Skrócona instrukcja HiperMarket sklep: Różnice pomiędzy wersjami

Z Pomoc Netis
(Utworzono nową stronę "== '''Dokumenty PZ – tworzenie, modyfikacja''' == === '''Tworzenie dokumentu z faktury papierowej''' === W celu utworzenia nowego dokumentu przyjęcia dostawy PZ wyko...")
 
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
== '''Dokumenty PZ – tworzenie, modyfikacja''' ==
==Dokumenty PZ – tworzenie, modyfikacja==


=== '''Tworzenie dokumentu z faktury papierowej''' ===
===Tworzenie dokumentu z faktury papierowej===
W celu utworzenia nowego dokumentu przyjęcia dostawy PZ wykonujemy następujące czynności:
W celu utworzenia nowego dokumentu przyjęcia dostawy PZ wykonujemy następujące czynności:
* wchodzimy w menu Dokumenty→ PZ → Przyjęcie dostawy
* naciskamy klawisz Insert (F2 →Export/Import→ Stwórz dokument) → wybieramy typ dokumentu z dostawy, datę dokumentu oraz numer → zatwierdzamy klawiszem Enter → wybieramy dostawcę z listy kontrahentów (można szukać po NIP, symbolu, nazwie)→ uzupełniamy liczbę dni do zapłaty oraz datę zapłaty
* znajdujemy się w oknie dodawania towarów, które dodajemy  - wpisując nazwę towaru i wybierając z dostępnej listy towarowej (tylko w przypadku towarów bez kodów kreskowych np. mięso, warzywa, itp.)  - wczytując z kolektora → skrót Ctrl-K (F2→ Inne → Operacje na kolektorze)  - skanując kod towaru
* uzupełniamy cenę zakupu netto, marżę, cenę sprzedaży detaliczną, ilość oraz wartość zakupu (w przypadku opakowań zbiorczych towar może być rozbity na dwie pozycje różniące się ceną zakupu o 1gr, tak aby wartość PZ była zgodna z FV )
* gdy dokument jest kompletny porównujemy wartość dokumentu PZ z FV → klawisz F4
* jeżeli wszystko się zgadza, kończymy dokument klawiszem End realizując go odpowiednim dokumentem finansowym (Faktura, Faktura RR lub bez).


=== '''Tworzenie dokumentu z pliku przesłanego drogą elektroniczną''' ===
*wchodzimy w menu Dokumenty→ PZ → Przyjęcie dostawy
W celu utworzenia nowego dokumentu przyjęcia dostawy PZ dostarczanego drogą elektroniczną wykonujemy następujące czynności:
*naciskamy klawisz Insert (F2 →Export/Import→ Stwórz dokument) → wybieramy typ dokumentu z dostawy, datę dokumentu oraz numer → zatwierdzamy klawiszem Enter → wybieramy dostawcę z listy kontrahentów (można szukać po NIP, symbolu, nazwie)→ uzupełniamy liczbę dni do zapłaty oraz datę zapłaty
*znajdujemy się w oknie dodawania towarów, które dodajemy  - wpisując nazwę towaru i wybierając z dostępnej listy towarowej (tylko w przypadku towarów bez kodów kreskowych np. mięso, warzywa, itp.)  - wczytując z kolektora → skrót Ctrl-K (F2→ Inne → Operacje na kolektorze)  - skanując kod towaru
*uzupełniamy cenę zakupu netto, marżę, cenę sprzedaży detaliczną, ilość oraz wartość zakupu (w przypadku opakowań zbiorczych towar może być rozbity na dwie pozycje różniące się ceną zakupu o 1gr, tak aby wartość PZ była zgodna z FV )
*gdy dokument jest kompletny porównujemy wartość dokumentu PZ z FV → klawisz F4
*jeżeli wszystko się zgadza, kończymy dokument klawiszem End realizując go odpowiednim dokumentem finansowym (Faktura, Faktura RR lub bez).


1) wchodzimy w menu Dokumenty → PZ → Przyjęcie dostawy
===Tworzenie dokumentu z pliku przesłanego drogą elektroniczną===


2) naciskamy klawisz klawisz F2 →export/Import →pobierz dane siecią
*W celu utworzenia nowego dokumentu przyjęcia dostawy PZ dostarczanego drogą elektroniczną wykonujemy następujące czynności:
*wchodzimy w menu Dokumenty → PZ → Przyjęcie dostawy
*naciskamy klawisz klawisz F2 →export/Import →pobierz dane siecią
*wybieramy dostawcę z listy kontrahentów (można szukać po NIP, symbolu, nazwie) – dostawcę wyszukujemy poprzez kliknięcie klawisza S na klawiaturze
*system automatycznie pobierze dostępne dokumenty i wyświetli okno z listą pobranych dokumentów → wybieramy pobrany dokument z listy
*towary z pliku zostaną automatycznie wczytane do tworzonego dokumentu PZ
*dalej postępujemy analogicznie jak przy tworzeniu dokumentu z faktury papierowej.


3) wybieramy dostawcę z listy kontrahentów (można szukać po NIP, symbolu, nazwie) – dostawcę wyszukujemy poprzez kliknięcie klawisza S na klawiaturze
'''UWAGA! w przypadku gdy towar znajduje się w pliku, ale nie mamy go w katalogu towarowym (nigdy nie był dodany) zostanie wyświetlona informacja, iż towar lub kod nie został rozpoznany i ta pozycja zostanie pominięta; musimy w takim przypadku skontaktować się z centralą firmy Mokpol i poprosić o wprowadzenie nowego towaru, następnie pobieramy dane z centrali, wchodzimy do otwartego dokumentu PZ i dodajemy towar ręcznie wpisując jego nazwę (tak jakbyśmy dodawali towar z dokumentu papierowego)'''
 
===Wydruk zmian cen z dokumentu PZ===
 
*podświetlamy dokument, z którego chcemy wydrukować metki z nowymi cenami za pomocą klawiszy-strzałek ↑ ↓ (góra, dół) na klawiaturze
*klikamy klawisz M (F2 → Drukuj → Metki cenowe z dokumentów)
*w nowym oknie domyślnie zaznaczone są towary, na których została zmieniona cena; te towary zostaną wydrukowane
*klikamy klawisz R (F2 → Drukuj → Drukuj zaznaczone)
*w nowym oknie wybieramy interesującą nas metkę z listy do wydruku
*Historia towaru – sprawdzanie cen i stanów
 
Mamy możliwość sprawdzenia historii danego towaru zawierającej ceny zakupu, sprzedaży, rozchód i stan; aby to zrobić wykonujemy następujące czynności:
 
*wchodzimy w menu Dokumenty → PZ → Przyjęcie dostawy lub Dokumenty → WZ → Zwrot do dostawcy
*klawiszem Enter wchodzimy do dokumentu
*na wybranym towarze z dokumentu klikamy Ctrl+A (F2 → Inne → Analiza)
*wybieramy datę z kiedy chcemy uzyskać informacje o towarze
*w nowym oknie mamy podgląd całej historii dotyczącej towaru (ceny, stan, przychód, rozchód itp.)
*jeżeli w danym dniu widzimy przychód lub rozchód, możemy sprawdzić na jakim dokumencie występował towar; klikamy klawisz D (F2 → Funkcje → Dok. z dnia)
*pojawi się na ekranie nowe okno z listą dokumentów przyjęć lub wydań
*strzałką wybieramy dokument i klawiszem Enter wchodzimy w dokument
 
===Korekty dokumentu PZ===
Aby wystawić korektę do dokumentu PZ, wykonujemy poniższe czynności:
 
*wchodzimy w menu Dokumenty → PZ → Przyjęcie dostawy
*podświetlamy dokument, do którego chcemy wystawić korektę za pomocą klawiszy-strzałek ↑ ↓ (góra, dół) na klawiaturze
*klikamy klawisz K (F2 → Operacja → Korekta dokumentu) mając podświetlony dokument, który chcemy korygować
*uzupełniamy powód korekty
*poprawiamy interesujące nas pozycje zmieniając np. cenę netto, brutto, ilość
*jeśli nasza korekta jest już gotowa kończymy dokument klawiszem End 
 
===Tworzenie dokumentu Zwrot do klienta (PZZK)===
Wykonujemy następujące czynności w celu wystawienia dokumentu PZZK:
 
*wchodzimy w menu Dokumenty → PZ → Zwrot do paragonu
*klikamy klawisz Insert (F2 → Operacje → Nowy dokument)
*system zapyta czy chcemy wczytać istniejący paragon czy uworzyć nowy paragon 
*wybieramy istniejący paragon i pojawi się nowe okno z listą paragonów
*wybieramy paragon, do którego chcemy wystawić zwrot → paragon zostanie wczytany do dokumentu
*modyfikujemy interesujące nas pozycje z paragonu
*gdy dokument Zwrotu do klienta jest kompletny, dokument kończymy standardowo klawiszem End.
*następnie udajemy się do stanowiska kasowego i dokonujemy operacji Wypłaty na kwotę z dokumentu zwrotu dla klienta
*Jeśli dokument nie jest zrealizowany, możemy go modyfikować wchodząc do dokumentu klikając klawisz Enter.
 
==Dokument WZ Zwrot do dostawcy (WZZD) - tworzenie i modyfikacja==
 
*Aby wystawić korektę do dokumentu WZ Zwrot do dostawcy, wykonujemy poniższe czynności:
*wchodzimy w menu Dokumenty → WZ → Zwrot do dostawcy
*uzupełniamy nr dokumentu zwrotu
*wybieramy kontrahenta, do którego tworzymy dokument zwrotu (można szukać po NIP, symbolu, nazwie)
*następnie uzupełniamy opis zwrotu
*dodajemy towary z listy lub korzystamy z kolektora (analogicznie jak podczas tworzenia dokumentu przyjęcia dostawy)
*po wykonaniu wszystkich czynności kończymy dokument klawiszem End.
 
==Zamówienia==
'''UWAGA! - wydruki zamówień możliwe są tylko na drukarkach laserowych lub atramentowych, niemożliwy jest natomiast wydruk zamówień na drukarkach igłowych'''
 
W celu dokonania zamówienia, wykonujemy postępujemy według następujących kroków:
 
*wchodzimy w menu Katalogi → Zamówienia
*klawiszem  Insert → wybieramy opcję na jakiej podstawie tworzymy zamówienie 
 
-  z analizy – po wybraniu kontrahenta oraz ewentualnego raportu, uruchomi się analiza i zaczyta odpowiednie dane do zamówienia; 
 
- z kolektora po wybraniu kontrahenta będziemy mogli zaczytać dane z kolektora i zaczytać je do zamówienia; 


4) system automatycznie pobierze dostępne dokumenty i wyświetli okno z listą pobranych dokumentów → wybieramy pobrany dokument z listy
- puste zamówienie – tworzymy własne zamówienie; z oferty dostawcy)


5) towary z pliku zostaną automatycznie wczytane do tworzonego dokumentu PZ
*po zaczytaniu zamówienia i jego modyfikacji klikamy klawisz F2 → Zamów aby złożyć zamówienie 
*system powróci do głównego okna
*wysyłamy zamówienie zaznaczając je spacją i klikając klawisz W (F2→Wyślij)
*zamówienia z literą W w pierwszej kolumnie oznaczają zamówienia wysłane


6) dalej postępujemy analogicznie jak przy tworzeniu dokumentu z faktury papierowej.
==Utargi kasjerskie==
Rozliczenie kasy, czyli wystawienie utargu kasjerskiego:


'''UWAGA! w przypadku gdy towar znajduje się w pliku, ale nie mamy go w katalogu towarowym (nigdy nie był dodany) zostanie wyświetlona informacja, iż towar lub kod nie został rozpoznany i ta pozycja zostanie pominięta; musimy w takim przypadku skontaktować się z centralą firmy Mokpol i poprosić o wprowadzenie nowego towaru, następnie pobieramy dane z centrali, wchodzimy do otwartego dokumentu PZ i dodajemy towar ręcznie wpisując jego nazwę (tak jakbyśmy dodawali towar z dokumentu papierowego)'''
*w menu klikamy Katalogi → Utargi kasjerskie (moduł służy do rozliczenia kasy)
*aby wystawić nowy utarg klikamy klawisz Insert → wybieramy datę rozliczenia kasy → wybieramy numer fiskalny kasy → wygeneruje się automatycznie na podstawie sprzedaży z kasy utarg kasjerski
*po wygenerowaniu nanosimy ewentualne poprawki w kwotach uzyskanych ze sprzedaży – uzupełnione dane pojawią się w kolumnie „Zatwierdzono”
*jeśli utarg jest poprawny generujemy dokumenty KP/KW, aby to zrobić klikamy F2→operacje→Wystaw KP/KW
*ostatnim krokiem jest zamknięcie utargu klawiszem Z (F2→Zamknij)
 
'''Uwaga! Zamkniętego utargu nie można edytować/korygować.'''
 
===Utargi kasjerskie – korekta===
Utarg kasjerski, możemy korygować tylko gdy nie jest zamknięty, aby to zrobić wykonujemy następujące czynności:
 
*w menu klikamy Katalogi → Utargi kasjerskie
*strzałkami na klawiaturze przechodzimy na interesujący nas utarg kasjerski
*klawiszem Enter wchodzimy do wybranego utargu
*modyfikujemy pozycję, która została błędnie uzupełniona
*klawiszem F10 wychodzimy do głównego okna utargów kasjerskich (okno z listą)
*generujemy dokumenty KP/KW, aby to zrobić klikamy F2→operacje→Wystaw KP/KW
*na koniec zamykamy utarg klawiszem Z (F2→Zamknij)

Aktualna wersja na dzień 13:47, 3 lis 2020

Dokumenty PZ – tworzenie, modyfikacja

Tworzenie dokumentu z faktury papierowej

W celu utworzenia nowego dokumentu przyjęcia dostawy PZ wykonujemy następujące czynności:

  • wchodzimy w menu Dokumenty→ PZ → Przyjęcie dostawy
  • naciskamy klawisz Insert (F2 →Export/Import→ Stwórz dokument) → wybieramy typ dokumentu z dostawy, datę dokumentu oraz numer → zatwierdzamy klawiszem Enter → wybieramy dostawcę z listy kontrahentów (można szukać po NIP, symbolu, nazwie)→ uzupełniamy liczbę dni do zapłaty oraz datę zapłaty
  • znajdujemy się w oknie dodawania towarów, które dodajemy - wpisując nazwę towaru i wybierając z dostępnej listy towarowej (tylko w przypadku towarów bez kodów kreskowych np. mięso, warzywa, itp.) - wczytując z kolektora → skrót Ctrl-K (F2→ Inne → Operacje na kolektorze) - skanując kod towaru
  • uzupełniamy cenę zakupu netto, marżę, cenę sprzedaży detaliczną, ilość oraz wartość zakupu (w przypadku opakowań zbiorczych towar może być rozbity na dwie pozycje różniące się ceną zakupu o 1gr, tak aby wartość PZ była zgodna z FV )
  • gdy dokument jest kompletny porównujemy wartość dokumentu PZ z FV → klawisz F4
  • jeżeli wszystko się zgadza, kończymy dokument klawiszem End realizując go odpowiednim dokumentem finansowym (Faktura, Faktura RR lub bez).

Tworzenie dokumentu z pliku przesłanego drogą elektroniczną

  • W celu utworzenia nowego dokumentu przyjęcia dostawy PZ dostarczanego drogą elektroniczną wykonujemy następujące czynności:
  • wchodzimy w menu Dokumenty → PZ → Przyjęcie dostawy
  • naciskamy klawisz klawisz F2 →export/Import →pobierz dane siecią
  • wybieramy dostawcę z listy kontrahentów (można szukać po NIP, symbolu, nazwie) – dostawcę wyszukujemy poprzez kliknięcie klawisza S na klawiaturze
  • system automatycznie pobierze dostępne dokumenty i wyświetli okno z listą pobranych dokumentów → wybieramy pobrany dokument z listy
  • towary z pliku zostaną automatycznie wczytane do tworzonego dokumentu PZ
  • dalej postępujemy analogicznie jak przy tworzeniu dokumentu z faktury papierowej.

UWAGA! w przypadku gdy towar znajduje się w pliku, ale nie mamy go w katalogu towarowym (nigdy nie był dodany) zostanie wyświetlona informacja, iż towar lub kod nie został rozpoznany i ta pozycja zostanie pominięta; musimy w takim przypadku skontaktować się z centralą firmy Mokpol i poprosić o wprowadzenie nowego towaru, następnie pobieramy dane z centrali, wchodzimy do otwartego dokumentu PZ i dodajemy towar ręcznie wpisując jego nazwę (tak jakbyśmy dodawali towar z dokumentu papierowego)

Wydruk zmian cen z dokumentu PZ

  • podświetlamy dokument, z którego chcemy wydrukować metki z nowymi cenami za pomocą klawiszy-strzałek ↑ ↓ (góra, dół) na klawiaturze
  • klikamy klawisz M (F2 → Drukuj → Metki cenowe z dokumentów)
  • w nowym oknie domyślnie zaznaczone są towary, na których została zmieniona cena; te towary zostaną wydrukowane
  • klikamy klawisz R (F2 → Drukuj → Drukuj zaznaczone)
  • w nowym oknie wybieramy interesującą nas metkę z listy do wydruku
  • Historia towaru – sprawdzanie cen i stanów

Mamy możliwość sprawdzenia historii danego towaru zawierającej ceny zakupu, sprzedaży, rozchód i stan; aby to zrobić wykonujemy następujące czynności:

  • wchodzimy w menu Dokumenty → PZ → Przyjęcie dostawy lub Dokumenty → WZ → Zwrot do dostawcy
  • klawiszem Enter wchodzimy do dokumentu
  • na wybranym towarze z dokumentu klikamy Ctrl+A (F2 → Inne → Analiza)
  • wybieramy datę z kiedy chcemy uzyskać informacje o towarze
  • w nowym oknie mamy podgląd całej historii dotyczącej towaru (ceny, stan, przychód, rozchód itp.)
  • jeżeli w danym dniu widzimy przychód lub rozchód, możemy sprawdzić na jakim dokumencie występował towar; klikamy klawisz D (F2 → Funkcje → Dok. z dnia)
  • pojawi się na ekranie nowe okno z listą dokumentów przyjęć lub wydań
  • strzałką wybieramy dokument i klawiszem Enter wchodzimy w dokument

Korekty dokumentu PZ

Aby wystawić korektę do dokumentu PZ, wykonujemy poniższe czynności:

  • wchodzimy w menu Dokumenty → PZ → Przyjęcie dostawy
  • podświetlamy dokument, do którego chcemy wystawić korektę za pomocą klawiszy-strzałek ↑ ↓ (góra, dół) na klawiaturze
  • klikamy klawisz K (F2 → Operacja → Korekta dokumentu) mając podświetlony dokument, który chcemy korygować
  • uzupełniamy powód korekty
  • poprawiamy interesujące nas pozycje zmieniając np. cenę netto, brutto, ilość
  • jeśli nasza korekta jest już gotowa kończymy dokument klawiszem End 

Tworzenie dokumentu Zwrot do klienta (PZZK)

Wykonujemy następujące czynności w celu wystawienia dokumentu PZZK:

  • wchodzimy w menu Dokumenty → PZ → Zwrot do paragonu
  • klikamy klawisz Insert (F2 → Operacje → Nowy dokument)
  • system zapyta czy chcemy wczytać istniejący paragon czy uworzyć nowy paragon 
  • wybieramy istniejący paragon i pojawi się nowe okno z listą paragonów
  • wybieramy paragon, do którego chcemy wystawić zwrot → paragon zostanie wczytany do dokumentu
  • modyfikujemy interesujące nas pozycje z paragonu
  • gdy dokument Zwrotu do klienta jest kompletny, dokument kończymy standardowo klawiszem End.
  • następnie udajemy się do stanowiska kasowego i dokonujemy operacji Wypłaty na kwotę z dokumentu zwrotu dla klienta
  • Jeśli dokument nie jest zrealizowany, możemy go modyfikować wchodząc do dokumentu klikając klawisz Enter.

Dokument WZ Zwrot do dostawcy (WZZD) - tworzenie i modyfikacja

  • Aby wystawić korektę do dokumentu WZ Zwrot do dostawcy, wykonujemy poniższe czynności:
  • wchodzimy w menu Dokumenty → WZ → Zwrot do dostawcy
  • uzupełniamy nr dokumentu zwrotu
  • wybieramy kontrahenta, do którego tworzymy dokument zwrotu (można szukać po NIP, symbolu, nazwie)
  • następnie uzupełniamy opis zwrotu
  • dodajemy towary z listy lub korzystamy z kolektora (analogicznie jak podczas tworzenia dokumentu przyjęcia dostawy)
  • po wykonaniu wszystkich czynności kończymy dokument klawiszem End.

Zamówienia

UWAGA! - wydruki zamówień możliwe są tylko na drukarkach laserowych lub atramentowych, niemożliwy jest natomiast wydruk zamówień na drukarkach igłowych

W celu dokonania zamówienia, wykonujemy postępujemy według następujących kroków:

  • wchodzimy w menu Katalogi → Zamówienia
  • klawiszem  Insert → wybieramy opcję na jakiej podstawie tworzymy zamówienie 

- z analizy – po wybraniu kontrahenta oraz ewentualnego raportu, uruchomi się analiza i zaczyta odpowiednie dane do zamówienia; 

- z kolektora – po wybraniu kontrahenta będziemy mogli zaczytać dane z kolektora i zaczytać je do zamówienia; 

- puste zamówienie – tworzymy własne zamówienie; z oferty dostawcy)

  • po zaczytaniu zamówienia i jego modyfikacji klikamy klawisz F2 → Zamów aby złożyć zamówienie 
  • system powróci do głównego okna
  • wysyłamy zamówienie zaznaczając je spacją i klikając klawisz W (F2→Wyślij)
  • zamówienia z literą W w pierwszej kolumnie oznaczają zamówienia wysłane

Utargi kasjerskie

Rozliczenie kasy, czyli wystawienie utargu kasjerskiego:

  • w menu klikamy Katalogi → Utargi kasjerskie (moduł służy do rozliczenia kasy)
  • aby wystawić nowy utarg klikamy klawisz Insert → wybieramy datę rozliczenia kasy → wybieramy numer fiskalny kasy → wygeneruje się automatycznie na podstawie sprzedaży z kasy utarg kasjerski
  • po wygenerowaniu nanosimy ewentualne poprawki w kwotach uzyskanych ze sprzedaży – uzupełnione dane pojawią się w kolumnie „Zatwierdzono”
  • jeśli utarg jest poprawny generujemy dokumenty KP/KW, aby to zrobić klikamy F2→operacje→Wystaw KP/KW
  • ostatnim krokiem jest zamknięcie utargu klawiszem Z (F2→Zamknij)

Uwaga! Zamkniętego utargu nie można edytować/korygować.

Utargi kasjerskie – korekta

Utarg kasjerski, możemy korygować tylko gdy nie jest zamknięty, aby to zrobić wykonujemy następujące czynności:

  • w menu klikamy Katalogi → Utargi kasjerskie
  • strzałkami na klawiaturze przechodzimy na interesujący nas utarg kasjerski
  • klawiszem Enter wchodzimy do wybranego utargu
  • modyfikujemy pozycję, która została błędnie uzupełniona
  • klawiszem F10 wychodzimy do głównego okna utargów kasjerskich (okno z listą)
  • generujemy dokumenty KP/KW, aby to zrobić klikamy F2→operacje→Wystaw KP/KW
  • na koniec zamykamy utarg klawiszem Z (F2→Zamknij)