Cena Omnibus: Różnice pomiędzy wersjami

Z Pomoc Netis
(Utworzono nową stronę "== Instrukcja obsługi i opis funkcjonalności systemu obsługującego Cenę Omnibus == === 1. Założenia Ceny Omnibus === Cena Omnibus to najniższa cena danego towaru z ostatnich 30 dni przed ogłoszeniem promocji (a nie z ostatnich 30 dni), wynikająca z unijnej dyrektywy Omnibus. Jej celem jest transparentność w informowaniu o rzeczywistych obniżkach cen. Zamieszczenie niższej niż wcześniej ceny na wywieszce (jako jedynej ceny na wywieszce) nie jest inf…")
 
Linia 7: Linia 7:
===== 1.1 Informacje o obniżce =====
===== 1.1 Informacje o obniżce =====
Informacją o obniżce będą zatem zarówno komunikaty słowne (pisemne lub mówione, np. w reklamie radiowej, telewizyjnej), graficzne, jak i połączenie obu tych wariatów, np.:
Informacją o obniżce będą zatem zarówno komunikaty słowne (pisemne lub mówione, np. w reklamie radiowej, telewizyjnej), graficzne, jak i połączenie obu tych wariatów, np.:
    • posługiwanie się sformułowaniami informującymi o obniżce np. „okazja (cenowa)”, „promocja”, „wyprzedaż”, „rabat”, „zaoszczędź”, „taniej/korzystniej o…”, „Black Friday”,
 
    • prezentowanie znaku %, w szczególności z konkretną liczbą i znakiem „-”, np. -20%, przekreślenie ceny,
* posługiwanie się sformułowaniami informującymi o obniżce np. „okazja (cenowa)”, „promocja”, „wyprzedaż”, „rabat”, „zaoszczędź”, „taniej/korzystniej o…”, „Black Friday”,
    • używanie szczególnej kolorystyki, zwłaszcza rzucającej się w oczy, np. czerwonej,żółtej, pomarańczowej,
* prezentowanie znaku %, w szczególności z konkretną liczbą i znakiem „-”, np. -20%, przekreślenie ceny,
    • zestawienie ceny wyższej z niższą,
* używanie szczególnej kolorystyki, zwłaszcza rzucającej się w oczy, np. czerwonej,żółtej, pomarańczowej,
    • rabaty wynikające z kodu promocyjnego dotyczące konkretnych produktów lub ich grup,
* zestawienie ceny wyższej z niższą,
    • rabaty dla uczestników programów lojalnościowych,
* rabaty wynikające z kodu promocyjnego dotyczące konkretnych produktów lub ich grup,
    • dotyczące konkretnych produktów lub ich grup.
* rabaty dla uczestników programów lojalnościowych,
* dotyczące konkretnych produktów lub ich grup.
 
===== 1.2 Sprzedaż wiązana i warunkowa =====
===== 1.2 Sprzedaż wiązana i warunkowa =====
Obowiązek poinformowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką nie ma zastosowania do ofert warunkowych lub wiązanych, w ramach której przedsiębiorca nie podaje informacji o obniżeniu ceny konkretnego towaru.
Obowiązek poinformowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką nie ma zastosowania do ofert warunkowych lub wiązanych, w ramach której przedsiębiorca nie podaje informacji o obniżeniu ceny konkretnego towaru.
Przykład
Przykład
Przy promocjach typu:
Przy promocjach typu:
„kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10% upustu na zakupy”,
 
„kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10 zł na kartę podarunkową”,
* „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10% upustu na zakupy”,
„kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10 punktów na konto klienta”,
* „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10 zł na kartę podarunkową”,
„kup 2 produkty, trzeci gratis”, „3 w cenie 2”,
* „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10 punktów na konto klienta”,
„kup 2 produkty A, produkt B gratis”,
* „kup 2 produkty, trzeci gratis”, „3 w cenie 2”,
„kup 3, zapłacisz 30 zł za całość”,
* „kup 2 produkty A, produkt B gratis”,
Przykład
* „kup 3, zapłacisz 30 zł za całość”
W promocjach typu:
*
„kup dowolne produkty za 100 zł, otrzymasz 10% upustu na produkt A”,
* Przykład
„kup 2 produkty, trzeci taki sam 50% taniej”,
* W promocjach typu:
„kup 2 produkty A, produkt B 50% taniej”,
* „kup dowolne produkty za 100 zł, otrzymasz 10% upustu na produkt A”,
„kup 3 takie same produkty, zapłacisz 10 zł za sztukę” (cena obniżona w stosunku do podanej ceny regularnej), przedsiębiorca podaje informację o obniżeniu ceny konkretnego towaru, więc zachodzi konieczność wskazania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką.
* „kup 2 produkty, trzeci taki sam 50% taniej”,
* „kup 2 produkty A, produkt B 50% taniej”,
* „kup 3 takie same produkty, zapłacisz 10 zł za sztukę” (cena obniżona w stosunku do podanej ceny regularnej), przedsiębiorca podaje informację o obniżeniu ceny konkretnego towaru, więc zachodzi konieczność wskazania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką.
 
=== 2. Opis funkcjonalności w programie Hipermarket ===
=== 2. Opis funkcjonalności w programie Hipermarket ===
     • Cena Omnibus musi być drukowana na etykietach cenowych przy każdorazowym ogłoszeniu obniżki na towar.
     • Cena Omnibus musi być drukowana na etykietach cenowych przy każdorazowym ogłoszeniu obniżki na towar.

Wersja z 13:06, 15 lis 2024

Instrukcja obsługi i opis funkcjonalności systemu obsługującego Cenę Omnibus

1. Założenia Ceny Omnibus

Cena Omnibus to najniższa cena danego towaru z ostatnich 30 dni przed ogłoszeniem promocji (a nie z ostatnich 30 dni), wynikająca z unijnej dyrektywy Omnibus. Jej celem jest transparentność w informowaniu o rzeczywistych obniżkach cen.

Zamieszczenie niższej niż wcześniej ceny na wywieszce (jako jedynej ceny na wywieszce) nie jest informowaniem o obniżce ceny towaru. Wszystkie sposoby prezentacji oferty sugerujące możliwość zakupu po cenie niższej niż wcześniej powinny być natomiast traktowane jako „informacja o obniżce”. Obowiązek poinformowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką nie ma zastosowania do zmniejszenia ceny wynikającej z rozwiązań ustawowych, np. Karty Dużej Rodziny, redukcji VAT.

1.1 Informacje o obniżce

Informacją o obniżce będą zatem zarówno komunikaty słowne (pisemne lub mówione, np. w reklamie radiowej, telewizyjnej), graficzne, jak i połączenie obu tych wariatów, np.:

  • posługiwanie się sformułowaniami informującymi o obniżce np. „okazja (cenowa)”, „promocja”, „wyprzedaż”, „rabat”, „zaoszczędź”, „taniej/korzystniej o…”, „Black Friday”,
  • prezentowanie znaku %, w szczególności z konkretną liczbą i znakiem „-”, np. -20%, przekreślenie ceny,
  • używanie szczególnej kolorystyki, zwłaszcza rzucającej się w oczy, np. czerwonej,żółtej, pomarańczowej,
  • zestawienie ceny wyższej z niższą,
  • rabaty wynikające z kodu promocyjnego dotyczące konkretnych produktów lub ich grup,
  • rabaty dla uczestników programów lojalnościowych,
  • dotyczące konkretnych produktów lub ich grup.
1.2 Sprzedaż wiązana i warunkowa

Obowiązek poinformowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką nie ma zastosowania do ofert warunkowych lub wiązanych, w ramach której przedsiębiorca nie podaje informacji o obniżeniu ceny konkretnego towaru.

Przykład

Przy promocjach typu:

  • „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10% upustu na zakupy”,
  • „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10 zł na kartę podarunkową”,
  • „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10 punktów na konto klienta”,
  • „kup 2 produkty, trzeci gratis”, „3 w cenie 2”,
  • „kup 2 produkty A, produkt B gratis”,
  • „kup 3, zapłacisz 30 zł za całość”
  • Przykład
  • W promocjach typu:
  • „kup dowolne produkty za 100 zł, otrzymasz 10% upustu na produkt A”,
  • „kup 2 produkty, trzeci taki sam 50% taniej”,
  • „kup 2 produkty A, produkt B 50% taniej”,
  • „kup 3 takie same produkty, zapłacisz 10 zł za sztukę” (cena obniżona w stosunku do podanej ceny regularnej), przedsiębiorca podaje informację o obniżeniu ceny konkretnego towaru, więc zachodzi konieczność wskazania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką.

2. Opis funkcjonalności w programie Hipermarket

   • Cena Omnibus musi być drukowana na etykietach cenowych przy każdorazowym ogłoszeniu obniżki na towar.
   • Cena Omnibus dostępna jest w katalogu, korzystając z filtra kolumn w drugim oknie:  F → następnie Enter.


2.1. Mechanizm naliczania Ceny Omnibus
   • Lista towarów promocyjnych. 
     Lista produktów, które muszą mieć wyznaczoną Cenę Omnibus, tworzona jest na podstawie:
       ◦ Centralnych i lokalnych gazetek promocyjnych.
       ◦ Promocji cenowych i zestawów promocyjnych www.
       ◦ Programów lojalnościowych.
   • Źródła wyszukiwania najniższej ceny.
     Program pobiera listę cen, do wyliczenia ceny omnibus z poniższych źródeł:
       ◦ Promocje cenowe www: Najniższa cena, z wykluczeniem niektórych typów promocji (programy lojalnościowe).
       ◦ Dokumenty zmian cen: Uwzględniane są wszystkie ceny, oprócz rabatów kasowych i indywidualnych promocji.
       ◦ Analizy cenowe: Cena danego dnia, o ile jest wyższa niż zero.
       ◦ Program lojalnościowy: Lista promocyjnych cen towarów dla klientów z kartą lojalnościową.

=

2.2. Obliczanie Ceny Omnibus =====

   • Cena omnibus jest obliczana lokalnie na sklepie przy zamknięciu dnia. 
   • Aby zobaczyć cenę omnibus danego towaru należy nacisnąć przycisk „?”  znak zapytania i w oknie info o towarze, będzie informacja skąd wyliczyła się cena omnibus: patrzymy w okresie obowiązywania ceny promocyjnej, kiedy się zaczyna promocja i cena omnibus powinna być wzięta z zakresu 30 dni wstecz od tej daty

=

2.3 Brak ceny omnibus =====

   • towar nie jest w promocji – nie wyliczy się cena omnibus, gdyż jest to cena sprzed promocji np.:
     Cena wyjątek nie jest traktowana jako „ogłoszenie obniżki” i tym samym nie jest im naliczana cena omnibus, jednakże są one uwzględniane jako „najniższa cena”, jeśli na tym towarze zostanie ogłoszona promocja. 
   • nowy towar, który wszedł do sprzedaży od razu w promocji - cena omnibus to cena sprzed promocji, a towar przed promocją nie miał stanów i ceny, więc nie ma ceny omnibus.
   • promocja na dany towar została założona w danym dniu - automatyczne naliczanie cen omnibus się uruchamia przy zamknięciu dnia, więc promocje należy zakładać przed tym momentem, jeśli towarowi ma być znaleziona cena omnibus.  

Źródło dodatkowe: Informacja o obniżce ceny. Wyjaśnienia Prezesa UOKiK https://uokik.gov.pl/storage/archiwum/e6e552a1.pdf