Remanenty w systemie HiperMarket w wersji 4.x

Z Pomoc Netis

Moduł inwentaryzacyjny składa się z dwóch programów:

  • programu głównego - działającego na serwerze
  • komputerów klienckich, które łączą się do serwera

Komputer kliencki to dowolny PC z kartą sieciową i dyskiem twardym min 8GB z zainstalowanym systemem Linux. Remanent możemy przeprowadzić również za pomocą inwentaryzatorów ETROLOGIC SCANPAL, SYMBOL, CipherLab, Psion, oraz dowolnym z Windows CE lub na komputerach kasowych. Program główny ma na celu przetworzenie i przygotowanie katalogu towarowego do remanentu na podstawie wybranych grup i działów towarowych, agregację danych z komputerów spisowych oraz rozliczenie inwentaryzacji poprzez wygenerowanie dokumentów inwent+ i inwent- (PWRI/RWRI), korygujących stany komputerowe po zamknięciu sklepu wg stwierdzonego, faktycznego stanu na sklepie.

Możliwy sposób otwarcia remanentów:

  • Zaczynamy remanent po skończonej sprzedaży ale przed zakończeniem dnia w programie. W takim wypadku użytkownik może zacząć remanent i spisywanie towarów, ale z rozliczeniem musi poczekać a zakończenie dnia lub wymusić zakończenie dnia z menu Narzędzia=>zamknięcie Dnia. Po zamknięciu dnia można zakończyć remanent i przejrzeć niedobory/nadwyżki przed wygenerowaniem dokumentów remanentowych. Zamknięcie dnia jest konieczne do tego by system zaktualizował stany towarowe, na podstawie których są obliczane niedobory/nadwyżki w stosunku do ilości wpisanych w remanencie.
  • Zaczynamy remanent z rana przed rozpoczęciem sprzedaży i przyjęć dokumentowych. Chcemy szybko policzyć asortyment z konkretnego działu, grupy, kategorii, itp. i od razu rozliczyć. Zaczynamy remanent, spisujemy towary i po zakończeniu możemy od razu zamknąć remanent oraz wygenerować dokumenty. System weźmie wówczas do porównania stany z końca poprzedniego dnia.

Rozpoczęcie inwentaryzacji:

Rozpoczęcie inwentaryzacji:

Reman4x-1.png

  • otwieramy nowy remanent klawiszem Insert
  • wybieramy magazyn, z reguły mamy jeden - "podstawowy"
  • wybieramy typ inwentaryzacji: kontrolna, inne dokumenty(rozliczany przez inne dokumenty niż PWRI/RWRI), wybrane_tow(remanent kontrolny na wybranych towarach), zdawczo-odbiorczy
  • wybieramy datę pobrania stanów księgowych do remanentu , przykładowo 2021-01-01 oznacza że stany zostaną pobrane z końca dnia 2021-01-01
  • wpisujemy komisję obecną na inwentaryzacji
  • osoby odpowiedzialne materialnie
  • wybieramy działy i grupy towarowe do remanentu - możemy wybrać określony dział towarowy lub wszystkie towary w sklepie. Z poziomu administracyjnego mamy dodatkową opcję wyboru wykluczającego czyli wskazać działy, bądź kategorie, które nie będą w tej inwentaryzacji uczestniczyły
  • dodajemy komisje spisowe ( klawisz 'k' lub z menu po naciśnięciu klawisza Enter wybieramy pozycję komisje spisowe ) , komisje spisowe będziemy przypisywać do arkuszy remanentu ( w czasie tworzenia nowego arkusza zostaniemy poproszeni o wybór komisji ) . Przy zrzutach z kolektora automatycznie jest przypisywana komisja spisowa numer 1 , możemy to zmienić poprzez menu-> F2->Funkcje->przypisz komisję do arkusza .

Spis towarów na inwentaryzacji

Spis towarów na inwentaryzacji:

Reman4x-2.png

Domyślnie po założeniu remanentu pojawią się dwa arkusze spisowe:

  • Arkusz lista do pola

W arkuszu znajdują się wszystkie towary wybrane do inwentaryzacji.

  • W arkuszu możemy zmieniać ilości spisanych towarów.
  • Zmieniając ilość w pozycji należy wpisać końcową wartość stanu spisanego ( przykładowo mamy wpisane już 10 i chcemy dopisać 5 to zmieniamy wartość na 15 )
  • Nie można dopisywać nowego towaru .
  • Nowy towar można dopisać w Arkuszu ręcznym.

Będąc w arkuszu spisowym klikając klawisz D, możemy wydrukować:

  • druk arkusza ilościowo-Detalicznego
  • druk arkusza Rewizyjnego
  • zestawienie arkuszy


Reman4x-3.png


Arkusz do ręcznego spisu do pola

  • Dopisujemy towary klawisz "INSERT" lub skaner
  • Arkusz mam dwa tryby pracy
    • dopisywanie nowych wierszy (INSERT,skaner)
    • zmiana ilości (szukamy towar klawisz 'S' -> szukamy po danych polach , jak znajdziemy go -> ENTER ), i podajemy nową liczbę , i ta wartość zostanie wpisana jako obowiązująca na tej pozycji .

Praca z kolektorem

  • Import danych z kolektora/pliku .csv wykonujemy w liście arkuszy , F2->Funkcje->Zrzut z kolektora lub skrót klawiszowy "K".
  • każde zrzucenie danych powoduje automatyczne utworzenie nowego arkusza ze spisanymi towarami.
  • Jeśli na kolektor/w pliku .csv zostanie wprowadzony kod, którego nie ma w katalogu sklepowym to program nie rozpozna kodu kreskowego i po wczytaniu wszystkich danych wyświetli okno z listą towarów (kod i ilość), które nie zostały wczytane.
    • Lista ta może zostać wydrukowana, a towary wprowadzone ręcznie na arkusz
    • Jeżeli brak towaru w towarowym należy go wprowadzić i wycenić a następnie dodać ręcznie do arkusza ręcznego

Reman4x-6.png


Przeliczenie i sprawdzenie nadwyżek/niedoborów

  • Po zaznaczeniu wybranej inwentaryzacji za pomocą klawisza "R" wchodzimy w rozliczenie remanentu.
  • Jeżeli w inwentaryzacji wybraliśmy datę pobrania stanów księgowych na bieżący dzień , to przed rozliczeniem inwentaryzacji, należy dokonać zamknięcia dnia. Jest to konieczne, gdyż dopiero po zamknięciu dnia do rozliczenia będą uwzględnione dokumenty i sprzedaż z bieżącego dnia i naliczone prawidłowe stany księgowe
  • W czasie zamykania/rozliczenia remanentu pojawić się może komunikat "W remanencie są towary nie rozpoznane/nie wycenione" oznacza to że jakaś część towarów z arkuszy spisowym może nie posiadać ceny lub w ogóle nie jest założona jako indeks.
  • Nie rozpoznane/nie wycenione indeksy możemy zobaczyć w raporcie: F2->Operacje->Nie rozpoznane pozycje
    • jeżeli mamy brak ceny możemy w tym okienku wycenić dany towar
    • jak brak towaru to wprowadzić go w kartotece z prawidłowym kodem paskowym, wycenić i jeszcze raz po takiej operacji wejść w rozliczenie remanentu ( towar zostanie pobrany do remanentu )
    • można także skasować nie rozpoznany indeks
  • Opcje dostępne w rozliczeniu remanentu:
    • F1 - opis poszczególnych kolumn
    • F6 - eksport do pliku lub wydruk
    • ENTER pozawala na przełączenie się między górnym, a dolnym oknem w celu podglądu arkusza, z którego pochodzi spisany towar ( wyjście z dolnego okna F10 )
      • tu możemy poprawiać ilości spisane na danej pozycji


Dwie nowe opcje w remanencie:

  • F2 -> Operacje -> Zerowanie ilości spisu (klawisz Z) - będąc ustawionym na pozycji która ma stan spisu możemy wyzerować pozycję. z dolnej części okna znikają arkusze, w których towar występował.
  • F2 -> Operacje -> dodanie ilości na pozycji (klawisz insert) - będąc na danej pozycji możemy dodać ilość. Nie zmieniamy pozycji tylko dodajemy, więc jeżeli mamy stan spisu na 10 sztuk, a potrzebujemy wprowadzić 12 sztuk wtedy wprowadzamy 2 sztuki. Dodatkowo wprowadzone sztuki pojawiają się jako oddzielny Arkusz Spisowy Ręczny.
    • Dostępne z menu F2 → Operacje → Nie rozpoznane pozycje - wyświetla nierozpoznane pozycje zaczytane do remanentu
    • Dostępne z menu F2 → Operacje → Analiza remanentu - wyświetlanie niedoborów, nadwyżek lub niedoborów i nadwyżek
    • Dostępne z menu F2 → Operacje → towary spoza Filtru - pokazuje towary, które nie występują w żadnej analizie remanentu

Reman4x-7.png

Zakończenie inwentaryzacji:

Przed zatwierdzeniem remanentu należy rozliczyć remanent i sprawdzić niedobory i nadwyżki

  • kończymy remanent zaznaczając go w widoku remanentów i naciskamy klawisz "Z"
  • klawiszem "D" generujemy dokumenty Inwent+ i Inwent- (PWRI/RWRI)
  • Zależnie od przyjętych norm drukujemy rozliczenie remanentu z poziomu rozliczenia remanentu "R"

Dokumenty wystawione ręcznie do inwentaryzacji:

Zdarza się, że użytkownik po zakończonej inwentaryzacji (zamknięta i rozliczona - wygenerowane dokumenty) chce dodać ręcznie jeszcze jakieś niepoliczone towary tak, aby były rozliczone w wydrukach systemowych z przeprowadzoną inwentaryzacją. Wówczas należy stworzyć ręcznie dokumenty PWRI. Aby dokumenty zostały ujęte w rozliczeniu remanentu trzeba zadbać o to, aby data inwentaryzacji w tworzonym dokumencie (w katalogu dokumentów PWRI i RWRI kolumna "Data in." lub "DATA INW." pokazuje tą datę) była taka sama jak na dokumentach wygenerowanych automatycznie przez remanent.