Przejdź do zawartości

Podstawowe różnice pomiędzy HM 3.x a HM 4.x: Różnice pomiędzy wersjami

Z Pomoc Netis
ISkoczylas (dyskusja | edycje)
111
 
ISkoczylas (dyskusja | edycje)
2
Linia 40: Linia 40:
* '''. – Kody związane –''' wyszukiwanie po kodach powiązanych z danym asortymentem.
* '''. – Kody związane –''' wyszukiwanie po kodach powiązanych z danym asortymentem.


## '''Analizy w katalogu towarowym'''
==== '''Analizy w katalogu towarowym''' ====
 
'''P''' - Wybór analizy: pod klawiszem P istnieje możliwość przejrzenia historii cen zakupu i sprzedaży na danym towarze w podziale na :  
'''P''' - Wybór analizy: pod klawiszem P istnieje możliwość przejrzenia historii cen zakupu i sprzedaży na danym towarze w podziale na :  




* historia sprzedaży po towarze,
* historia sprzedaży po towarze,
* h    istoria w promocji,  
* historia w promocji,
* h    istoria w kreatorze promocji,
* historia w kreatorze promocji,
* h    istoria w kontraktach.
* historia w kontraktach.


## '''Analizer'''
==== '''Analizer''' ====


### '''Grupowanie'''
===== '''Grupowanie''' =====
* W wersji HMx4 grupowanie w analizie odbywa się automatycznie – po naciśnięciu klawisza X i wybraniu kolejnego warunku grupowania system dodaje nową kolumnę. Grupowanie w układzie pionowym i poziomym nie jest dostępne jak w wersji HMx3.


* '''W wersji HMx4 grupowanie w analizie odbywa się automatycznie – po naciśnięciu klawisza X i wybraniu kolejnego warunku grupowania system dodaje nową kolumnę. Grupowanie w układzie pionowym i poziomym nie jest dostępne jak w wersji HMx3.'''




### '''Menu'''
===== '''Menu''' =====
* W wersji HMx4 zmienione jest menu dolne.


* '''W wersji HMx4 zmienione jest menu dolne.'''
Pod F2 menu znajduje się  uporządkowana lista podstawowych funkcji.


'''Pod F2 menu znajduje się uporządkowana lista podstawowych funkcji.'''
Pod F2 Analiza znajduje się lista dodatkowych możliwości edycji analizy.


'''Pod F2 Analiza znajduje się lista dodatkowych możliwości edycji analizy.'''




### '''Analizy:'''


# Centrala HMx4
===== '''Analizy:''' =====


## '''Pracownicy'''


'''Moduł Pracownicy służy do zarządzania personelem w systemie. Umożliwia on dodawanie nowych pracowników, przypisywanie im stanowisk oraz nadawanie odpowiednich uprawnień poprzez przypisane role.'''
Szczegóły analiz w systemie HM 4.x poniżej:




=== Centrala HMx4 ===


* '''Każdemu pracownikowi można przypisać określone stanowisko w firmie, np. Kasjer, Kierownik, Administrator.'''
==== '''Pracownicy''' ====
* '''Stanowiska definiowane są w osobnej sekcji Stanowiska i mogą być edytowane oraz dostosowywane do struktury organizacyjnej. Uprawnienia nie są przypisywane bezpośrednio do pracownika, lecz do jego stanowiska.'''
Moduł Pracownicy służy do zarządzania personelem w systemie. Umożliwia on dodawanie nowych pracowników, przypisywanie im stanowisk oraz nadawanie odpowiednich uprawnień poprzez przypisane role.
* '''Dodawanie nowego pracownika:'''
** '''Wybierając ścieżkę  Pracownicy→baza pracowników przechodzimy do całej listy użytkowników.'''
** '''Insert -  dodajemy nowego pracownika definiując niezbędne warunki i opisy stanowiska.'''
** '''Należy zaznaczyć odpowiednio funkcje pracownika np. wybierając Zaplecze [v] przypisywać będzie można funkcje tylko z grupy zaplecza.'''
** '''N'''    '''astępnym krokiem jest przypisanie sklepów do pracownika.'''


## '''Katalog towarowy – zarządzanie planogramami'''


'''W katalogu towarowym po wybraniu E istnieją poniższe fikcjonalności :'''


* Każdemu pracownikowi można przypisać określone stanowisko w firmie, np. Kasjer, Kierownik, Administrator.
* Stanowiska definiowane są w osobnej sekcji Stanowiska i mogą być edytowane oraz dostosowywane do struktury organizacyjnej. Uprawnienia nie są przypisywane bezpośrednio do pracownika, lecz do jego stanowiska.
* Dodawanie nowego pracownika:
** Wybierając ścieżkę  Pracownicy→baza pracowników przechodzimy do całej listy użytkowników.
** Insert -  dodajemy nowego pracownika definiując niezbędne warunki i opisy stanowiska.
** Należy zaznaczyć odpowiednio funkcje pracownika np. wybierając Zaplecze [v] przypisywać będzie można funkcje tylko z grupy zaplecza.
** Następnym krokiem jest przypisanie sklepów do pracownika.


==== '''Katalog towarowy – zarządzanie planogramami''' ====
W katalogu towarowym po wybraniu E istnieją poniższe fikcjonalności :


* '''W HMx4  usunięta została opcja przypisz towary do planogramu na podstawie kategorii.'''


## '''Katalog towarowy – zmiany grupowe'''


'''P'''
* W HMx4  usunięta została opcja przypisz towary do planogramu na podstawie kategorii.


'''o zaznaczeniu towarów i wybraniu opcji Ctrl+T dodana jest możliwość grupowego dopisania Kraju pochodzenia.'''   
==== '''Katalog towarowy – zmiany grupowe''' ====
Po zaznaczeniu towarów i wybraniu opcji Ctrl+T dodana jest możliwość grupowego dopisania Kraju pochodzenia.






'''Po wpisaniu danej wartości akceptacja następuje poprzez klawisz Enter.'''


## '''Katalog towarowy – szybkie analizy'''
Po wpisaniu danej wartości akceptacja następuje poprzez klawisz Enter.


==== '''Katalog towarowy – szybkie analizy''' ====


'''P'''


'''o wybraniu Ctrl+a pojawiają się szybkie analizy dostępne z katalogu towarowego.'''
Po wybraniu Ctrl+a pojawiają się szybkie analizy dostępne z katalogu towarowego.


'''Dostępne są poniższe analizy :'''
Dostępne są poniższe analizy :


* '''AS - Analiza sprzedaży za okres,'''
* AS - Analiza sprzedaży za okres,
* '''AZ - Analiza zakupów (PZ i MM),'''
* AZ - Analiza zakupów (PZ i MM),
* '''ASWZ - Analiza sprzedaży (WZ i MM),'''
* ASWZ - Analiza sprzedaży (WZ i MM),
* '''UDOC - Uniwersalna analiza dokumentów,'''
* UDOC - Uniwersalna analiza dokumentów,
* '''ASC - Analiza sprzedaży z uwzględnianiem pochodzenia cen,'''
* ASC - Analiza sprzedaży z uwzględnianiem pochodzenia cen,
* '''AZS - Analiza zakupów i sprzedaży,'''
* AZS - Analiza zakupów i sprzedaży,
* '''AZK - Analiza zawartości koszyka,'''
* AZK - Analiza zawartości koszyka,
* '''PZWZZD - Analiza dokumentów (PZ-WZZD),'''
* PZWZZD - Analiza dokumentów (PZ-WZZD),
* '''AKSU - Analiza korekt stanów ujemnych,'''
* AKSU - Analiza korekt stanów ujemnych,
* '''APAR - Analiza anulowań,'''
* APAR - Analiza anulowań,
* '''APFU - Analiza faktur usługowych,'''
* APFU - Analiza faktur usługowych,
* '''AZMCNK - Analiza zmian cen pozycji paragonów,'''
* AZMCNK - Analiza zmian cen pozycji paragonów,
* '''AZ i Fak - Analiza zakupów wg dat z faktur,'''
* AZ i Fak - Analiza zakupów wg dat z faktur,
* '''SKNT - Analiza stanów,'''
* SKNT - Analiza stanów,
* '''ASGAZ - Uproszczona analiza sprzedaży wg gazetki,'''
* ASGAZ - Uproszczona analiza sprzedaży wg gazetki,
* '''ASTRATy - Analiza zmian cen poniżej ceny zakupu na kodach związanych.'''
* ASTRATy - Analiza zmian cen poniżej ceny zakupu na kodach związanych.


'''Brak raportu "zakupy na plu w poszczególnych sklepach" - Dane są dostępne z poziomu: Analiza zakupów (PZ i MM) → grupowanie po towarze → grupowanie po sklepie. Wybierając ENTER system wyświetli również dokumenty PZ.'''
Brak raportu "zakupy na plu w poszczególnych sklepach" - Dane są dostępne z poziomu: Analiza zakupów (PZ i MM) → grupowanie po towarze → grupowanie po sklepie. Wybierając ENTER system wyświetli również dokumenty PZ.


# Sklep HMx4
=== Sklep HMx4 ===
 
## '''Raporty kasowe'''


==== '''Raporty kasowe''' ====
* Po wybraniu modu    łu Kasa dostępne są następujące funkcje:
* Po wybraniu modu    łu Kasa dostępne są następujące funkcje:
* '''Obsługa utargów kasjerskich''' w HMx4 różni się od HMx3 – zmiany dotyczą sposobu raportowania i obsługi zestawień.
* '''Obsługa utargów kasjerskich''' w HMx4 różni się od HMx3 – zmiany dotyczą sposobu raportowania i obsługi zestawień.
* W module '''dokumenty KP''' i '''dokumenty KW''' jest możliwość utworzenia dokumentów KP i KW. Po wybraniu Insert dodawany jest nowy dokument. Wyświetla się lista typów do wyboru.
* W module '''dokumenty KP''' i '''dokumenty KW''' jest możliwość utworzenia dokumentów KP i KW. Po wybraniu Insert dodawany jest nowy dokument. Wyświetla się lista typów do wyboru.


Po wybraniu typu dokumentu, wybierana jest data dokumentu, wartość wraz z formą płatności, opis oraz osoba odpowiedzialna za utworzenie dokumentu.
 
o wybraniu typu dokumentu, wybierana jest data dokumentu, wartość wraz z formą płatności, opis oraz osoba odpowiedzialna za utworzenie dokumentu.


* '''Raporty kasowe''', przekierowuje do listy wszystkich raportów. Dodatkowo istnieje możliwość utworzenia utworzenia nowego zestawienia poprzez wybranie klawisza Insert.
* '''Raporty kasowe''', przekierowuje do listy wszystkich raportów. Dodatkowo istnieje możliwość utworzenia utworzenia nowego zestawienia poprzez wybranie klawisza Insert.


Raport zatwierdzamy klawiszem Enter.
 
 
aport zatwierdzamy klawiszem Enter.  
 
## '''Przyjęcie towaru'''


==== '''Przyjęcie towaru''' ====
* '''Przyjęcie dostawy następuje następuje poprzez wybranie modułu Dokumenty → PZ → Przyjęcie d'''    '''ostawy.'''
* '''Przyjęcie dostawy następuje następuje poprzez wybranie modułu Dokumenty → PZ → Przyjęcie d'''    '''ostawy.'''
* Faktury zakupowe do PZ wykonuje się poprzez zaznaczenie danego dokumentu przyjęcia i wybraniu '''CTRL+F.'''
* Faktury zakupowe do PZ wykonuje się poprzez zaznaczenie danego dokumentu przyjęcia i wybraniu '''CTRL+F.'''

Wersja z 12:10, 14 kwi 2025

Informacje podstawowe

Skróty klawiszowe

Funkcje klawiszy:

  • F2 – wejście do menu.
  • F3 – modyfikacja danych.
  • F4 – realizacja/zamknięcie edytowanego dokumentu lub faktury; przejście do końca edycji formatki.
  • F5 – filtrowanie widocznych danych (standardowe lub według określonych kolumn dla danego widoku).
  • F6 – eksport listy danych (do pliku, na e-mail lub wydruk na drukarce).
  • F – personalizacja wyglądu kolumn (pokazywanie/ukrywanie kolumn).
  • F10 – wyjście.
  • Insert – wstawianie nowych danych (nowy dokument, dodanie towaru).
  • Enter – wejście do poszczególnych modułów systemu.
  • Del – usuwanie/odznaczanie danych.
  • Home – przejście na początek listy.
  • End – przejście na koniec listy.
  • Page Up – przewinięcie widoku o kilka pozycji w górę.
  • Page Down – przewinięcie widoku o kilka pozycji w dół.
  • S – wyszukiwanie w katalogu towarowym.
  • O – sortowanie.
  • D – drukowanie.
  • CTRL+B – wprowadzanie kodu paskowego.


Wyszukiwanie

Możliwość wyszukiwania po:

  • S – Skok na pozycję – wyszukiwanie towaru po wskazanej pozycji na liście.
  • N – Indeksy – Nazwa – wyszukiwanie po pełnej nazwie towaru (należy wpisać dokładną nazwę).
  • P – Indeksy – PLU – wyszukiwanie po numerze PLU towaru.
  • A – Nazwa (fragmenty) – wyszukiwanie po części nazwy towaru.
  • K – Kod paskowy – wyszukiwanie po kodzie kreskowym towaru.
  • D – Indeks dostawcy – wyszukiwanie po indeksie dostawcy.
  • F – Fragment EAN – wyszukiwanie po części numeru kodu kreskowego.
  • R – Producent – wyszukiwanie po producencie.
  • Z – Drzewo kategorii – wyszukiwanie po kategorii towaru.
  • L – PLU wagi – wyszukiwanie po kodzie wagowym przypisanym do danego towaru.
  • . – Kody związane – wyszukiwanie po kodach powiązanych z danym asortymentem.

Analizy w katalogu towarowym

P - Wybór analizy: pod klawiszem P istnieje możliwość przejrzenia historii cen zakupu i sprzedaży na danym towarze w podziale na :


  • historia sprzedaży po towarze,
  • historia w promocji,
  • historia w kreatorze promocji,
  • historia w kontraktach.

Analizer

Grupowanie
  • W wersji HMx4 grupowanie w analizie odbywa się automatycznie – po naciśnięciu klawisza X i wybraniu kolejnego warunku grupowania system dodaje nową kolumnę. Grupowanie w układzie pionowym i poziomym nie jest dostępne jak w wersji HMx3.


Menu
  • W wersji HMx4 zmienione jest menu dolne.

Pod F2 menu znajduje się uporządkowana lista podstawowych funkcji.

Pod F2 Analiza znajduje się lista dodatkowych możliwości edycji analizy.



Analizy:

Szczegóły analiz w systemie HM 4.x poniżej:


Centrala HMx4

Pracownicy

Moduł Pracownicy służy do zarządzania personelem w systemie. Umożliwia on dodawanie nowych pracowników, przypisywanie im stanowisk oraz nadawanie odpowiednich uprawnień poprzez przypisane role.


  • Każdemu pracownikowi można przypisać określone stanowisko w firmie, np. Kasjer, Kierownik, Administrator.
  • Stanowiska definiowane są w osobnej sekcji Stanowiska i mogą być edytowane oraz dostosowywane do struktury organizacyjnej. Uprawnienia nie są przypisywane bezpośrednio do pracownika, lecz do jego stanowiska.
  • Dodawanie nowego pracownika:
    • Wybierając ścieżkę Pracownicy→baza pracowników przechodzimy do całej listy użytkowników.
    • Insert - dodajemy nowego pracownika definiując niezbędne warunki i opisy stanowiska.
    • Należy zaznaczyć odpowiednio funkcje pracownika np. wybierając Zaplecze [v] przypisywać będzie można funkcje tylko z grupy zaplecza.
    • Następnym krokiem jest przypisanie sklepów do pracownika.

Katalog towarowy – zarządzanie planogramami

W katalogu towarowym po wybraniu E istnieją poniższe fikcjonalności :


  • W HMx4 usunięta została opcja przypisz towary do planogramu na podstawie kategorii.

Katalog towarowy – zmiany grupowe

Po zaznaczeniu towarów i wybraniu opcji Ctrl+T dodana jest możliwość grupowego dopisania Kraju pochodzenia.



Po wpisaniu danej wartości akceptacja następuje poprzez klawisz Enter.

Katalog towarowy – szybkie analizy

Po wybraniu Ctrl+a pojawiają się szybkie analizy dostępne z katalogu towarowego.

Dostępne są poniższe analizy :

  • AS - Analiza sprzedaży za okres,
  • AZ - Analiza zakupów (PZ i MM),
  • ASWZ - Analiza sprzedaży (WZ i MM),
  • UDOC - Uniwersalna analiza dokumentów,
  • ASC - Analiza sprzedaży z uwzględnianiem pochodzenia cen,
  • AZS - Analiza zakupów i sprzedaży,
  • AZK - Analiza zawartości koszyka,
  • PZWZZD - Analiza dokumentów (PZ-WZZD),
  • AKSU - Analiza korekt stanów ujemnych,
  • APAR - Analiza anulowań,
  • APFU - Analiza faktur usługowych,
  • AZMCNK - Analiza zmian cen pozycji paragonów,
  • AZ i Fak - Analiza zakupów wg dat z faktur,
  • SKNT - Analiza stanów,
  • ASGAZ - Uproszczona analiza sprzedaży wg gazetki,
  • ASTRATy - Analiza zmian cen poniżej ceny zakupu na kodach związanych.

Brak raportu "zakupy na plu w poszczególnych sklepach" - Dane są dostępne z poziomu: Analiza zakupów (PZ i MM) → grupowanie po towarze → grupowanie po sklepie. Wybierając ENTER system wyświetli również dokumenty PZ.

Sklep HMx4

Raporty kasowe

  • Po wybraniu modu łu Kasa dostępne są następujące funkcje:
  • Obsługa utargów kasjerskich w HMx4 różni się od HMx3 – zmiany dotyczą sposobu raportowania i obsługi zestawień.
  • W module dokumenty KP i dokumenty KW jest możliwość utworzenia dokumentów KP i KW. Po wybraniu Insert dodawany jest nowy dokument. Wyświetla się lista typów do wyboru.

Po wybraniu typu dokumentu, wybierana jest data dokumentu, wartość wraz z formą płatności, opis oraz osoba odpowiedzialna za utworzenie dokumentu.

  • Raporty kasowe, przekierowuje do listy wszystkich raportów. Dodatkowo istnieje możliwość utworzenia utworzenia nowego zestawienia poprzez wybranie klawisza Insert.

Raport zatwierdzamy klawiszem Enter.

Przyjęcie towaru

  • Przyjęcie dostawy następuje następuje poprzez wybranie modułu Dokumenty → PZ → Przyjęcie d ostawy.
  • Faktury zakupowe do PZ wykonuje się poprzez zaznaczenie danego dokumentu przyjęcia i wybraniu CTRL+F.
  • N astępnie po wybraniu opcji Nowa faktura zakupowa dodajemy nowy dokument FV:
  • P o wypełnieniu wszystkich niezbędnych danych zatwierdzamy klawiszem F4. Potwierdzamy klawiszem TAK
  • D rugą możliwością wystawienia FV do PZ jest opcja po zrealizowaniu dokumentu PZ poprzez wybranie klawisza F4. System sam zapyta nas czy chcemy wystawić nową FV zakupową:

W

ybierając w PZ CTRL+G pojawia się formatka z podsumowaniem stawek VAT:


  • P rzesuwając się w prawo strzałką wyświetlą się dodatkowe kolumny:
    1. Faktury

Po wybraniu Faktury→ Faktury uniwersalne→ Katalog jest możliwość utworzenia faktury wg wyboru typy faktur. Nową opcją jest FVKO/FVKOK/FVKOPF/FVKOZL/FVKOZLK - Faktura kosztowa. Faktura kosztowa z

astąpiła korektę faktury niezwiązanej.

    1. Remanent

Po wyborze Narzędzia→ Remanent → Remanenty przekierowuje nas do modułu inwentaryzacji.

  • Pod klawiszem Enter znajdują się rodzaje operacji jakie można wykonać.
  • A by dodaj nowy remanent należy wybrać klawisz Insert.
  • P o wybraniu rodzaju inwentaryzacji i wpisaniu danych osobowych komisji należy wybrać sposób pobierania danych: Raport towarów lub import towarów z pliku.
  • Po wyborze raportu towarów pojawi pojawi się komunikat
  • K olejnym krokiem jest wybór towarów do inwentaryzacji.