Kody związane: Różnice pomiędzy wersjami
Tsiedlecki (dyskusja | edycje) m (Uzupełnienie) |
Nie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 29: | Linia 29: | ||
Progi wprowadza się i edytuje tylko centralnie, | Progi wprowadza się i edytuje tylko centralnie, sklepy mogą jedynie je wybierać. | ||
Następnie wprowadzamy ile etykiet ma zostać jednorazowo wydrukowanych - dotyczy to tylko użytkowników nie posiadających uprawnienia 164 - domyślnie wszyscy je mają, więc mogą wydrukować kilkakrotnie oraz przed każdym wydrukiem wprowadzić dowolną ilość. | |||
[[Plik:Kody zwiazane il etykiet do druku.png|brak|mały|500x400px]] | |||
<br /> | |||
Żeby wydrukować etykiety wybieramy: Funkcje -> Etykieta: | |||
[[Plik:Funkcje etykieta.png|brak|mały|500x400px]] | |||
<br /> | |||
Otrzymujemy okno: | |||
[[Plik:Baza kodow do towatu.png|brak|mały|600x400px]] | |||
<br /> | |||
W kolumnie 'Wydrukowane' mamy oznaczone, które etykiety zostały już wydrukowane i obok datę kiedy. Użytkownik bez uprawnienia 164 nie będzie mógł wydrukować etykiety, która została już wydrukowana. | |||
Następnie naciskamy 'e' lub wybieramy z menu dolnego 'drukuj Etykiete'. Potwierdzamy chęć wydruku. | |||
[[Plik:Opcje wdyruku kz1.png|brak|mały|600x400px]] | |||
<br /> | |||
Wybieramy rodzaj wydruku: | |||
[[Plik:Wydruk etykiety kz2.png|brak|mały|600x400px]] | |||
Kody związane mogą być zakładane lokalnie i centralnie. Kody związane zakładane centralnie zakładane są w sytuacji przejścia np z innego systemu na HiperMarket - wówczas pracownicy sklepów mogą pracować na starych kodach plu, które w HM funkcjonować będą jako kody związane. | Kody związane mogą być zakładane lokalnie i centralnie. Kody związane zakładane centralnie zakładane są w sytuacji przejścia np z innego systemu na HiperMarket - wówczas pracownicy sklepów mogą pracować na starych kodach plu, które w HM funkcjonować będą jako kody związane. |
Aktualna wersja na dzień 07:20, 18 lut 2021
Kody związane są to dodatkowe kody przypisywane do towarów lokalnie, oprócz już istniejących kodów PLU. Kody związane nadajemy w katalogu sklepowym, stając na danym towarze i wybierając CTRL+V. . Pojawi się okno z listą kodów związanych założonych na towarze. Nowy kod zakładamy klawiszem INSERT, gdy chcemy zmodyfikować istniejący kod wybieramy ENTER. Kod związany usuwamy klawiszem DELETE.
Typy kodów związanych:
- Główne
- Okazja
- Cena
- Procent
Kody związane Główne używane są np w momencie, gdy oryginalny kod plu danego towaru jest niemożliwy do przesłania na wagi etykietujące (składa się z więcej niż 5 cyfr). Wówczas można wygenerować kod związany, czyli swego rodzaju "kod zastępczy". Nowy kod zakładamy klawiszem INSERT. Nowy kod generowany jest tak, żeby nie pokrywał się z innym kodem plu i kodem paskowym z katalogu sklepowego (wybierany jest pierwszy wolny kod). Dodatkowo istnieje możliwość importu kodów przy przejściu ze starego systemu, co umożliwia zachowanie starych kodów towarów na kasie (pamiętając, że kod związany w kasnecie ma pierwszeństwo przed kodem plu, ale kod paskowy ma pierwszeństwo przed kodem związanym).
W sytuacji, gdy dany towar ma być sprzedawany w innej cenie, ale na paragonie nie może widnieć żaden rabat (np. papierosy) możemy użyć do tego celu kodów związanych typu Cena. Wprowadzając kod związany tego typu na danym towarze, przy sprzedaży tego towaru na kasie pojawią się do wyboru przydzielone ceny wraz z ceną katalogową. Nowy kod zakładamy klawiszem INSERT i uzupełniamy pole Cena sprzedaży brutto. Kod cenowy generuje się w zakresie nie używanym przez wagi (powyżej 99999).
Kody związane typu Okazja stosuje się w przypadku, gdy chcemy przecenić dany towar, ale tez mieć możliwość wyboru ceny oryginalnej. W przypadku gdy założymy kod związany typu okazja na dany towar i kasjer wpisze go na kasie - towar na kasie pojawi się w cenie oryginalnej, a różnica cenowa wydrukuje się na paragonie jako rabat. Gdy kasjer nabije na kasę oryginalny kod plu na paragonie będzie widniała pierwotna cena, bez żadnego rabatu. Nowy kod zakładamy klawiszem INSERT i uzupełniamy pole Cena sprzedaży brutto.
Kod typu Procentowy jest to kod okazja z obniżką zdefiniowaną jako procent ceny katalogowej. Zaletą tego typu kodu jest jego automatyczne dopasowanie się do ceny katalogowej w przypadku jej zmiany. Wartość rabatu można wpisać ręcznie, lub wybierać z progów procentowych zdefiniowanych w centrali.
Aby zdefiniować takie progi na Centrali wybieramy Katalogi -> Progi Rabatowe:
Dalej Insertem dodajemy nowy próg, natomiast Enterem modyfikujemy już istniejący. Przy edycji progu w kolumnie usunięty spacją zmieniamy wartość na "tak" lub na nie" - jeśli zaznaczymy w kolumnie "usunięty" wartość na "tak", próg taki nie pojawi się w sklepach. Można edytować w obie strony.
W momencie, gdy wprowadzone dane prześlą się na sklepy należy wybrać katalog sklepowy, i dalej stojąc na danym towarze wybieramy Ctrl + v, następnie INSERT i po wyborze procent: wybieramy jeden z tych progów:
Progi wprowadza się i edytuje tylko centralnie, sklepy mogą jedynie je wybierać.
Następnie wprowadzamy ile etykiet ma zostać jednorazowo wydrukowanych - dotyczy to tylko użytkowników nie posiadających uprawnienia 164 - domyślnie wszyscy je mają, więc mogą wydrukować kilkakrotnie oraz przed każdym wydrukiem wprowadzić dowolną ilość.
Żeby wydrukować etykiety wybieramy: Funkcje -> Etykieta:
Otrzymujemy okno:
W kolumnie 'Wydrukowane' mamy oznaczone, które etykiety zostały już wydrukowane i obok datę kiedy. Użytkownik bez uprawnienia 164 nie będzie mógł wydrukować etykiety, która została już wydrukowana.
Następnie naciskamy 'e' lub wybieramy z menu dolnego 'drukuj Etykiete'. Potwierdzamy chęć wydruku.
Wybieramy rodzaj wydruku:
Kody związane mogą być zakładane lokalnie i centralnie. Kody związane zakładane centralnie zakładane są w sytuacji przejścia np z innego systemu na HiperMarket - wówczas pracownicy sklepów mogą pracować na starych kodach plu, które w HM funkcjonować będą jako kody związane.
Konfiguracja kodów związanych
Moduł jest aktywowany przez serwis w konfiguracja/stałe.dat i ma następujące opcje:
KODY_ZWIAZANE 1
KODY_ZWIAZANE_EDYCJA 0
KODY_ZWIAZANE_CENTRALNE 0
KODY_ZWIAZANE_TYLKO_NA_WAGI 0
KODY_ZWIAZANE_CENY 0
KODY_ZWIAZANE_JAK_PASKOWE 0
KODY_ZWIAZANE_CENY_DOZWOLONE_NA_DZIAL 0
KODY_ZWIĄZANE 1 - włączają używanie kodów związanych głównych, okazji i procentowych, co pociąga za sobą konieczność używania kodów związanych przy wysyłaniu na wagi, na Kasnet kody związane włączają się, jeżeli w momencie logowania jest chociaż jeden kod główny, okazja, lub procentowy (jeżeli w programie dodamy pierwszy kod związany, to zadziała on dopiero po przelogowaniu na kasie).
KODY_ZWIĄZANE_CENY włączają (1) używanie kodów z ceną alternatywną (np. dla papierosów). Użycie cen alternatywnym jest rozłączne wobec kodów głównych, okazji i cenowych i może być włączone samodzielnie.
KODY_ZWIĄZANE_CENY_DOZWOLONE_NA_DZIAŁ włączają używanie cen alternatywnych tylko na towarach z określonych grup towarowych zawierających flagę możliwości użycia ceny alternatywnej
KATEGORIA_KONTROLA_CENY_KZ (zmienne.dat) - włączają używanie cen alternatywnych tylko na towarach z określonych kategorii zawierających flagę możliwości użycia ceny alternatywnej
KODY_ZWIĄZANE_JAK_PASKOWE można ustawić generowanie kodów związanych na podstawie kodu kreskowego towaru. Przydatne, jeżeli sieć centralnie zarządza PLU wagowymi i ma włączone KODY_ZWIĄZANE_TYLKO_NA_WAGI w połączeniu z PLU_WAGI_JAK_KOD_ZWIĄZANY powoduje utworzenie PLU wagowego takiego jak kod kreskowy i kodu związanego jak kod kreskowy (na etykiecie z wagi drukuje się identyfikator towaru jak kod kreskowy=kod kreskowy ustawiony na towarze=PLU wagi)
KODY_ZWIĄZANE_ZAKRES_PRZECEN włączone (1) gdy mamy ustawione KODY_ZWIĄZANE_JAK_PASKOWE, czyli generujemy kod główny na podstawie kodu kreskowego i chcemy, żeby dodatkowe kody przecen (okazji i procentowych) generowały się w wyznaczonym przedziale. Przydatne, jeżeli mamy centralnie przydzielone plu wagowe i nie chcemy, żeby jakiś kod lokalnej przeceny pokrył się z kodem centralnym. Przedział ustawiamy w zmienne.dat za pomocą kody_zwiazane_zakres_przecen_min i kody_zwiazane_zakres_przecen_max.
KODY_ZWIĄZANE_TYLKO_NA_WAGI używane kiedy posiadamy PLU 6-cio cyfrowe (lub 5-cio, jeżeli używana jest pośrednia cyfra kontrolna) i używane w przypadku kiedy chcemy, aby takie PLU weszło na wagi i było poprawnie rozpoznane na kasie, a jednocześnie, aby użyty kod związany nie wpływał na resztę systemu. W tym wypadku kod związany drukuje się na etykiecie z wagi i za jego pomocą kasa rozpoznaje towar. Do poprawnego działania na kasie w StanKasy2 musi być ustawiona zmienna 'Kody związane' na 0, (UWAGA w jakimkolwiek innym przypadku nie powinno być wogóle tej zmiennej).
KODY_ZWIĄZANE_EDYCJA wyłączone (0) powoduje nadanie kodu związanego takiego, że nie pokrywa się on z żadnym używanym na sklepie kodem kreskowym i PLU sklepowym.
KODY_ZWIĄZANE_EDYCJA wyłączone (1) powoduje, że można wpisać własny kod związany (UWAGA! jeżeli pokryje się on z używanym już kodem PLU, to kod związany ma pierwszeństwo).
KODY_ZWIĄZANE_CENTRALNE włączone (1) kody związane są zakładane na centrali i w połączeniu z Usuń KODY_ZWIĄZANE_EDYCJA na (1) daje to możliwość zachowania starych kodów towarowych po przejściu centrali na inną (używane kiedyś na IBES).
W zmiennych są jeszcze:
max_ilosc_kodow_zwiazanych -1
max_ilosc_kodow_okazji -1
max_ilosc_kodow_cen_alternatywnych -1
max_ilosc_kodow_glownych_dla_plu 1
max_ilosc_kodow_okazji_dla_plu 1
max_ilosc_kodow_cen_alternatywnych_dla_plu 10
Ustawienie na -1 daje dowolną ilość kodów, zaś ustawienie na większą wartość powoduje sprawdzanie przed wygenerowaniem kodu ilości już wygenerowanych kodów danego typu i jeżeli jest przekroczona to nie można wygenerować nowego kodu.
zmienne.dat
kody_zwiazane_progi_z_centrali jeżeli ustawione na (1) to wybór progu z predefiniowanych na centrali.
kody_zwiazane_progi_z_centrali jeżeli ustawione na (0) to próg wpisywany przy generowaniu kodu.
kategoria_kontrola_ceny_kz określa numer katagorii na której dozwolone jest przydzielanie kodów cenowych.