Specyfikacja techniczna1: Różnice pomiędzy wersjami

Z Pomoc Netis
(Utworzono nową stronę "HiperMarket v.3.x I. Przeznaczenie systemu HiperMarket System HiperMarket v3.x jest przeznaczony do centralnego zarządzania siecią sklepów detalicznych oraz placówek...")
 
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
HiperMarket v.3.x
HiperMarket v.3.x
I. Przeznaczenie systemu HiperMarket
I. Przeznaczenie systemu HiperMarket
System HiperMarket v3.x jest przeznaczony do centralnego zarządzania siecią sklepów detalicznych
System HiperMarket v3.x jest przeznaczony do centralnego zarządzania siecią sklepów detalicznych
oraz placówek hurtowych. HiperMarket jest zbudowany w architekturze klient-serwer i jest z założenia
oraz placówek hurtowych. HiperMarket jest zbudowany w architekturze klient-serwer i jest z założenia
systemem wielostanowiskowym. Moduł serwera może być uruchomiony pod kontrolą systemu
systemem wielostanowiskowym. Moduł serwera może być uruchomiony pod kontrolą systemu
operacyjnego Linux w dystrybucji Ubuntu 14.04 LTS / Debian 7 / Slackware 14.0 lub nowszej. Stacje
operacyjnego Linux w dystrybucji Ubuntu 14.04 LTS / Debian 7 / Slackware 14.0 lub nowszej. Stacje
klienckie mogą być uruchomione na dowolnym komputerze klasy PC z zainstalowanym systemem
klienckie mogą być uruchomione na dowolnym komputerze klasy PC z zainstalowanym systemem
Linux lub Windows z uruchomionym programem terminala np. putty.
Linux lub Windows z uruchomionym programem terminala np. putty.
System HiperMarket spełnia następujące główne funkcje:
System HiperMarket spełnia następujące główne funkcje:
• centralna ewidencja asortymentów i sterowanie ich dostępnością w poszczególnych oddziałach
• centralna ewidencja asortymentów i sterowanie ich dostępnością w poszczególnych oddziałach
firmy
firmy
• centralne sterowanie cenami asortymentów w poszczególnych oddziałach
• centralne sterowanie cenami asortymentów w poszczególnych oddziałach
• ewidencja kontrahentów
• ewidencja kontrahentów
• ewidencja dokumentów przychodowo-rozchodowych
• ewidencja dokumentów przychodowo-rozchodowych
• pobieranie danych o sprzedaży przez kasy
• pobieranie danych o sprzedaży przez kasy
• gromadzenie i udostępnianie danych historycznych o sprzedaży
• gromadzenie i udostępnianie danych historycznych o sprzedaży
• eksport danych do programów księgowych
• eksport danych do programów księgowych
• ewidencja użytkowników systemu i ich uprawnień
• ewidencja użytkowników systemu i ich uprawnień
• wystawianie faktur do paragonów wystawionych przez system kasowy, RR, do WZ
• wystawianie faktur do paragonów wystawionych przez system kasowy, RR, do WZ
• komputerowe wspomaganie tworzenia zamówień
• komputerowe wspomaganie tworzenia zamówień
• wspomaganie tworzenia i analizy gazetek oraz promocji
• wspomaganie tworzenia i analizy gazetek oraz promocji
• zarządzanie magazynem centralnym firmy (hurtownią)
• zarządzanie magazynem centralnym firmy (hurtownią)
• elektroniczna wymiana dokumentów między oddziałami a magazynem centralnym lub
• elektroniczna wymiana dokumentów między oddziałami a magazynem centralnym lub
hurtowniami zewnętrznymi
hurtowniami zewnętrznymi
II. Bezpieczeństwo systemu i ochrona danych
II. Bezpieczeństwo systemu i ochrona danych
Ochrona danych - jest to zagwarantowanie nienaruszalności danych i ich zabezpieczenie przed osobami
Ochrona danych - jest to zagwarantowanie nienaruszalności danych i ich zabezpieczenie przed osobami
nieuprawnionymi. W systemie HiperMarket jest zapewnione przez następujące mechanizmy:
nieuprawnionymi. W systemie HiperMarket jest zapewnione przez następujące mechanizmy:
a) Ochrona hasłem
a) Ochrona hasłem
Wejście do systemu HiperMarket opiera się na identyfikacji użytkownika przez system operacyjny. Aby
Wejście do systemu HiperMarket opiera się na identyfikacji użytkownika przez system operacyjny. Aby
się do niego dostać należy podać prawidłowy "login", czyli skrót identyfikujący użytkownika i
się do niego dostać należy podać prawidłowy "login", czyli skrót identyfikujący użytkownika i
odpowiadające mu hasło. HiperMarket jest tak dobrze chroniony przed włamaniem, jak sam system
odpowiadające mu hasło. HiperMarket jest tak dobrze chroniony przed włamaniem, jak sam system
operacyjny.
operacyjny.
b) Uprawnienia do wykonywania określonych czynności
b) Uprawnienia do wykonywania określonych czynności
System HiperMarket ma rozbudowany system uprawnień, który umożliwia zdefiniowanie profili
System HiperMarket ma rozbudowany system uprawnień, który umożliwia zdefiniowanie profili
użytkowników wg pełnionych funkcji, a także nadawanie szczegółowych uprawnień wybranym
użytkowników wg pełnionych funkcji, a także nadawanie szczegółowych uprawnień wybranym
użytkownikom. Każdemu użytkownikowi można przyporządkować osobny zestaw kolumn (chowamy
użytkownikom. Każdemu użytkownikowi można przyporządkować osobny zestaw kolumn (chowamy
rubrykę z ceną zakupu, marżą netto itp.). System dysponuje możliwościami wymuszenia podania hasła
rubrykę z ceną zakupu, marżą netto itp.). System dysponuje możliwościami wymuszenia podania hasła
w celu potwierdzenia tożsamości lub też wylogowania po pewnym określonym czasie od ostatniego
w celu potwierdzenia tożsamości lub też wylogowania po pewnym określonym czasie od ostatniego
użycia klawiatury.
użycia klawiatury.
c) Zatwierdzanie operacji
c) Zatwierdzanie operacji
Mechanizmem ochrony przed przypadkową lub celową zmianą danych w dokumentach są mechanizmy
Mechanizmem ochrony przed przypadkową lub celową zmianą danych w dokumentach są mechanizmy
zatwierdzania i realizacji dokumentów. Dokumentów zatwierdzonych przez użytkownika nie da się
 
zatwierdzania i realizacji dokumentów. Dokumentów zatwierdzonych przez użytkownika nie da się 
 
edytować.
edytować.
III. Założenia systemu
III. Założenia systemu
• Stany asortymentów mogą być zmienione tylko poprzez wystawienie dokumentów lub poprzez
• Stany asortymentów mogą być zmienione tylko poprzez wystawienie dokumentów lub poprzez
sprzedaż detaliczną z kas.
sprzedaż detaliczną z kas.
• Raz zrealizowany dokument nie może być modyfikowany. Możliwe są tylko korekty
• Raz zrealizowany dokument nie może być modyfikowany. Możliwe są tylko korekty
dokumentów, które zostawiają ślad w systemie.
dokumentów, które zostawiają ślad w systemie.
• Zmiany cen i stawki VAT są notowane na automatycznie tworzonych dokumentach.
• Zmiany cen i stawki VAT są notowane na automatycznie tworzonych dokumentach.
• Stany ujemne, które mogą pojawić się na koniec dnia, mogą być automatycznie zerowane
• Stany ujemne, które mogą pojawić się na koniec dnia, mogą być automatycznie zerowane
poprzez wystawienie odpowiednich dokumentów przeklasyfikowań, lub nadwyżek sprzedaży.
poprzez wystawienie odpowiednich dokumentów przeklasyfikowań, lub nadwyżek sprzedaży.
• Na dokumenty mogą być wprowadzone tylko wycenione asortymenty.
• Na dokumenty mogą być wprowadzone tylko wycenione asortymenty.
• Wszystkie ważniejsze operacje systemowe są zapisywane wraz z datą, godziną i identyfikatorem
• Wszystkie ważniejsze operacje systemowe są zapisywane wraz z datą, godziną i identyfikatorem
użytkownika.
użytkownika.
• Wszystkie zmiany towarów są automatycznie przesyłane na kasy i wagi (bez dodatkowej
• Wszystkie zmiany towarów są automatycznie przesyłane na kasy i wagi (bez dodatkowej
ingerencji użytkownika systemu).
ingerencji użytkownika systemu).
W celu zapewnienia bieżącej informacji o stanach asortymentów, w systemie zastosowano następujące
W celu zapewnienia bieżącej informacji o stanach asortymentów, w systemie zastosowano następujące
rozwiązania:
rozwiązania:
• realizacja dokumentu powoduje natychmiastową aktualizację stanu asortymentu
• realizacja dokumentu powoduje natychmiastową aktualizację stanu asortymentu
• wprowadzenie nowego asortymentu umożliwia jego natychmiastową sprzedaż przez kasy
• wprowadzenie nowego asortymentu umożliwia jego natychmiastową sprzedaż przez kasy
• niemożliwe jest usunięcie historii asortymentu
• niemożliwe jest usunięcie historii asortymentu
• system, co określony czas, pomniejsza stany o bieżącą sprzedaż
• system, co określony czas, pomniejsza stany o bieżącą sprzedaż
• użytkownik ma pełny dostęp do wszystkich danych archiwalnych
• użytkownik ma pełny dostęp do wszystkich danych archiwalnych
• dane archiwalne dostępne są zarówno w sklepie jak też w Centrali firmy
• dane archiwalne dostępne są zarówno w sklepie jak też w Centrali firmy
W zależności od konfiguracji koszt własny sprzedaży wyliczany jest na podstawie rzeczywistych cen
W zależności od konfiguracji koszt własny sprzedaży wyliczany jest na podstawie rzeczywistych cen
zakupu czyli kolejki FIFO (patrz niżej) lub za pomocą ostatniej ceny zakupu przy rozliczeniu
zakupu czyli kolejki FIFO (patrz niżej) lub za pomocą ostatniej ceny zakupu przy rozliczeniu
detalicznym sklepu.
detalicznym sklepu.
IV. Podstawowe pojęcia
IV. Podstawowe pojęcia
FIFO - (ang. First In, First Out) - metoda rozliczenia magazynu - pierwszy wszedł, pierwszy wyszedł.
FIFO - (ang. First In, First Out) - metoda rozliczenia magazynu - pierwszy wszedł, pierwszy wyszedł.
kolejka FIFO - lista towarów w faktycznych cenach zakupu i aktualnych ilościach.
kolejka FIFO - lista towarów w faktycznych cenach zakupu i aktualnych ilościach.
korekta wyceny stanów ujemnych - występuje w momencie likwidacji stanu ujemnego w kolejce
korekta wyceny stanów ujemnych - występuje w momencie likwidacji stanu ujemnego w kolejce
FIFO; jest to różnica wartości stanu ujemnego i wartości towaru przyjętego.
FIFO; jest to różnica wartości stanu ujemnego i wartości towaru przyjętego.
saldo dokumentowe - suma wartości wszystkich dokumentów
saldo dokumentowe - suma wartości wszystkich dokumentów
saldo katalogowe - wartościowy stan magazynu
saldo katalogowe - wartościowy stan magazynu
- detaliczne: stan towaru na magazynie * cena sprzedaży z tego dnia
 
- ewidencyjne: wartość towarów wg kolejki FIFO
 - detaliczne: stan towaru na magazynie * cena sprzedaży z tego dnia
 
 - ewidencyjne: wartość towarów wg kolejki FIFO
 
różnice wagowe - różnica między saldem detalicznym katalogowym a saldem dokumentowym na
różnice wagowe - różnica między saldem detalicznym katalogowym a saldem dokumentowym na
koniec dnia
koniec dnia
różnice ewidencyjne - różnica między saldem ewidencyjnym katalogowym a saldem dokumentowym
różnice ewidencyjne - różnica między saldem ewidencyjnym katalogowym a saldem dokumentowym
na koniec dnia
na koniec dnia
Salda dokumentowe:
Salda dokumentowe:
saldo na koniec dnia:
saldo na koniec dnia:
- detaliczne: saldo na początek dnia + przychód dokumentowy - rozchód dokumentowy - sprzedaż z
 
 - detaliczne: saldo na początek dnia + przychód dokumentowy - rozchód dokumentowy - sprzedaż z
 
kas - udzielony rabat + dokument zmiany cen ONLINE
kas - udzielony rabat + dokument zmiany cen ONLINE
- ewidencyjne: saldo na początek dnia + przychód dokumentowy - rozchód dokumentowy - koszt
 
 - ewidencyjne: saldo na początek dnia + przychód dokumentowy - rozchód dokumentowy - koszt
 
sprzedaży + korekta wyceny stanów ujemnych
sprzedaży + korekta wyceny stanów ujemnych
saldo na początek dnia:
saldo na początek dnia:
- detaliczne: saldo na koniec poprzedniego dnia + nocne zmiany cen
 
- ewidencyjne: saldo na koniec poprzedniego dnia
 - detaliczne: saldo na koniec poprzedniego dnia + nocne zmiany cen
 
 - ewidencyjne: saldo na koniec poprzedniego dnia
 
V. W systemie HiperMarket mamy kilka typów dokumentów:
V. W systemie HiperMarket mamy kilka typów dokumentów:
1. Dokumenty wpływające na stan ilościowy towaru:
1. Dokumenty wpływające na stan ilościowy towaru:
a). dokumenty przychodowe:
a). dokumenty przychodowe:
- PZ - przychód zewnętrzny,
 
- PW - przychód wewnętrzny
 - PZ - przychód zewnętrzny,
 
 - PW - przychód wewnętrzny
 
b). dokumenty rozchodowe
b). dokumenty rozchodowe
- WZ - wydanie zewnętrzne
 
- RW - rozchód wewnętrzny
 - WZ - wydanie zewnętrzne
- Sprzedaż
 
 - RW - rozchód wewnętrzny
 
 - Sprzedaż
 
c). dokumenty rozchodowo-przychodowe
c). dokumenty rozchodowo-przychodowe
- Przepakowanie - np. zdejmujemy ze stanu 1 szt. sześciopaka soku, a przyjmujemy 6 szt. soku 1l.
 
- Przeklasyfikowanie - np. zdejmujemy ze stanu 10 szt. bułki kajzerki, a przyjmujemy 10 szt. bułki
 - Przepakowanie - np. zdejmujemy ze stanu 1 szt. sześciopaka soku, a przyjmujemy 6 szt. soku 1l.
 
 - Przeklasyfikowanie - np. zdejmujemy ze stanu 10 szt. bułki kajzerki, a przyjmujemy 10 szt. bułki
 
wrocławskiej
wrocławskiej
2. Dokumenty wpływające na wysokość salda sklepu.
2. Dokumenty wpływające na wysokość salda sklepu.
a) detalicznego
a) detalicznego
- dokument zmiany cen detalicznych . Jeżeli cena zmienia się natychmiast w momencie wyceny, to
 
 - dokument zmiany cen detalicznych . Jeżeli cena zmienia się natychmiast w momencie wyceny, to
 
tworzony jest dokument zmiany cen ONLINE. W momencie wyceny blokowana jest sprzedaż towaru,
tworzony jest dokument zmiany cen ONLINE. W momencie wyceny blokowana jest sprzedaż towaru,
uaktualniany jest zapas bieżący towaru i taka ilość towaru wpisywana jest do dokumentu. Taki
uaktualniany jest zapas bieżący towaru i taka ilość towaru wpisywana jest do dokumentu. Taki
dokument ma wpływ na wysokość salda detalicznego na koniec dnia. Jeśli przy zmianie ceny
dokument ma wpływ na wysokość salda detalicznego na koniec dnia. Jeśli przy zmianie ceny
wybieramy inną datę niż dzisiejsza, to cena zostanie zapisana do zmiany na później. Podczas procedury
wybieramy inną datę niż dzisiejsza, to cena zostanie zapisana do zmiany na później. Podczas procedury
zamknięcia dnia, system sprawdza ceny, które mają się zmienić od następnego dnia, bierze aktualny
zamknięcia dnia, system sprawdza ceny, które mają się zmienić od następnego dnia, bierze aktualny
zapas towaru i zapisuje go do nocnego dokumentu zmian cen. Dokument taki ma wpływ na wysokość
zapas towaru i zapisuje go do nocnego dokumentu zmian cen. Dokument taki ma wpływ na wysokość
salda detalicznego na początek następnego dnia.
salda detalicznego na początek następnego dnia.
- dokument różnic wagowych. Zaokrąglenia, jak też dokładność wag sklepowych powodują
 
 - dokument różnic wagowych. Zaokrąglenia, jak też dokładność wag sklepowych powodują
 
rozbieżności między saldem dokumentowym, a saldem katalogowym tzn. wartość 10 kg kiełbasy będzie
rozbieżności między saldem dokumentowym, a saldem katalogowym tzn. wartość 10 kg kiełbasy będzie
inna, niż 100 porcji tej samej kiełbasy po 10dkg. Rozbieżności te są kumulowane i na koniec miesiąca
inna, niż 100 porcji tej samej kiełbasy po 10dkg. Rozbieżności te są kumulowane i na koniec miesiąca
generowany jest automatycznie dokument różnic wagowych, który niweluje w/w rozbieżność.
generowany jest automatycznie dokument różnic wagowych, który niweluje w/w rozbieżność.
b) ewidencyjnego
b) ewidencyjnego
- korekta salda ewidencyjnego - dokument generowany automatycznie na koniec miesiąca,
 
 - korekta salda ewidencyjnego - dokument generowany automatycznie na koniec miesiąca,
 
niwelujący różnicę między saldem katalogowym ewidencyjnym, a saldem dokumentowym.
niwelujący różnicę między saldem katalogowym ewidencyjnym, a saldem dokumentowym.
3. Dokumenty informacyjne nie wpływające na stan magazynu i wysokość salda:
3. Dokumenty informacyjne nie wpływające na stan magazynu i wysokość salda:
- dokument zmian cen ewidencyjnych
 
- dokument zmiany VAT
 - dokument zmian cen ewidencyjnych
 
 - dokument zmiany VAT
 
Dokument może znajdować w jednym ze stadiów:
Dokument może znajdować w jednym ze stadiów:
- otwarty (niezrealizowany) - nie ma wpływu na stan magazynu, można taki dokument dowolnie
- otwarty (niezrealizowany) - nie ma wpływu na stan magazynu, można taki dokument dowolnie
modyfikować (w systemie HiperMarket widoczny jako "podświetlony")
modyfikować (w systemie HiperMarket widoczny jako "podświetlony")
- zrealizowany - w momencie realizacji, aktualizowane są stany magazynowe, nie można modyfikować
- zrealizowany - w momencie realizacji, aktualizowane są stany magazynowe, nie można modyfikować
takiego dokumentu. Możliwa jest jedynie korekta z zapisem do bazy korekt i wydrukiem dokumentu
takiego dokumentu. Możliwa jest jedynie korekta z zapisem do bazy korekt i wydrukiem dokumentu
korekty
korekty
- anulowany - nie ma wpływu na stan magazynu, nie można takiego dokumentu poprawić, skorygować
- anulowany - nie ma wpływu na stan magazynu, nie można takiego dokumentu poprawić, skorygować
ani zrealizować. Numery kolejne dokumentów nadawane są przez system automatycznie i nie mogą być
ani zrealizować. Numery kolejne dokumentów nadawane są przez system automatycznie i nie mogą być
modyfikowane przez użytkownika.
modyfikowane przez użytkownika.
V. Obliczenia w systemie HiperMarket
V. Obliczenia w systemie HiperMarket
Przy wszelkich obliczeniach przyjęte jest założenie, że ilości zaokrąglamy do 3 miejsc znaczących po
Przy wszelkich obliczeniach przyjęte jest założenie, że ilości zaokrąglamy do 3 miejsc znaczących po
przecinku, ceny zaokrąglamy do dwóch miejsc po przecinku.
przecinku, ceny zaokrąglamy do dwóch miejsc po przecinku.
Podstawowe wzory i pojęcia:
Podstawowe wzory i pojęcia:
Csb - cena sprzedaży z podatkiem VAT
Csb - cena sprzedaży z podatkiem VAT
Csn - cena sprzedaży netto (bez podatku VAT)
Csn - cena sprzedaży netto (bez podatku VAT)
Czb - cena zakupu z podatkiem VAT
Czb - cena zakupu z podatkiem VAT
Czn - cena zakupu netto (bez podatku VAT)
Czn - cena zakupu netto (bez podatku VAT)
Csbr - cena sprzedaży brutto po rabacie procentowym
Csbr - cena sprzedaży brutto po rabacie procentowym
Mn - marża netto
Mn - marża netto
Mb - marża brutto
Mb - marża brutto
Nn - narzut netto
Nn - narzut netto
Nb - narzut brutto
Nb - narzut brutto
Vn - VAT netto
Vn - VAT netto
Vb - VAT brutto
Vb - VAT brutto
Csb = Czn + Vn + Mn
Csb = Czn + Vn + Mn
Csn = Csb / (1 + STAWKA_VAT / 100)
Csn = Csb / (1 + STAWKA_VAT / 100)
Czb = Czn + Vn
Czb = Czn + Vn
Vb = Csb * (STAWKA_VAT/100 / (1 + STAWKA_VAT / 100) )
Vb = Csb * (STAWKA_VAT/100 / (1 + STAWKA_VAT / 100) )
Vn = Czn * (STAWKA_VAT/100 / (1 + STAWKA_VAT / 100) )
Vn = Czn * (STAWKA_VAT/100 / (1 + STAWKA_VAT / 100) )
Csbr = Csb * (1 - RABAT / 100)
Csbr = Csb * (1 - RABAT / 100)
- marża netto
- marża netto
W zależności od konfiguracji systemu marżę netto liczymy w następujący sposób:
W zależności od konfiguracji systemu marżę netto liczymy w następujący sposób:
MARŻA_NORMAL = 1
MARŻA_NORMAL = 1
Mn = ((Csn - Czn) / Csn ) * 100%
 
 Mn = ((Csn - Czn) / Csn ) * 100%
 
MARŻA_NORMAL = 0
MARŻA_NORMAL = 0
Mn = ((Csn - Czn) / Csb ) * 100%
 
 Mn = ((Csn - Czn) / Csb ) * 100%
 
- marża brutto
- marża brutto
Mb = ((Csb - Czn) / Csb ) * 100%
 
 Mb = ((Csb - Czn) / Csb ) * 100%
 
- narzut netto
- narzut netto
Nn = ((Csn - Czn) / Czn ) * 100%
 
 Nn = ((Csn - Czn) / Czn ) * 100%
 
- narzut brutto
- narzut brutto
Nb = ((Csb - Czn) / Czn ) * 100%
 
 Nb = ((Csb - Czn) / Czn ) * 100%
 
- rotacja
- rotacja
a) (w konfiguracji magazynu hurtowego gdzie sprzedaż następuje
 
(średni stan magazynu w okresie) / średnia sprzedaż w okresie
a) (w konfiguracji magazynu hurtowego gdzie sprzedaż następuje 
 
 (średni stan magazynu w okresie) / średnia sprzedaż w okresie
 
a) Magazyn Dystrybucyjny
a) Magazyn Dystrybucyjny
W magazynie dystrybucyjnym przy obliczaniu marży, narzutu, ceny sprzedaży nie jest brany pod uwagę
W magazynie dystrybucyjnym przy obliczaniu marży, narzutu, ceny sprzedaży nie jest brany pod uwagę
podatek VAT.
podatek VAT.
Csb = Czn + Mn
Csb = Czn + Mn
DOKUMENTY
DOKUMENTY
a) Magazyn dystrybucyjny
a) Magazyn dystrybucyjny
w podsumowanie dokumentu, wychodzimy od wartości netto w stawkach VAT i od nich wyliczamy
w podsumowanie dokumentu, wychodzimy od wartości netto w stawkach VAT i od nich wyliczamy
podatek VAT i wartości brutto.
podatek VAT i wartości brutto.
b) SKLEP DETALICZNY
b) SKLEP DETALICZNY
- faktury VAT do paragonu fiskalnego - w tabelce podsumowującej obliczamy w stawkach VAT wartość
- faktury VAT do paragonu fiskalnego - w tabelce podsumowującej obliczamy w stawkach VAT wartość
faktury netto wychodząc od wartości brutto w/g wzoru:
faktury netto wychodząc od wartości brutto w/g wzoru:
Wartość netto = Wartość sprzedaży brutto / (1 + STAWKA_VAT / 100)
 
 Wartość netto = Wartość sprzedaży brutto / (1 + STAWKA_VAT / 100)
 
podatek obliczamy w/g wzoru:
podatek obliczamy w/g wzoru:
Podatek VAT = Wartość sprzedaży brutto - Wartość sprzedaży netto
 
 Podatek VAT = Wartość sprzedaży brutto - Wartość sprzedaży netto
 
- w pozostałych dokumentach, w podsumowanie dokumentu, wychodzimy od wartości netto w
- w pozostałych dokumentach, w podsumowanie dokumentu, wychodzimy od wartości netto w
stawkach VAT i od nich wyliczamy podatek VAT i wartości brutto.
stawkach VAT i od nich wyliczamy podatek VAT i wartości brutto.
INWENTARYZACJA
INWENTARYZACJA
Otwierając nowy remanent wybieramy towary, które chcemy spisywać. Możemy wybrać wszystkie
 
 Otwierając nowy remanent wybieramy towary, które chcemy spisywać. Możemy wybrać wszystkie
 
towary lub podzbiór określony przez dział, grupę lub kategorię towarów. Do spisu zostaną
towary lub podzbiór określony przez dział, grupę lub kategorię towarów. Do spisu zostaną
uwzględnione wszystkie towary spełniające powyższe warunki i dodatkowo muszą być wycenione .
uwzględnione wszystkie towary spełniające powyższe warunki i dodatkowo muszą być wycenione .
Podczas spisywania nie jest widoczny stan katalogowy towarów. Dopiero podczas rozliczenia
Podczas spisywania nie jest widoczny stan katalogowy towarów. Dopiero podczas rozliczenia
remanentu możliwe jest sprawdzenie nadwyżek i niedoborów. Podczas rozliczenia remanentu
remanentu możliwe jest sprawdzenie nadwyżek i niedoborów. Podczas rozliczenia remanentu
generowane są automatycznie przez system dokumenty PWRI i RWRI (patrz instrukcja użytkownika),
generowane są automatycznie przez system dokumenty PWRI i RWRI (patrz instrukcja użytkownika),
których suma odpowiada spisanym towarom. Do rozliczenia remanentu brane jest saldo katalogowe na
których suma odpowiada spisanym towarom. Do rozliczenia remanentu brane jest saldo katalogowe na
koniec poprzedniego dnia. Aby saldo katalogowe po remanencie było zgodne z saldem dokumentowym,
koniec poprzedniego dnia. Aby saldo katalogowe po remanencie było zgodne z saldem dokumentowym,
należy przed remanentem wygenerować odpowiednio dokument korekty salda ewidencyjnego (patrz
należy przed remanentem wygenerować odpowiednio dokument korekty salda ewidencyjnego (patrz
wyżej) lub dokument różnic wagowych. Jeżeli w w dniu przeprowadzania inwentaryzacji prowadzona
wyżej) lub dokument różnic wagowych. Jeżeli w w dniu przeprowadzania inwentaryzacji prowadzona
była sprzedaż, lub były realizowane jakieś dokumenty, inwentaryzację można rozliczyć dopiero po
była sprzedaż, lub były realizowane jakieś dokumenty, inwentaryzację można rozliczyć dopiero po
procedurze zamknięcia dnia. Jeśli sklep rozliczany jest detalicznie, to nie można robić w dniu
procedurze zamknięcia dnia. Jeśli sklep rozliczany jest detalicznie, to nie można robić w dniu
poprzedzającym remanent zmian cen sprzedaży. W module remanentowym w rozliczeniu mamy tylko
poprzedzającym remanent zmian cen sprzedaży. W module remanentowym w rozliczeniu mamy tylko
ceny sprzedaży i wartość niedoborów i nadwyżek podawana jest tylko w cenach detalicznych. Przy
ceny sprzedaży i wartość niedoborów i nadwyżek podawana jest tylko w cenach detalicznych. Przy
rozliczeniu sklepu metodą FIFO saldo po remanencie jest widoczne dopiero po wygenerowaniu
rozliczeniu sklepu metodą FIFO saldo po remanencie jest widoczne dopiero po wygenerowaniu
dokumentów PWRI, RWRI.
dokumentów PWRI, RWRI.
Saldo po remanencie liczone jest następująco:
Saldo po remanencie liczone jest następująco:
saldo po remanencie = saldo na koniec dnia przed remanentem - dokumenty RWRI + dokumenty PWRI
saldo po remanencie = saldo na koniec dnia przed remanentem - dokumenty RWRI + dokumenty PWRI
OKRESY ROZLICZENIOWE
OKRESY ROZLICZENIOWE
W systemie HiperMarket wszystkie dokumenty numerowane są w cyklach rocznych. Procedura
 
 W systemie HiperMarket wszystkie dokumenty numerowane są w cyklach rocznych. Procedura
 
zamknięcia roku odbywa się automatycznie. Istnieje możliwość rozpoczęcia numeracji od 1 w trakcie
zamknięcia roku odbywa się automatycznie. Istnieje możliwość rozpoczęcia numeracji od 1 w trakcie
roku Dziennych Raportów Obrotu Towarowego. Można tak zrobić po przeprowadzonej całościowej
roku Dziennych Raportów Obrotu Towarowego. Można tak zrobić po przeprowadzonej całościowej
inwentaryzacji sklepu. Przełączenie roku nie powoduje utraty danych historycznych do analiz.
inwentaryzacji sklepu. Przełączenie roku nie powoduje utraty danych historycznych do analiz.
HiperMarket a ustawa o rachunkowości
HiperMarket a ustawa o rachunkowości
Ustawa o rachunkowości nie wymusza na użytkowniku tego, aby program stosowany w sklepie miał
Ustawa o rachunkowości nie wymusza na użytkowniku tego, aby program stosowany w sklepie miał
homologację Ministerstwa Finansów.
homologację Ministerstwa Finansów.
Wymóg trwałości (nieodwracalności) zapisów
Wymóg trwałości (nieodwracalności) zapisów
W systemie HiperMarket zmiany stanów asortymentów mogą nastąpić wyłącznie w wyniku utworzenia
W systemie HiperMarket zmiany stanów asortymentów mogą nastąpić wyłącznie w wyniku utworzenia
dokumentu lub sprzedaży z kas. Dokument elektroniczny staje się dokumentem księgowym w
dokumentu lub sprzedaży z kas. Dokument elektroniczny staje się dokumentem księgowym w
momencie wydrukowania oraz podpisania, a nie w momencie utworzenia go w programie.
momencie wydrukowania oraz podpisania, a nie w momencie utworzenia go w programie.
Wymóg kompletnej dokumentacji
Wymóg kompletnej dokumentacji
Dokumentacja dostarczana wraz z oprogramowaniem zawiera wszystkie wymagane informacje. W
Dokumentacja dostarczana wraz z oprogramowaniem zawiera wszystkie wymagane informacje. W
szczególności dokumentacja zawiera:
szczególności dokumentacja zawiera:
• szczegółowy opis programu
• szczegółowy opis programu
• opis zasad ochrony i bezpieczeństwa danych
• opis zasad ochrony i bezpieczeństwa danych
Wymóg wyglądu wydruków
Wymóg wyglądu wydruków
Wydruki z systemu HiperMarket posiadają następujące cechy:
Wydruki z systemu HiperMarket posiadają następujące cechy:
• nazwę i dane adresowe firmy
• nazwę i dane adresowe firmy
• nazwę dokumentu
• nazwę dokumentu
• numer dokumentu
• numer dokumentu
• datę wystawienia dokumentu
• datę wystawienia dokumentu
• nazwę oraz wersję programu
• nazwę oraz wersję programu
• numer strony wydruku
• numer strony wydruku
• imię i nazwisko osoby wystawiającej dokument
• imię i nazwisko osoby wystawiającej dokument
• niektóre wydruki posiadają narastające podsumowania wszystkich stron
• niektóre wydruki posiadają narastające podsumowania wszystkich stron

Wersja z 11:13, 18 maj 2018

HiperMarket v.3.x

I. Przeznaczenie systemu HiperMarket

System HiperMarket v3.x jest przeznaczony do centralnego zarządzania siecią sklepów detalicznych

oraz placówek hurtowych. HiperMarket jest zbudowany w architekturze klient-serwer i jest z założenia

systemem wielostanowiskowym. Moduł serwera może być uruchomiony pod kontrolą systemu

operacyjnego Linux w dystrybucji Ubuntu 14.04 LTS / Debian 7 / Slackware 14.0 lub nowszej. Stacje

klienckie mogą być uruchomione na dowolnym komputerze klasy PC z zainstalowanym systemem

Linux lub Windows z uruchomionym programem terminala np. putty.

System HiperMarket spełnia następujące główne funkcje:

• centralna ewidencja asortymentów i sterowanie ich dostępnością w poszczególnych oddziałach

firmy

• centralne sterowanie cenami asortymentów w poszczególnych oddziałach

• ewidencja kontrahentów

• ewidencja dokumentów przychodowo-rozchodowych

• pobieranie danych o sprzedaży przez kasy

• gromadzenie i udostępnianie danych historycznych o sprzedaży

• eksport danych do programów księgowych

• ewidencja użytkowników systemu i ich uprawnień

• wystawianie faktur do paragonów wystawionych przez system kasowy, RR, do WZ

• komputerowe wspomaganie tworzenia zamówień

• wspomaganie tworzenia i analizy gazetek oraz promocji

• zarządzanie magazynem centralnym firmy (hurtownią)

• elektroniczna wymiana dokumentów między oddziałami a magazynem centralnym lub

hurtowniami zewnętrznymi

II. Bezpieczeństwo systemu i ochrona danych

Ochrona danych - jest to zagwarantowanie nienaruszalności danych i ich zabezpieczenie przed osobami

nieuprawnionymi. W systemie HiperMarket jest zapewnione przez następujące mechanizmy:

a) Ochrona hasłem

Wejście do systemu HiperMarket opiera się na identyfikacji użytkownika przez system operacyjny. Aby

się do niego dostać należy podać prawidłowy "login", czyli skrót identyfikujący użytkownika i

odpowiadające mu hasło. HiperMarket jest tak dobrze chroniony przed włamaniem, jak sam system

operacyjny.

b) Uprawnienia do wykonywania określonych czynności

System HiperMarket ma rozbudowany system uprawnień, który umożliwia zdefiniowanie profili

użytkowników wg pełnionych funkcji, a także nadawanie szczegółowych uprawnień wybranym

użytkownikom. Każdemu użytkownikowi można przyporządkować osobny zestaw kolumn (chowamy

rubrykę z ceną zakupu, marżą netto itp.). System dysponuje możliwościami wymuszenia podania hasła

w celu potwierdzenia tożsamości lub też wylogowania po pewnym określonym czasie od ostatniego

użycia klawiatury.

c) Zatwierdzanie operacji

Mechanizmem ochrony przed przypadkową lub celową zmianą danych w dokumentach są mechanizmy

zatwierdzania i realizacji dokumentów. Dokumentów zatwierdzonych przez użytkownika nie da się 

edytować.

III. Założenia systemu

• Stany asortymentów mogą być zmienione tylko poprzez wystawienie dokumentów lub poprzez

sprzedaż detaliczną z kas.

• Raz zrealizowany dokument nie może być modyfikowany. Możliwe są tylko korekty

dokumentów, które zostawiają ślad w systemie.

• Zmiany cen i stawki VAT są notowane na automatycznie tworzonych dokumentach.

• Stany ujemne, które mogą pojawić się na koniec dnia, mogą być automatycznie zerowane

poprzez wystawienie odpowiednich dokumentów przeklasyfikowań, lub nadwyżek sprzedaży.

• Na dokumenty mogą być wprowadzone tylko wycenione asortymenty.

• Wszystkie ważniejsze operacje systemowe są zapisywane wraz z datą, godziną i identyfikatorem

użytkownika.

• Wszystkie zmiany towarów są automatycznie przesyłane na kasy i wagi (bez dodatkowej

ingerencji użytkownika systemu).

W celu zapewnienia bieżącej informacji o stanach asortymentów, w systemie zastosowano następujące

rozwiązania:

• realizacja dokumentu powoduje natychmiastową aktualizację stanu asortymentu

• wprowadzenie nowego asortymentu umożliwia jego natychmiastową sprzedaż przez kasy

• niemożliwe jest usunięcie historii asortymentu

• system, co określony czas, pomniejsza stany o bieżącą sprzedaż

• użytkownik ma pełny dostęp do wszystkich danych archiwalnych

• dane archiwalne dostępne są zarówno w sklepie jak też w Centrali firmy

W zależności od konfiguracji koszt własny sprzedaży wyliczany jest na podstawie rzeczywistych cen

zakupu czyli kolejki FIFO (patrz niżej) lub za pomocą ostatniej ceny zakupu przy rozliczeniu

detalicznym sklepu.

IV. Podstawowe pojęcia

FIFO - (ang. First In, First Out) - metoda rozliczenia magazynu - pierwszy wszedł, pierwszy wyszedł.

kolejka FIFO - lista towarów w faktycznych cenach zakupu i aktualnych ilościach.

korekta wyceny stanów ujemnych - występuje w momencie likwidacji stanu ujemnego w kolejce

FIFO; jest to różnica wartości stanu ujemnego i wartości towaru przyjętego.

saldo dokumentowe - suma wartości wszystkich dokumentów

saldo katalogowe - wartościowy stan magazynu

 - detaliczne: stan towaru na magazynie * cena sprzedaży z tego dnia

 - ewidencyjne: wartość towarów wg kolejki FIFO

różnice wagowe - różnica między saldem detalicznym katalogowym a saldem dokumentowym na

koniec dnia

różnice ewidencyjne - różnica między saldem ewidencyjnym katalogowym a saldem dokumentowym

na koniec dnia

Salda dokumentowe:

saldo na koniec dnia:

 - detaliczne: saldo na początek dnia + przychód dokumentowy - rozchód dokumentowy - sprzedaż z

kas - udzielony rabat + dokument zmiany cen ONLINE

 - ewidencyjne: saldo na początek dnia + przychód dokumentowy - rozchód dokumentowy - koszt

sprzedaży + korekta wyceny stanów ujemnych

saldo na początek dnia:

 - detaliczne: saldo na koniec poprzedniego dnia + nocne zmiany cen

 - ewidencyjne: saldo na koniec poprzedniego dnia

V. W systemie HiperMarket mamy kilka typów dokumentów:

1. Dokumenty wpływające na stan ilościowy towaru:

a). dokumenty przychodowe:

 - PZ - przychód zewnętrzny,

 - PW - przychód wewnętrzny

b). dokumenty rozchodowe

 - WZ - wydanie zewnętrzne

 - RW - rozchód wewnętrzny

 - Sprzedaż

c). dokumenty rozchodowo-przychodowe

 - Przepakowanie - np. zdejmujemy ze stanu 1 szt. sześciopaka soku, a przyjmujemy 6 szt. soku 1l.

 - Przeklasyfikowanie - np. zdejmujemy ze stanu 10 szt. bułki kajzerki, a przyjmujemy 10 szt. bułki

wrocławskiej

2. Dokumenty wpływające na wysokość salda sklepu.

a) detalicznego

 - dokument zmiany cen detalicznych . Jeżeli cena zmienia się natychmiast w momencie wyceny, to

tworzony jest dokument zmiany cen ONLINE. W momencie wyceny blokowana jest sprzedaż towaru,

uaktualniany jest zapas bieżący towaru i taka ilość towaru wpisywana jest do dokumentu. Taki

dokument ma wpływ na wysokość salda detalicznego na koniec dnia. Jeśli przy zmianie ceny

wybieramy inną datę niż dzisiejsza, to cena zostanie zapisana do zmiany na później. Podczas procedury

zamknięcia dnia, system sprawdza ceny, które mają się zmienić od następnego dnia, bierze aktualny

zapas towaru i zapisuje go do nocnego dokumentu zmian cen. Dokument taki ma wpływ na wysokość

salda detalicznego na początek następnego dnia.

 - dokument różnic wagowych. Zaokrąglenia, jak też dokładność wag sklepowych powodują

rozbieżności między saldem dokumentowym, a saldem katalogowym tzn. wartość 10 kg kiełbasy będzie

inna, niż 100 porcji tej samej kiełbasy po 10dkg. Rozbieżności te są kumulowane i na koniec miesiąca

generowany jest automatycznie dokument różnic wagowych, który niweluje w/w rozbieżność.

b) ewidencyjnego

 - korekta salda ewidencyjnego - dokument generowany automatycznie na koniec miesiąca,

niwelujący różnicę między saldem katalogowym ewidencyjnym, a saldem dokumentowym.

3. Dokumenty informacyjne nie wpływające na stan magazynu i wysokość salda:

 - dokument zmian cen ewidencyjnych

 - dokument zmiany VAT

Dokument może znajdować w jednym ze stadiów:

- otwarty (niezrealizowany) - nie ma wpływu na stan magazynu, można taki dokument dowolnie

modyfikować (w systemie HiperMarket widoczny jako "podświetlony")

- zrealizowany - w momencie realizacji, aktualizowane są stany magazynowe, nie można modyfikować

takiego dokumentu. Możliwa jest jedynie korekta z zapisem do bazy korekt i wydrukiem dokumentu

korekty

- anulowany - nie ma wpływu na stan magazynu, nie można takiego dokumentu poprawić, skorygować

ani zrealizować. Numery kolejne dokumentów nadawane są przez system automatycznie i nie mogą być

modyfikowane przez użytkownika.

V. Obliczenia w systemie HiperMarket

Przy wszelkich obliczeniach przyjęte jest założenie, że ilości zaokrąglamy do 3 miejsc znaczących po

przecinku, ceny zaokrąglamy do dwóch miejsc po przecinku.

Podstawowe wzory i pojęcia:

Csb - cena sprzedaży z podatkiem VAT

Csn - cena sprzedaży netto (bez podatku VAT)

Czb - cena zakupu z podatkiem VAT

Czn - cena zakupu netto (bez podatku VAT)

Csbr - cena sprzedaży brutto po rabacie procentowym

Mn - marża netto

Mb - marża brutto

Nn - narzut netto

Nb - narzut brutto

Vn - VAT netto

Vb - VAT brutto

Csb = Czn + Vn + Mn

Csn = Csb / (1 + STAWKA_VAT / 100)

Czb = Czn + Vn

Vb = Csb * (STAWKA_VAT/100 / (1 + STAWKA_VAT / 100) )

Vn = Czn * (STAWKA_VAT/100 / (1 + STAWKA_VAT / 100) )

Csbr = Csb * (1 - RABAT / 100)

- marża netto

W zależności od konfiguracji systemu marżę netto liczymy w następujący sposób:

MARŻA_NORMAL = 1

 Mn = ((Csn - Czn) / Csn ) * 100%

MARŻA_NORMAL = 0

 Mn = ((Csn - Czn) / Csb ) * 100%

- marża brutto

 Mb = ((Csb - Czn) / Csb ) * 100%

- narzut netto

 Nn = ((Csn - Czn) / Czn ) * 100%

- narzut brutto

 Nb = ((Csb - Czn) / Czn ) * 100%

- rotacja

a) (w konfiguracji magazynu hurtowego gdzie sprzedaż następuje 

 (średni stan magazynu w okresie) / średnia sprzedaż w okresie

a) Magazyn Dystrybucyjny

W magazynie dystrybucyjnym przy obliczaniu marży, narzutu, ceny sprzedaży nie jest brany pod uwagę

podatek VAT.

Csb = Czn + Mn

DOKUMENTY

a) Magazyn dystrybucyjny

w podsumowanie dokumentu, wychodzimy od wartości netto w stawkach VAT i od nich wyliczamy

podatek VAT i wartości brutto.

b) SKLEP DETALICZNY

- faktury VAT do paragonu fiskalnego - w tabelce podsumowującej obliczamy w stawkach VAT wartość

faktury netto wychodząc od wartości brutto w/g wzoru:

 Wartość netto = Wartość sprzedaży brutto / (1 + STAWKA_VAT / 100)

podatek obliczamy w/g wzoru:

 Podatek VAT = Wartość sprzedaży brutto - Wartość sprzedaży netto

- w pozostałych dokumentach, w podsumowanie dokumentu, wychodzimy od wartości netto w

stawkach VAT i od nich wyliczamy podatek VAT i wartości brutto.

INWENTARYZACJA

 Otwierając nowy remanent wybieramy towary, które chcemy spisywać. Możemy wybrać wszystkie

towary lub podzbiór określony przez dział, grupę lub kategorię towarów. Do spisu zostaną

uwzględnione wszystkie towary spełniające powyższe warunki i dodatkowo muszą być wycenione .

Podczas spisywania nie jest widoczny stan katalogowy towarów. Dopiero podczas rozliczenia

remanentu możliwe jest sprawdzenie nadwyżek i niedoborów. Podczas rozliczenia remanentu

generowane są automatycznie przez system dokumenty PWRI i RWRI (patrz instrukcja użytkownika),

których suma odpowiada spisanym towarom. Do rozliczenia remanentu brane jest saldo katalogowe na

koniec poprzedniego dnia. Aby saldo katalogowe po remanencie było zgodne z saldem dokumentowym,

należy przed remanentem wygenerować odpowiednio dokument korekty salda ewidencyjnego (patrz

wyżej) lub dokument różnic wagowych. Jeżeli w w dniu przeprowadzania inwentaryzacji prowadzona

była sprzedaż, lub były realizowane jakieś dokumenty, inwentaryzację można rozliczyć dopiero po

procedurze zamknięcia dnia. Jeśli sklep rozliczany jest detalicznie, to nie można robić w dniu

poprzedzającym remanent zmian cen sprzedaży. W module remanentowym w rozliczeniu mamy tylko

ceny sprzedaży i wartość niedoborów i nadwyżek podawana jest tylko w cenach detalicznych. Przy

rozliczeniu sklepu metodą FIFO saldo po remanencie jest widoczne dopiero po wygenerowaniu

dokumentów PWRI, RWRI.

Saldo po remanencie liczone jest następująco:

saldo po remanencie = saldo na koniec dnia przed remanentem - dokumenty RWRI + dokumenty PWRI

OKRESY ROZLICZENIOWE

 W systemie HiperMarket wszystkie dokumenty numerowane są w cyklach rocznych. Procedura

zamknięcia roku odbywa się automatycznie. Istnieje możliwość rozpoczęcia numeracji od 1 w trakcie

roku Dziennych Raportów Obrotu Towarowego. Można tak zrobić po przeprowadzonej całościowej

inwentaryzacji sklepu. Przełączenie roku nie powoduje utraty danych historycznych do analiz.

HiperMarket a ustawa o rachunkowości

Ustawa o rachunkowości nie wymusza na użytkowniku tego, aby program stosowany w sklepie miał

homologację Ministerstwa Finansów.

Wymóg trwałości (nieodwracalności) zapisów

W systemie HiperMarket zmiany stanów asortymentów mogą nastąpić wyłącznie w wyniku utworzenia

dokumentu lub sprzedaży z kas. Dokument elektroniczny staje się dokumentem księgowym w

momencie wydrukowania oraz podpisania, a nie w momencie utworzenia go w programie.

Wymóg kompletnej dokumentacji

Dokumentacja dostarczana wraz z oprogramowaniem zawiera wszystkie wymagane informacje. W

szczególności dokumentacja zawiera:

• szczegółowy opis programu

• opis zasad ochrony i bezpieczeństwa danych

Wymóg wyglądu wydruków

Wydruki z systemu HiperMarket posiadają następujące cechy:

• nazwę i dane adresowe firmy

• nazwę dokumentu

• numer dokumentu

• datę wystawienia dokumentu

• nazwę oraz wersję programu

• numer strony wydruku

• imię i nazwisko osoby wystawiającej dokument

• niektóre wydruki posiadają narastające podsumowania wszystkich stron