Katalogi asortymentu

Z Pomoc Netis

Katalogi asortymentu

W programie HiperMarket asortyment został skatalogowany w 3 katalogi: towarowy, handlowy i sklepowy. Po wejściu do każdego z nich otwiera nam się okienko z listą towarów wybranego katalogu. Po liście tej poruszamy się strzałkami góra - dół, bądź Page Up i Page Down. Klawisz Home ustawia nas na pierwszym asortymencie w katalogu, a End na ostatnim. Jeżeli informacje o towarze zawarte w kolumnach nie mieszczą się w  okienku, możemy je przesuwać strzałkami lewo ← i prawo →. Pod listą towarów zamieszczone są bardziej szczegółowe informacje dotyczące podświetlonego towaru.

Przykładowy widok katalogu towarowego:

Ozd1.png

Towarowy

Katalog towarowy jest głównym katalogiem asortymentu. Zawiera on informację o wszystkich towarach, które zostały zdefiniowane w  CENTRALI. Zarządzanie zawartością tego katalogu (zakładanie nowych asortymentów, zmiana nazwy, kodu, bądź stawki VAT) jest możliwe jedynie z Centrali.

Sposoby przenoszenia towaru do katalogu sklepowego poprzez wycenę (klawisz C) towary, które chcemy przenieść zaznaczamy spacją i wybieramy klawisz I lub ( F2 → Asortyment → Dodanie towarów do sklepowego ). Jeżeli przenoszone towary nie posiadają ceny to będzie trzeba je wycenić.

Handlowy

Katalog handlowy jest katalogiem przejściowym między katalogami towarowym i sklepowym, umożliwia ściślejszy nadzór nad asortymentami wprowadzanymi i usuwanymi ze sprzedaży. Jest on katalogiem opcjonalnym. Jeśli w CENTRALI wprowadzono sterowanie asortymentem w sklepach, to wtedy, w katalogu tym znajdują się tylko te towary, którymi może dany sklep handlować. I tylko z tego katalogu możliwa jest wycena asortymentu do katalogu sklepowego. Z katalogu handlowego możemy towar usunąć - klawisz Del. Operacja ta usuwa towar z katalogu handlowego. Nadal jest on jednak dostępny w katalogu towarowym. Do katalogu handlowego klawiszem Ins możemy przenieść towary, które zaznaczymy spacją na liście towarów z katalogu towarowego. Dzięki temu możemy masowo przenosić towary.

Sklepowy

Katalog sklepowy jest katalogiem zawierającym towary, którymi sklep może handlować. Asortyment z tego katalogu, kŧóry nie ma blokady na kasy (litera B w kolumnie blokady), jest na bieżąco przesyłany do systemu kasowego i TYLKO asortyment z tego katalogu może być sprzedawany. By umieścić towar w katalogu sklepowym należy go odnaleźć w katalogu handlowym, bądź towarowym i wycenić (klawisz C). Jeśli danym towarem nie zamierzamy dalej handlować, możemy go z katalogu sklepowego usunąć klawiszem Del. Jeżeli klawiszem spacji zaznaczymy kilka towarów możemy skorzystać z grupowego usuwania CTRL+U. Do katalogu sklepowego klawiszem Ins możemy przenieść towary, które zaznaczy- my spacją na liście towarów z katalogu handlowego. Wszystkie towary w katalogu sklepowym muszą posiadać ceny więc jeżeli przenoszone towary nie posiadają ceny to będziemy musieli je wycenić. Dzięki temu możemy masowo przenosić towary.

Typy towarów

W programie HiperMarket mamy 3 typy towarów: główny, podrzędny i okazja. Każdy towar niezależnie od typu posiada własny niepowtarzalny kod PLU. By odnaleźć towary podrzędne do głównego bądź odwrotnie naciskamy klawisz TAB.

główny - podstawowy typ towaru posiadający niepowtarzalną nazwę, kod kreskowy, PLU. Do tego towaru mogą być dowiązane towary podrzędne i okazje. Dla tego towaru tworzone są statystyki

podrzędny - Towary podrzędne stosowane są najczęściej do dołączenia do towaru głównego dodatkowego kodu kreskowego towaru. Wiąże się to jednak z tym, że wszystkie towary połączone jako podrzędne będą miały wspólny stan i analizę z kartoteką główną, do której zostały dowiązane. Generalnie towary podrzędne nie posiadają odrębnego stanu. Zarówno dostawy jak i sprzedaż tych towarów odnotowywana jest na kartotece głównej do tego towaru. Od towaru głównego różni się numerem PLU i kodem kreskowym, a jego nazwa jest taka sama jak towaru głównego z tym, że kończy się kolejnym numerem towaru podrzędnego np. POMARAŃCZE 01. Towary podrzędne mają zawsze taką samą cenę jak ich towar główny, próba przeceny towaru podrzędnego powoduje automatycznie przecenę towaru głównego

okazja - jest towarem o identycznych właściwościach jak towar główny, lecz innej cenie sprzedaży, bez kodu kreskowego i z innym PLU. Służy to do sprzedaży to warów o kończącym się okresie przydatności do spożycia lub towarów niepełnowartościowych. Dla takich towarów tworzymy okazję, nadajemy niższą cenę, zaklejamy kod kreskowy na opakowaniach i sprzedajemy na kasie z PLU. Nazwa towaru okazja różni się od nazwy towaru głównego znakiem @ na końcu. Dla jednego towaru głównego może istnieć tylko jeden towar okazja. Jeżeli w ciągu dnia zmieni się stan na kartotece towaru okazji to przy zamknięciu dnia zostanie automatycznie wygenerowany dokument przeklasyfikowania, który wyzeruje niedobór na kartotece pomniejszając odpowiednio stan na kartotece głównej.

Zmiany ceny

Zmiany ceny w katalogu

Zmiany ceny dokonujemy bezpośrednio z katalogu asortymentu. Np. Będąc w katalogu towarowym odnajdujemy towar do przeceny, po czym naciskając klawisz C przechodzimy do okna zmiany ceny.

Okno zmiany ceny

Ozd2.png

W okienku tym, mamy możliwość wprowadzenia nowej ceny zakupu. Zmiana ceny zakupu nie wpływa na wartość ewidencyjną przyjętego do tej pory towaru. Ustalona w ten sposób cena jest natomiast ceną sugerowaną na dokumentach, jest wykorzystywana w katalogach asortymentowych do wyliczenia marży oraz jako cena zakupu. Jeśli wprowadzimy procentową marżę, to program wyliczy cenę sprzedaży, którą możemy następnie zatwierdzić lub poprawić.

Ustalana cena sprzedaży jest wspólna dla towaru głównego i towarów podrzędnych. Dlatego przeceniając towar podrzędny zmieniamy również cenę towaru głównego. Inaczej sprawa ma się przy towarze okazji, który ma cenę nie związaną z ceną sprzedaży towaru głównego.

Przy próbie wprowadzenia zerowej lub ujemnej marży program ostrzega nas o tym odpowiednim komunikatem. Jeśli dokonano przeceny z datą przyszłą to w okienku wyceny towaru pokazana jest również następna cena zakupu i sprzedaży i daty od kiedy mają obowiązywać. Jeśli towar nie ma ustawionej zmiany cen na przyszłość to następna cena jest równa zero. Jeśli CENTRALA zmieniła cenę towaru i nie zablokowała jej, to na dole okienka wyświetlana jest taka cena - jako sugerowana z CENTRALI.


Zaokrąglanie końcówek ceny W systemie HiperMarket istnieje możliwość ustawienia automatycznego zaokrąglania podczas wyceny. Podczas edycji w polu ceny detalicznej program sam proponuje skonfigurowaną końcówkę a operator zawsze ma możliwość jej zmiany. Powszechnie stosuje się zaokrąglanie do góry - do 5 lub 9. Istnieje możliwość skonfigurowania zaokrągleń do dowolnych kilku cyfr w górę lub w dół lub do najbliższej.

Widełki marży lub ceny Jeśli w systemie są skonfigurowane widełki marży lub widełki cenowe, podczas edycji marży i ceny w katalogu wpisane wartości są kontrolowane z widełkami i w przypadku przekroczenia:

•widełek marży bez wymuszania - jest wyświetlana informacja o przekroczeniu zakresu • widełek marży z wymuszaniem - system nie pozwala na wprowadzenie wartości przekraczających widełki • widełek ceny - system nie pozwala na wprowadzenie wartości przekraczających wartości ceny z widełek

Zmiany ceny wyjątek w katalogu Istnieje też inny sposób zmiany ceny w katalogu sklepowym. Tak zwana cena wyjątek. Towar w ten sposób wyceniony zyskuje priorytetową cenę w systemie. Oznacza to że na towarze przestają działać wszystkie inne ceny ( np. jeżeli towar był wysterowany cenowo z centrali to na sklepie nie można zmienić mu ceny poprzez zwykłą zmianę ceny w katalogu klawiszem C, lub towar jest na promocji cenowej z centrali lub promocji lokalnej ). Zmianę ceny wyjątek przeprowadzamy w katalogu sklepowym wchodząc do menu katalogu F2 a następnie przechodzimy do menu Ceny i wybieramy opcje "zmiana ceny wyjątek"

Ozd3.png

Żeby można było wycenić towar ceną wyjątek muszą być spełnione pewne warunki zależne od konfiguracji systemu zaplecza hipermarket • zmienna max_ilosc_tow_ceny_wyjatki Jeżeli jest ustawiona tak zmienna w konfiguracji systemu oznacza to że całkowita liczba cen wyjątków w systemie ( ilość towarów wyceniona poprzez cenę wyjątek ) nie może przekroczyć tej wartości. Zmienna ta może być również przekazana do systemu jako pewnego rodzaju harmonogram. • cena_wyjatek_grupa_xxx Możemy ustawić w konfiguracji systemu na jakich grupach towarowych można ustawić cenę wyjątek. cena_wyjatek_grupa_0 12 , cena_wyjatek_grupa_1 itd... • cena_wyjatek_obnizona_grupa_xxx Podobnie jak cena_wyjatek_grupa wpis określa na jakich grupach towarowych cena wyjątek nie może być większa od ceny systemowej. • cena_wyjatek_blokada_grupa_xxx

Działa na podobnej zasadzie jak cena_wyjatek_grupa ale nie pozwala na zmianę ceny wyjątek. W poprawnej konfiguracji wpisy cena_wyjatek_blokada_grupa i cena_wyjatek_grupa nie powinny wystąpić razem ( albo to albo to ). Czyli albo sterujemy grupami, które mogą być zmienione albo grupami które nie mogą być zmienione. Formatka do zmiany ceny wyjątek : Ozd4.png