BakerNet1

Z Pomoc Netis

INSTRUKCJA OBSŁUGI MODUŁU PIEKARNI

1) Zamówienia:

Opis modułów

W module piekarniczym mamy dostępne trzy rodzaje zamówień:

-zamówienia od odbiorców

-zamówienia stałe

-zamówienia do dostawców

We wszystkich zamówieniach określamy kontrahenta do lub od którego zamówienie jest adresowane, datę lub dzień dostawy, numer dostawy, listę oraz ilość zamawianych towarów.

Zamówienia do dostawców - służą np. do zamawiana surowców z własnych hurtowni, bądź innych dostawców. Działanie modułu jest opisane w ogólnej instrukcji.

Zamówienia od odbiorców – jest to lista zamówień składanych przez sklepy do naszej piekarni. Od standardowej wersji zamówień różnią się one tym, że nie są składane jedynie na konkretny dzień dostawy, ale kluczową sprawą jest tu również numer dostawy określony pewnym harmonogramem dostaw piekarni. Zamówienie może być przesłane drogą elektroniczną z podłączonego do sieci sklepu, lub wprowadzone ręcznie od strony piekarni, jeżeli np. sklep składa je przez telefon. Program pilnuje przypisania do konkretnej daty i dostawy w zależności od nadejścia lub wprowadzenia zamówienia jednak dostawę można zmienić jeżeli nie zostało wygenerowane zlecenie produkcji.

Zamówienia stałe – również składane do piekarni. Kluczem jest tu jednak nie data i numer dostawy, ale dzień tygodnia i numer dostawy. Zamówienie takie jeżeli zostanie złożone np. na pierwszą dostawę w piątek, będzie obowiązywać w każdy piątek o ile nie zostanie anulowane. Czasem istnieje potrzeba anulowania takiego zamówienia np. w przypadku dni świątecznych, kiedy w sklepach nie prowadzi się sprzedaży. Flagę anulowania 'A' można zdjąć, aby przywrócić zamówienie.

Piekarnia1.jpg

2) Konwojenci

Katalog konwojentów służy do określania osób rozwożących pieczywo. Obsługujemy go za pomocą standardowych przycisków:

INS – dodawanie nowego konwojenta, należy określić jego imię i nazwisko, numer zostanie przydzielony automatycznie.

ENTER – modyfikacja konwojenta

DEL – usunięcie konwojenta, nie zostanie on fizycznie usunięty z systemu a jedynie oznaczony jako nieaktywny za pomocą flagi KAS i przeniesiony z podstawowego widoku

F8 – włączenie / wyłączenie filtra aktywnych konwojentów, pole skasowane należy zaznaczyć / odznaczyć za pomocą spacji, aby uzyskać podgląd konwojentów oznaczonych flagą KAS lub powrócić do poprzedniego widoku.

Piekarnia2.jpg

3) Trasy

Katalog ten określa trasy, wg. których rozwożone będą wyprodukowane towary. Trasa składa się z dwóch elementów nagłówka oraz listy kontrahentów. W nagłówku definiujemy nazwę trasy (służy użytkownikom do rozróżniania tras) oraz konwojenta, który jest do niej przypisany.

Piekarnia3.jpg

Posługujemy się tu standardowymi klawiszami:

INS – dodanie nowej trasy, po wpisaniu nazwy pojawi nam się okienko wyboru konwojentów, interesującą nas osobę możemy wyszukać wpisując fragment jej nazwiska

DEL – oznaczenie trasy jako nieaktywnej

'P' - poprawienie, modyfikacja trasa

F8 – raport tras nieaktywnych

ENTER – przejście do listy kontrahentów

Po zdefiniowaniu nagłówka trasy, wchodzimy w listę kontrahentów. Rozróżniamy dwa typy kontrahentów, dostawcę i odbiorców. Przyciskiem insert dodajemy nowego kontrahenta, (najlepiej zacząć od naszego zakładu), ustalamy kolejność w trasie oraz określamy typ kontrahenta. Pole typu: odbiór / dostawa zmieniamy za pomocą spacji. Kolejność kontrahentów przy określeniu trasy ma wpływ na wydruk konwojentki.

Piekarnia4.jpg

4) Harmonogram

Harmonogram dostaw określa liczbę dostaw przypadającą na dany dzień oraz godzinę do której można składać zamówienia na poszczególne dostawy. Harmonogram przesyłany jest z centrali do sklepów, tak aby miały one wgląd w ostateczne godziny składania zamówień. Każde nowo utworzone zamówienie, nie zależnie czy jest ono stałe, jednorazowe, przesyłane elektronicznie czy też wystawiane ręcznie powinno mieć określony numer dostawy, wg którego powstaną późniejsze zlecenia produkcji, konwojentki, dokumenty itp.

Piekarnia5.jpg

5) Logowanie

Katalog określa loginy i kontrahentów, którzy mogą modyfikować zamówienia stałe. Zamówienia na piekarni pochodzą od poszczególnych kontrahentów. Jeżeli umożliwimy zdalne logowanie się do naszej piekarni ze sklepów, musimy mieć pewność, że logująca się osoba nie zmieni zamówień pochodzących z innego sklepu. Stąd tworzymy dowiązanie loginu do danego kontrahenta. Osoba o podanym loginie może zmieniać tylko zamówienia od przypisanego jej kontrahenta.

Piekarnia6.jpg

6) Receptury

Receptury dla piekarni określane są centralnie w całej sieci. Składają się one z nagłówka i zawartości. Nagłówek receptury zawiera jej nazwę, typ, plu produktu oraz ilość dla której definiujemy recepturę.

Receptury obsługujemy następującymi klawiszami:

Insert – dodawanie nowej receptury

Delete – oznaczanie receptury jako nieaktywnej

'D' – wydruk składników receptury z określeniem ilości poszczególnych składników oraz ceny za jednostkę

miary.

'W' – wycena receptury. Wyceny receptury dokonuje się po wycenie wszystkich surowców składowych. Określa

ona przybliżony koszt produktów w aktualnych cenach z katalogu sklepowego. Cena ta zostaje przeliczona oraz

oznaczona jako cena zakupu przy generowaniu dokumentów z produkcji.

Piekarnia7.jpg

Receptury tworzymy za pomocą przyciska Insert. Po zdefiniowaniu wszystkich pól nagłówka, dodajemy poszczególne surowce, również za pomocą klawisza Insert. Określamy typ: 'surowiec' po czym wybieramy interesujący nas surowiec wpisując jego plu lub fragment nazwy. Należy określić ilość surowca proporcjonalną do ilości produktu wpisanego w recepturę. Następnie wybrać procent ewentualnej straty lub przychodu z surowca. W przypadku receptur produkcyjnych ( nie rozbiorowych ) straty zazwyczaj wynoszą zero zaś przychód sto procent. Jeżeli jakiś surowiec nie jest wyceniony system nas o tym poinformuje. Wycena surowców jest ważna, aby możliwa była wycena produktu końcowego. Numer receptury widnieje później na dokumentach powstających z produkcji, które są generowane właśnie na podstawie receptur i zleceń produkcji.

7) Zlecenie – wykonanie produkcji

Zlecenie / wykonanie produkcji jest to rodzaj dokumentu w którym przechowywane są towary i ich ilości, które mają być wyprodukowane na określoną dostawę. Wydruk zlecenia może być ilościowy lub ilościowo – surowcowy, przy czym liczba surowców określona jest z aktualnych receptur.

Obsługiwane funkcje i klawisze:

INS – dodanie nowego zlecenia.

Zlecenie może być wygenerowane automatycznie. Aby wygenerować nowe zlecenie należy określić jego datę oraz numer dostawy. Automat odczytuje zamówienia określone tym samym kluczem. Pod uwagę brane są zarówno zamówienia stałe jak i jednorazowe z wyłączeniem zamówień określonych jako anulowane czyli oznaczonych flagą 'A'. Z zamówień określana jest lista towarów do zlecenia, towary skumulowane są po ilościach oraz mają dobieraną odpowiednią recepturę zgodną z indeksem produktu w recepturze. Zamówienia jednorazowe podliczone do produkcji otrzymują flagę 'K' czyli skompletowane i są zablokowane do dalszej edycji. W zamówieniach stałych w których kluczem jest dzień tygodnia, porównywany jest dzień tygodnia ze zlecenia produkcji z dniem z zamówienia. Zlecenie można również wygenerować ręcznie, określając jak powyżej datę i dostawę oraz oddział do którego zlecenie jest kierowane (wybrać naszą piekarnię z listy kontrahentów). Jeżeli jest już zlecenie z tym kluczem, nie można skorzystać z automatu. Ręczne dodawanie zlecenia może być przydatne np. gdy zamówienie dotrze zbyt późno ale produkcja jeszcze nie ruszyła i piekarnia zdecyduje się je zrealizować. Również, gdy piekarnia zdecyduje się wyprodukować pewną partię towaru mimo, że nie ma na nią zamówienia.

Po dodaniu nowego zlecenia wchodzimy do jego wnętrza wciskając przycisk Enter. Pojawi nam się lista towarów, jeżeli jest to nowo tworzone zlecenia lista będzie pusta. Listę tą obsługujemy standardowo klawiszami: INS, ENTER, DEL, F8 – klawisze mają funkcje analogiczne do opisywanych powyżej. Aby uzupełnić listę towarów używamy przycisku INS. Wpisujemy fragment nazwy towaru w polu edycyjnym, aby odnaleźć poszukiwany towar. Po wybraniu towaru z okienka wyboru, program przenosi nas na pole „Ile szt.” gdzie należy wpisać ilość zlecaną do produkcji. Podobnie z polem „Wykonano”, domyślnie dobrze jest wpisać tę samą wartość co powyżej, aby nie edytować ponownie zlecenia jeżeli produkcja poszła zgodnie z planem. Następnie określamy recepturę, z której będziemy korzystać przy produkcji danego towaru wpisując fragment jej nazwy w pole edycyjne. Uwaga! Wybór odpowiedniej receptury jest sprawą kluczową, ponieważ na tej podstawie będzie później ustalany koszt produkcji towarów na dokumentach przychodowych oraz skład surowcowy do zlecenia i na dokumentach rozchodowych. Pola określające masę i cenę zostaną przeliczone.

Piekarnia8.jpg