Rozrachunki w systemie HiperMarket Centrala - wersja graficzna

Z Pomoc Netis

Rozrachunki z kontrahentami

Wstęp

W systemie hipermarket dostępny jest moduł rozrachunków z kontrahentami. Do rozrachunków z kontrahentami dodawane są następujące dokumenty występujące w systemie hipermarket: faktury zakupowe (FVZ), faktury sprzedażowe (FVH) do WZ, faktury usługowe (FVU), faktury RR (FVRR). Dokumenty z systemu HiperMarket trafiają automatycznie do modułu rozrachunków. Przy konfiguracji z centralą możliwe jest zbieranie danych (faktur) ze wszystkich sklepów i rozliczanie ich wspólnie. Rozliczanie płatności odbywa się na zasadzie wystawiania odpowiednich dokumentów płatności takich jak: dokumenty bankowe polecenie przelewu i wyciąg bankowy, dokumenty kasowe KP i KW, dokumentem inna forma płatności. Przy płatnościach dokumentami bankowymi w module wprowadzono możliwość prowadzenia kilku kont bankowych. Pojedynczy dokument do rozliczenia jest zapisywany jako transakcja, która może składać się z kilku dokumentów powiązanych. Np. Kilka dokumentów PZ dołączonych do faktury zakupowej, lub np kilka dokumentów WZ dołączonych do faktury sprzedażowej. Faktury korygujące występują jako oddzielne transakcje.

Główny widok katalogu rozrachunków: Rozrachunki widok.png

Przy wejściu do modułu rozrachunków jest ustawiany domyślny raport na pokazywane dokumenty. Kolumna Do zapłaty pokazuje kwoty ujemne i dodatnie. Kwoty dodatnie są to faktury (transakcje), które są należnościami od kontrahentów, natomiast kwoty ujemne to zobowiązania wobec kontrahentów.

Opis poszczególnych pól w widoku:


Nazwa pola Opis pola
IdFaktury Identyfikator unikalny faktury
NrS Nr sklepu z którego pochodzi faktura
TypF Typ faktury
Symbol faktury Symbol, numer faktury
Data wyst. Data wystawienia faktury
Termin pł. Termin płatności za fakturę
Forma płatności Forma płatności za fakturę
Id kontr Identyfikator kontrahenta
Symbol kontrahenta Symbol kontrahenta
Nip kontrahenta Nip kontrahenta
Do zapłaty Kwota do zapłaty
Zapłacono Kwota zapłacona
Pozostało Kwota pozostała do zapłaty
Id płatnika Identyfikator płatnika
Symbol płatnika Symbol płatnika
Nip płatnika Nip płatnika
K Czy faktura korekta(1) czy oryginał(0)
Rodzaj rozrachunku Rodzaj rozrachunku (zobowiązanie czy należność)
Split Payment Czy płatność za FV, która ma pozycje klasyfikujące na podzieloną płatność (split payment) ?

W module rozrachunków wszystkie dostępne funkcje są dostępne w menu, które uruchamiamy klawiszem funkcyjnym F2.

Omówienie poszczególnych funkcji

Operacje podstawowe:

  • S – szukanie po indeksach i polach w bazie
  • O – sortowanie po indeksach
  • CTRL+ S – szybkie wyszukiwanie po aktualnym indeksie
  • CTRL+ O – szybka zmiana o kolejny dostępny indeks
  • F1 - dostępne pola w widoku
  • F5 – filtr/raport wierszy widocznych w widoku
  • F6 – eksport widocznych danych do pliku, na e-mail, drukarkę
  • F7 – funkcje statystyczne dostępne w ostatnim widocznym wierszu
  • F9 – wydruk graficzny bieżącego widoku na drukarkę do drukowania metek
  • F10 – wyjście z modułu rozrachunków

Funkcje specyficzne:

F5 - raport wyświetlanych rekordów

Dostępne są następujące właściwości raportu:

Rozrachunki raport.png

Dostępne pola po których można filtrować dane:

Nazwa pola do filtrowania Opis pola do filtrowania
Nr sklepu Wybór z jakich sklepów wybrane zostaną faktury
Typ faktury Pole do raportu Nazwa typu faktury do wybrane do raportu
Kontrahent symbol Pole do raportu faktur od kontrahenta wg symbolu
Kontrahent nip Pole do raportu faktur od kontrahenta wg NIP
Płatnik symbol Pole do raportu faktur od płatnika wg symbolu
Płatnik nip Pole do raport ufaktur od płatnika wg NIP
Forma płatności Pole do raportu faktur wg formy płatności
Termin płatności Pole do raporu faktur wg terminu płatności
Korekta Pole do raportu faktur korekt lub/i oryginałów
Data wystawienia od, Data wystawienia do Pole do raportu zakresu dat faktur
Zapłacone/niezapłacone Pole do raportu wg statusu płatności faktur
Zobowiązania/należności Pole do raportu wg typu rozrachunku
Split payment Pole do raportu wg podzielonej płatności

Enter - podgląd płatności do faktury

Podgląd szczegółowy, jakie dokumenty płatności wchodzą w skład wybranej transakcji.

Przykładowy podgląd dokumentów płatności do danej faktury:

Rozrachunki podglad platnosci.png

CTRL+Y - podgląd dokumentów powiązanych z daną fakturą

Rozrachunki podglad dokumentow.png

T – dodanie transakcji do transmisji

Funkcja jest używana przy transmisji do centrali. Transakcje do transmisji są dodawane automatycznie. Aby wymusić dodanie transakcji do transmisji, należy zaznaczyć rekordy, następnie wybrać funkcję dodanie do transmisji i wybrać TAK przy pytaniu np.:

Rozrachunki dodanie transakcji do transmisji.png

Z - szukanie specjalne w rozrachunkach

Dostępne jest również szukanie specjalne, które obejmuje:

  • Szukanie po nr PZ – szuka dokumentu PZ, który wszedł do transakcji. Funkcja na początku szuka dokumentu PZ, następnie sprawdza nr faktury i ustawia się na niej.
  • Szukanie po nr WZZD – szuka dokumentu WZZD, który wszedł do transakcji. Funkcja na początku szuka dokumentu WZZD, następnie sprawdza nr faktury i ustawia się na niej.
  • Szukanie po nr WZ – szuka dokumentu WZ, który wszedł do transakcji. Funkcja na początku szuka dokumentu WZ, następnie sprawdza nr faktury i ustawia się na niej.

Formatka do wyszukiwania po nr PZ:

Rozrachunki szukanie specjalne.png

Formatka do uzupełnienia kryteriów wyszukiwania specjalnego:

Rozrachunki szukanie specjalne formatka.png

A – Anulowanie płatności transakcji

Anulowanie płatności transakcji powoduje usunięcie płatności i pomniejszenie kwoty Zapłacono

Przykładowy ekran z anulacją płatności za fakturę:

Rozrachunki anulacja platnosci.png

Po anulowaniu płatności możemy taką płatność znaleźć w katalogu anulowanych dokumentów płatności:

L - Lista anulowanych płatności

Przykładowy widok anulowanych płatności

Rozrachunki widok anulowanych platnosci.png

W widoku jest dostępna funkcja L - przywrócenia anulowanej płatności.

D - Dodanie dokumentu płatności

Rozliczenie transakcji polega na dodaniu odpowiedniego dokumentu płatności w kwocie równej, jaka jest do zapłaty. Jeżeli kwota dokumentu płatności taka jest mniejsza, to wtedy następuje częściowa zapłata.

Przy płatnościach bankowych należy uzupełnić przynajmniej jeden rachunek bankowy dostępny w funkcji B- widok rachunków bankowych

Dostępne są następujące opcje płatności:

Rozrachunki dodanie platnosci 2.png

Przy płatności musimy podać odpowiedni rachunek bankowy firmy i odpowiednio uzupełnić formatkę np.:

Rozrachunki dodanie platnosci 3.png

Po zatwierdzeniu kwoty transakcja jest oznaczana jako rozliczona i jeżeli w widoku listy mamy raport na nierozliczone transakcje, to taka transakcja znika z listy.

W module rozrachunków możliwe jest grupowe rozliczanie transakcji. Grupowe operacje są możliwe tylko, gdy mamy zaznaczone rekordy (zaznaczamy spacją lub ++).

Aby rozliczyć dokumenty, muszą pochodzić z jednego typu transakcji albo zaznaczamy zobowiązania, albo należności oraz muszą być od jednego kontrahenta.

Rozrachunki dodanie platnosci 1.png

E – Eksporty do plików w formacie Elixir

Funkcja ta służy do generowania plików z dokumentami płatności w formacie Elixir (paczki przelewów) Dostępne są następujące formaty:

  • a) Elixir zwykły
  • b) Elixir express
  • c) Elixir split-payment
  • d) Elixir split-payment express

Przykładowe ekran po wywołaniu funkcji eksporty do plików w różnych formatach:

Rozrachunki dialog exportu przelewow.png

Rozrachunki widok wybranych przelewow.png


Możliwe są grupowanie paczek przelewów wg:

  • a) bez grupowania
  • b) grupowanie wg kontrahenta
  • c) grupowanie wg kontrahenta i terminu zapłaty

Jest możliwość wysłania pliku paczek przelewów na adres e-mail.

Rozrachunki dialog exportu przelewow elixir.png

B - Bank

Funkcja B – bank pozwala wprowadzanie kilku kont bankowych i wykonywaniu płatności z wykorzystaniem tych kont.

Przykładowy ekran po wywołaniu funkcji konto bankowe:

Rozrachunki bank widok.png

W widoku są dostępne następujące funkcje edycyjne:

  • INSERT – Dodanie konta bankowego
  • F3 – Modyfikacja konta bankowego

W - Wydruki

Dostępne wydruki są pogrupowane na:

1) Wydruki dokumentów i rejestrów (skrót klawiszowy 'W')

  • a) Wezwanie do zapłaty – jeżeli transakcja jest po terminie, to jest możliwość wydrukowania wezwania do zapłaty faktury przez kontrahenta.
  • b) Nota odsetkowa – wystawienie i wydrukowanie noty odsetkowej dla faktury po terminie z wyliczeniem odsetek na podstawie konfiguracji odsetek.
  • c) konfiguracja Odsetek – konfiguracja odsetek karnych do not odsetkowych.

Rozrachunki wydruki.png

Rozrachunki odsetki.png

Rozrachunki noty odsetkowe.png

R - Raporty rozrachunków

Dostępne są następujące raporty do wydruków:

Rozrachunki raporty wydruki.png

Dla poszczególnych raportów są dostępne parametry do określenia zakresu raportów

  • a) wydruk Nierozliczonych dokumentów

Rozrachunki wydruk nierozliczonych.png

  • b) wydruk rozliczonych dokumentów

Rozrachunki wydruk rozliczonych.png

  • c) wydruk nierozliczonych i rozliczonych dokumentów

Rozrachunki wydruk nierozliczonych i rozliczonych.png

  • d) wydruk płatności wg daty i kontrahenta

Rozrachunki wydruk platnosci wg daty i kontrahenta.png

  • e) wydruk płatności wg kontrahenta

Rozrachunki wydruk platnosci wg kontrahenta.png

  • f) wydruk płatności wg form płatności

Rozrachunki wydruk platnosci wg form platnosci.png

  • g) wydruk raportu bankowego

Rozrachunki wydruk raportu bankowego.png

H - Saldo kontrahenta/płatnika widok

Dostępny jest widok salda dla poszczególnych kontrahentów lub płatników.

Przykładowy dialog z wyborem parametrów:

Rozrachunki raport saldo kontr dialog.png

Przykładowy widok po wybraniu parametrów:

Rozrachunki raport saldo kontr widok.png

N - Stan rozrachunków na dany dzień widok

Dostępny jest widok stanu rozrachunków na dany dzień.

Przykładowy dialog z wyborem parametrów:

Rozrachunki raport stan rozrachunkow dialog.png

Przykładowy widok po wybraniu parametrów:

Rozrachunki raport stan rozrachunkow widok.png