Cena Omnibus: Różnice pomiędzy wersjami
ISkoczylas (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "== Instrukcja obsługi i opis funkcjonalności systemu obsługującego Cenę Omnibus == === 1. Założenia Ceny Omnibus === Cena Omnibus to najniższa cena danego towaru z ostatnich 30 dni przed ogłoszeniem promocji (a nie z ostatnich 30 dni), wynikająca z unijnej dyrektywy Omnibus. Jej celem jest transparentność w informowaniu o rzeczywistych obniżkach cen. Zamieszczenie niższej niż wcześniej ceny na wywieszce (jako jedynej ceny na wywieszce) nie jest inf…") |
ISkoczylas (dyskusja | edycje) |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
===== 1.1 Informacje o obniżce ===== | ===== 1.1 Informacje o obniżce ===== | ||
Informacją o obniżce będą zatem zarówno komunikaty słowne (pisemne lub mówione, np. w reklamie radiowej, telewizyjnej), graficzne, jak i połączenie obu tych wariatów, np.: | Informacją o obniżce będą zatem zarówno komunikaty słowne (pisemne lub mówione, np. w reklamie radiowej, telewizyjnej), graficzne, jak i połączenie obu tych wariatów, np.: | ||
* posługiwanie się sformułowaniami informującymi o obniżce np. „okazja (cenowa)”, „promocja”, „wyprzedaż”, „rabat”, „zaoszczędź”, „taniej/korzystniej o…”, „Black Friday”, | |||
* prezentowanie znaku %, w szczególności z konkretną liczbą i znakiem „-”, np. -20%, przekreślenie ceny, | |||
* używanie szczególnej kolorystyki, zwłaszcza rzucającej się w oczy, np. czerwonej,żółtej, pomarańczowej, | |||
* zestawienie ceny wyższej z niższą, | |||
* rabaty wynikające z kodu promocyjnego dotyczące konkretnych produktów lub ich grup, | |||
* rabaty dla uczestników programów lojalnościowych, | |||
* dotyczące konkretnych produktów lub ich grup. | |||
===== 1.2 Sprzedaż wiązana i warunkowa ===== | ===== 1.2 Sprzedaż wiązana i warunkowa ===== | ||
Obowiązek poinformowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką nie ma zastosowania do ofert warunkowych lub wiązanych, w ramach której przedsiębiorca nie podaje informacji o obniżeniu ceny konkretnego towaru. | Obowiązek poinformowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką nie ma zastosowania do ofert warunkowych lub wiązanych, w ramach której przedsiębiorca nie podaje informacji o obniżeniu ceny konkretnego towaru. | ||
Przykład | Przykład | ||
Przy promocjach typu: | Przy promocjach typu: | ||
* „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10% upustu na zakupy”, | |||
* „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10 zł na kartę podarunkową”, | |||
* „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10 punktów na konto klienta”, | |||
* „kup 2 produkty, trzeci gratis”, „3 w cenie 2”, | |||
* „kup 2 produkty A, produkt B gratis”, | |||
Przykład | * „kup 3, zapłacisz 30 zł za całość” | ||
W promocjach typu: | * | ||
* Przykład | |||
* W promocjach typu: | |||
* „kup dowolne produkty za 100 zł, otrzymasz 10% upustu na produkt A”, | |||
* „kup 2 produkty, trzeci taki sam 50% taniej”, | |||
* „kup 2 produkty A, produkt B 50% taniej”, | |||
* „kup 3 takie same produkty, zapłacisz 10 zł za sztukę” (cena obniżona w stosunku do podanej ceny regularnej), przedsiębiorca podaje informację o obniżeniu ceny konkretnego towaru, więc zachodzi konieczność wskazania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką. | |||
=== 2. Opis funkcjonalności w programie Hipermarket === | === 2. Opis funkcjonalności w programie Hipermarket === | ||
• Cena Omnibus musi być drukowana na etykietach cenowych przy każdorazowym ogłoszeniu obniżki na towar. | • Cena Omnibus musi być drukowana na etykietach cenowych przy każdorazowym ogłoszeniu obniżki na towar. |
Wersja z 13:06, 15 lis 2024
Instrukcja obsługi i opis funkcjonalności systemu obsługującego Cenę Omnibus
1. Założenia Ceny Omnibus
Cena Omnibus to najniższa cena danego towaru z ostatnich 30 dni przed ogłoszeniem promocji (a nie z ostatnich 30 dni), wynikająca z unijnej dyrektywy Omnibus. Jej celem jest transparentność w informowaniu o rzeczywistych obniżkach cen.
Zamieszczenie niższej niż wcześniej ceny na wywieszce (jako jedynej ceny na wywieszce) nie jest informowaniem o obniżce ceny towaru. Wszystkie sposoby prezentacji oferty sugerujące możliwość zakupu po cenie niższej niż wcześniej powinny być natomiast traktowane jako „informacja o obniżce”. Obowiązek poinformowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką nie ma zastosowania do zmniejszenia ceny wynikającej z rozwiązań ustawowych, np. Karty Dużej Rodziny, redukcji VAT.
1.1 Informacje o obniżce
Informacją o obniżce będą zatem zarówno komunikaty słowne (pisemne lub mówione, np. w reklamie radiowej, telewizyjnej), graficzne, jak i połączenie obu tych wariatów, np.:
- posługiwanie się sformułowaniami informującymi o obniżce np. „okazja (cenowa)”, „promocja”, „wyprzedaż”, „rabat”, „zaoszczędź”, „taniej/korzystniej o…”, „Black Friday”,
- prezentowanie znaku %, w szczególności z konkretną liczbą i znakiem „-”, np. -20%, przekreślenie ceny,
- używanie szczególnej kolorystyki, zwłaszcza rzucającej się w oczy, np. czerwonej,żółtej, pomarańczowej,
- zestawienie ceny wyższej z niższą,
- rabaty wynikające z kodu promocyjnego dotyczące konkretnych produktów lub ich grup,
- rabaty dla uczestników programów lojalnościowych,
- dotyczące konkretnych produktów lub ich grup.
1.2 Sprzedaż wiązana i warunkowa
Obowiązek poinformowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką nie ma zastosowania do ofert warunkowych lub wiązanych, w ramach której przedsiębiorca nie podaje informacji o obniżeniu ceny konkretnego towaru.
Przykład
Przy promocjach typu:
- „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10% upustu na zakupy”,
- „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10 zł na kartę podarunkową”,
- „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10 punktów na konto klienta”,
- „kup 2 produkty, trzeci gratis”, „3 w cenie 2”,
- „kup 2 produkty A, produkt B gratis”,
- „kup 3, zapłacisz 30 zł za całość”
- Przykład
- W promocjach typu:
- „kup dowolne produkty za 100 zł, otrzymasz 10% upustu na produkt A”,
- „kup 2 produkty, trzeci taki sam 50% taniej”,
- „kup 2 produkty A, produkt B 50% taniej”,
- „kup 3 takie same produkty, zapłacisz 10 zł za sztukę” (cena obniżona w stosunku do podanej ceny regularnej), przedsiębiorca podaje informację o obniżeniu ceny konkretnego towaru, więc zachodzi konieczność wskazania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką.
2. Opis funkcjonalności w programie Hipermarket
• Cena Omnibus musi być drukowana na etykietach cenowych przy każdorazowym ogłoszeniu obniżki na towar. • Cena Omnibus dostępna jest w katalogu, korzystając z filtra kolumn w drugim oknie: F → następnie Enter.
2.1. Mechanizm naliczania Ceny Omnibus
• Lista towarów promocyjnych. Lista produktów, które muszą mieć wyznaczoną Cenę Omnibus, tworzona jest na podstawie: ◦ Centralnych i lokalnych gazetek promocyjnych. ◦ Promocji cenowych i zestawów promocyjnych www. ◦ Programów lojalnościowych. • Źródła wyszukiwania najniższej ceny. Program pobiera listę cen, do wyliczenia ceny omnibus z poniższych źródeł: ◦ Promocje cenowe www: Najniższa cena, z wykluczeniem niektórych typów promocji (programy lojalnościowe). ◦ Dokumenty zmian cen: Uwzględniane są wszystkie ceny, oprócz rabatów kasowych i indywidualnych promocji. ◦ Analizy cenowe: Cena danego dnia, o ile jest wyższa niż zero. ◦ Program lojalnościowy: Lista promocyjnych cen towarów dla klientów z kartą lojalnościową.
=
2.2. Obliczanie Ceny Omnibus =====
• Cena omnibus jest obliczana lokalnie na sklepie przy zamknięciu dnia. • Aby zobaczyć cenę omnibus danego towaru należy nacisnąć przycisk „?” znak zapytania i w oknie info o towarze, będzie informacja skąd wyliczyła się cena omnibus: patrzymy w okresie obowiązywania ceny promocyjnej, kiedy się zaczyna promocja i cena omnibus powinna być wzięta z zakresu 30 dni wstecz od tej daty
=
2.3 Brak ceny omnibus =====
• towar nie jest w promocji – nie wyliczy się cena omnibus, gdyż jest to cena sprzed promocji np.: Cena wyjątek nie jest traktowana jako „ogłoszenie obniżki” i tym samym nie jest im naliczana cena omnibus, jednakże są one uwzględniane jako „najniższa cena”, jeśli na tym towarze zostanie ogłoszona promocja. • nowy towar, który wszedł do sprzedaży od razu w promocji - cena omnibus to cena sprzed promocji, a towar przed promocją nie miał stanów i ceny, więc nie ma ceny omnibus. • promocja na dany towar została założona w danym dniu - automatyczne naliczanie cen omnibus się uruchamia przy zamknięciu dnia, więc promocje należy zakładać przed tym momentem, jeśli towarowi ma być znaleziona cena omnibus.
Źródło dodatkowe: Informacja o obniżce ceny. Wyjaśnienia Prezesa UOKiK https://uokik.gov.pl/storage/archiwum/e6e552a1.pdf