Przejdź do zawartości

Remanenty w systemie HiperMarket w wersji 4.x

Z Pomoc Netis
Wersja z dnia 14:20, 25 cze 2025 autorstwa Kg (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Moduł inwentaryzacyjny składa się z dwóch programów:

  • programu głównego - działającego na serwerze
  • komputerów klienckich, które łączą się do serwera

Komputer kliencki to dowolny PC z kartą sieciową i dyskiem twardym min 8GB z zainstalowanym systemem Linux. Remanent możemy przeprowadzić również za pomocą inwentaryzatorów METROLOGIC SCANPAL, SYMBOL, CipherLab, Psion, dowolnych z systemem Android lub na komputerach kasowych. Program główny ma na celu przetworzenie i przygotowanie katalogu towarowego do remanentu na podstawie wybranych grup i działów towarowych, agregację danych z komputerów spisowych oraz rozliczenie inwentaryzacji poprzez wygenerowanie dokumentów inwent+ i inwent- (PWRI/RWRI), korygujących stany komputerowe po zamknięciu dnia wg stwierdzonego, faktycznego stanu na sklepie.

Możliwy sposób otwarcia remanentów:

  • Zaczynamy remanent po skończonej sprzedaży ale przed zakończeniem dnia w programie. W takim wypadku użytkownik może zacząć remanent i spisywanie towarów, ale z rozliczeniem musi poczekać na zakończenie dnia lub wymusić zakończenie dnia z menu Narzędzia=>zamknięcie Dnia. Po zamknięciu dnia można zakończyć remanent i przejrzeć niedobory/nadwyżki przed wygenerowaniem dokumentów remanentowych. Zamknięcie dnia jest konieczne do tego by system zaktualizował stany towarowe, na podstawie których są obliczane niedobory/nadwyżki w stosunku do ilości spisanych w remanencie.
  • Zaczynamy remanent przed rozpoczęciem sprzedaży i przyjęć dokumentowych. Chcemy szybko policzyć asortyment z konkretnego działu, grupy, kategorii, itp. i od razu rozliczyć. Zaczynamy remanent, spisujemy towary i po zakończeniu możemy od razu zamknąć remanent oraz wygenerować dokumenty. System weźmie wówczas do porównania stany z końca poprzedniego dnia.

Rozpoczęcie inwentaryzacji:

Rozpoczęcie inwentaryzacji:

    • otwieramy nowy remanent klawiszem Insert

    • wybieramy magazyn, z reguły mamy jeden - "podstawowy"

    • wybieramy typ inwentaryzacji: kontrolna, inne dokumenty (rozliczany przez inne dokumenty niż PWRI/RWRI), wybrane_tow (remanent kontrolny na wybranych towarach), zdawczo-odbiorcza

    • wybieramy datę pobrania stanów księgowych do remanentu, przykładowo 2021-01-01 oznacza że stany zostaną pobrane z końca dnia 2021-01-01

    • wpisujemy komisję obecną na inwentaryzacji

    • osoby odpowiedzialne materialnie

    • wybieramy działy i grupy towarowe do remanentu - możemy wybrać określony dział, grupę, kategorię towarów lub wszystkie towary w sklepie. Z poziomu administracyjnego mamy dodatkową opcję wyboru wykluczającego czyli wskazać działy, bądź kategorie, które nie będą w tej inwentaryzacji uczestniczyły

    • dodajemy komisje spisowe ( klawisz 'K' lub z menu po naciśnięciu klawisza Enter wybieramy pozycję "Komisje spisowe"). Komisje spisowe będziemy przypisywać do arkuszy remanentu (w czasie tworzenia nowego arkusza zostaniemy poproszeni o wybór komisji). Przy zrzutach z kolektora automatycznie jest przypisywana komisja spisowa numer 1, możemy to zmienić poprzez menu-> F2->Funkcje->przypisz komisję do arkusza.

Spis towarów na inwentaryzacji

Spis towarów na inwentaryzacji:

Domyślnie po założeniu remanentu pojawią się dwa arkusze spisowe:

  • Arkusz: lista do pola

W arkuszu znajdują się wszystkie towary wybrane do inwentaryzacji.

  • W arkuszu możemy zmieniać ilości spisanych towarów
  • Zmieniając ilość w danej pozycji należy wpisać końcową wartość stanu spisanego (przykładowo mamy wpisane już 10 i chcemy dopisać 5 to zmieniamy wartość na 15)
  • Nie można dopisywać nowego towaru.
  • Nowy towar można dopisać w Arkuszu ręcznym.

Będąc w arkuszu spisowym za pomocą klawisza D, możemy wydrukować:

  • druk arkusza ilościowo-Detalicznego
  • druk arkusza Rewizyjnego
  • zestawienie arkuszy


Arkusz do ręcznego spisu do pola

    • Dopisujemy towary: klawisz "Insert" lub skaner

    • Arkusz mam dwa tryby pracy

        ◦ dopisywanie nowych wierszy (Insert, skaner)

        ◦ zmiana ilości (szukamy towar klawisz 'S' -> szukamy po danych polach, jak znajdziemy go -> ENTER ) i podajemy nową liczbę, ta wartość zostanie wpisana jako obowiązująca na tej pozycji

        ◦ w arkuszu ręcznym możemy dodawać towary spoza towarów wybranych do inwentaryzacji

Praca z kolektorem

    • Import danych z kolektora/pliku .csv wykonujemy w liście arkuszy, F2->Funkcje->Zrzut z kolektora lub skrót klawiszowy "K".

    • każde wczytanie danych powoduje automatyczne utworzenie nowego arkusza ze spisanymi towarami

    • Jeśli na kolektor/w pliku .csv zostanie wprowadzony kod, którego nie ma w katalogu sklepowym to program nie rozpozna kodu kreskowego i po wczytaniu wszystkich danych wyświetli okno z listą towarów (kod i ilość), które nie zostały wczytane

        ◦ Lista ta może zostać wydrukowana, a towary wprowadzone ręcznie do arkusza

        ◦ Jeżeli brak towaru w katalogu towarowym, to należy go wprowadzić i wycenić a następnie dodać ręcznie do arkusza ręcznego

Przeliczenie i sprawdzenie nadwyżek/niedoborów

• Po zaznaczeniu wybranej inwentaryzacji za pomocą klawisza "R" wchodzimy w rozliczenie remanentu

• Jeżeli w inwentaryzacji wybraliśmy datę pobrania stanów księgowych na bieżący dzień, to przed rozliczeniem inwentaryzacji, należy dokonać zamknięcia dnia. Jest to konieczne, gdyż dopiero po zamknięciu dnia do rozliczenia będą uwzględnione dokumenty i sprzedaż z bieżącego dnia i naliczone prawidłowe stany księgowe

• W czasie zamykania/rozliczenia remanentu pojawić się może komunikat "W remanencie są towary nierozpoznane/niewycenione" oznacza to że jakaś część towarów z arkuszy spisowym może nie posiadać ceny lub nie ma jej w katalogu towarowym

• Nierozpoznane/niewycenione indeksy możemy zobaczyć w raporcie: F2->Operacje->Nierozpoznane pozycje

        ◦ jeżeli mamy brak ceny to możemy w tym okienku wycenić dany towar

        ◦ jak jest brak towaru to należy wprowadzić go w kartotece z prawidłowym kodem paskowym, wycenić i jeszcze raz po takiej operacji wejść w rozliczenie remanentu (towar zostanie pobrany do remanentu)

        ◦ można także skasować nierozpoznany kod kreskowy

 • Opcje dostępne w rozliczeniu remanentu:

        ◦ F1 - opis poszczególnych kolumn

        ◦ F6 - eksport do pliku lub wydruk

        ◦ ENTER pozawala na przełączenie się między górnym, a dolnym oknem w celu podglądu arkusza, z którego pochodzi spisany towar (wyjście z dolnego okna F10)

  ▪ tu możemy poprawiać ilości spisane na danej pozycji


Dwie nowe opcje w remanencie:

    • F2 -> Operacje -> Zerowanie ilości spisu (klawisz Z) - będąc ustawionym na pozycji, która ma stan spisu możemy wyzerować tę pozycję. z dolnej części okna znikają arkusze, w których towar występował.

    • F2 -> Operacje -> dodanie ilości na pozycji (klawisz Insert) - będąc na danej pozycji możemy dodać ilość. Nie zmieniamy pozycji tylko dodajemy, więc jeżeli mamy stan spisu na 10 sztuk, a potrzebujemy wprowadzić 12 sztuk wtedy wprowadzamy 2 sztuki. Dodatkowo wprowadzone sztuki pojawiają się jako oddzielny Arkusz Spisowy Ręczny.

        ◦ Dostępne z menu F2 → Operacje → Nierozpoznane pozycje - wyświetla nierozpoznane pozycje zaczytane do remanentu

        ◦ Dostępne z menu F2 → Operacje → Analiza remanentu - wyświetlanie niedoborów, nadwyżek lub niedoborów i nadwyżek

        ◦ Dostępne z menu F2 → Operacje → towary spoza Filtru - pokazuje towary, które nie występują w żadnej analizie remanentu

Zakończenie inwentaryzacji:

Przed zatwierdzeniem remanentu należy rozliczyć remanent i sprawdzić niedobory i nadwyżki

  • kończymy remanent zaznaczając go w widoku remanentów i naciskamy klawisz "Z"
  • klawiszem "D" generujemy dokumenty Inwent+ i Inwent- (PWRI/RWRI)
  • Zależnie od przyjętych norm drukujemy rozliczenie remanentu z poziomu rozliczenia remanentu "R"

Dokumenty wystawione ręcznie do inwentaryzacji:

Zdarza się, że użytkownik po zakończonej inwentaryzacji (zamknięta i rozliczona - wygenerowane dokumenty) chce dodać ręcznie jeszcze jakieś niepoliczone towary tak, aby były rozliczone w wydrukach systemowych z przeprowadzoną inwentaryzacją. Wówczas należy stworzyć ręcznie dokumenty Inwent+ (PWRI). Aby dokumenty zostały ujęte w rozliczeniu remanentu trzeba zadbać o to, aby data inwentaryzacji w tworzonym dokumencie (w katalogu dokumentów PWRI i RWRI kolumna "Data in." lub "DATA INW." pokazuje tę datę) była taka sama jak na dokumentach wygenerowanych automatycznie przez remanent.