Remanenty w systemie HiperMarket w wersji 4.x
Moduł inwentaryzacyjny składa się z dwóch programów:
- programu głównego - działającego na serwerze
- komputerów klienckich, które łączą się do serwera
Komputer kliencki to dowolny PC z kartą sieciową i dyskiem twardym min 8GB z zainstalowanym systemem Linux. Remanent możemy przeprowadzić również za pomocą inwentaryzatorów ETROLOGIC SCANPAL, SYMBOL, CipherLab, Psion, oraz dowolnym z Windows CE lub na komputerach kasowych. Program główny ma na celu przetworzenie i przygotowanie katalogu towarowego do remanentu na podstawie wybranych grup i działów towarowych, agregację danych z komputerów spisowych oraz rozliczenie inwentaryzacji poprzez wygenerowanie dokumentów inwent+ i inwent- (PWRI/RWRI), korygujących stany komputerowe po zamknięciu sklepu wg stwierdzonego, faktycznego stanu na sklepie.
Możliwy sposób otwarcia remanentów:
- Zaczynamy remanent po skończonej sprzedaży ale przed zakończeniem dnia w programie. W takim wypadku użytkownik może zacząć remanent i spisywanie towarów, ale z rozliczeniem musi poczekać a zakończenie dnia lub wymusić zakończenie dnia z menu Narzędzia=>zamknięcie Dnia. Po zamknięciu dnia można zakończyć remanent i przejrzeć niedobory/nadwyżki przed wygenerowaniem dokumentów remanentowych. Zamknięcie dnia jest konieczne do tego by system zaktualizował stany towarowe, na podstawie których są obliczane niedobory/nadwyżki w stosunku do ilości wpisanych w remanencie.
- Zaczynamy remanent z rana przed rozpoczęciem sprzedaży i przyjęć dokumentowych. Chcemy szybko policzyć asortyment z konkretnego działu, grupy, kategorii, itp. i od razu rozliczyć. Zaczynamy remanent, spisujemy towary i po zakończeniu możemy od razu zamknąć remanent oraz wygenerować dokumenty. System weźmie wówczas do porównania stany z końca poprzedniego dnia.
Rozpoczęcie inwentaryzacji:
Rozpoczęcie inwentaryzacji:
- otwieramy nowy remanent klawiszem Insert
- wybieramy magazyn, z reguły mamy jeden - "podstawowy"
- wybieramy typ inwentaryzacji: kontrolna, inne dokumenty(rozliczany przez inne dokumenty niż PWRI/RWRI), wybrane_tow(remanent kontrolny na wybranych towarach), zdawczo-odbiorczy
- wpisujemy komisję obecną na inwentaryzacji
- osoby odpowiedzialne materialnie
- wybieramy działy i grupy towarowe do remanentu - możemy wybrać określony dział towarowy lub wszystkie towary w sklepie. Z poziomu administracyjnego mamy dodatkową opcję wyboru wykluczającego czyli wskazać działy, bądź kategorie, które nie będą w tej inwentaryzacji uczestniczyły
Spis towarów na inwentaryzacji
Spis towarów na inwentaryzacji:
Domyślnie po założeniu remanentu pojawią się dwa arkusze spisowe:
- Arkusz lista do pola
W arkuszu znajdują się wszystkie towary wybrane do inwentaryzacji. Arkusz jest edytowalny i możemy zmieniać w nim ilości spisanych towarów lub poprawiać ilości spisanych towarów z innych arkuszy.
- Arkusz do ręcznego spisu do pola
W tym arkuszu dodajemy ręcznie towary poprzez wyszukanie ich za pomocą kodu PLU, kodu EAN. Jeżeli chcemy poprawić ilość spisanego towaru, wystarczy wyszukać towar (skrót klawiszowy 'S') i kliknąć enter i wpisać poprawną wartość.
Istnieje możliwość dopisania ilości do już spisanej wartości. Jeżeli mamy dodany towar i wyszukamy go ponownie po kodzie PLU/EAN i podamy nową liczbę, ogólna wartość spisanego towaru zostanie zsumowana.
Jeżeli podczas inwentaryzacji korzystam z importu z kolektora/pliku .csv, każde zrzucenie danych powoduje automatyczne utworzenie nowego arkusza ze spisanymi towarami. Aby wykonać import danych z kolektora/pliku .csv wystarczy w oknie głównym arkuszy remanentu użyć skrótu klawiszowego "K".
Jeśli na kolektor/w pliku .csv zostanie wprowadzony kod, którego nie ma w katalogu sklepowym to program nie rozpozna kodu kreskowego i po wczytaniu wszystkich danych wyświetli okno z listą towarów (kod i ilość), które nie zostały wczytane. Lista ta może zostać wydrukowana, a towary wprowadzone ręcznie na arkusz, bądź po wycenie na ręcznie utworzony dokument inwent + (PWRI).
Przeliczenie i sprawdzenie nadwyżek/niedoborów
Jeżeli inwentaryzacja została rozpoczęta tego samego dnia, w którym odbywała się sprzedaż, to przed rozliczeniem inwentaryzacji, należy dokonać zamknięcia dnia. Jest to konieczne, gdyż dopiero po zamknięciu dnia do rozliczenia będą uwzględnione dokumenty i sprzedaż z bieżącego dnia.
Po zaznaczeniu wybranej inwentaryzacji za pomocą klawisza "R" wchodzimy w rozliczenie remanentu.
Opcje dostępne w rozliczeniu remanentu:
- F1 - opis poszczególnych kolumn
- F6 - eksport do pliku lub wydruk
- Dostępne z menu F2 → Okna → Baza danych - pozawala na przełączenie się między górnym, a dolnym oknem w celu podglądu arkusza, z którego pochodzi spisany towar
- Dostępne z menu F2 → Operacje → Nie rozpoznane pozycje - wyświetla nierozpoznane pozycje zaczytane do remanentu
- Dostępne z menu F2 → Operacje → Analiza remanentu - wyświetlanie niedoborów, nadwyżek lub niedoborów i nadwyżek
Wartość remanentu:
Zakończenie inwentaryzacji:
Przed zatwierdzeniem remanentu należy rozliczyć remanent i sprawdzić niedobory i nadwyżki
- kończymy remanent zaznaczając go w widoku remanentów i naciskamy klawisz Z
- klawiszem "D" generujemy dokumenty Inwent+ i Inwent- (PWRI/RWRI)
- Zależnie od przyjętych norm drukujemy rozliczenie remanentu z poziomu rozliczenia remanentu "R"
Dokumenty wystawione ręcznie do inwentaryzacji:
Zdarza się, że użytkownik po zakończonej inwentaryzacji (zamknięta i rozliczona - wygenerowane dokumenty) chce dodać ręcznie jeszcze jakieś niepoliczone towary tak, aby były rozliczone w wydrukach systemowych z przeprowadzoną inwentaryzacją. Wówczas należy stworzyć ręcznie dokumenty PWRI. Aby dokumenty zostały ujęte w rozliczeniu remanentu trzeba zadbać o to, aby data inwentaryzacji w tworzonym dokumencie (w katalogu dokumentów PWRI i RWRI kolumna "Data in." lub "DATA INW." pokazuje tą datę) była taka sama jak na dokumentach wygenerowanych automatycznie przez remanent.