Remanenty w systemie HiperMarket w wersji 4.x: Różnice pomiędzy wersjami

Z Pomoc Netis
(xdcsdv)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
Moduł inwentaryzacyjny składa się z dwóch programów:
Moduł inwentaryzacyjny składa się z dwóch programów:
* programu głównego - działającego na serwerze
 
* komputerów klienckich, które łączą się do serwera
*programu głównego - działającego na serwerze
*komputerów klienckich, które łączą się do serwera
 
Komputer kliencki to dowolny PC z kartą sieciową i dyskiem twardym min 8GB z zainstalowanym systemem Linux. Remanent możemy przeprowadzić również za pomocą inwentaryzatorów ETROLOGIC SCANPAL, SYMBOL, CipherLab, Psion, oraz dowolnym z Windows CE lub na komputerach kasowych. Program główny ma na celu przetworzenie i przygotowanie katalogu towarowego do remanentu na podstawie wybranych grup i działów towarowych, agregację danych z komputerów spisowych oraz rozliczenie inwentaryzacji poprzez wygenerowanie dokumentów inwent+ i inwent- (PWRI/RWRI),  korygujących stany komputerowe po zamknięciu sklepu wg stwierdzonego, faktycznego stanu na sklepie.
Komputer kliencki to dowolny PC z kartą sieciową i dyskiem twardym min 8GB z zainstalowanym systemem Linux. Remanent możemy przeprowadzić również za pomocą inwentaryzatorów ETROLOGIC SCANPAL, SYMBOL, CipherLab, Psion, oraz dowolnym z Windows CE lub na komputerach kasowych. Program główny ma na celu przetworzenie i przygotowanie katalogu towarowego do remanentu na podstawie wybranych grup i działów towarowych, agregację danych z komputerów spisowych oraz rozliczenie inwentaryzacji poprzez wygenerowanie dokumentów inwent+ i inwent- (PWRI/RWRI),  korygujących stany komputerowe po zamknięciu sklepu wg stwierdzonego, faktycznego stanu na sklepie.


Możliwy sposób otwarcia remanentów:  
Możliwy sposób otwarcia remanentów:  
* Zaczynamy remanent po skończonej sprzedaży ale przed zakończeniem dnia w programie. W takim wypadku użytkownik może zacząć remanent i spisywanie towarów, ale z rozliczeniem musi poczekać  a zakończenie dnia lub wymusić zakończenie dnia z menu Narzędzia=>zamknięcie Dnia. Po zamknięciu dnia można zakończyć remanent i przejrzeć niedobory/nadwyżki przed wygenerowaniem  dokumentów remanentowych. Zamknięcie dnia jest konieczne do tego by system zaktualizował stany towarowe, na podstawie których są obliczane niedobory/nadwyżki w stosunku do ilości wpisanych w remanencie.
* Zaczynamy remanent z rana przed rozpoczęciem sprzedaży i przyjęć dokumentowych. Chcemy szybko policzyć asortyment z konkretnego działu, grupy, kategorii, itp. i od razu rozliczyć. Zaczynamy  remanent, spisujemy towary i po zakończeniu możemy od razu zamknąć remanent oraz wygenerować dokumenty. System weźmie wówczas do porównania stany z końca poprzedniego dnia.


== Rozpoczęcie inwentaryzacji: ==
*Zaczynamy remanent po skończonej sprzedaży ale przed zakończeniem dnia w programie. W takim wypadku użytkownik może zacząć remanent i spisywanie towarów, ale z rozliczeniem musi poczekać  a zakończenie dnia lub wymusić zakończenie dnia z menu Narzędzia=>zamknięcie Dnia. Po zamknięciu dnia można zakończyć remanent i przejrzeć niedobory/nadwyżki przed wygenerowaniem  dokumentów remanentowych. Zamknięcie dnia jest konieczne do tego by system zaktualizował stany towarowe, na podstawie których są obliczane niedobory/nadwyżki w stosunku do ilości wpisanych w remanencie.
*Zaczynamy remanent z rana przed rozpoczęciem sprzedaży i przyjęć dokumentowych. Chcemy szybko policzyć asortyment z konkretnego działu, grupy, kategorii, itp. i od razu rozliczyć. Zaczynamy  remanent, spisujemy towary i po zakończeniu możemy od razu zamknąć remanent oraz wygenerować dokumenty. System weźmie wówczas do porównania stany z końca poprzedniego dnia.
 
==Rozpoczęcie inwentaryzacji:==
Rozpoczęcie inwentaryzacji:
Rozpoczęcie inwentaryzacji:


[[Plik:Reman4x-1.png|1000px]]
[[Plik:Reman4x-1.png|1000px]]


* otwieramy nowy remanent klawiszem Insert
*otwieramy nowy remanent klawiszem Insert
* wybieramy magazyn, z reguły mamy jeden - '''"podstawowy"'''
*wybieramy magazyn, z reguły mamy jeden - ''"podstawowy"''
* wybieramy typ inwentaryzacji: kontrolna, inne dokumenty(rozliczany przez inne dokumenty niż PWRI/RWRI), wybrane_tow(remanent kontrolny na wybranych towarach), zdawczo-odbiorczy
*wybieramy typ inwentaryzacji: kontrolna, inne dokumenty(rozliczany przez inne dokumenty niż PWRI/RWRI), wybrane_tow(remanent kontrolny na wybranych towarach), zdawczo-odbiorczy
* wpisujemy komisję obecną na inwentaryzacji
*wybieramy datę pobrania stanów księgowych do remanentu , przykładowo 2021-01-01 oznacza że stany zostaną pobrane z końca dnia 2021-01-01
* osoby odpowiedzialne materialnie
*wpisujemy komisję obecną na inwentaryzacji
* wybieramy działy i grupy towarowe do remanentu - możemy wybrać określony dział towarowy lub wszystkie towary w sklepie. Z poziomu administracyjnego mamy dodatkową opcję wyboru  wykluczającego czyli wskazać działy, bądź kategorie, które nie będą w tej inwentaryzacji uczestniczyły
*osoby odpowiedzialne materialnie
*wybieramy działy i grupy towarowe do remanentu - możemy wybrać określony dział towarowy lub wszystkie towary w sklepie. Z poziomu administracyjnego mamy dodatkową opcję wyboru  wykluczającego czyli wskazać działy, bądź kategorie, które nie będą w tej inwentaryzacji uczestniczyły
*dodajemy komisje spisowe ( klawisz 'k' lub z menu po naciśnięciu klawisza Enter wybieramy pozycję komisje spisowe ) , komisje spisowe będziemy przypisywać do arkuszy remanentu ( w czasie tworzenia nowego arkusza zostaniemy poproszeni o wybór komisji ) . Przy zrzutach z kolektora automatycznie jest przypisywana komisja spisowa numer 1 , możemy to zmienić poprzez menu-> F2->Funkcje->przypisz komisję do arkusza .


== Spis towarów na inwentaryzacji ==
==Spis towarów na inwentaryzacji==
Spis towarów na inwentaryzacji:
Spis towarów na inwentaryzacji:


Linia 27: Linia 32:
Domyślnie po założeniu remanentu pojawią się dwa arkusze spisowe:
Domyślnie po założeniu remanentu pojawią się dwa arkusze spisowe:


* Arkusz lista do pola
*Arkusz lista do pola
W arkuszu znajdują się wszystkie towary wybrane do inwentaryzacji. Arkusz jest edytowalny i możemy zmieniać w nim ilości spisanych towarów lub poprawiać ilości spisanych towarów z innych arkuszy.


[[Plik:Reman4x-3.png|1000px]]
W arkuszu znajdują się wszystkie towary wybrane do inwentaryzacji.  


* Arkusz do ręcznego spisu do pola
*W arkuszu możemy zmieniać ilości spisanych towarów.
W tym arkuszu dodajemy ręcznie towary poprzez wyszukanie ich za pomocą kodu PLU, kodu EAN. Jeżeli chcemy poprawić ilość spisanego towaru, wystarczy wyszukać towar (skrót klawiszowy '''S''') i kliknąć enter i wpisać poprawną wartość.
*Zmieniając ilość w pozycji należy wpisać końcową wartość stanu spisanego ( przykładowo mamy wpisane już 10 i chcemy dopisać 5 to zmieniamy wartość na 15 )
*Nie można dopisywać nowego towaru .
*Nowy towar można dopisać w Arkuszu ręcznym.


[[Plik:Reman4x-4.png|1000px]]
Będąc w arkuszu spisowym klikając klawisz D, możemy wydrukować:


Istnieje możliwość dopisania ilości do już spisanej wartości. Jeżeli mamy dodany towar i wyszukamy go ponownie po kodzie PLU/EAN i podamy nową liczbę, ogólna wartość spisanego towaru zostanie zsumowana.
* druk arkusza ilościowo-Detalicznego
* druk arkusza Rewizyjnego
* zestawienie arkuszy


[[Plik:Reman4x-5.gif]]


Jeżeli podczas inwentaryzacji korzystam z importu z kolektora/pliku .csv, każde zrzucenie danych powoduje automatyczne utworzenie nowego arkusza ze spisanymi towarami. Aby wykonać import danych z kolektora/pliku .csv wystarczy w oknie głównym arkuszy remanentu użyć skrótu klawiszowego ''"K"''.
[[Plik:Reman4x-3.png|1000px]]


[[Plik:Reman4x-6.png|1000px]]


Jeśli na kolektor/w pliku .csv zostanie wprowadzony kod, którego nie ma w katalogu sklepowym to program nie rozpozna kodu kreskowego i po wczytaniu wszystkich danych wyświetli okno z listą towarów (kod i ilość), które nie zostały wczytane. Lista ta może zostać wydrukowana, a  towary wprowadzone ręcznie na arkusz, bądź po wycenie na ręcznie utworzony dokument inwent + (PWRI).
Arkusz do ręcznego spisu do pola
 
*Dopisujemy towary klawisz "INSERT" lub skaner
*Arkusz mam dwa tryby pracy
**dopisywanie nowych wierszy (INSERT,skaner)
**zmiana ilości (szukamy towar klawisz 'S' -> szukamy po danych polach , jak znajdziemy go -> ENTER ),  i podajemy nową liczbę , i ta wartość zostanie wpisana jako obowiązująca na tej pozycji .


== Przeliczenie i sprawdzenie nadwyżek/niedoborów ==
Praca z kolektorem
Jeżeli inwentaryzacja została rozpoczęta tego samego dnia, w którym odbywała się sprzedaż, to przed rozliczeniem inwentaryzacji, należy dokonać zamknięcia dnia. Jest to konieczne, gdyż dopiero po zamknięciu dnia do rozliczenia będą uwzględnione dokumenty i sprzedaż z bieżącego dnia.


Po zaznaczeniu wybranej inwentaryzacji za pomocą klawisza '''''"R"''''' wchodzimy w rozliczenie remanentu.
*Import danych z kolektora/pliku .csv wykonujemy w liście arkuszy , F2->Funkcje->Zrzut z kolektora lub skrót klawiszowy '''''"K"'''''.
*każde zrzucenie danych powoduje automatyczne utworzenie nowego arkusza ze spisanymi towarami.
*Jeśli na kolektor/w pliku .csv zostanie wprowadzony kod, którego nie ma w katalogu sklepowym to program nie rozpozna kodu kreskowego i po wczytaniu wszystkich danych wyświetli okno z listą towarów (kod i ilość), które nie zostały wczytane.
**Lista ta może zostać wydrukowana, a  towary wprowadzone ręcznie na arkusz
**Jeżeli brak towaru w towarowym należy go wprowadzić i wycenić a następnie dodać ręcznie do arkusza ręcznego


Opcje dostępne w rozliczeniu remanentu:
[[Plik:Reman4x-6.png|1000px]]
* Dostępne z menu F2>operacje>raport wybranych towarów użytkownika - pozwala na zawężenie widocznej listy towarów do wybranych działów, grup, kategorii...
* Dostępne z menu F2>operacje>kasuj raport użytkownika pozwala na usunięcie zawężenia
* D różnego rodzaju wydruki rozliczenia remanentu
* F pozwala na wyświetlenie/ukrycie dodatkowych kolumn z informacjami o towarze, które są widoczne w liście asortymentowej
* H historia spisu danego towaru dla podświetlonej pozycji pokazuje na jakim polu w jakiej grupie spisowej dany towar został spisany
* N pozwala na wyświetlenie/ukrycie kolumn z niedoborami i nadwyżkami w aktualnym widoku rozliczenia remanentu
* R Raport nadwyżek i niedoborów dostępne są tu opcje dodawania dodatkowych kolumn, wyszukiwania, sortowania (również po wartościach niedoborów/nadwyżek), drukowania całości, bądź  zaznaczonego obszaru, raport niedoborów/nadwyżek posumowany wg różnych kryteriów podziału
* U sumujemy wynik i możemy oglądać nadwyżki i niedobory
* W wyświetlamy wartość remanentu oraz wartości nadwyżek i niedoborów


Wartość remanentu:
<br />


[[Plik:rmt2.png|1000x1000px]]
==Przeliczenie i sprawdzenie nadwyżek/niedoborów==


== Zakończenie inwentaryzacji: ==
*Po zaznaczeniu wybranej inwentaryzacji za pomocą klawisza '''''"R"''''' wchodzimy w rozliczenie remanentu.
Przed zatwierdzeniem remanentu należy posumować pola i przeliczyć różnice remanentowe (patrz wyżej klawisz U).
*Jeżeli w inwentaryzacji wybraliśmy datę pobrania stanów księgowych na bieżący dzień , to przed rozliczeniem inwentaryzacji, należy dokonać zamknięcia dnia. Jest to konieczne, gdyż dopiero po zamknięciu dnia do rozliczenia będą uwzględnione dokumenty i sprzedaż z bieżącego dnia i naliczone prawidłowe stany księgowe
* kończymy spis - klawiszem Z zamykamy poszczególne pola spisowe, następnie podsumowujemy każdą grupę spisową - klawisz P
*W czasie zamykania/rozliczenia remanentu pojawić się może komunikat "W remanencie są towary nie rozpoznane/nie wycenione" oznacza to że jakaś część towarów z arkuszy spisowym może nie posiadać ceny lub w ogóle nie jest założona jako indeks.
* kończymy remanent zaznaczając go w widoku remanentów i naciskamy klawisz Z
*Nie rozpoznane/nie wycenione indeksy możemy zobaczyć w raporcie: F2->Operacje->Nie rozpoznane pozycje
* klawiszem D generujemy dokumenty Inwent+ i Inwent- (PWRI/RWRI)
**jeżeli mamy brak ceny możemy w tym okienku wycenić dany towar
* Zależnie od przyjętych norm drukujemy rozliczenie remanentu z poziomu rozliczenia remanentu R drukowanie D, bądź drukując arkusze dla poszczególnych pól spisowych
**jak brak towaru to wprowadzić go w kartotece z prawidłowym kodem paskowym, wycenić  i jeszcze raz po takiej operacji wejść w rozliczenie remanentu ( towar zostanie pobrany do remanentu )
**można  także skasować nie rozpoznany indeks
*Opcje dostępne w rozliczeniu remanentu:
**F1 - opis poszczególnych kolumn
**F6 - eksport do pliku lub wydruk
**ENTER  pozawala na przełączenie się między górnym, a dolnym oknem w celu podglądu arkusza, z którego pochodzi spisany towar ( wyjście z dolnego okna F10 )
***tu możemy poprawiać ilości spisane na danej pozycji


== Dokumenty wystawione ręcznie do inwentaryzacji: ==
Zdarza się, że użytkownik po zakończonej inwentaryzacji (zamknięta i rozliczona - wygenerowane dokumenty) chce dodać ręcznie jeszcze jakieś niepoliczone towary tak, aby były rozliczone w  wydrukach systemowych z przeprowadzoną inwentaryzacją. Wówczas należy stworzyć ręcznie dokumenty PWRI. Aby dokumenty zostały ujęte w rozliczeniu remanentu trzeba zadbać o to, aby data inwentaryzacji w tworzonym dokumencie (w katalogu dokumentów PWRI i RWRI kolumna "Data in." lub "DATA INW." pokazuje tą datę) była taka sama jak na dokumentach wygenerowanych  automatycznie przez remanent.


== Remanent ciągły ==
Dwie nowe opcje w remanencie:
Remanent ciągły jest remanentem różnicowym, do jego rozliczenia brane są tylko towary spisane bądź wskazane, że ich stan wynosi zero. Podczas zakładania remanentu tworzona jest specjalna grupa spisowa ("numer 1") oraz zakładane pole spisowe ("numer 1"), w którym zostaną zapisane dane z paragonów z dnia i godziny rozpoczęcia remanentu.
 
* F2 -> Operacje -> Zerowanie ilości spisu (klawisz Z) - będąc ustawionym na pozycji która ma stan spisu możemy wyzerować pozycję. z dolnej części okna znikają arkusze, w których towar występował.
* F2 -> Operacje -> dodanie ilości na pozycji (klawisz insert) - będąc na danej pozycji możemy dodać ilość. Nie zmieniamy pozycji tylko dodajemy, więc jeżeli mamy stan spisu na 10 sztuk, a potrzebujemy wprowadzić 12 sztuk wtedy wprowadzamy 2 sztuki. Dodatkowo wprowadzone sztuki pojawiają się jako oddzielny Arkusz Spisowy Ręczny.
**Dostępne z menu F2 → Operacje → Nie rozpoznane pozycje - wyświetla nierozpoznane pozycje zaczytane do remanentu
**Dostępne z menu F2 → Operacje → Analiza remanentu - wyświetlanie niedoborów, nadwyżek lub niedoborów i nadwyżek
**Dostępne z menu F2 → Operacje → towary spoza Filtru - pokazuje towary, które nie występują w żadnej analizie remanentu


Rozliczanie remanentu, czyli generowanie dokumentów remanentowych, sprawdzanie niedoborów i nadwyżek odbywa się identycznie jak w remanencie różnicowym.
[[Plik:Reman4x-7.png|1000x1000px]]


'''Uwaga!'''
==Zakończenie inwentaryzacji:==
Przed zatwierdzeniem remanentu należy rozliczyć remanent i sprawdzić niedobory i nadwyżki


'''Stan księgowy towaru jest wyliczany na podstawie analityki z dnia poprzedniego + dokumenty zrealizowane w systemie do godziny rozpoczęcia remanentu. Do grupy 1 zapisywane są paragony z tego dnia, również do godziny rozpoczęcia remanentu.'''
*kończymy remanent zaznaczając go w widoku remanentów i naciskamy klawisz '''''"Z"'''''
*klawiszem '''''"D"''''' generujemy dokumenty Inwent+ i Inwent- (PWRI/RWRI)
*Zależnie od przyjętych norm drukujemy rozliczenie remanentu z poziomu rozliczenia remanentu '''''"R"'''''


Warunki jakie muszą być spełnione by prawidłowo przeprowadzić remanent ciągły:
==Dokumenty wystawione ręcznie do inwentaryzacji:==
* remanent można rozpocząć, jeżeli mamy potwierdzone, że sprzedaż do wczoraj jest zarejestrowana w systemie
Zdarza się, że użytkownik po zakończonej inwentaryzacji (zamknięta i rozliczona - wygenerowane dokumenty) chce dodać ręcznie jeszcze jakieś niepoliczone towary tak, aby były rozliczone w  wydrukach systemowych z przeprowadzoną inwentaryzacją. Wówczas należy stworzyć ręcznie dokumenty PWRI. Aby dokumenty zostały ujęte w rozliczeniu remanentu trzeba zadbać o to, aby data inwentaryzacji w tworzonym dokumencie (w katalogu dokumentów PWRI i RWRI kolumna "Data in." lub "DATA INW." pokazuje tą datę) była taka sama jak na dokumentach wygenerowanych  automatycznie przez remanent.
* prawidłowo został zamknięty poprzedni dzień w systemie i zostały prawidłowo przeliczone analityki i dane analityczne
* nie należy wykonywać remanentu ciągłego, jeżeli były prowadzone dziś prace związane z usuwaniem dokumentów, poprawą stanów, bądź są wątpliwości co do poprawności stanu komputerowego
* obsługa sklepu blokuje obszar podlegający remanentowi
* godzinę rozpoczęcia remanentu możemy ustalić ręcznie; podczas zakładania remanentu wybór godziny rozpoczęcia remanentu wybieramy z formatki UWAGA !!! - godzina rozpoczęcia remanentu jest bardzo ważna, gdyż na jej podstawie pobierany jest prawidłowy stan do remanentu
* sprzedaż paragonowa będzie uwzględniona jako automatyczny arkusz spisowy paragonów (jest to "''grupa 1''" i "''pole spisowe 1''", do którego użytkownik nie ma dostępu)
* przed zakończeniem remanentu należy się upewnić, że dzisiejsza sprzedaż ze wszystkich kas jest zarejestrowana w systemie
* obsługa musi odpowiednio potraktować towar do wszystkich dzisiejszych dokumentów elektronicznych w zależności od statusu realizacji dokumentów; jeżeli towary z tych dokumentów mają brać udział  spisie to należy takie dokumenty przyjąć przed godziną rozpoczęcia remanentu
* należy pamiętać o towarach przykasowych, w magazynie, na miejscach promocyjnych i towarach rozmieszczonych w sklepie w kilku miejscach
* po zamknięciu remanentu można odblokować obszar remanentu w sklepie

Aktualna wersja na dzień 06:28, 29 kwi 2022

Moduł inwentaryzacyjny składa się z dwóch programów:

  • programu głównego - działającego na serwerze
  • komputerów klienckich, które łączą się do serwera

Komputer kliencki to dowolny PC z kartą sieciową i dyskiem twardym min 8GB z zainstalowanym systemem Linux. Remanent możemy przeprowadzić również za pomocą inwentaryzatorów ETROLOGIC SCANPAL, SYMBOL, CipherLab, Psion, oraz dowolnym z Windows CE lub na komputerach kasowych. Program główny ma na celu przetworzenie i przygotowanie katalogu towarowego do remanentu na podstawie wybranych grup i działów towarowych, agregację danych z komputerów spisowych oraz rozliczenie inwentaryzacji poprzez wygenerowanie dokumentów inwent+ i inwent- (PWRI/RWRI), korygujących stany komputerowe po zamknięciu sklepu wg stwierdzonego, faktycznego stanu na sklepie.

Możliwy sposób otwarcia remanentów:

  • Zaczynamy remanent po skończonej sprzedaży ale przed zakończeniem dnia w programie. W takim wypadku użytkownik może zacząć remanent i spisywanie towarów, ale z rozliczeniem musi poczekać a zakończenie dnia lub wymusić zakończenie dnia z menu Narzędzia=>zamknięcie Dnia. Po zamknięciu dnia można zakończyć remanent i przejrzeć niedobory/nadwyżki przed wygenerowaniem dokumentów remanentowych. Zamknięcie dnia jest konieczne do tego by system zaktualizował stany towarowe, na podstawie których są obliczane niedobory/nadwyżki w stosunku do ilości wpisanych w remanencie.
  • Zaczynamy remanent z rana przed rozpoczęciem sprzedaży i przyjęć dokumentowych. Chcemy szybko policzyć asortyment z konkretnego działu, grupy, kategorii, itp. i od razu rozliczyć. Zaczynamy remanent, spisujemy towary i po zakończeniu możemy od razu zamknąć remanent oraz wygenerować dokumenty. System weźmie wówczas do porównania stany z końca poprzedniego dnia.

Rozpoczęcie inwentaryzacji:

Rozpoczęcie inwentaryzacji:

Reman4x-1.png

  • otwieramy nowy remanent klawiszem Insert
  • wybieramy magazyn, z reguły mamy jeden - "podstawowy"
  • wybieramy typ inwentaryzacji: kontrolna, inne dokumenty(rozliczany przez inne dokumenty niż PWRI/RWRI), wybrane_tow(remanent kontrolny na wybranych towarach), zdawczo-odbiorczy
  • wybieramy datę pobrania stanów księgowych do remanentu , przykładowo 2021-01-01 oznacza że stany zostaną pobrane z końca dnia 2021-01-01
  • wpisujemy komisję obecną na inwentaryzacji
  • osoby odpowiedzialne materialnie
  • wybieramy działy i grupy towarowe do remanentu - możemy wybrać określony dział towarowy lub wszystkie towary w sklepie. Z poziomu administracyjnego mamy dodatkową opcję wyboru wykluczającego czyli wskazać działy, bądź kategorie, które nie będą w tej inwentaryzacji uczestniczyły
  • dodajemy komisje spisowe ( klawisz 'k' lub z menu po naciśnięciu klawisza Enter wybieramy pozycję komisje spisowe ) , komisje spisowe będziemy przypisywać do arkuszy remanentu ( w czasie tworzenia nowego arkusza zostaniemy poproszeni o wybór komisji ) . Przy zrzutach z kolektora automatycznie jest przypisywana komisja spisowa numer 1 , możemy to zmienić poprzez menu-> F2->Funkcje->przypisz komisję do arkusza .

Spis towarów na inwentaryzacji

Spis towarów na inwentaryzacji:

Reman4x-2.png

Domyślnie po założeniu remanentu pojawią się dwa arkusze spisowe:

  • Arkusz lista do pola

W arkuszu znajdują się wszystkie towary wybrane do inwentaryzacji.

  • W arkuszu możemy zmieniać ilości spisanych towarów.
  • Zmieniając ilość w pozycji należy wpisać końcową wartość stanu spisanego ( przykładowo mamy wpisane już 10 i chcemy dopisać 5 to zmieniamy wartość na 15 )
  • Nie można dopisywać nowego towaru .
  • Nowy towar można dopisać w Arkuszu ręcznym.

Będąc w arkuszu spisowym klikając klawisz D, możemy wydrukować:

  • druk arkusza ilościowo-Detalicznego
  • druk arkusza Rewizyjnego
  • zestawienie arkuszy


Reman4x-3.png


Arkusz do ręcznego spisu do pola

  • Dopisujemy towary klawisz "INSERT" lub skaner
  • Arkusz mam dwa tryby pracy
    • dopisywanie nowych wierszy (INSERT,skaner)
    • zmiana ilości (szukamy towar klawisz 'S' -> szukamy po danych polach , jak znajdziemy go -> ENTER ), i podajemy nową liczbę , i ta wartość zostanie wpisana jako obowiązująca na tej pozycji .

Praca z kolektorem

  • Import danych z kolektora/pliku .csv wykonujemy w liście arkuszy , F2->Funkcje->Zrzut z kolektora lub skrót klawiszowy "K".
  • każde zrzucenie danych powoduje automatyczne utworzenie nowego arkusza ze spisanymi towarami.
  • Jeśli na kolektor/w pliku .csv zostanie wprowadzony kod, którego nie ma w katalogu sklepowym to program nie rozpozna kodu kreskowego i po wczytaniu wszystkich danych wyświetli okno z listą towarów (kod i ilość), które nie zostały wczytane.
    • Lista ta może zostać wydrukowana, a towary wprowadzone ręcznie na arkusz
    • Jeżeli brak towaru w towarowym należy go wprowadzić i wycenić a następnie dodać ręcznie do arkusza ręcznego

Reman4x-6.png


Przeliczenie i sprawdzenie nadwyżek/niedoborów

  • Po zaznaczeniu wybranej inwentaryzacji za pomocą klawisza "R" wchodzimy w rozliczenie remanentu.
  • Jeżeli w inwentaryzacji wybraliśmy datę pobrania stanów księgowych na bieżący dzień , to przed rozliczeniem inwentaryzacji, należy dokonać zamknięcia dnia. Jest to konieczne, gdyż dopiero po zamknięciu dnia do rozliczenia będą uwzględnione dokumenty i sprzedaż z bieżącego dnia i naliczone prawidłowe stany księgowe
  • W czasie zamykania/rozliczenia remanentu pojawić się może komunikat "W remanencie są towary nie rozpoznane/nie wycenione" oznacza to że jakaś część towarów z arkuszy spisowym może nie posiadać ceny lub w ogóle nie jest założona jako indeks.
  • Nie rozpoznane/nie wycenione indeksy możemy zobaczyć w raporcie: F2->Operacje->Nie rozpoznane pozycje
    • jeżeli mamy brak ceny możemy w tym okienku wycenić dany towar
    • jak brak towaru to wprowadzić go w kartotece z prawidłowym kodem paskowym, wycenić i jeszcze raz po takiej operacji wejść w rozliczenie remanentu ( towar zostanie pobrany do remanentu )
    • można także skasować nie rozpoznany indeks
  • Opcje dostępne w rozliczeniu remanentu:
    • F1 - opis poszczególnych kolumn
    • F6 - eksport do pliku lub wydruk
    • ENTER pozawala na przełączenie się między górnym, a dolnym oknem w celu podglądu arkusza, z którego pochodzi spisany towar ( wyjście z dolnego okna F10 )
      • tu możemy poprawiać ilości spisane na danej pozycji


Dwie nowe opcje w remanencie:

  • F2 -> Operacje -> Zerowanie ilości spisu (klawisz Z) - będąc ustawionym na pozycji która ma stan spisu możemy wyzerować pozycję. z dolnej części okna znikają arkusze, w których towar występował.
  • F2 -> Operacje -> dodanie ilości na pozycji (klawisz insert) - będąc na danej pozycji możemy dodać ilość. Nie zmieniamy pozycji tylko dodajemy, więc jeżeli mamy stan spisu na 10 sztuk, a potrzebujemy wprowadzić 12 sztuk wtedy wprowadzamy 2 sztuki. Dodatkowo wprowadzone sztuki pojawiają się jako oddzielny Arkusz Spisowy Ręczny.
    • Dostępne z menu F2 → Operacje → Nie rozpoznane pozycje - wyświetla nierozpoznane pozycje zaczytane do remanentu
    • Dostępne z menu F2 → Operacje → Analiza remanentu - wyświetlanie niedoborów, nadwyżek lub niedoborów i nadwyżek
    • Dostępne z menu F2 → Operacje → towary spoza Filtru - pokazuje towary, które nie występują w żadnej analizie remanentu

Reman4x-7.png

Zakończenie inwentaryzacji:

Przed zatwierdzeniem remanentu należy rozliczyć remanent i sprawdzić niedobory i nadwyżki

  • kończymy remanent zaznaczając go w widoku remanentów i naciskamy klawisz "Z"
  • klawiszem "D" generujemy dokumenty Inwent+ i Inwent- (PWRI/RWRI)
  • Zależnie od przyjętych norm drukujemy rozliczenie remanentu z poziomu rozliczenia remanentu "R"

Dokumenty wystawione ręcznie do inwentaryzacji:

Zdarza się, że użytkownik po zakończonej inwentaryzacji (zamknięta i rozliczona - wygenerowane dokumenty) chce dodać ręcznie jeszcze jakieś niepoliczone towary tak, aby były rozliczone w wydrukach systemowych z przeprowadzoną inwentaryzacją. Wówczas należy stworzyć ręcznie dokumenty PWRI. Aby dokumenty zostały ujęte w rozliczeniu remanentu trzeba zadbać o to, aby data inwentaryzacji w tworzonym dokumencie (w katalogu dokumentów PWRI i RWRI kolumna "Data in." lub "DATA INW." pokazuje tą datę) była taka sama jak na dokumentach wygenerowanych automatycznie przez remanent.