Przejdź do zawartości

System kaucyjny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Pomoc Netis
ISkoczylas (dyskusja | edycje)
ISkoczylas (dyskusja | edycje)
4
Linia 1: Linia 1:
= '''System kaucyjny w systemie HiperMarket i xKasNet''' =
= '''System kaucyjny w systemie HiperMarket i xKasNet''' =
[[Plik:Piktogram kaucje.png|lewo|mały]]
[[Plik:Piktogram kaucje.png|mały|brak]]






   
Od '''października 2025 roku''' w Polsce rusza system kaucyjny – rozwiązanie, które zachęca do recyklingu i ponownego wykorzystania opakowań.
 
 
 
Od '''października 2025 roku''' w Polsce rusza system kaucyjny – rozwiązanie, które zachęca do recyklingu i ponownego wykorzystania opakowań.  


W sklepach pojawią się napoje w opakowaniach oznaczonych wyraźnym znakiem kaucji wraz z jej kwotą. System obejmie:
W sklepach pojawią się napoje w opakowaniach oznaczonych wyraźnym znakiem kaucji wraz z jej kwotą. System obejmie:
Linia 76: Linia 72:
** BUT (butelka szklana)Należy wycenić je tak, aby cena ich zakupu była taka sama jak cena sprzedaży.
** BUT (butelka szklana)Należy wycenić je tak, aby cena ich zakupu była taka sama jak cena sprzedaży.


[[Plik:Tworzenie towaru.png|lewo|mały|895x895px]]
[[Plik:Tworzenie towaru.png|mały|895x895px|brak]]
 
 
 
 
 




Linia 95: Linia 86:
* Po założeniu towarów należy powiązać nowe kaucje w tandemie z towarem (tak jak dotychczas butelki z piwem). Realizujemy to przy wprowadzaniu nowego towaru lub poprzez funkcję - Grupowa zmiana kat,grup,dost,prod,dział CTRL+T.   Następnie wybieramy opcję - Ustaw tandem na towarach.  Tandemy dopiero zakładamy, jak będą dostępne '''nowe towary kaucyjne z nowymi EAN.'''  
* Po założeniu towarów należy powiązać nowe kaucje w tandemie z towarem (tak jak dotychczas butelki z piwem). Realizujemy to przy wprowadzaniu nowego towaru lub poprzez funkcję - Grupowa zmiana kat,grup,dost,prod,dział CTRL+T.   Następnie wybieramy opcję - Ustaw tandem na towarach.  Tandemy dopiero zakładamy, jak będą dostępne '''nowe towary kaucyjne z nowymi EAN.'''  


[[Plik:Tandem.png|lewo|mały|938x938px]]
[[Plik:Tandem.png|mały|938x938px|brak]]
 
 
 
 
 
 
 
 




Linia 119: Linia 102:


Jeśli opakowanie nie jest podpięte jako tandem do towaru, należy pamiętać aby dodać je na paragon ręcznie.
Jeśli opakowanie nie jest podpięte jako tandem do towaru, należy pamiętać aby dodać je na paragon ręcznie.
[[Plik:Xkasnet143.png|lewo|mały|589x589px]]
[[Plik:Xkasnet143.png|mały|589x589px|brak]]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sprzedane towary z opakowaniem kaucyjnym w podglądzie „Kaucji” na kasie są oznaczone odpowiednim piktogramem.


Sprzedane towary z opakowaniem kaucyjnym w podglądzie „Kaucji” na kasie są oznaczone odpowiednim piktogramem.
= Przyjecie opakowania zwrotnego =
= Przyjecie opakowania zwrotnego =


Linia 144: Linia 110:


* Przed rozpoczęciem sprzedaży na kasie (nabijaniem towarów na paragon) należy najpierw zakończyć proces przyjmowania kaucji.
* Przed rozpoczęciem sprzedaży na kasie (nabijaniem towarów na paragon) należy najpierw zakończyć proces przyjmowania kaucji.
[[Plik:Kaucjexkasnet123.png|lewo|mały|589x589px]]
[[Plik:Kaucjexkasnet123.png|mały|589x589px|brak]]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




Linia 166: Linia 119:
* Worek przypisany jest do kasy.
* Worek przypisany jest do kasy.


[[Plik:Xkasnet kaucje zwrot.png|lewo|mały|603x603px]]
[[Plik:Xkasnet kaucje zwrot.png|mały|603x603px|brak]]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


* Oznaczenia worków i przypisanie do frakcji jest konfigurowalne pod indywidualne wymagania klienta.
* Oznaczenia worków i przypisanie do frakcji jest konfigurowalne pod indywidualne wymagania klienta.
Linia 192: Linia 132:
** z menu wybieramy opcję „Bony”
** z menu wybieramy opcję „Bony”
** Po zeskanowaniu wszystkich bonów pojawi się lista bonów.
** Po zeskanowaniu wszystkich bonów pojawi się lista bonów.
[[Plik:Xkasnetkaucje 2.png|lewo|mały|615x615px]]
[[Plik:Xkasnetkaucje 2.png|mały|615x615px|brak]]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




* Wybierając przycisk „gotówka” system umożliwia realizację bonu poprzez wypłatę gotówki.
* Wybierając przycisk „gotówka” system umożliwia realizację bonu poprzez wypłatę gotówki.


[[Plik:Xkasnetkaucje3.png|lewo|mały|598x598px]]
[[Plik:Xkasnetkaucje3.png|mały|598x598px|brak]]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Przyjęte ilości opakowań kaucyjnych należy wprowadzić w panelu Operatora Kaucyjnego, z którym podpisano umowę.  
Przyjęte ilości opakowań kaucyjnych należy wprowadzić w panelu Operatora Kaucyjnego, z którym podpisano umowę.  
Alternatywnie będzie możliwość wypłaty gotówki z pominięciem bonu.  
Alternatywnie będzie możliwość wypłaty gotówki z pominięciem bonu.
 
== System kaucyjny – integracja NETIS – Operator kaucyjny ==
== System kaucyjny – integracja NETIS – Operator kaucyjny ==
Dzięki integracji systemu HiperMarket z operatorami kaucyjnymi nie ma potrzeby ręcznego wprowadzania danych w panelu operatora kaucyjnego. Informacje są automatycznie przesyłane z systemu kasowego xKasNet / mKasNet do operatora, co oszczędza czas, eliminuje ryzyko pomyłek i zwiększa wygodę obsługi.   
Dzięki integracji systemu HiperMarket z operatorami kaucyjnymi nie ma potrzeby ręcznego wprowadzania danych w panelu operatora kaucyjnego. Informacje są automatycznie przesyłane z systemu kasowego xKasNet / mKasNet do operatora, co oszczędza czas, eliminuje ryzyko pomyłek i zwiększa wygodę obsługi.   

Wersja z 10:48, 1 paź 2025

System kaucyjny w systemie HiperMarket i xKasNet


Od października 2025 roku w Polsce rusza system kaucyjny – rozwiązanie, które zachęca do recyklingu i ponownego wykorzystania opakowań.

W sklepach pojawią się napoje w opakowaniach oznaczonych wyraźnym znakiem kaucji wraz z jej kwotą. System obejmie:

  • plastikowe butelki jednorazowe do 3 litrów,
  • puszki metalowe do 1 litra,
  • szklane butelki wielokrotnego użytku do 1,5 litra.

Kto jest objęty systemem kaucyjnym:

Sklepy i punkty handlowe:

  • sklepy o powierzchni powyżej 200 m² – będą miały obowiązek przyjmowania pustych opakowań i zwrotu kaucji klientom,
  • mniejsze sklepy – mogą w systemie uczestniczyć dobrowolnie, ale jeśli się zdecydują, również muszą przyjmować opakowania i oddawać kaucję.

Rozwiązania techniczne i organizacyjne

• Zbiórka ręczna w sklepach – klient zwraca opakowania w wyznaczonym punkcie i odzyskuje kaucję.

• Butelkomaty w Polsce – automaty do zwrotu butelek i puszek, coraz częściej instalowane w supermarketach i galeriach handlowych.

• Operatorzy systemu kaucyjnego – zarządzają procesem, dbają o transport opakowań, rozliczenia finansowe i wymagane raporty.

Firma Net Innovation Software wychodząc naprzeciw naszym klientom stworzyła rozwiązania dostosowane do każdego z wyżej wymienionych rozwiązań.

Operatorzy kaucyjni

Operator kaucyjny to instytucja odpowiedzialna za obsługę i rozliczanie systemu kaucyjnego, do której przekazywane są dane o zebranych frakcjach (PET, CAN, BUT). Każdy sklep ma obowiązek raportować wyniki zbiórki do operatora kaucyjnego – raportowanie może odbywać się ręcznie przez platformę operatora lub automatycznie poprzez integrację systemu kasowego.

Poniżej lista operatorów z którymi współpracujemy:

  • PSK – Polski system kaucyjny. Szczegóły, w tym instrukcje rejestracji znajdują się na stronie, link poniżej. https://polskisystemkaucyjny.pl/dla-detalistow/
  • Zwrotka – Po podpisaniu formalności , sklep otrzymuje dane identyfikujące sklep. https://zwrotka.com/kontakt
  • Polka – po podpisaniu umowy klient rejestruje się na portal i otrzymuje dane identyfikujące sklep https://www.kaucja.pl/

oraz multioperator:

  • Kaucyjni.pl – DRS COMP - multi-operator zrzeszający w jednym panelu kilku operatorów. https://kaucyjni.pl/

Aby móc przystąpić do systemu kaucyjnego, należy podpisać umowę z przynajmniej jednym Operatorem Kaucyjnym.

Butelkomaty

Butelkomat to urządzenie służące do automatycznego przyjmowania pustych opakowań zwrotnych (PET, CAN, BUT) i wydawania w zamian bonu do realizacji w kasie.

Dzięki integracji z systemem kasowym butelkomat umożliwia szybkie i bezbłędne rozliczanie zwrotów, a raporty z jego działania mogą być automatycznie przekazywane do operatora kaucyjnego.


Poniżej lista firm zajmująca się dystrybucją butelkomatów, z którymi współpracujemy:

  • GreenBottle
  • ReVend
  • RVM System
  • Rekbot
  • Tomra – w trakcie rozmów
  • Envipco – planujemy zakończyć integracje do końca października

Rozwiązania przygotowane w systemie HiperMarket i XKasnet:

Zbiórka ręczna – wersja podstawowa (bez integracji systemu HM z operatorem kaucyjnym)

Aby uruchomić zbiórkę ręczną w wersji podstawowej należy wykonać następujące kroki

  • Proszę utworzyć nową kategorię: „system kaucyjny”.
  • Należy założyć 3 nowe towary odpowiadające frakcjom i oznaczyć je identycznie jak obecnie oznaczone są obecnie funkcjonujące butelki.
    • PET (butelka plastikowa)
    • CAN (puszka)
    • BUT (butelka szklana)Należy wycenić je tak, aby cena ich zakupu była taka sama jak cena sprzedaży.


  • Jeśli w Państwa przypadku kaucje nie występują – prosimy o kontakt z nami.
  • Jeśli korzystają Państwo ze sterowania towarami, proszę przypisać je do grupy „obowiązkowe”, aby były widoczne w sklepach.

Sprzedaż i przyjęcia towarów

Istnieją dwie możliwości:

Opcja 1 (tandem):

  • Po założeniu towarów należy powiązać nowe kaucje w tandemie z towarem (tak jak dotychczas butelki z piwem). Realizujemy to przy wprowadzaniu nowego towaru lub poprzez funkcję - Grupowa zmiana kat,grup,dost,prod,dział CTRL+T.  Następnie wybieramy opcję - Ustaw tandem na towarach. Tandemy dopiero zakładamy, jak będą dostępne nowe towary kaucyjne z nowymi EAN.


  • Uwaga! Przy przyjęciu towarów na stan opakowania również automatycznie dodadzą się na dokument PZ, a tym samym będą wpływać na stan magazynu. Przy sprzedaży opakowania z automatu dodadzą się na paragon.

Opcja 2 (bez tandemu):

  • Rozwiązanie działa dla operatorów: Polka, Comp i PSK - przy tych integracjach każda kasa pobiera bazę opakowań kaucjonowanych i rozpoznaje je offline.
  • Przy sprzedaży opakowania doliczane są do paragonu na podstawie bazy operatora.
  • Przy przyjęciu towarów opakowania nie są automatycznie dodawane do dokumentów.


Sprzedaż towaru z opakowaniem zwrotnym

Jeśli towar dodany do paragonu posiada kaucję (tandem) to nastąpi automatycznie dodanie opakowania kaucyjnego i zostanie zwiększona ilość kaucji wydanych razem z tym towarem. Podczas sprzedaży po dodaniu towaru kaucyjnego na kasie przy opcji „Kaucje wydane” pojawi się informacja o wydanych kaucjach.

Jeśli opakowanie nie jest podpięte jako tandem do towaru, należy pamiętać aby dodać je na paragon ręcznie.

Sprzedane towary z opakowaniem kaucyjnym w podglądzie „Kaucji” na kasie są oznaczone odpowiednim piktogramem.

Przyjecie opakowania zwrotnego

  • Przyjęcie opakowania zwrotnego zawsze odbywa się w module „Kaucje”. Po wybraniu opcji „Kaucje” pojawi się zestawienie wydanych kaucji.„Nowe” kaucje oznaczone zostaną przy użyciu piktogramu.
  • Przed rozpoczęciem sprzedaży na kasie (nabijaniem towarów na paragon) należy najpierw zakończyć proces przyjmowania kaucji.


  • „Stare” kaucje będę pokazywane tak jak dotychczas
  • Przed przyjęciem opakowania kaucyjnego oznaczonego nowym systemem kaucyjnym, należy wybrać przycisk „Otwórz worek”. Dalej należy zeskanować przyjmowane opakowania. Jeśli dane opakowanie mamy w bazie, system z automatu doda odpowiednią frakcję. Jeśli opakowania w naszej bazie nie ma, system wyświetli okno gdzie wybierzemy jaką frakcję przyjmujemy. Nie spowoduje to dodania takiego opakowania do bazy towarowej sklepu.
  • Worek otwieramy tylko raz, skanujemy opakowania do momentu zapełnienia worka – wówczas wybieramy „Zamknij worek”.
  • Na etapie zamykania worka wyświetla się okno, w którym możliwe jest uzupełnienie numeru plomby.
  • Worek przypisany jest do kasy.
  • Oznaczenia worków i przypisanie do frakcji jest konfigurowalne pod indywidualne wymagania klienta.
  • Wydanie bonu odbywa się po kliknięciu w przycisk „Finalizuj”
  • UWAGA! Bon drukowany jest tylko i wyłącznie do opakowań objętych nowym systemem kaucyjnym, do „Starych” kaucji wydrukuje się wypłata z kasy jak dotychczas.

Rozliczenie z Klientem

  • Rozliczenie z Klientem, który chce zrealizować swój bon otrzymany za zwrot opakowań kaucyjnych następuje na kasie.
  • Aby zrealizować bon możemy go zeskanować na dwa sposoby:
    • w systemie kasowym wybieramy „Opcje kasjera”
    • z menu wybieramy opcję „Bony”
    • Po zeskanowaniu wszystkich bonów pojawi się lista bonów.


  • Wybierając przycisk „gotówka” system umożliwia realizację bonu poprzez wypłatę gotówki.

Przyjęte ilości opakowań kaucyjnych należy wprowadzić w panelu Operatora Kaucyjnego, z którym podpisano umowę. Alternatywnie będzie możliwość wypłaty gotówki z pominięciem bonu.

System kaucyjny – integracja NETIS – Operator kaucyjny

Dzięki integracji systemu HiperMarket z operatorami kaucyjnymi nie ma potrzeby ręcznego wprowadzania danych w panelu operatora kaucyjnego. Informacje są automatycznie przesyłane z systemu kasowego xKasNet / mKasNet do operatora, co oszczędza czas, eliminuje ryzyko pomyłek i zwiększa wygodę obsługi.

W wariancie premium zeskanowany kod butelki jest weryfikowany w centralnej bazie opakowań zwrotnych dostarczanej przez operatora kaucyjnego w celu potwierdzenia, czy są Państwo zobowiązani do zwrotu kaucji za dane opakowanie.

W tej wersji również należy założyć trzy frakcje w systemie HM, oznaczyć je jako kaucje. Jeśli chodzi o tandemy to w przypadku operatorów Polka, Comp i PSK nie muszą być dodawane do towarów (opis wyżej).

Ta wersja obsługi systemu kaucyjnego jest wersją premium – jeśli jeszcze nie dostaliście Państwo oferty prośba o kontakt z działem handlowym Netis:

dh@netis.pl

Konfiguracja integracji NETIS – Operator Kaucyjny

Po podpisaniu umowy z Operatorem kaucyjnym (Zwrotka, Polka, PSK) należy zarejestrować się w panelu danego operatora i przekazać NETIS dane konfiguracyjne.

Zwrotka:

  • Skorzystanie z funkcjonalności wymaga: Zarejestrowania podmiotu handlowego biorącego udział w zbiórce opakowań w systemie ZWROTKA
  • Wprowadzenia danych sklepów i maszyn RVM związanych z danym podmiotem w panelu www MARKET w systemie ZWROTKA.
  • Wygenerowania kluczy dostępowych do RETAIL REST API dla wybranych lub wszystkich sklepów w panelu www MARKET w systemie ZWROTKA.
  • Przekazania wygenerowanych kluczy dostępowych do systemu sprzedaży w celu obsługi z ich użyciem procesu autoryzacji w serwerze autoryzacji ZWROTKA i pozyskaniu tokena dostępu do RETAIL API.
  • Uwagi: Klucze dostępowe generowane są indywidualnie dla każdego sklepu.

PSK:

W celu dołączenia do systemu PSK, Klient musi się zarejestrować w systemie oraz podpisać umowę. Szczegóły, w tym instrukcje rejestracji znajdują się na stronie PSK, link poniżej:

https://polskisystemkaucyjny.pl/dla-detalistow/

Polka

Nowy sklep powinien zostać zarejestrowany przez klienta / Detalistę na stronie operatora PolKa: https://drs.primopartner.pl/, w systemie DRS.

  • Administrator po stronie PolKa, musi zaakceptować nowo utworzone konto w systemie.
  • Osoba rejestrująca nowy sklep – Punkt Zbiórki w systemie DRS, jest jego administratorem po stronie klienta. System DRS nadaje mu indywidualne ID – Collection Point, które jest niezbędne do komunikacji z NETIS.
  • Klient musi się skontaktować z BOK Polki (bok@polskakaucja.pl): w celu założenia w jego sklepie typu zbiórki manualnej i maszyn, czyli w tym wypadku kas fiskalnych, jeżeli nie macie Państwo skanerów ręcznych. System DRS, nada wówczas indywidualne ID device, może też być podany numer seryjny kasy, którym dany sklep – PZ będzie się komunikować z Polką za pośrednictwem integracji z NETIS.