Katalog towarowy systemu HiperMarket Centrala

Z Pomoc Netis

Ta strona dotyczy wersji HM3. Katalog w HM4 opisuje artykuł Katalogi asortymentu HM 4.x.

W programie HiperMarket Centrala, cały asortyment znajduje się w katalogu towarowym. Po wejściu do niego otwiera nam się okienko z listą towarów jakie zostały w firmie założone. Po liście tej poruszamy się klawiszami ↑ ↓, bądź Page Up i Page Down . Klawisz Home ustawia nas na pierwszym asortymencie w katalogu, a End na ostatnim. Jeżeli informacje o towarze zawarte w kolumnach nie mieszczą się w okienku, możemy je przesuwać klawiszami → ←. Pod listą towarów zamieszczone są bardziej szczegółowe informacje dotyczące podświetlonego towaru.

Widok katalogu towarowego:

Kthc.png

Typy towarów

W programie HiperMarket Centrala mamy 3 typy towarów: główny, podrzędny i okazja. Każdy towar niezależnie od typu posiada własny niepowtarzalny kod PLU. By odnaleźć towary podrzędne do głównego bądź odwrotnie naciskamy klawisz TAB.

  • główny - podstawowy typ towaru posiadający niepowtarzalną nazwę, kod kreskowy, PLU. Do tego towaru mogą być dowiązane towary podrzędne i okazje. Dla tego towaru tworzone są statystyki
  • podrzędny - towary podrzędne stosowane są najczęściej do dołączenia do towaru głównego dodatkowego kodu kreskowego towaru. Wiąże się to jednak z tym, że wszystkie towary połączone jako podrzędne będą miały wspólny stan i analizę z kartoteką główną, do której zostały dowiązane. Generalnie towary podrzędne nie posiadają odrębnego stanu. Zarówno dostawy jak i sprzedaż tych towarów odnotowywana jest na kartotece głównej do tego towaru. Od towaru głównego różni się numerem PLU i kodem kreskowym, a jego nazwa jest taka sama jak towaru głównego z tym, że kończy się kolejnym numerem towaru podrzędnego np. POMARAŃCZE 01. Towary podrzędne mają zawsze taką samą cenę jak ich towar główny, próba przeceny towaru podrzędnego powoduje automatycznie przecenę towaru głównego.
  • okazja - jest towarem o identycznych właściwościach jak towar główny, lecz innej cenie sprzedaży, bez kodu kreskowego i z innym PLU. Służy to do sprzedaży towarów o kończącym się okresie przydatności do spożycia lub towarów niepełnowartościowych. Dla takich towarów tworzymy okazję, nadajemy niższą cenę, zaklejamy kod kreskowy na opakowaniach i sprzedajemy na kasie z PLU. Nazwa towaru okazja różni się od nazwy towaru głównego znakiem @ na końcu. Dla jednego towaru głównego może istnieć tylko jeden towar okazja. Jeżeli w ciągu dnia zmieni się stan na kartotece towaru okazji to przy zamknięciu dnia zostanie automatycznie wygenerowany dokument przeklasyfikowania, który wyzeruje niedobór na kartotece pomniejszając odpowiednio stan na towarze głównym.

Nowy towar i modyfikacja

Nowy towar zakładamy wciskając klawisz Insert w katalogu towarowym. Na początku ustalamy typ zakładanego towaru: główny, podrzędny, lub okazja. Zakładając towar podrzędny lub okazję musimy najpierw podświetlić towar do którego okazja lub kod podrzędny ma być dowiązany. Przy zakładaniu nowego towaru głównego również wygodnie jest odnaleźć w katalogu towar podobny do tego jaki będziemy zakładać i użyć klawisza Insert kiedy ten towar będzie podświetlony. Spowoduje to uzupełnienie wszystkich pól edycji towaru danymi z zaznaczonego towaru co może znacznie usprawnić zakładanie nowych towarów. Aby zmienić dane istniejącego towaru wciskamy klawisz Enter.

Zakładanie i modyfikacja nowego towaru:

Kthc2.png

Opis pól przy wprowadzaniu nowego towaru:

  • Nazwa - pełna nazwa towaru, długość maksymalnie 70 znaków
  • Nazwa kasowa - skrócona nazwa, która jest drukowana na paragonie kasowym, długość maksymalnie 22 znaki
  • Grupa - określamy przynależność towaru do jednego z 3 niezależnych systemów grupowania zgodnie z wybraną w firmie systematy-ką. Grupy towarów mogą np. odpowiadać kontrahentom, producentom np.: Żywiec, PEPSI, dostawcom, albo charakterowi towaru. Właściwej grupy szukamy wpisując kolejne litery z nazwy grupy. Jeśli brak odpowiedniej grupy, należy ją stworzyć naciskając klawisz Insert.
  • Dział - podobnie jak z grupą, określamy przynależność towaru do odpowiedniego działu zgodnie z wybraną w firmie systematyką. Mogą to być towary o podobnych właściwościach np.: piwo, napoje, lub określające charakter towaru np. towar ważony mięsny, opakowania.
  • Kod kreskowy - wpisujemy kod lub sczytujemy go bezpośrednio z towaru czytnikiem kodu kreskowego, jeśli towar nie ma kodu kreskowego program nada mu kod taki jak PLU
  • Jednostka miary - wybieramy odpowiednią jednostkę z listy
  • Podatek VAT- wybieramy z listy odpowiednią stawkę VAT
  • SWW jest to numer towaru z Systematycznego Wykazu Wyrobów. Numer ten jest konieczny przy towarach o stawce VAT niższej niż 22%. W przeciwnych przypadkach jeśli nie znamy numeru możemy wstawić np. kropkę
  • Tandem - jest to towar, który ma być automatycznie sprzedany na kasie razem z wprowadzanym towarem (np.: wprowadzamy piwo i dodajemy jako tandem butelkę)
  • Kategoria - określamy przynależność towaru do najbardziej szczegółowego z podziałów
  • Producent, Dostawca - jeszcze jeden równoległy podział towarów
  • Opakowanie zbiorcze - ilość sztuk w opakowaniu
  • Ilość w warstwie, Ilość w palecie - ilość sztuk w odpowiednich opakowaniach
  • Grupa cenowa - określa do jakiej grupy cenowej należy dany towar (tani, średni, drogi itp.)
  • Typ towaru- określa w jakim typie sklepu towar może być sprzedawany
  • Minimum logistyczne, display - dane uzupełniane pod kątem zamówień z hurtowni
  • Gramatura - na podstawie podanej tu gramatury wyliczana jest np. cena za kg drukowana na etykietach cenowych
  • Jednostka opak.- jednostka przeliczeniowa dotycząca gramatury

Wybór wyświetlanych kolumn (filtr)

Wygląd katalogów asortymentu możemy dostosować do naszych potrzeb. Możemy oczywiście wyświetlić wszystkie dostępne informacje, ale z pewnością nie zmieszczą się one na ekranie dlatego zależnie od potrzeb wybieramy te kolumny, które w danej chwili są dla nas najbardziej istotne. Należy pamiętać, że zmiany jakich dokonujemy dotyczą aktualnie zalogowanego użytkownika, więc jeśli nawet na tym komputerze zaloguje się ktoś inny to będzie pracował na swoich ustawieniach. Ponadto po ponownym zalogowaniu się nadal będziemy mieli takie kolumny jakie wybraliśmy.

Okno filtra kolumn wywołane przez klawisz F:

Kthc3.png

Przed nazwą każdej kolumny znajduje się cyfra lub litera. Naciskając ją zaznaczamy daną kolumnę jako widoczną (znak [x] z przodu), naciskając kolejny raz odznaczamy ją (znak [ ] z przodu).

Opis kolumn:

Znak Nazwa Opis
1 PLU Unikatowy numer towaru
2 Nazwa towaru Pełna nazwa towaru
3 Nazwa kasowa Skrócona nazwa towaru drukowana na paragonie fiskalnym
4 Kod kreskowy Kod paskowy towaru EAN
5 Grupa towarowa Wyświetla kolumnę z informacją o przypisaniu do grupy towarowej
6 Jednostka miary Informacje o gramaturze, jedn. przeliczeniowej i jedn. podstawowej
7 Gr. VAT Wyświetla kolumnę ze stawką VAT w %
8 PKWiU Wyświetla kolumnę z infomacją o PKWiU
9 Opak. zbiorcze Dodatkowe informacje logistyczne
0 PLU tandemu Numer PLU tandemu (np. Butelki zwrotnej)
B Stan towaru Aktywne tylko w sklepie
C Zapas min. Uzupełniany w centrali dotyczy minimalnych stanów zapasu
D Cena zakupu n. Przy sterowaniu cenami wyświetlanych jest tyle kolumn z cenami ile zostało zdefiniowanych typów cen. Numery kolumn odpowiadają kolejnym typom cen. Wyświetlane są kolumny Cz z ceną zakupu netto
E Cena zakupu b. J.w. Pojawiają się kolumny CZ Brut z ceną zakupu brutto
F Cena sprz. n J.w. Pojawiają się kolumny SB Net z ceną sprzedaży netto.
G Cena sprz. b J.w. Pojawiają się kolumny SB z ceną sprzedaży brutto
H-K Narzut i marża J.w.Wyświetla marżę i narzut w procentach
L Blokada Aktywne tylko w sklepie
M,P,U Region, typ sklepu, typ ceny Informacje dotyczące sterowania towarami i cenami z CENTRALI
N W ofercie Wyświetla kolumny dotyczące dostawców i kodów dostawców
O Dział Wyświetla kolumnę z informacją o przypisaniu towaru do działu
Q Kategoria Wyświetla kolumnę z informacją o przypisaniu do kategorii
R Producent Wyświetla kolumnę z informacją o producencie danego towaru
S Ostatnia sprzedaż Aktywne tylko w sklepie
T Położenie Wyświetla informację z położeniem towaru (na sklepie jest to położenie towaru na pułce sklepowej, na magazynie oznacza dokładne miejsce gdzie znajduje się towar - regale/hali)
U Grupa Cenowa Wyświetla kolumnę z informacją do jakiej grupy cenowej należy dany towar
V Stan na daną chwilę Informacje dotyczące o stanie towarów pomniejszonych lub powiększonych przez otwarte dokumenty

Zawężanie listy asortymentu

Ilość towarów w katalogu towarowym zazwyczaj liczy się w tysiącach. By się nie dać przytłoczyć tak wielką ilością towarów zajmiemy się zawężaniem tej listy do tych towarów, które nas obecnie interesują. Pozwoli to nam zaoszczędzić zarówno na czasie jak i na papierze (jeżeli jakieś dane o towarach chcemy wydrukować). Zauważmy, że o wiele łatwiej sprawniej pracuje się na danych o 100 towarach niż na całym katalogu sklepowym. Dzięki zawężaniu możemy np. wyświetlać tylko te towary które posiadają niezerowy stan, albo te które nie sprzedawały się od żądanej daty lub np towary z kategorii warzyw. Możemy np. dla większej przejrzystości ukryć towary podrzędne i okazje. Możliwości jest bardzo wiele. Można je dowolnie łączyć wiedząc, że wyświetlone towary będą musiały spełnić zadane warunki zawężenia.

Tak samo jak w poprzednim dziale należy pamiętać, że zmiany jakich dokonujemy dotyczą aktualnie zalogowanego użytkownika. Jeżeli chcemy zlikwidować zawężenie (wyświetlana lista towarów jest niepełna) to będąc w katalogu towarowym wpisujemy RWW i zatwierdzamy operację Enterem. Podobnie do zawężenia działają Sekcja 1.5, „Raporty specjalne”.

Okno zawężania wywołane przez wciśnięcie klawisza R

Kthc4.png

Tak samo jak poprzednio, każdą opcję uaktywniamy naciskając odpowiednią cyfrę lub literę. Po dokonaniu zawężenia za nazwą opcji podane są informacje na temat doko-

nanego wyboru. Wybrane zawężenie można też zapisać naciskając literę W i używać go jako gotowego szablonu. Np. zawężając kategorię do kategorii mięsnych i ukrywając stany zerowe uzyskamy raport o stanach mięsa w sklepie i aby następnym razem nie wybierać ponownie wszystkich kategorii możemy teraz zapisać wzór ustawień (klawisz W), a następnie po naciśnięciu klawisza Insert należy wprowadzić nazwę odpowiadającą raportowi. Następnym razem kiedy ten raport będzie potrzebny, zamiast wybierać na nowo kategorie i inne ustawienia wciskamy klawisz W i wybieramy klawiszem Enter interesujący nas raport. Pozwala to zautomatyzować pracę i zaoszczędzić czas.

Opis kolumn:

Znak Nazwa Opis
1 PLU Umożliwia zawężenie listy towarów do tych z podanego zakresu numerów PLU (np. przydatne przy tworzeniu list

kodów towarów ważonych)

2 Nazwa Pozwala na zawężenie listy do wybranego zakresu nazw towarowych np.: wpisanie od:cukier do:cukier spowoduje wyświetlenie wszystkich towarów o nazwie rozpoczynającej się na “cukier“
3 Kod kreskowy Pozwala zawęzić listę towarów do tych, które mieszczą się w podanym zakresie kodów kreskowych
4 Analiza sprzedaży Po wykonaniu analizy porównawczej (podpunkt J) możemy zawęzić listę widocznych ntowarów do tych, których ilość sprzedanego towaru mieści się w zadanym zakresie (od do) (dzięki temu możemy usunąć z raportu towary, któ re się np. nie sprzedawały)
R Stan na dzień analizy Po wykonaniu analizy porównawczej (podpunkt F) możemy zawęzić listę widocznych towarów do tych, których stan na koniec okres mieści się w zadanym zakresie
5 PLU tandemu Podając w tym miejscu np. numer PLU butelki zwrotnej zawęzimy listę do tych towarów, które są związane butelką o podanym PLU
6 Zapas Aktualny Działa tylko w sklepie. W centrali zapas aktualny jest równy 0.
7,8 Ceny zakupu,sprzedaży Działa tylko w sklepie.
9,0 Narzut marża Działa tylko w sklepie.
A Rotacja Po wykonaniu analizy porównawczej (podpunkt F)możemy zawęzić listę towarów do tych których rotacja mieści się w zadanym przedziale. (dzięki temu możemy np.

stworzyć raport bardzo dobrze rotujących towarów)

B Rodzaj towaru Wyświetla określony rodzaj towarów.
C Blokada Pozwala wyświetlić, bądź ukryć towary które zostały zablokowane do sprzedaży
D Ukryj stany zerowe Działa tylko w sklepie. W centrali zapas aktualny jest równy 0.
E Widać towary wycofwane Działa tylko w sklepie.
F Data sprzedaży Działa tylko w sklepie.
G Typ towaru Wyświetla określone typy towarów.
H Kategoria Wyświetla określone kategorie towarów.
I Region Pozwala wyświetlić towary, które zostały określone jako regionalne dla wybranego sklepu. Po wybraniu tej opcji otwiera się okno z listą sklepów. Na tej liście klawiszem

spacji zaznaczamy bądź odznaczamy placówki, których towary regionalne maja być wyświetlone.

J Grupa towarowa Pozwala wyświetlić towary z określonej grupy towarowej
K Dział Wyświetla towary z określonego działu.
L Marka Pozwala wyświetlić towary określonej marki.
M Producent Pozwala wyświetlić towary określonego producenta.
N Grupa cenowa Pozwala wyświetlić towary z określonej grupy cenowej
O Stawka VAT Pozwala wyświetlić towary o wybranych stawkach VAT. Po wybraniu tej opcji otwiera się okno z listą stawek VAT. Na tej liście klawiszem spacji zaznaczamy, bądź odznaczamy stawki VAT jakie mają zostać wyświetlone.
P W ofercie Wyświetla towary z oferty.
P W ofercie Działa w połączeniu z następną opcją „dostępność”; pozwala na zawężenie towaru do tego, który jest w ofercie wybranych dostawców.
Q dostępność Opcja pozwala doprecyzować o jakie towary w ofercie wybranego uprzednio dostawcy nam chodzi.
S Raport negujący Bardzo przydatna opcja współdziałająca z innymi, pozwalająca zanegować wybrane zawężenie. Np jeśli interesuje nas raport wszystkich kategorii prócz “czasopism" to zamiast umieszczać w liście kategorii wszystkie, zamieszczamy tylko tą której raportować nie chcemy, a następnie wybieramy raport negujący.
T Długość nazwy katalog Liczba określa ilość znaków przeznaczoną na wyświetlenie nazwy towarowej w katalogu asortymentowym.

Pozostałe opcje otwierają puste na początku okienko, w które wstawiamy wybrane z listy pozycje. Wszystkie okienka wyglądają podobnie.

Okno wyboru kategorii:

Kthc5.png

  • Klawiszem Insert otwieramy listę pozycji, szukamy wybranego wpisując początkowe litery jej nazwy, bądź przy pomocy kursorów, a następnie zatwierdzamy wybór klawiszem Enter.
  • Klawiszem Del możemy skasować z listy niepotrzebne grupy.
  • Klawisz C – usuwa z listy wszystkie wybrane do tej pory pozycje.
  • Przy kategoriach dostępne są jeszcze 2 dodatkowe operacje: Klawisz D pozwala na wybór kilku kategorii zgrupowanych pod jednym z kryteriów bazujących na kategoriach (opisanych dokładniej w punkcie 2) np. Handlowca, branżę, poziomy.
  • Klawisz U analogicznie usuwa z listy wybraną grupę kategorii. Wynikiem naszego działania jest to, że w katalogu asortymentowym pozostaną tylko te towary, które należą do wybranych w tym przykładzie kategorii.

Sposób filtrowania towarów:

  • G - Typ sklepu
  • H - Kategorie
  • J - Grupę towarową
  • K - Dział
  • L - Dostawcę
  • M - Producenta
  • N - Grupę cenową

Raporty specjalne

Oprócz opisanych wyżej sposobów zawężania listy asortymentowej, mamy do dyspozycji zestaw raportów specjalnych. Listę raportów otwieramy poprzez CTRL+N czyli wciśnięcie klawisza N przy wciśniętym jednocześnie klawiszu CTRL.

Okno wyboru raportu specjalnego:

Kthc6.png

  • wg promocji: pozwala na wyświetlenie towarów, które są, lub były objęte promocją. Po wybraniu tej opcji możemy wybrać czy chodzi nam o gazetki centralne czy o promocje organizowane przez placówkę. W następnym kroku wybieramy, że chodzi nam o towary z nagłówków co pozwoli otworzyć nam okno z listą promocji wraz z datą ich rozpoczęcia i zakończenia. Na tej liście zaznaczyć spacją te które nas interesują. Wybór zatwierdzamy klawiszem Enter. (raport przydatny przy wprowadzeniu bądź analizie gazetek, bądź promocji)
  • wg gratisów: Wyświetla nam listę towarów oznaczonych jako gratisowe
  • wg zmienionych cen: Po wybraniu tego raportu określamy zakres dat, w którym interesują nas zmiany cen, a następnie zaznaczamy o zmiany jakich cen nam chodzi: ceny zakupu, ceny sprzedaży, czy ceny proponowane. W zależności od wyboru otrzymujemy listę towarów, w których w danym okresie w centrali ustalona została cena.
  • wg cen wyjątków: w liście towarowej pozostaną tylko towary, które mają ustawioną cenę wyjątek.
  • wg dat wprowadzenia/modyfikacji towaru: Raport pozwala wyświetlić towary, które zostały wprowadzone do handlu w podanym okresie. Mamy również możliwość wyboru typu towaru o jaki nam chodzi.
  • wg w ofercie: pozwala na wybranie z listy asortymentowej tylko tych towarów które są dostępne w ofercie jakiegokolwiek dostawcy, bądź wybranego dostawcy.
  • z kolektora: pozwala na wybranie z listy asortymentowej towarów, które zostaną sczytane z kolektora po wybraniu tego raportu.
  • z dat ważności: jeżeli zostały zdefiniowane daty ważności, raport ten umożliwia wybranie towarów o określonym terminie.
  • wg typów cen: jeżeli w CENTRALI funkcjonuje sterowanie cenami to raport ten pozwala na wyświetlenie towarów, w których zostały ustalone ceny wybranego typu cen.
  • raport na zaznaczonych PLU: raport pozwala zawęzić listę asortymentową, do towarów, które zostały zaznaczone (spacją) w liście asortymentowej. (Pozwala np. na ograniczenie wielkości wydruków do tych asortymentów, które są najbardziej istotne)
  • raport wg podziału własnego: jeżeli zostały zdefiniowane dodatkowe podziały, to raport
  • ten pozwala na wyraportowanie towarów według tych kryteriów.
  • raport wg PKWiU: pozwala wybrać towary o tych kodach PKWiU, które zaznaczymy spacją na liście.
  • wg towarów z remanentu: Działa tylko w sklepach, ponieważ w centrali nie wystawia się dokumentów.
  • raport wg towarów które PLU = kod kreskowy: po wykonaniu tego raportu na liście asortymentowej pozostaną towary, których numer PLU jest identyczny z kodem kreskowym
  • raport wg towarów z pliku 1-kol. PLU: j.w. Z tym, że w pierwszej kolumnie pliku powinien znajdować się kod kreskowy.

Analizy

W katalogu asortymentowym istnieje możliwość wykonania analizy porównawczej z wybranych okresów. Analiza ta pozwoli nam na dodanie do wybranych (w dziale Sekcja 1.3, „Wybór wyświetlanych kolumn (filtr)”) kolumn, informacji o sprzedaży, marży, rotacji itp. Dane w analizach są danymi sumarycznymi i pochodzą ze wszystkich sklepów, które są zaznaczone spacją w oknie sklepów (klawisz K). Wyboru sklepów można dokonywać nawet po wykonaniu analizy (dane po zmianie wybranych sklepów zostaną zaktualizowane).

Okno przygotowania analizy:

Kthc7.png

W pierwszej kolejności wybieramy zakres dat z jakiego ma być wykonana analiza. Jeżeli wybieramy analizę porównawczą kilku okresów kolejno wybieramy zakres dat określający każdy z nich. Każdą opcję możemy zaznaczyć lub odznaczyć klawiszem spacji wybór zatwierdzamy enterem, jeżeli chcemy poprawić wpisaną wyżej datę, bądź inną opcję używamy klawisza Tab. W opcjach możemy poruszać się za pomocą klawiszy strzałek.

Następnie przechodzimy do wyboru kolumn jakie zostaną wyświetlone obok danych dotyczących towarów. Kolumny zaznaczamy, bądź odznaczamy klawiszem spacji, a pomiędzy opcjami poruszamy się enterem, bądź kursorami.

Podobny raport możemy znaleźć w menu (menu otwieramy klawiszem F2) Analizy (strzałkami w bok przechodzimy do analiz) i z tego menu wybieramy opcję analiza sprzedaży w poszczególnych sklepach. W tej analizie dane z poszczególnych sklepów występują w kolumnach obok siebie.

Sortowanie, szukanie i wydruki analiz

Dane widoczne w liście asortymentowej możemy sortować, co ułatwi nam analizowanie danych. Sortowanie dostępne jest pod klawiszem O.

Okno wyboru opcji sortowania:

Kthc8.png

Sortowanie po miejscu paletowym i indeksie własnym dostępne jest jedynie dla hurtowni. Część możliwości sortowania dotyczy danych pochodzących z analizy porównawczej ( CTRL+A – opisane w dziale Sekcja 1.6, „Analizy”).

Aby się nie zgubić w kartotekach asortymentowych dostępny jest pod klawiszem S mechanizm wyszukiwania.

Okno wyboru opcji szukania:

Kthc9.png

Po wybraniu któregoś z powyższych sposobów wyszukiwania pojawia się pole, w które wpisujemy całą szukaną nazwę bądź jej początkowe znaki. Po zatwierdzeniu Enterem wpisywanej treści podświetlony zostanie pierwszy towar pasujący do wprowadzanego tekstu. Jeżeli nie zostanie znaleziony, żaden pasujący towar, to podświetlony zostanie ostatni, najbardziej podobny towar. Aby od razu rozpocząć wyszukiwanie po kodzie kreskowym możemy skorzystać z kombinacji CTRL+B.

Opcja szukaj nazwy inaczej pozwala na wpisanie do trzech słów według, których będą wyszukiwane towary. Np. spisując słowa „jogurt” i „malinowy” zawęzimy listę towarów do tych, które zawierają podane słowa. W odróżnieniu od wyszukiwania po nazwie w tej opcji nazwa towaru nie musi się zaczynać od podanego słowa by została odnaleziona, także kolejność podawanych słów nie jest tu istotna.

Opcja indeks dostawcy pozwala na znalezienie towaru po indeksie dostawcy. Po wybraniu tej opcji wybieramy dostawcę którego kodem będziemy się chcieli posłużyć, a następnie wprowadzamy kod.

Z katalogów asortymentowych możliwe jest drukowanie oraz eksport danych do pliku tekstowego, który może być później otwarty w arkuszu kalkulacyjnym. Opcja drukowania dostępna jest pod klawiszem F6.

Kthc10.png

  • Będziesz miał XXX kolumn na wydruku (132 max.): opis ten informuje nas o szerokości wydruku. Liczba XXX oznacza ilość znaków w jednej linii i jeżeli ta szerokość jest mniejsza od 132 to możemy być pewni, że nasz wydruk zmieści się w szerokości strony. W przeciwnym przypadku należy wrócić do listy asortymentowej i przeanalizować wyświetlane aktualnie kolumny (klawisz F – opisany w dziale Sekcja 1.7, „Sortowanie, szukanie i wydruki analiz” )
  • Będziesz miał YYY linii wydruku czyli około SSS str: informacja o ilości stron jakie zostaną wydrukowane. Jeżeli ilość stron jest zbyt duża, należy przeanalizować zawężenie listy asortymentowej, albo zaznaczyć (spacją) towary, których raport nas interesuje
  • Drukarka, Plik, Email (D/P/E) ?: w tym miejscu możemy wybrać czy aktualny raport chcemy wydrukować, czy otrzymać go w formie pliku. Zależnie od naszego wyboru podajemy odpowiednią literkę (nie należy sie przejmować, że nie jest ona czasami widoczna) i Enterem przechodzimy do następnego kroku.
  • podaj nazwę/adres: Jeżeli wybraliśmy drukowanie to kolejnym krokiem jest wybór drukarki. Jeżeli zdecydujemy się na drukarkę laserową będziemy mieli następnie możliwość wydrukowania raportu w poziomie co pozwoli na zmieszczenie na wydruku większej ilości kolumn.

Jeżeli wybraliśmy plik, bądź Email to następnym krokiem jest wpisanie adresu na jaki ma być wysłany email z raportem, albo nazwy pliku w jakim ma być zapisany 20Opis programu raport. Raport otrzymujemy w formie pliku .txt więc podając nazwę nie dodajemy rozszerzenia. Opcja zapisu do pliku jak i wysyłania raportu mailem wymaga dodatkowej konsultacji z informatykiem, gdyż jest zależna od konfiguracji sprzętu w placówce handlowej.

  • spakować zip-em (T/N)?: Domyślnie N. Spakowanie zipem powoduje zmniejszenie wielkości pliku, ale stwarza później konieczność rozpakowania pliku przed jego otwarciem. (nie dostępne w wydruku na drukarce; wykorzystywane przy przesyłaniu emailem większych wydruków)
  • zamienić '.' na ','(T/N)?: Domyślnie N. Opcja pozwala zamienić w liczbach . na , jest to istotne przy importowaniu plików do arkusza kalkulacyjnego i jeżeli raport ma być przetwarzany następnie w arkuszu kalkulacyjnym to najlepiej dokonać zamiany na , wpisując T . (niedostępne przy drukowaniu na drukarce)
  • Polskie znaki do WINDOWS (T/N)?: Domyślnie T. Pozwala za dostosowanie wydruku z polskimi znakami do formy, która będzie czytelna w systemie Windows. (nie dostępne przy wydruku na drukarce)
  • Opis: miejsce gdzie możemy wpisać informację o drukowanym raporcie. Wpisany tekst znajdzie się w pierwszej linii tekstu. Domyślnie pole to uzupełniane jest datą i godziną sporządzenia wydruku.
  • Czy eksportować wszystko (T/N)?: Domyślnie T. Jeżeli wybierzemy Nie to drukowane będą tylko towary, które uprzednio w katalogu asortymentowych zaznaczyliśmy (klawiszem spacji)
  • Zatwierdzasz ustawienia (T/N)?: jeżeli coś zostało nie tak ustawione to wybierając Nie mamy możliwość ustawienia wszystkiego od początku. Możemy również cofnąć się do poprzedniego wiersza ustawień klawiszem Tab

Inne opcje w katalogu towarowym

  • M - naliczanie marży, salda, obrotów za okres dla asortymentów z aktualnego zawężenia. Jeśli naliczyliśmy analizę sprzedaży przez CTRL+A możemy wtedy naliczyć:

- Saldo na początek analizy

- Analiza sprzedaży za wybrany okres

  • W - Pozwala na dołączenie do wybranego towaru, innego istniejącego towaru głównego jako towar podrzędny. Towar jaki jest dodawany jako podrzędny sam nie może posiadać kodów podrzędnych.
  • U - Pozwala na zmianę typu towaru z podrzędnego na główny. Istnieje możliwość odłączenia ostatniego towaru podrzędnego, więc jeśli chcemy odłączyć pierwszy kod podrzędny musimy odłączyć kolejno wszystkie kolejne kody, a później je podłączyć z powrotem.
  • CTRL+R - odświeżenie ekranu
  • CTRL+W - wyjście
  • CTRL+Y - dodanie kodu dostawcy do towaru
  • CTRL+S - grupowa zamiana typu sklepu/regionu
  • CTRL+T - grupowa zmiana.
  • Przy grupowych zmianach cech towarów należy najpierw w liście towarowej zaznaczyć interesujące nas towary klawiszem spacji.

Okno wyboru opcji:

Kthc11.png

Przypisanie, że towar jest objęty VATem rolniczym

Za pomocą grupowej zmiany, zmieniamy przypisania że towar jest towarem rolniczym. W katalogu towarowym możemy wyraportować takie towary poprzez raport towarowy klawisz R i w formatce wyboru raportu naciskamy klawisz C i na liście która nam się pojawi zaznaczamy pozycje spacją przypisane do Vat RR. Jeżeli w filtrze towarowym F mamy zaznaczoną opcję L.Blokady wówczas na ekranie możemy takie towary zidentyfikować gdy w kolumnie blokady mamy literkę R

Kthc12.png