Konktrakty retro
Moduł Kontrakty – kontrakty retro w sieciach spożywczych
Moduł Kontrakty służy do identyfikowania i obsługi warunków handlowych pomiędzy siecią handlową a jej kontrahentami, takimi jak producenci i dystrybutorzy. Dzięki niemu sieci spożywcze zarządzające centralnie mogą w sposób przejrzysty monitorować i egzekwować ustalenia umowne, zapewniając zgodność współpracy z obowiązującymi warunkami. Funkcjonalność kontraktów retro umożliwia rozliczanie premii, rabatów i innych świadczeń po zakończeniu okresu rozliczeniowego, co pozwala firmom efektywnie kontrolować realizację umów, minimalizować ryzyko błędów oraz optymalizować procesy rozliczeniowe.
Definiowanie warunków
Definiowanie warunków następuje w oprogramowaniu HiperCloud.

Zakładanie nowego kontraktu
Po zalogowaniu do systemu należy wybrać moduł Kontrakty – Warunki. Powoduje to przejście do listy wszystkich zidentyfikowanych kontraktów.

Aby utworzyć nowy kontrakt z warunkami umów handlowych, należy wybrać opcję Nowy kontrakt z górnego menu.
Pojawi się nowe okno umożliwiające wprowadzenie wszystkich warunków. W sekcji parametrów należy uzupełnić wszystkie wymagane dane, takie jak nazwa kontraktu, data rozpoczęcia i data zakończenia.
Dodatkowo konieczne jest określenie priorytetu kontraktu:

- Niski,
- Normalny (przewyższa kontrakt niski ale ma niższy priorytet niż wysoki),
- Wysoki (przewyższa wszystkie kontrakty).

Poniżej znajdują się zakładki do uzupełnienia szczegółów warunków handlowych.

Opis zakładek
Pozycje
W zakładce pozycje należy dodać asortyment, na jakim będzie działać dany kontrakt. Istnieje możliwość dodawania asortymentu poprzez:
- Nowa Pozycja – dodawanie pojedynczych towarów,

- Wczytaj dane z kolekcji – automatyczne zaczytywanie danych wcześniej zapisanych do kolekcji.

- Import z pliku – zaczytywanie danych z pliku CSV.

- Towary usunięte – Jeśli towary zostaną usunięte z listy asortymentowej w zakładce Pozycje, zostaną podświetlone na czerwono, ale nie znikną z listy. Gdy ponownie dodasz je do listy, czerwone podświetlenie zostanie usunięte.

Sklepy
W zakładce Sklepy definiuje się sklepy, których dotyczy wybrany kontrakt. Aby dodać sklep należy zaznaczyć po lewej stronie tabeli wybrany sklep lub listę sklepów i dodać je do kontraktu klikając na przycisk Przypisz sklepy. Wybrane sklepy pojawią się po prawej stronie.
Wyszukiwanie sklepów następuje po wpisaniu frazy w polu wyszukaj i kliknięciu lupki .

Aby usunąć sklep z kontraktu, należy zaznaczyć go po prawej stronie tabeli i potwierdzić poprzez Skasuj przypisanie.

Kontrahenci
W zakładce Kontrahenci definiuje się Producentów i Dystrybutorów, których dotyczy wybrany kontrakt. Aby dodać kontrahenta, należy zaznaczyć po lewej stronie tabeli wybraną linię z kontrahentem lub listę kontrahentów i dodać je do kontraktu klikając na przycisk Przypisz kontrahenta. Wybrani kontrahenci pojawią się po prawej stronie.
Wyszukiwanie sklepów następuje po wpisaniu frazy w polu wyszukaj i kliknięciu lupki.
Aby usunąć sklep z kontraktu należy zaznaczyć go po prawej stronie tabeli i potwierdzić poprzez Skasuj przypisanie.

Warunki
W zakładce Warunki przypisywane są wszystkie niezbędne wartości warunkowo-rozliczeniowe.
Dodawanie warunków odbywa się analogicznie jak w przypadku przypisywania sklepów – poprzez zaznaczenie jednego lub kilku warunków i wybranie przycisku Przypisz Warunki.
Aby dostosować kontrakt do indywidualnych potrzeb, należy przypisać do niego odpowiednie warunki, takie jak okres rozliczeniowy, warunek wartościowo-ilościowy czy sposób rozliczenia.
Opis poszczególnych warunków:
- Okres rozliczenia - warunek ze wskazaniem okresu: R – roczny, K – kwartalny, M – miesięczny, D - dowolny. Należy wpisać odpowiednią literę oznaczającą dany okres.


- Warunek - Wartość zakupów netto - warunkiem kontraktu jest wartość zakupów netto. W przypadku określonego limitu należy podać wartość. np.:
- w przypadku braku limitu zakupów nie trzeba nic wpisywać,
- w przypadku limitu zakupów netto na danej grupie asortymentu wpisujemy wartość netto zakupów.

- Warunek - Wartość sprzedaży netto - warunkiem wykonania kontraktu jest wartość sprzedaży netto. W przypadku określonego limitu należy podać jej wartość. np.:
- w przypadku braku limitu wartości sprzedaży nie trzeba nic wpisywać,
- w przypadku kiedy należy osiągnąć dany poziom sprzedaży netto na danej grupie towarów wpisujemy jej wartość.

- Warunek - Wartość sprzedaży brutto - warunkiem kontraktu jest sprzedaż brutto. W przypadku określonego limitu należy podać jej wartość.
- np.:
- w w przypadku braku limitu sprzedaży nie trzeba nic wpisywać,
- w przypadku kiedy należy osiągnąć dany poziom sprzedaży brutto na danej grupie towarów wpisujemy wartość.

- Warunek - Ilość zakupionych EAN-ów - edycja minimum przy pozycjach - warunkiem kontraktu jest zakup danej ilości EAN asortymentu ze wskazanej listy. W przypadku określonego limitu należy podać ilość.
np.:

- w przypadku braku limitu zakupu wpisujemy 0, ilości należy wpisać w zakładce Pozycje przy imporcie pliku z asortymentem lub przy każdej pozycji dodając dany towar.

- Ilość EAN-ów na stanie - edycja minimum ilości przy pozycjach -
np.:
- w przypadku , gdy nie ma ograniczeń ilościowych i wystarczy aby 1szt towaru znajdowała się na stanie należy wpisać liczbę 1 w pozycji EAN na stanie,

- w przypadku kiedy są ograniczenia ilościowe na danej grupie towarów, wpisujemy wartość np. min 3 sztuki na stanie wpisujemy 3 w zakładce Pozycje przy danym asortymencie poprzez opcje edytuj lub podczas importu z pliku, wybierając odpowiednią kolumnę.

- Warunek - Maksymalna cena brutto - edycja ceny przy pozycjach – Przy warunku maksymalnej ceny brutto można określić maksymalna cenę w jakiej towar ma być sprzedawany.

- Rozliczenie - Procent od wartości zakupu – należy wpisać wartość % wynagrodzenia retro za zakup netto towaru.

- Rozliczenie - Kwota za sprzedaż ilości sztuk (X PLN, Y SZT) – Wartość wynagrodzenia retro za sprzedaż określonej liczby sztuk danego towaru w wyznaczonym czasie. Najpierw należy wpisać kwotę wynagrodzenia w złotych, a następnie, po przecinku, liczbę sztuk, za którą jest ono wypłacane.


