Receptury w systemie HiperMarket Centrala - wersja graficzna

Z Pomoc Netis

Receptury dla piekarni określane są centralnie w całej sieci. Składają się one z nagłówka i zawartości. Nagłówek receptury zawiera jej nazwę, typ, plu produktu oraz ilość dla której definiujemy recepturę.

Receptury obsługujemy następującymi klawiszami:

  • Insert - dodawanie nowej receptury
  • Enter - modyfikacja receptury
  • M - modyfikacja nagłówka receptury
  • Delete - usuwanie receptury (ustawienie jako nieaktywnej)
  • U - uaktywnienie receptury
  • K - kopiowanie receptury
  • W - wycena receptury. Wyceny receptury dokonuje się po wycenie wszystkich surowców składowych. Określa ona przybliżony koszt produktów w aktualnych cenach z katalogu sklepowego. Cena ta zostaje przeliczona oraz oznaczona jako cena zakupu przy generowaniu dokumentów z produkcji.
  • D - wydruk składników receptury z określeniem ilości poszczególnych składników oraz ceny za jednostkę miary
  • L - wydruk kalkulacji receptury
  • T - możliwość uzupełnienia opisu technologicznego danej receptury

Mamy możliwość zmiany typu widoku receptur i podzielenia ich na aktywne, nieaktywne, wszystkie za pomocą klawisza F4.

Receptury tworzymy za pomocą klawisza Insert. Po zdefiniowaniu wszystkich pól nagłówka, dodajemy poszczególne surowce, również za pomocą klawisza Insert. Wpisujemy nazwę receptury, z listy wybieramy typ receptury oraz określamy pod jakim kodem PLU będzie dostępna w sprzedaży stworzona nowa receptura. Następnie podajemy ilość (wydajność jest obliczana na podstawie ilości i gramatury towaru) i zaznaczamy dodatkowe właściwości receptury (Dzienna, Zestaw, Rozbiorowa) oraz datę od kiedy do kiedy/bezterminowo będzie obowiązywać receptura. Gdy nagłówek receptury jest dodany, klikamy na nową recepturę klawiszem ENTER i dodajemy surowce do receptury wybierając je z listy.

Widok okna tworzenia nowej receptury: Rechg2.png

Widok okna dodawania surowców:

Rechg3.png

Należy określić proporcjonalną ilość surowca do ilości produktu wpisanego w recepturę. Następnie wybrać procent ewentualnej straty lub przychodu z surowca. W przypadku receptur produkcyjnych (nie rozbiorowych) straty zazwyczaj wynoszą zero zaś przychód sto procent. Jeżeli jakiś surowiec nie jest wyceniony system nas o tym poinformuje. Wycena surowców jest ważna, aby możliwa była wycena produktu końcowego. Ostatnią rzeczą jaką musimy zrobić to nacisnąć klawisz R w celu realizacji stworzonej receptury. Numer receptury widnieje później na dokumentach powstających z produkcji, które są generowane właśnie na podstawie receptur i zleceń produkcji.