Obsługa grafiku i modułu zamówień1: Różnice pomiędzy wersjami

Z Pomoc Netis
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 140: Linia 140:


[[Plik:Grafik2.jpg|600x600px]]
[[Plik:Grafik2.jpg|600x600px]]
'''Składanie zamówień na podstawie grafika'''
– wchodzimy do grafika
– naciskamy 'D' aby wybrać zamówienia do złożenia dziś
– w kolumnie status sprawdzamy czy zamówienie nie zostało już wykonane
– wybieramy pozycję grafika, lub zaznaczamy spacją kilka pozycji do tego samego kontrahenta
– naciskamy 'Z' aby rozpocząć zamawianie
'''Zamówienia'''
Moduł zamówień służy do wspomagania procesu składania zamówienia u dostawcy. Przechowuje listę wszystkich złożonych zamówień, domyślnie pokazuje zamówienia z bieżącego oraz poprzedniego miesiąca.
Lista zamówień umożliwia filtrowanie F4 wg.:
– daty wystawienia
– kontrahenta
– dnia tygodnia
Dzięki temu możemy w łatwy sposób sprawdzić odnaleźć np. zamówienia z ostatniego miesiąca złożone w środy do kontrahenta Coca cola.
'''Nowe zamówienie'''
Zamówienie można zainicjować na wiele sposobów
– zamówienie z analizy – podstawowy sposób składania zamówienia,zostanie omówiony poniżej
– zamówienie z gazetki - pozwala wybrać kilka gazetek w celu wykonania wspólnego zamówienia na towary w nich zawarte. Ułatwia to kontrolę, czy wszystkie produkty gazetkowe zostaną zamówione.
Zamówienie z gazetki może zostać rozbite wg na poszczególnych dostawców wg dostawcy głównego, lub wg. kontraktów (proszę o kontakt z NET sp. z oo w sprawie szczegółów).
W gazetce centralnej można zapisać ilości, które poszczególne typy sklepów powinny zamówić, a system będzie pilnował aby nie zamówiono mniejszej ilości. Przy współpracy z magazynem logistycznym naszej produkcji, zamówienia z gazetki w magazynie są specjalne oznaczone, co umożliwia miedzy innymi.
– oddzielne przetworzenie / kompletację
– raport sklepów, które nie złożyły zamówienia na wybraną gazetkę zamówienie z kolektora – umożliwia wykonanie tzw. Zamówienia z półki
zamówienia z kolektora oraz analizy uzupełniają się wzajemnie, dzięki opcji  sprawdzania już złożonych zamówień. Dostępne są dwa schematy współpracy
zamówienia z kolektora z zamówieniami z analizy
– składamy zamówienia z kolektora np. na produkty nabiałowe (przy zapisie mogą być przez system rozbite na odpowiednich dostawców). Następnie wykonujemy zamówienie z analizy na produkty nabiałowe, system nie zamówi ponownie produktów ujętych na kolektorze, lub też zaproponuje zwiększenie zamówienia jeżeli wskazuje na to sprzedaż, lecz będzie pamiętał o zamówieniu złożonym uprzednio z kolektora. Dzięki zamówieniu z analizy upewniamy się, że zamówiliśmy wszystkie produkty z danej kategorii.
– Wykonujemy zamówienie z analizy na produkty typu nabiał I za pomocą funkcji F2->Narzędzia->Wczytaj dane z kolektora, doczytujemy dane z kolektora. Dane z kolektora pojawiają się nam w kolumnie ilość, a dane proponowane przez analizę, pojawią się w nowej kolumnie 'Sugerowane'. Doczytanie danych może odbywać się w dwóch trybach -
– akceptujemy tylko ilości z kolektora na pozycjach widocznych na liście
– dodajemy do listy zamawianych towarów nowe pozycje, zawarte w kolektorze
Dzięki temu także jesteśmy pewni, że zamówiliśmy wszystkie pozycje z danej kategorii, a jednocześnie mamy zamówienie ilości zaakceptowane przy półce. -Puste zamówienie – zaczynamy z pustą listą pozycji
-zamówienie zerowe – zamówienie informujące nas I dostawcę, że celowo nie składamy zamówienia
-import zamówienia – możliwość importu zamówienia z pliku CSV/TXT lub też np. z palmtopa przedstawiciela handlowego, jeżeli jest możliwość aby wysłał on nam zamówienie elektronicznie
-kopiuj zamówienie – powielenie zamówienia z opcją wyboru innego kontrahenta
-Z oferty dostawcy – lista towarów jest wyznaczona poprzez przypisanie towaru do dostawcy w katalogu towarowym, system umożliwia także zapamiętanie dla każdego towaru I dostawcy indeksu tego towaru w systemie komputerowym dostawcy, tak że możliwe jest wysłanie zamówienia z identyfikatorem 'indeks dostawcy' zamiast kod paskowy
-z pliku oferty – wiele hurtowni udostępnia swoje oferty w plikach tekstowych, ta opcja umożliwia użycie takiego pliku. Może rozpoznawać zawarte w plikach promocje, nowości, gazetki, umożliwia dodanie to katalogu towarów nowych pozycji zdefiniowanych w pliku, oraz wysłanie zamówienia wg identyfikatorów zawartych w pliku dostawcy.
-Towary kontrahenta – lista pozycji wyznaczona jest na podstawie dokumentów przyjęcia od dostawcy w podanym okresie
Na wszystkich typach zamówienia (oprócz kolektora), wykonywana jest następnie analiza wspomagająca wyznaczenie właściwej ilości do zamówienia.
'''Typ analizy zamówienia:'''
– algorytm Podstawowy - zamawia towar na podstawie analizy dzień po dniu trzech okresów wstecz powyżej wymienionych właściwości. Oblicza średnią sprzedaż w okresie, podpowiada czy nie za mało zamawiamy. Uwzględnia :
– ilościowe minimum logistyczne, lub opakowanie zbiorcze
– analizę poprzednich zamówień
- wyznaczenie stanu minimalnego i maksymalnego:
– własność towaru (pojedyncze sklepy)
– konfiguracji dla typu wielkości sklepu
– pobranie z zewnętrznego systemu zarządzania kategorią
– wyznaczenie wg. kategorii
– jeżeli nie podano, to wyznaczmy stan minimalny na podstawie sprzedaży w analizowanych okresach algorytm przeszukuje wiele zdarzeń między innymi:
– sprawdzanie przekroczenia maksymalnej założonej rotacji
– sprawdza czy towar występował na gazetce centralnej
– sprawdza czy towar będzie występował w gazetce centralnej
– sprawdza czy towar jest nowością (jeżeli tak to proponuje 1 zgrzewkę)
– sprawdza czy towar został dostarczony od poprzedniego zamówienia
– sprawdza ciągłość stanu i sprzedaży towaru
algorytm średnia Windsorska – analizuje do sprzedaży okres 14 dni wstecz, ucina z tego sprzedaż minimalną I maksymalną, średnią sprzedaż oblicza na podstawie 12-tu pozostałych dni
algorytm średnia Prosta 3 dni – analizuje sprzedaż z 7 dni wstecz, na tej podstawie oblicza średnią sprzedaż
algorytm zamówienie warzyw – analizuje 3 dni wstecz, I na tej podstawie oblicza średnią sprzedaż. Zawiera zupełnie inny wygląd formatki pozycji umożliwiający dogłębną analizę pozycji:

Wersja z 13:11, 25 maj 2018

Podstawowe skróty klawiszowe używane w systemie Hipermarket:

INSERT- wstawianie nowych danych, rozpoczynanie nowych operacji

ENTER- modyfikacja istniejących danych, dokumentów

F1- pomoc kontekstowa,opis kolumn,oraz skrócony opis działania

F2- wejście do menu( po menu poruszamy się strzałkami góra-dół, oraz prawo-lewo)

S- szukanie

CTRL+S- szybkie szukanie po obecnie posortowanej kolumnie

O- zmiana sortowania widoku

CTRL+O,TAB- szybka zmiana sortowania widoku

F6- wysłanie bieżącego widoku do pliku,na drukarkę, e-mailem

F10,CTRL+W- wyjście

D- drukowanie

Ponadto w wielu katalogach i słownikach pod F2 dostępne jest menu z podpowiedziami standardowych funkcji oraz klawiszy:

Grafik0.jpg

oprócz powyżej opisanych:

Wzorzec zaznaczenia- umożliwia zapisywanie identyfikatorów zaznaczonych rekordów, w celu odczytania ich np. w Excelu, wysłania mailem, lub w odczytaniu w innym module

Importuj id do zaznaczenia- zaznaczy wiersze zapisane poprzednio przez operację ,Wzorzec zaznaczenia'

F4- raport widocznych wierszy

F7- zmiana trybu podsumowania kolumn

F8- zmiana konfiguracji widocznych kolumn

F9- wydruk bieżącego widoku na drukarce laserowej

Klasyfikacja- dodatkowa klasyfikacja, umożliwiająca dodanie własnych kolumn z informacjami do bieżącego widoku

Zamówienia i grafik zamówień

System Hipermarket zawiera moduł pozwalający na automatyzację procesu zamówień

towaru u dostawców.

Proces zamówień składa się z:

– ułożenie i kontrola grafika zamówień

– komputerowe wspomaganie ilości zamawianych towarów z uwzględnieniem

– stanów

– sprzedaży

– ciągłości stanu i sprzedaży

– stanów minimalnych

– gazetek promocyjnych

– kontraktów

– wysłanie zamówienia (e-mailem, elektronicznie EDI, fax)

– potwierdzenie wysłania zamówienia

– stworzenie dokumentu dostawy powiązanego z zamówieniem, oraz weryfikacja pozycji dostawy z zamówieniem

Grafik zamówień

Moduł umożliwia wykonanie planu zamówień na każdy dzień tygodnia, oraz sprawdzenie stanu wykonania planu.

Grafik1.jpg

Nową pozycję grafiku rozpoczynamy klawiszem Insert, wpis w grafiku zamówień umożliwia określenie:

– dostawcy towaru

– producenta towaru – jeżeli dostawca dostarcza towary tego samego producenta, na które składamy oddzielne zamówienia, wówczas w centrali należy założyć kolejnego producenta i odpowiednio skonfigurować właściwości towarów

- dni tygodnia składania zamówienia – można wybrać jeden lub kilka dni tygodnia

- dni dostawy – system automatycznie obliczy na ile dni zamawiamy na podstawie dni zamawiania I dni tygodnia

- cykliczność zamówienia 7,14,21 dni, przy czym jeżeli wybierzemy kilka dni tygodnia, to cykliczność będzie wynosiła 7

Ponadto grafik umożliwia:

– ręczny opis pozycji np. w celu określenia godziny, do której należy złożyć zamówienie, oraz dział

– wybór działu sklepu - jest to słownik danych występujący tylko w module grafika, dostępny do edycji w sklepie. Dział sklepu może służyć do podziału grafików wg. handlowców, wg. Asortymentu, lub obszaru sklepu

Współpraca z pozostałymi elementami systemu Hipermarket:

– lista dostawców dostępnych w sklepie, moduł grafika będzie pokazywał tylko kontrahentów zdefiniowanych w centrali jako dostępni

– kontrakty – jeżeli w centrali zdefiniowano kontrakty na zakup towarów od wybranych kontrahentów, moduł grafika będzie dla kontrahenta pokazywał producentów dostępnych przy wybranym kontrahencie F2->Operacje->Filtruj przez kontrakty

– zamówienia – kolumna STATUS pokazuje informacje o wykonaniu zamówienia na podstawie grafika, lub zamówienia wykonanego do kontrahenta z grafiku

– raport towarów – w uproszczonej postaci grafik dotyczy pojedynczego producenta, za pomocą funkcji F2->Operacje->Zmiana Raportu można zdefiniować, aby zamówienie obejmowało dowolną grupę towarów możliwą do zdefiniowania w raporcie towarów w katalogu sklepowym

Alternatywne sposoby założenia pozycji grafika

– kontrahenci nie w grafiku - system pokaże tylko dostawców, na których jeszcze nie ma skonfigurowanej pozycji w grafiku

– Producenci nie w grafiku – system pokaże tylko producentów, na których jeszcze nie ma skonfigurowanej pozycji w grafiku

Praca z grafikiem

Po wprowadzeniu pozycji do grafiku mamy następujące możliwości zarządzania i kontroli pracy:

- filtrowanie widocznych pozycji grafiku

- W pokazuje wszystkie rekordy

- D pokazuje dzisiejszy dzień

- I pozwala wybrać grafiki skonfigurowane na wybrany dzień tygodnia

- K pokazuje wszystkie pozycje skonfigurowane dla podświetlonego grafika kontrahenta

Status wykonania zaplanowanych zamówień

Kolumna STATUS zawiera informacje o zamówieniach dotyczących kontrahentów zawartych w grafiku. Wyświetlony status przybiera różny wygląd w zależności od wykonania zamówienia - szczegóły proszę sprawdzić w pomocy pod F1, ponieważ informacja może być rozbudowywana z wersji na wersję. Domyślnie po wejściu do modułu grafika status dotyczy bieżącego tygodnia za pomocą klawiszy

– N następny

– P poprzedni

zmieniamy podglądany tydzień.

Informacja o zakresie dat podglądanego tygodnia umieszczona jest przy etykiecie “Podgląd statusów z tygodnia:” we właściwościach grafiku

Grafik2.jpg

Składanie zamówień na podstawie grafika

– wchodzimy do grafika

– naciskamy 'D' aby wybrać zamówienia do złożenia dziś

– w kolumnie status sprawdzamy czy zamówienie nie zostało już wykonane

– wybieramy pozycję grafika, lub zaznaczamy spacją kilka pozycji do tego samego kontrahenta

– naciskamy 'Z' aby rozpocząć zamawianie

Zamówienia

Moduł zamówień służy do wspomagania procesu składania zamówienia u dostawcy. Przechowuje listę wszystkich złożonych zamówień, domyślnie pokazuje zamówienia z bieżącego oraz poprzedniego miesiąca.

Lista zamówień umożliwia filtrowanie F4 wg.:

– daty wystawienia

– kontrahenta

– dnia tygodnia

Dzięki temu możemy w łatwy sposób sprawdzić odnaleźć np. zamówienia z ostatniego miesiąca złożone w środy do kontrahenta Coca cola.

Nowe zamówienie

Zamówienie można zainicjować na wiele sposobów

– zamówienie z analizy – podstawowy sposób składania zamówienia,zostanie omówiony poniżej

– zamówienie z gazetki - pozwala wybrać kilka gazetek w celu wykonania wspólnego zamówienia na towary w nich zawarte. Ułatwia to kontrolę, czy wszystkie produkty gazetkowe zostaną zamówione.

Zamówienie z gazetki może zostać rozbite wg na poszczególnych dostawców wg dostawcy głównego, lub wg. kontraktów (proszę o kontakt z NET sp. z oo w sprawie szczegółów).

W gazetce centralnej można zapisać ilości, które poszczególne typy sklepów powinny zamówić, a system będzie pilnował aby nie zamówiono mniejszej ilości. Przy współpracy z magazynem logistycznym naszej produkcji, zamówienia z gazetki w magazynie są specjalne oznaczone, co umożliwia miedzy innymi.

– oddzielne przetworzenie / kompletację

– raport sklepów, które nie złożyły zamówienia na wybraną gazetkę zamówienie z kolektora – umożliwia wykonanie tzw. Zamówienia z półki

zamówienia z kolektora oraz analizy uzupełniają się wzajemnie, dzięki opcji sprawdzania już złożonych zamówień. Dostępne są dwa schematy współpracy

zamówienia z kolektora z zamówieniami z analizy

– składamy zamówienia z kolektora np. na produkty nabiałowe (przy zapisie mogą być przez system rozbite na odpowiednich dostawców). Następnie wykonujemy zamówienie z analizy na produkty nabiałowe, system nie zamówi ponownie produktów ujętych na kolektorze, lub też zaproponuje zwiększenie zamówienia jeżeli wskazuje na to sprzedaż, lecz będzie pamiętał o zamówieniu złożonym uprzednio z kolektora. Dzięki zamówieniu z analizy upewniamy się, że zamówiliśmy wszystkie produkty z danej kategorii.

– Wykonujemy zamówienie z analizy na produkty typu nabiał I za pomocą funkcji F2->Narzędzia->Wczytaj dane z kolektora, doczytujemy dane z kolektora. Dane z kolektora pojawiają się nam w kolumnie ilość, a dane proponowane przez analizę, pojawią się w nowej kolumnie 'Sugerowane'. Doczytanie danych może odbywać się w dwóch trybach -

– akceptujemy tylko ilości z kolektora na pozycjach widocznych na liście

– dodajemy do listy zamawianych towarów nowe pozycje, zawarte w kolektorze

Dzięki temu także jesteśmy pewni, że zamówiliśmy wszystkie pozycje z danej kategorii, a jednocześnie mamy zamówienie ilości zaakceptowane przy półce. -Puste zamówienie – zaczynamy z pustą listą pozycji

-zamówienie zerowe – zamówienie informujące nas I dostawcę, że celowo nie składamy zamówienia

-import zamówienia – możliwość importu zamówienia z pliku CSV/TXT lub też np. z palmtopa przedstawiciela handlowego, jeżeli jest możliwość aby wysłał on nam zamówienie elektronicznie

-kopiuj zamówienie – powielenie zamówienia z opcją wyboru innego kontrahenta

-Z oferty dostawcy – lista towarów jest wyznaczona poprzez przypisanie towaru do dostawcy w katalogu towarowym, system umożliwia także zapamiętanie dla każdego towaru I dostawcy indeksu tego towaru w systemie komputerowym dostawcy, tak że możliwe jest wysłanie zamówienia z identyfikatorem 'indeks dostawcy' zamiast kod paskowy

-z pliku oferty – wiele hurtowni udostępnia swoje oferty w plikach tekstowych, ta opcja umożliwia użycie takiego pliku. Może rozpoznawać zawarte w plikach promocje, nowości, gazetki, umożliwia dodanie to katalogu towarów nowych pozycji zdefiniowanych w pliku, oraz wysłanie zamówienia wg identyfikatorów zawartych w pliku dostawcy.

-Towary kontrahenta – lista pozycji wyznaczona jest na podstawie dokumentów przyjęcia od dostawcy w podanym okresie

Na wszystkich typach zamówienia (oprócz kolektora), wykonywana jest następnie analiza wspomagająca wyznaczenie właściwej ilości do zamówienia.

Typ analizy zamówienia:

– algorytm Podstawowy - zamawia towar na podstawie analizy dzień po dniu trzech okresów wstecz powyżej wymienionych właściwości. Oblicza średnią sprzedaż w okresie, podpowiada czy nie za mało zamawiamy. Uwzględnia :

– ilościowe minimum logistyczne, lub opakowanie zbiorcze

– analizę poprzednich zamówień

- wyznaczenie stanu minimalnego i maksymalnego:

– własność towaru (pojedyncze sklepy)

– konfiguracji dla typu wielkości sklepu

– pobranie z zewnętrznego systemu zarządzania kategorią

– wyznaczenie wg. kategorii

– jeżeli nie podano, to wyznaczmy stan minimalny na podstawie sprzedaży w analizowanych okresach algorytm przeszukuje wiele zdarzeń między innymi:

– sprawdzanie przekroczenia maksymalnej założonej rotacji

– sprawdza czy towar występował na gazetce centralnej

– sprawdza czy towar będzie występował w gazetce centralnej

– sprawdza czy towar jest nowością (jeżeli tak to proponuje 1 zgrzewkę)

– sprawdza czy towar został dostarczony od poprzedniego zamówienia

– sprawdza ciągłość stanu i sprzedaży towaru

algorytm średnia Windsorska – analizuje do sprzedaży okres 14 dni wstecz, ucina z tego sprzedaż minimalną I maksymalną, średnią sprzedaż oblicza na podstawie 12-tu pozostałych dni

algorytm średnia Prosta 3 dni – analizuje sprzedaż z 7 dni wstecz, na tej podstawie oblicza średnią sprzedaż

algorytm zamówienie warzyw – analizuje 3 dni wstecz, I na tej podstawie oblicza średnią sprzedaż. Zawiera zupełnie inny wygląd formatki pozycji umożliwiający dogłębną analizę pozycji: