmowania pustych opakowań zwrotnych (PET, CAN, BUT) i wydawania w zamian bonu do realizacji w kasie.

Dzięki integracji z systemem kasowym butelkomat umożliwia szybkie i bezbłędne rozliczanie zwrotów, a raporty z jego działania mogą być automatycznie przekazywane do operatora kaucyjnego.


Poniżej lista firm zajmująca się dystrybucją butelkomatów, z którymi współpracujemy:

  • GreenBottle
  • ReVend
  • RVM System
  • Rekbot
  • Tomra – w trakcie rozmów
  • Envipco – planujemy zakończyć integracje do końca października

Rozwiązania przygotowane w systemie HiperMarket i XKasnet:

Zbiórka ręczna – wersja podstawowa (bez integracji systemu HM z operatorem kaucyjnym)

Aby uruchomić zbiórkę ręczną w wersji podstawowej należy wykonać następujące kroki

  • Proszę utworzyć nową kategorię: „system kaucyjny”.
  • Należy założyć 3 nowe towary odpowiadające frakcjom i oznaczyć je identycznie jak obecnie oznaczone są obecnie funkcjonujące butelki.
    • PET (butelka plastikowa)
    • CAN (puszka)
    • BUT (butelka szklana)Należy wycenić je tak, aby cena ich zakupu była taka sama jak cena sprzedaży.
    • Towary należy dodać do grupy Opakowania
  • Jeśli w Państwa przypadku kaucje nie występują – prosimy o kontakt z nami.
  • Jeśli korzystają Państwo ze sterowania towarami, proszę przypisać je do grupy „obowiązkowe”, aby były widoczne w sklepach.

Sprzedaż i przyjęcia towarów

Istnieją dwie możliwości:

Opcja 1 (tandem):

  • Po założeniu towarów należy powiązać nowe kaucje w tandemie z towarem (tak jak dotychczas butelki z piwem). Realizujemy to przy wprowadzaniu nowego towaru lub poprzez funkcję - Grupowa zmiana kat,grup,dost,prod,dział CTRL+T.  Następnie wybieramy opcję - Ustaw tandem na towarach. Tandemy dopiero zakładamy, jak będą dostępne nowe towary kaucyjne z nowymi EAN.
  • Uwaga! Przy przyjęciu towarów na stan opakowania również automatycznie dodadzą się na dokument PZ, a tym samym będą wpływać na stan magazynu. Przy sprzedaży opakowania z automatu dodadzą się na paragon.

Opcja 2 (bez tandemu):

  • Rozwiązanie działa dla operatorów: Polka, Comp i PSK - przy tych integracjach każda kasa pobiera bazę opakowań kaucjonowanych i rozpoznaje je offline.
  • Przy sprzedaży opakowania doliczane są do paragonu na podstawie bazy operatora.
  • Przy przyjęciu towarów opakowania nie są automatycznie dodawane do dokumentów.


Sprzedaż towaru z opakowaniem zwrotnym

Jeśli towar dodany do paragonu posiada kaucję (tandem) to nastąpi automatycznie dodanie opakowania kaucyjnego i zostanie zwiększona ilość kaucji wydanych razem z tym towarem. Podczas sprzedaży po dodaniu towaru kaucyjnego na kasie przy opcji „Kaucje wydane” pojawi się informacja o wydanych kaucjach.

Jeśli opakowanie nie jest podpięte jako tandem do towaru, należy pamiętać aby dodać je na paragon ręcznie.

Sprzedane towary z opakowaniem kaucyjnym w podglądzie „Kaucji” na kasie są oznaczone odpowiednim piktogramem.

Przyjecie opakowania zwrotnego

  • Przyjęcie opakowania zwrotnego zawsze odbywa się w module „Kaucje”. Po wybraniu opcji „Kaucje” pojawi się zestawienie wydanych kaucji.„Nowe” kaucje oznaczone zostaną przy użyciu piktogramu.
  • Przed rozpoczęciem sprzedaży na kasie (nabijaniem towarów na paragon) należy najpierw zakończyć proces przyjmowania kaucji.
  • „Stare” kaucje będę pokazywane tak jak dotychczas
  • Przed przyjęciem opakowania kaucyjnego oznaczonego nowym systemem kaucyjnym, należy wybrać przycisk „Otwórz worek”. Dalej należy zeskanować przyjmowane opakowania. Jeśli dane opakowanie mamy w bazie, system z automatu doda odpowiednią frakcję. Jeśli opakowania w naszej bazie nie ma, system wyświetli okno gdzie wybierzemy jaką frakcję przyjmujemy. Nie spowoduje to dodania takiego opakowania do bazy towarowej sklepu.
  • W przypadku nie wybrania worka wyświetla się przypomnienie.
  • Worek otwieramy tylko raz, skanujemy opakowania do momentu zapełnienia worka – wówczas wybieramy „Zamknij worek”.
  • W przypadku próby otwarcia "otwartego " worka pojawi się informacja o braku takiej możliwości.
  • Na etapie zamykania worka wyświetla się okno, w którym możliwe jest uzupełnienie numeru plomby.
  • Worek przypisany jest do kasy.
  • Oznaczenia worków i przypisanie do frakcji jest konfigurowalne pod indywidualne wymagania klienta.
  • W przypadku konfiguracji kasy z operatorem kaucyjnym, domyślnym sposobem rozliczenia zapłaty za oddane opakowania (frakcje) jest gotówka. Istnieje jednak możliwość dostosowania ustawień systemu zgodnie z ustaleniami wdrożeniowymi. W konfiguracji można określić, czy:
    • system drukuje bon (który następnie może zostać zrealizowany przez klienta – np. wymieniony na gotówkę lub wykorzystany przy zakupach),
    • lub też czy kasjer wypłaca gotówkę bezpośrednio. Opcjonalnie możliwe jest również ustawienie obiegu dwutorowego, w którym kasjer samodzielnie decyduje – za pomocą przycisku na ekranie – czy:
    • wypłacić kwotę kaucji w gotówce,
    • czy wydrukować bon do wykorzystania. Wydanie bonu następuje po kliknięciu przycisku „Finalizuj”.

      ⚠️ Uwaga: Bon drukowany jest wyłącznie dla opakowań objętych nowym systemem kaucyjnym. Dla tzw. „starych” kaucji (np. butelki po piwie) nadal obowiązuje dotychczasowy sposób rozliczenia – czyli wypłata gotówki z kasy.

Rozliczenie z Klientem

  • Rozliczenie z Klientem, który chce zrealizować swój bon otrzymany za zwrot opakowań kaucyjnych następuje na kasie.
  • Aby zrealizować bon możemy go zeskanować na dwa sposoby:
    • w systemie kasowym wybieramy „Opcje kasjera”
    • z menu wybieramy opcję „Bony”
    • Po zeskanowaniu wszystkich bonów pojawi się lista bonów.
  • Wybierając przycisk „gotówka” system umożliwia realizację bonu poprzez wypłatę gotówki.

Przyjęte ilości opakowań kaucyjnych należy wprowadzić w panelu Operatora Kaucyjnego, z którym podpisano umowę. Alternatywnie będzie możliwość wypłaty gotówki z pominięciem bonu.

System kaucyjny – integracja NETIS – Operator kaucyjny

Dzięki integracji systemu HiperMarket z operatorami kaucyjnymi nie ma potrzeby ręcznego wprowadzania danych w panelu operatora kaucyjnego. Informacje są automatycznie przesyłane z systemu kasowego xKasNet / mKasNet do operatora, co oszczędza czas, eliminuje ryzyko pomyłek i zwiększa wygodę obsługi.

W wariancie premium zeskanowany kod butelki jest weryfikowany w centralnej bazie opakowań zwrotnych dostarczanej przez operatora kaucyjnego w celu potwierdzenia, czy są Państwo zobowiązani do zwrotu kaucji za dane opakowanie.

W tej wersji również należy założyć trzy frakcje w systemie HM, oznaczyć je jako kaucje. Jeśli chodzi o tandemy to w przypadku operatorów PolKa, Comp i PSK nie muszą być dodawane do towarów (opis wyżej).

Ta wersja obsługi systemu kaucyjnego jest wersją premium – jeśli jeszcze nie dostaliście Państwo oferty prośba o kontakt z działem handlowym Netis: dh@netis.pl

Konfiguracja integracji NETIS – Operator Kaucyjny

Po podpisaniu umowy z Operatorem kaucyjnym (Zwrotka, Polka, PSK) należy zarejestrować się w panelu danego operatora i przekazać NETIS dane konfiguracyjne.

Zwrotka

Skorzystanie z funkcjonalności wymaga:

  • Zarejestrowania podmiotu handlowego biorącego udział w zbiórce opakowań w systemie ZWROTKA
  • Wprowadzenia danych sklepów i maszyn RVM związanych z danym podmiotem w panelu www MARKET w systemie ZWROTKA.
  • Uwagi: Klucze dostępowe generowane są indywidualnie dla każdego sklepu.
  • Przekazania do firmy Netis danych idetyfikacyjnych sklepu : ID , SECRET

PSK — Polski System Kaucyjny

W celu dołączenia do systemu PSK, Klient musi się zarejestrować w systemie oraz podpisać umowę. Szczegóły, w tym instrukcje rejestracji znajdują się na stronie PSK: https://polskisystemkaucyjny.pl/dla-detalistow/

PolKa

Nowy sklep powinien zostać zarejestrowany przez klienta / Detalistę na stronie operatora PolKa: https://drs.primopartner.pl/, w systemie DRS.

  • Administrator po stronie PolKa, musi zaakceptować nowo utworzone konto w systemie.
  • Osoba rejestrująca nowy sklep – Punkt Zbiórki w systemie DRS, jest jego administratorem po stronie klienta. System DRS nadaje mu indywidualne ID – Collection Point, które jest niezbędne do komunikacji z NETIS.
  • Klient musi się skontaktować z BOK Polki (bok@polskakaucja.pl): w celu założenia w jego sklepie typu zbiórki manualnej i maszyn, czyli w tym wypadku kas fiskalnych, jeżeli nie macie Państwo skanerów ręcznych. System DRS, nada wówczas indywidualne ID device, może też być podany numer seryjny kasy, którym dany sklep – PZ będzie się komunikować z Polką za pośrednictwem integracji z NETIS.

Zobacz też