Przejdź do zawartości

System kaucyjny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Pomoc Netis
ISkoczylas (dyskusja | edycje)
2
ISkoczylas (dyskusja | edycje)
Linia 4: Linia 4:




 
   
 
 
    
    


Linia 71: Linia 71:


* Proszę utworzyć nową kategorię: '''„system kaucyjny”'''.
* Proszę utworzyć nową kategorię: '''„system kaucyjny”'''.
* Należy założyć 3 nowe towary odpowiadające frakcjom i oznaczyć je jako '''„kaucja”''', identycznie jak obecnie oznaczone są obecnie funkcjonujące butelki.  
* Należy założyć 3 nowe towary odpowiadające frakcjom i oznaczyć je identycznie jak obecnie oznaczone są obecnie funkcjonujące butelki.  
** PET (butelka plastikowa)
** PET (butelka plastikowa)
** CAN (puszka)
** CAN (puszka)
Linia 145: Linia 145:
* Przed rozpoczęciem sprzedaży na kasie (nabijaniem towarów na paragon) należy najpierw zakończyć proces przyjmowania kaucji.
* Przed rozpoczęciem sprzedaży na kasie (nabijaniem towarów na paragon) należy najpierw zakończyć proces przyjmowania kaucji.
[[Plik:Kaucjexkasnet123.png|lewo|mały|589x589px]]
[[Plik:Kaucjexkasnet123.png|lewo|mały|589x589px]]




Linia 179: Linia 180:




* Oznaczenia worków i przypisanie do frakcji jest konfigurowalne pod indywidualne wymagania klienta.
 
* Wydanie bonu odbywa się po kliknięciu w przycisk „Finalizuj”
* Oznaczenia worków i przypisanie do frakcji jest konfigurowalne pod indywidualne wymagania klienta.
* UWAGA! Bon drukowany jest tylko i wyłącznie do opakowań objętych nowym systemem kaucyjnym, do „Starych” kaucji wydrukuje się wypłata z kasy jak dotychczas.
* Wydanie bonu odbywa się po kliknięciu w przycisk „Finalizuj”
* UWAGA! Bon drukowany jest tylko i wyłącznie do opakowań objętych nowym systemem kaucyjnym, do „Starych” kaucji wydrukuje się wypłata z kasy jak dotychczas.


== Rozliczenie z Klientem ==
== Rozliczenie z Klientem ==


* Rozliczenie z Klientem, który chce zrealizować swój bon otrzymany za zwrot opakowań kaucyjnych następuje na kasie.  
* Rozliczenie z Klientem, który chce zrealizować swój bon otrzymany za zwrot opakowań kaucyjnych następuje na kasie.
* Aby zrealizować bon możemy go zeskanować na dwa sposoby:
* Aby zrealizować bon możemy go zeskanować na dwa sposoby:
** w systemie kasowym wybieramy „Opcje kasjera”
** w systemie kasowym wybieramy „Opcje kasjera”
** z menu wybieramy opcję „Bony”
** z menu wybieramy opcję „Bony”
** Po zeskanowaniu wszystkich bonów pojawi się lista bonów.
** Po zeskanowaniu wszystkich bonów pojawi się lista bonów.
[[Plik:Xkasnetkaucje 2.png|lewo|mały|615x615px]]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
* Wybierając przycisk „gotówka” system umożliwia realizację bonu poprzez wypłatę gotówki.
 
[[Plik:Xkasnetkaucje3.png|lewo|mały|598x598px]]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Przyjęte ilości opakowań kaucyjnych należy wprowadzić w panelu Operatora Kaucyjnego, z którym podpisano umowę.
Alternatywnie będzie możliwość wypłaty gotówki z pominięciem bonu.
 
== System kaucyjny – integracja NETIS – Operator kaucyjny ==
Dzięki integracji systemu HiperMarket z operatorami kaucyjnymi nie ma potrzeby ręcznego wprowadzania danych w panelu operatora kaucyjnego. Informacje są automatycznie przesyłane z systemu kasowego xKasNet / mKasNet do operatora, co oszczędza czas, eliminuje ryzyko pomyłek i zwiększa wygodę obsługi. 
 
W wariancie premium zeskanowany kod butelki jest weryfikowany w centralnej bazie opakowań zwrotnych dostarczanej przez operatora kaucyjnego w celu potwierdzenia, czy są Państwo zobowiązani do zwrotu kaucji za dane opakowanie.   
 
W tej wersji również należy założyć trzy frakcje w systemie HM, oznaczyć je jako kaucje. Jeśli chodzi o tandemy to w przypadku operatorów '''Polka, Comp i PSK''' nie muszą być dodawane do towarów (opis wyżej).
 
Ta wersja obsługi systemu kaucyjnego jest wersją premium – jeśli jeszcze nie dostaliście Państwo oferty prośba o kontakt z działem handlowym Netis:
 
<u>dh@netis.pl</u>
 
== Konfiguracja integracji NETIS – Operator Kaucyjny ==
Po podpisaniu umowy z Operatorem kaucyjnym (Zwrotka, Polka, PSK) należy zarejestrować się w panelu danego operatora i przekazać NETIS dane konfiguracyjne.
 
'''Zwrotka:'''
 
* Skorzystanie z funkcjonalności wymaga:  Zarejestrowania podmiotu handlowego biorącego udział w zbiórce opakowań w systemie ZWROTKA
* Wprowadzenia danych sklepów i maszyn RVM związanych z danym podmiotem w panelu www MARKET w systemie ZWROTKA.
* Wygenerowania kluczy dostępowych do RETAIL REST API dla wybranych lub wszystkich sklepów w panelu www MARKET w systemie ZWROTKA.
* Przekazania wygenerowanych kluczy dostępowych do systemu sprzedaży w celu obsługi z ich użyciem procesu autoryzacji w serwerze autoryzacji ZWROTKA i pozyskaniu tokena dostępu do RETAIL API.
* Uwagi: Klucze dostępowe generowane są indywidualnie dla każdego sklepu.                
 
'''PSK:'''               
 
W celu dołączenia do systemu PSK, Klient musi się zarejestrować w systemie oraz podpisać umowę. Szczegóły, w tym instrukcje rejestracji znajdują się na stronie PSK, link poniżej:
 
<nowiki>https://polskisystemkaucyjny.pl/dla-detalistow/</nowiki>
 
'''Polka'''
 
Nowy sklep powinien zostać zarejestrowany przez klienta / Detalistę na stronie operatora PolKa: <nowiki>https://drs.primopartner.pl/</nowiki>, w systemie DRS.
 
* Administrator po stronie PolKa, musi zaakceptować nowo utworzone konto w systemie.
* Osoba rejestrująca nowy sklep – Punkt Zbiórki w systemie DRS, jest jego administratorem po stronie klienta. System DRS nadaje mu indywidualne ID – Collection Point, które jest niezbędne do komunikacji z NETIS.
 
* Klient musi się skontaktować z BOK Polki (bok@polskakaucja.pl): w celu założenia w jego sklepie typu zbiórki manualnej i maszyn, czyli w tym wypadku kas fiskalnych, jeżeli nie macie Państwo skanerów ręcznych. System DRS, nada wówczas indywidualne ID device, może też być podany numer seryjny kasy, którym dany sklep – PZ będzie się komunikować z Polką za pośrednictwem integracji z NETIS.

Wersja z 10:45, 1 paź 2025

System kaucyjny w systemie HiperMarket i xKasNet




Od października 2025 roku w Polsce rusza system kaucyjny – rozwiązanie, które zachęca do recyklingu i ponownego wykorzystania opakowań.

W sklepach pojawią się napoje w opakowaniach oznaczonych wyraźnym znakiem kaucji wraz z jej kwotą. System obejmie:

  • plastikowe butelki jednorazowe do 3 litrów,
  • puszki metalowe do 1 litra,
  • szklane butelki wielokrotnego użytku do 1,5 litra.

Kto jest objęty systemem kaucyjnym:

Sklepy i punkty handlowe:

  • sklepy o powierzchni powyżej 200 m² – będą miały obowiązek przyjmowania pustych opakowań i zwrotu kaucji klientom,
  • mniejsze sklepy – mogą w systemie uczestniczyć dobrowolnie, ale jeśli się zdecydują, również muszą przyjmować opakowania i oddawać kaucję.

Rozwiązania techniczne i organizacyjne

• Zbiórka ręczna w sklepach – klient zwraca opakowania w wyznaczonym punkcie i odzyskuje kaucję.

• Butelkomaty w Polsce – automaty do zwrotu butelek i puszek, coraz częściej instalowane w supermarketach i galeriach handlowych.

• Operatorzy systemu kaucyjnego – zarządzają procesem, dbają o transport opakowań, rozliczenia finansowe i wymagane raporty.

Firma Net Innovation Software wychodząc naprzeciw naszym klientom stworzyła rozwiązania dostosowane do każdego z wyżej wymienionych rozwiązań.

Operatorzy kaucyjni

Operator kaucyjny to instytucja odpowiedzialna za obsługę i rozliczanie systemu kaucyjnego, do której przekazywane są dane o zebranych frakcjach (PET, CAN, BUT). Każdy sklep ma obowiązek raportować wyniki zbiórki do operatora kaucyjnego – raportowanie może odbywać się ręcznie przez platformę operatora lub automatycznie poprzez integrację systemu kasowego.

Poniżej lista operatorów z którymi współpracujemy:

  • PSK – Polski system kaucyjny. Szczegóły, w tym instrukcje rejestracji znajdują się na stronie, link poniżej. https://polskisystemkaucyjny.pl/dla-detalistow/
  • Zwrotka – Po podpisaniu formalności , sklep otrzymuje dane identyfikujące sklep. https://zwrotka.com/kontakt
  • Polka – po podpisaniu umowy klient rejestruje się na portal i otrzymuje dane identyfikujące sklep https://www.kaucja.pl/

oraz multioperator:

  • Kaucyjni.pl – DRS COMP - multi-operator zrzeszający w jednym panelu kilku operatorów. https://kaucyjni.pl/

Aby móc przystąpić do systemu kaucyjnego, należy podpisać umowę z przynajmniej jednym Operatorem Kaucyjnym.

Butelkomaty

Butelkomat to urządzenie służące do automatycznego przyjmowania pustych opakowań zwrotnych (PET, CAN, BUT) i wydawania w zamian bonu do realizacji w kasie.

Dzięki integracji z systemem kasowym butelkomat umożliwia szybkie i bezbłędne rozliczanie zwrotów, a raporty z jego działania mogą być automatycznie przekazywane do operatora kaucyjnego.


Poniżej lista firm zajmująca się dystrybucją butelkomatów, z którymi współpracujemy:

  • GreenBottle
  • ReVend
  • RVM System
  • Rekbot
  • Tomra – w trakcie rozmów
  • Envipco – planujemy zakończyć integracje do końca października

Rozwiązania przygotowane w systemie HiperMarket i XKasnet:

Zbiórka ręczna – wersja podstawowa (bez integracji systemu HM z operatorem kaucyjnym)

Aby uruchomić zbiórkę ręczną w wersji podstawowej należy wykonać następujące kroki

  • Proszę utworzyć nową kategorię: „system kaucyjny”.
  • Należy założyć 3 nowe towary odpowiadające frakcjom i oznaczyć je identycznie jak obecnie oznaczone są obecnie funkcjonujące butelki.
    • PET (butelka plastikowa)
    • CAN (puszka)
    • BUT (butelka szklana)Należy wycenić je tak, aby cena ich zakupu była taka sama jak cena sprzedaży.




  • Jeśli w Państwa przypadku kaucje nie występują – prosimy o kontakt z nami.
  • Jeśli korzystają Państwo ze sterowania towarami, proszę przypisać je do grupy „obowiązkowe”, aby były widoczne w sklepach.

Sprzedaż i przyjęcia towarów

Istnieją dwie możliwości:

Opcja 1 (tandem):

  • Po założeniu towarów należy powiązać nowe kaucje w tandemie z towarem (tak jak dotychczas butelki z piwem). Realizujemy to przy wprowadzaniu nowego towaru lub poprzez funkcję - Grupowa zmiana kat,grup,dost,prod,dział CTRL+T.  Następnie wybieramy opcję - Ustaw tandem na towarach. Tandemy dopiero zakładamy, jak będą dostępne nowe towary kaucyjne z nowymi EAN.






  • Uwaga! Przy przyjęciu towarów na stan opakowania również automatycznie dodadzą się na dokument PZ, a tym samym będą wpływać na stan magazynu. Przy sprzedaży opakowania z automatu dodadzą się na paragon.

Opcja 2 (bez tandemu):

  • Rozwiązanie działa dla operatorów: Polka, Comp i PSK - przy tych integracjach każda kasa pobiera bazę opakowań kaucjonowanych i rozpoznaje je offline.
  • Przy sprzedaży opakowania doliczane są do paragonu na podstawie bazy operatora.
  • Przy przyjęciu towarów opakowania nie są automatycznie dodawane do dokumentów.


Sprzedaż towaru z opakowaniem zwrotnym

Jeśli towar dodany do paragonu posiada kaucję (tandem) to nastąpi automatycznie dodanie opakowania kaucyjnego i zostanie zwiększona ilość kaucji wydanych razem z tym towarem. Podczas sprzedaży po dodaniu towaru kaucyjnego na kasie przy opcji „Kaucje wydane” pojawi się informacja o wydanych kaucjach.

Jeśli opakowanie nie jest podpięte jako tandem do towaru, należy pamiętać aby dodać je na paragon ręcznie.









Sprzedane towary z opakowaniem kaucyjnym w podglądzie „Kaucji” na kasie są oznaczone odpowiednim piktogramem.

Przyjecie opakowania zwrotnego

  • Przyjęcie opakowania zwrotnego zawsze odbywa się w module „Kaucje”. Po wybraniu opcji „Kaucje” pojawi się zestawienie wydanych kaucji.„Nowe” kaucje oznaczone zostaną przy użyciu piktogramu.
  • Przed rozpoczęciem sprzedaży na kasie (nabijaniem towarów na paragon) należy najpierw zakończyć proces przyjmowania kaucji.








  • „Stare” kaucje będę pokazywane tak jak dotychczas
  • Przed przyjęciem opakowania kaucyjnego oznaczonego nowym systemem kaucyjnym, należy wybrać przycisk „Otwórz worek”. Dalej należy zeskanować przyjmowane opakowania. Jeśli dane opakowanie mamy w bazie, system z automatu doda odpowiednią frakcję. Jeśli opakowania w naszej bazie nie ma, system wyświetli okno gdzie wybierzemy jaką frakcję przyjmujemy. Nie spowoduje to dodania takiego opakowania do bazy towarowej sklepu.
  • Worek otwieramy tylko raz, skanujemy opakowania do momentu zapełnienia worka – wówczas wybieramy „Zamknij worek”.
  • Na etapie zamykania worka wyświetla się okno, w którym możliwe jest uzupełnienie numeru plomby.
  • Worek przypisany jest do kasy.








  • Oznaczenia worków i przypisanie do frakcji jest konfigurowalne pod indywidualne wymagania klienta.
  • Wydanie bonu odbywa się po kliknięciu w przycisk „Finalizuj”
  • UWAGA! Bon drukowany jest tylko i wyłącznie do opakowań objętych nowym systemem kaucyjnym, do „Starych” kaucji wydrukuje się wypłata z kasy jak dotychczas.

Rozliczenie z Klientem

  • Rozliczenie z Klientem, który chce zrealizować swój bon otrzymany za zwrot opakowań kaucyjnych następuje na kasie.
  • Aby zrealizować bon możemy go zeskanować na dwa sposoby:
    • w systemie kasowym wybieramy „Opcje kasjera”
    • z menu wybieramy opcję „Bony”
    • Po zeskanowaniu wszystkich bonów pojawi się lista bonów.








  • Wybierając przycisk „gotówka” system umożliwia realizację bonu poprzez wypłatę gotówki.









Przyjęte ilości opakowań kaucyjnych należy wprowadzić w panelu Operatora Kaucyjnego, z którym podpisano umowę. Alternatywnie będzie możliwość wypłaty gotówki z pominięciem bonu.

System kaucyjny – integracja NETIS – Operator kaucyjny

Dzięki integracji systemu HiperMarket z operatorami kaucyjnymi nie ma potrzeby ręcznego wprowadzania danych w panelu operatora kaucyjnego. Informacje są automatycznie przesyłane z systemu kasowego xKasNet / mKasNet do operatora, co oszczędza czas, eliminuje ryzyko pomyłek i zwiększa wygodę obsługi.

W wariancie premium zeskanowany kod butelki jest weryfikowany w centralnej bazie opakowań zwrotnych dostarczanej przez operatora kaucyjnego w celu potwierdzenia, czy są Państwo zobowiązani do zwrotu kaucji za dane opakowanie.

W tej wersji również należy założyć trzy frakcje w systemie HM, oznaczyć je jako kaucje. Jeśli chodzi o tandemy to w przypadku operatorów Polka, Comp i PSK nie muszą być dodawane do towarów (opis wyżej).

Ta wersja obsługi systemu kaucyjnego jest wersją premium – jeśli jeszcze nie dostaliście Państwo oferty prośba o kontakt z działem handlowym Netis:

dh@netis.pl

Konfiguracja integracji NETIS – Operator Kaucyjny

Po podpisaniu umowy z Operatorem kaucyjnym (Zwrotka, Polka, PSK) należy zarejestrować się w panelu danego operatora i przekazać NETIS dane konfiguracyjne.

Zwrotka:

  • Skorzystanie z funkcjonalności wymaga: Zarejestrowania podmiotu handlowego biorącego udział w zbiórce opakowań w systemie ZWROTKA
  • Wprowadzenia danych sklepów i maszyn RVM związanych z danym podmiotem w panelu www MARKET w systemie ZWROTKA.
  • Wygenerowania kluczy dostępowych do RETAIL REST API dla wybranych lub wszystkich sklepów w panelu www MARKET w systemie ZWROTKA.
  • Przekazania wygenerowanych kluczy dostępowych do systemu sprzedaży w celu obsługi z ich użyciem procesu autoryzacji w serwerze autoryzacji ZWROTKA i pozyskaniu tokena dostępu do RETAIL API.
  • Uwagi: Klucze dostępowe generowane są indywidualnie dla każdego sklepu.

PSK:

W celu dołączenia do systemu PSK, Klient musi się zarejestrować w systemie oraz podpisać umowę. Szczegóły, w tym instrukcje rejestracji znajdują się na stronie PSK, link poniżej:

https://polskisystemkaucyjny.pl/dla-detalistow/

Polka

Nowy sklep powinien zostać zarejestrowany przez klienta / Detalistę na stronie operatora PolKa: https://drs.primopartner.pl/, w systemie DRS.

  • Administrator po stronie PolKa, musi zaakceptować nowo utworzone konto w systemie.
  • Osoba rejestrująca nowy sklep – Punkt Zbiórki w systemie DRS, jest jego administratorem po stronie klienta. System DRS nadaje mu indywidualne ID – Collection Point, które jest niezbędne do komunikacji z NETIS.
  • Klient musi się skontaktować z BOK Polki (bok@polskakaucja.pl): w celu założenia w jego sklepie typu zbiórki manualnej i maszyn, czyli w tym wypadku kas fiskalnych, jeżeli nie macie Państwo skanerów ręcznych. System DRS, nada wówczas indywidualne ID device, może też być podany numer seryjny kasy, którym dany sklep – PZ będzie się komunikować z Polką za pośrednictwem integracji z NETIS.