Cena Omnibus: Różnice pomiędzy wersjami
m →2.1. Mechanizm naliczania Ceny Omnibus: formatowanie i stylistyka |
linki zewnętrzne |
||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
== Instrukcja obsługi i opis funkcjonalności systemu obsługującego Cenę Omnibus == | == Instrukcja obsługi i opis funkcjonalności systemu obsługującego Cenę Omnibus == | ||
Cena Omnibus to najniższa cena danego towaru z ostatnich 30 dni '''przed ogłoszeniem | Cena Omnibus to najniższa cena danego towaru z ostatnich 30 dni '''przed ogłoszeniem promocji''' (a <u>nie</u> z ostatnich 30 dni), wynikająca z [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/?uri=CELEX:32019L2161 unijnej dyrektywy Omnibus]. Jej celem jest transparentność w informowaniu o rzeczywistych obniżkach cen. | ||
== 1. Założenia Ceny Omnibus == | == 1. Założenia Ceny Omnibus == | ||
| Linia 12: | Linia 12: | ||
* posługiwanie się sformułowaniami informującymi o obniżce np. „okazja (cenowa)”, „promocja”, „wyprzedaż”, „rabat”, „zaoszczędź”, „taniej/korzystniej o…”, „Black Friday”, | * posługiwanie się sformułowaniami informującymi o obniżce np. „okazja (cenowa)”, „promocja”, „wyprzedaż”, „rabat”, „zaoszczędź”, „taniej/korzystniej o…”, „Black Friday”, | ||
* prezentowanie znaku %, w szczególności z konkretną liczbą i znakiem „-”, np. -20%, przekreślenie ceny, | * prezentowanie znaku „''%''”, w szczególności z konkretną liczbą i znakiem „-”, np. -20%, przekreślenie ceny, | ||
* używanie szczególnej kolorystyki, zwłaszcza rzucającej się w oczy, np. czerwonej,żółtej, pomarańczowej, | * używanie szczególnej kolorystyki, zwłaszcza rzucającej się w oczy, np. czerwonej,żółtej, pomarańczowej, | ||
* zestawienie ceny wyższej z niższą, | * zestawienie ceny wyższej z niższą, | ||
| Linia 73: | Linia 73: | ||
== Źródło dodatkowe: == | == Źródło dodatkowe: == | ||
https://uokik.gov.pl/storage/archiwum/e6e552a1.pdf | * [https://uokik.gov.pl/storage/archiwum/e6e552a1.pdf Informacja o obniżce ceny. Wyjaśnienia Prezesa UOKiK.] | ||
* [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20140000915 Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług] | |||
* [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20140000915 Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 19 grudnia 2022 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług] | |||
Wersja z 08:49, 14 lut 2025
Instrukcja obsługi i opis funkcjonalności systemu obsługującego Cenę Omnibus
Cena Omnibus to najniższa cena danego towaru z ostatnich 30 dni przed ogłoszeniem promocji (a nie z ostatnich 30 dni), wynikająca z unijnej dyrektywy Omnibus. Jej celem jest transparentność w informowaniu o rzeczywistych obniżkach cen.
1. Założenia Ceny Omnibus
Zamieszczenie niższej niż wcześniej ceny na wywieszce (jako jedynej ceny na wywieszce) nie jest informowaniem o obniżce ceny towaru. Wszystkie sposoby prezentacji oferty sugerujące możliwość zakupu po cenie niższej niż wcześniej powinny być natomiast traktowane jako „informacja o obniżce”. Obowiązek poinformowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką nie ma zastosowania do zmniejszenia ceny wynikającej z rozwiązań ustawowych, np. Karty Dużej Rodziny, redukcji VAT.

1.1 Informacje o obniżce
Informacją o obniżce będą zatem zarówno komunikaty słowne (pisemne lub mówione, np. w reklamie radiowej, telewizyjnej), graficzne, jak i połączenie obu tych wariatów, np.:
- posługiwanie się sformułowaniami informującymi o obniżce np. „okazja (cenowa)”, „promocja”, „wyprzedaż”, „rabat”, „zaoszczędź”, „taniej/korzystniej o…”, „Black Friday”,
- prezentowanie znaku „%”, w szczególności z konkretną liczbą i znakiem „-”, np. -20%, przekreślenie ceny,
- używanie szczególnej kolorystyki, zwłaszcza rzucającej się w oczy, np. czerwonej,żółtej, pomarańczowej,
- zestawienie ceny wyższej z niższą,
- rabaty wynikające z kodu promocyjnego dotyczące konkretnych produktów lub ich grup,
- rabaty dla uczestników programów lojalnościowych,
- dotyczące konkretnych produktów lub ich grup.
1.2 Sprzedaż wiązana i warunkowa
Obowiązek poinformowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką nie ma zastosowania do ofert warunkowych lub wiązanych, w ramach której przedsiębiorca nie podaje informacji o obniżeniu ceny konkretnego towaru, lecz o ogólnym upuście.
Przykład
Przy promocjach typu:
- „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10% upustu na zakupy”,
- „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10 zł na kartę podarunkową”,
- „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10 punktów na konto klienta”,
- „kup 2 produkty, trzeci gratis”, „3 w cenie 2”,
- „kup 2 produkty A, produkt B gratis”,
- „kup 3, zapłacisz 30 zł za całość”
Przykład
- W promocjach typu:
- „kup dowolne produkty za 100 zł, otrzymasz 10% upustu na produkt A”,
- „kup 2 produkty, trzeci taki sam 50% taniej”,
- „kup 2 produkty A, produkt B 50% taniej”,
- „kup 3 takie same produkty, zapłacisz 10 zł za sztukę”
czyli cena obniżona w stosunku do podanej ceny regularnej, przedsiębiorca podaje informację o obniżeniu ceny konkretnego towaru, więc zachodzi konieczność wskazania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką.
2. Opis funkcjonalności w programie Hipermarket
- Cena Omnibus musi być drukowana na etykietach cenowych przy każdorazowym ogłoszeniu obniżki na towar.
- Cena Omnibus dostępna jest w katalogu, korzystając z filtra kolumn w drugim oknie: F → następnie Enter.

2.1. Mechanizm naliczania Ceny Omnibus
- Lista towarów promocyjnych. Lista produktów, które muszą mieć wyznaczoną Cenę Omnibus, tworzona jest na podstawie:
- Centralnych i lokalnych gazetek promocyjnych.
- Promocji cenowych i zestawów promocyjnych www.
- Programów lojalnościowych.
- Źródła wyszukiwania najniższej ceny.
- Program pobiera listę cen, do wyliczenia ceny omnibus z poniższych źródeł:
- Promocje cenowe www: Najniższa cena, z wykluczeniem niektórych typów promocji (programy lojalnościowe).
- Dokumenty zmian cen: Uwzględniane są wszystkie ceny, oprócz rabatów kasowych i indywidualnych promocji.
- Analizy cenowe: Cena danego dnia, o ile jest wyższa niż zero.
- Program lojalnościowy: Lista promocyjnych cen towarów dla klientów z kartą lojalnościową.
2.2. Obliczanie Ceny Omnibus
- Automatycznie, cena omnibus jest obliczana lokalnie na sklepie przy zamknięciu dnia.
- Aby zobaczyć szczegółowe informacje o cenie omnibus danego towaru, należy w katalogu towarowym nacisnąć przycisk „?” (znak zapytania), gdzie w oknie info o towarze, będzie informacja skąd wyliczyła się cena omnibus: patrzymy w okresie obowiązywania ceny promocyjnej, kiedy się zaczyna promocja i cena omnibus powinna być wzięta z zakresu 30 dni wstecz od tej daty.

2.3 Brak ceny omnibus
- towar nie jest w promocji – nie wyliczy się cena omnibus, gdyż jest to cena sprzed promocji np.: Cena wyjątek nie jest traktowana jako „ogłoszenie obniżki” i tym samym nie jest im naliczana cena omnibus, jednakże są one uwzględniane jako „najniższa cena”, jeśli na tym towarze zostanie ogłoszona promocja.
- nowy towar, który wszedł do sprzedaży od razu w promocji - cena omnibus to cena sprzed promocji, a towar przed promocją nie miał stanów i ceny, więc nie ma ceny omnibus.
- promocja na dany towar została założona w danym dniu - automatyczne naliczanie cen omnibus się uruchamia przy zamknięciu dnia, więc promocje należy zakładać przed tym momentem, jeśli towarowi ma być znaleziona cena omnibus.