Specyfikacja techniczna systemu HiperMarket: Różnice pomiędzy wersjami

Z Pomoc Netis
Nie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 19 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''HiperMarket v.3.x'''
'''HiperMarket v.3.x'''


I. Przeznaczenie systemu HiperMarket
== Przeznaczenie systemu HiperMarket ==
System HiperMarket v3.x jest przeznaczony do centralnego zarządzania siecią sklepów detalicznych
System HiperMarket v3.x jest przeznaczony do centralnego zarządzania siecią sklepów detalicznych
oraz placówek hurtowych. HiperMarket jest zbudowany w architekturze klient-serwer i jest z założenia
oraz placówek hurtowych. HiperMarket jest zbudowany w architekturze klient-serwer i jest z założenia
systemem wielostanowiskowym. Moduł serwera może być uruchomiony pod kontrolą systemu
systemem wielostanowiskowym. Moduł serwera może być uruchomiony pod kontrolą systemu
operacyjnego Linux w dystrybucji Ubuntu 16.04 LTS lub nowszej. Stacje
operacyjnego Linux w dystrybucji Ubuntu 16.04 LTS, Ubuntu 18.04 LTS lub nowszy LTS (Long Term Support). Stacje
klienckie mogą być uruchomione na dowolnym komputerze klasy PC z zainstalowanym systemem
klienckie mogą być uruchomione na dowolnym komputerze klasy PC z zainstalowanym systemem
Linux lub Windows z uruchomionym programem terminala np. putty.
Linux lub Windows z uruchomionym programem terminala np. putty.
System HiperMarket spełnia następujące główne funkcje:
System HiperMarket spełnia następujące główne funkcje:
*centralna ewidencja asortymentów i sterowanie ich dostępnością w poszczególnych oddziałach firmy
*centralne sterowanie cenami asortymentów w poszczególnych oddziałach
*ewidencja kontrahentów
*ewidencja dokumentów przychodowo-rozchodowych
*pobieranie danych o sprzedaży przez kasy
*gromadzenie i udostępnianie danych historycznych o sprzedaży
*eksport danych do programów księgowych
*ewidencja użytkowników systemu i ich uprawnień
*wystawianie faktur do paragonów wystawionych przez system kasowy, RR, do WZ
*komputerowe wspomaganie tworzenia zamówień
*wspomaganie tworzenia i analizy gazetek oraz promocji
*zarządzanie magazynem centralnym firmy (hurtownią)
*elektroniczna wymiana dokumentów między oddziałami a magazynem centralnym lub hurtowniami zewnętrznymi


• centralna ewidencja asortymentów i sterowanie ich dostępnością w poszczególnych oddziałach
== Bezpieczeństwo systemu i ochrona danych ==
firmy
 
• centralne sterowanie cenami asortymentów w poszczególnych oddziałach
 
• ewidencja kontrahentów
 
• ewidencja dokumentów przychodowo-rozchodowych
 
• pobieranie danych o sprzedaży przez kasy
 
• gromadzenie i udostępnianie danych historycznych o sprzedaży
 
• eksport danych do programów księgowych
 
• ewidencja użytkowników systemu i ich uprawnień
 
• wystawianie faktur do paragonów wystawionych przez system kasowy, RR, do WZ
 
• komputerowe wspomaganie tworzenia zamówień
 
• wspomaganie tworzenia i analizy gazetek oraz promocji
 
• zarządzanie magazynem centralnym firmy (hurtownią)
 
• elektroniczna wymiana dokumentów między oddziałami a magazynem centralnym lub
hurtowniami zewnętrznymi
 
'''II. Bezpieczeństwo systemu i ochrona danych'''
 
Ochrona danych - jest to zagwarantowanie nienaruszalności danych i ich zabezpieczenie przed osobami
Ochrona danych - jest to zagwarantowanie nienaruszalności danych i ich zabezpieczenie przed osobami
nieuprawnionymi. W systemie HiperMarket jest zapewnione przez następujące mechanizmy:
nieuprawnionymi. W systemie HiperMarket jest zapewnione przez następujące mechanizmy:
Linia 62: Linia 47:
edytować.
edytować.


'''III. Założenia systemu'''
== Założenia systemu ==
 
*Stany asortymentów mogą być zmienione tylko poprzez wystawienie dokumentów lub poprzez sprzedaż detaliczną z kas.
Stany asortymentów mogą być zmienione tylko poprzez wystawienie dokumentów lub poprzez
*Raz zrealizowany dokument nie może być modyfikowany. Możliwe są tylko korekty dokumentów, które zostawiają ślad w systemie.
sprzedaż detaliczną z kas.
*Zmiany cen i stawki VAT są notowane na automatycznie tworzonych dokumentach.
 
*Stany ujemne, które mogą pojawić się na koniec dnia, mogą być automatycznie zerowane poprzez wystawienie odpowiednich dokumentów przeklasyfikowań, lub nadwyżek sprzedaży.
Raz zrealizowany dokument nie może być modyfikowany. Możliwe są tylko korekty
*Na dokumenty mogą być wprowadzone tylko wycenione asortymenty.
dokumentów, które zostawiają ślad w systemie.
*Wszystkie ważniejsze operacje systemowe są zapisywane wraz z datą, godziną i identyfikatorem użytkownika.
 
*Wszystkie zmiany towarów są automatycznie przesyłane na kasy i wagi (bez dodatkowej ingerencji użytkownika systemu).
Zmiany cen i stawki VAT są notowane na automatycznie tworzonych dokumentach.
 
Stany ujemne, które mogą pojawić się na koniec dnia, mogą być automatycznie zerowane
poprzez wystawienie odpowiednich dokumentów przeklasyfikowań, lub nadwyżek sprzedaży.
 
Na dokumenty mogą być wprowadzone tylko wycenione asortymenty.
 
Wszystkie ważniejsze operacje systemowe są zapisywane wraz z datą, godziną i identyfikatorem
użytkownika.
 
Wszystkie zmiany towarów są automatycznie przesyłane na kasy i wagi (bez dodatkowej
ingerencji użytkownika systemu).
 
W celu zapewnienia bieżącej informacji o stanach asortymentów, w systemie zastosowano następujące
rozwiązania:
• realizacja dokumentu powoduje natychmiastową aktualizację stanu asortymentu
 
• wprowadzenie nowego asortymentu umożliwia jego natychmiastową sprzedaż przez kasy
 
• niemożliwe jest usunięcie historii asortymentu
 
• system, co określony czas, pomniejsza stany o bieżącą sprzedaż
 
• użytkownik ma pełny dostęp do wszystkich danych archiwalnych
 
• dane archiwalne dostępne są zarówno w sklepie jak też w Centrali firmy


W celu zapewnienia bieżącej informacji o stanach asortymentów, w systemie zastosowano następujące rozwiązania:
*realizacja dokumentu powoduje natychmiastową aktualizację stanu asortymentu
*dokument realizowany jest w cenach z dnia dodania towaru do dokumentu.
*wprowadzenie nowego asortymentu umożliwia jego natychmiastową sprzedaż przez kasy
*niemożliwe jest usunięcie historii asortymentu
*system, co określony czas, pomniejsza stany o bieżącą sprzedaż
*użytkownik ma pełny dostęp do wszystkich danych archiwalnych
*dane archiwalne dostępne są zarówno w sklepie jak też w Centrali firmy
W zależności od konfiguracji koszt własny sprzedaży wyliczany jest na podstawie rzeczywistych cen
W zależności od konfiguracji koszt własny sprzedaży wyliczany jest na podstawie rzeczywistych cen
zakupu czyli kolejki FIFO (patrz niżej) lub za pomocą ostatniej ceny zakupu przy rozliczeniu
zakupu czyli kolejki FIFO (patrz niżej) lub za pomocą ostatniej ceny zakupu przy rozliczeniu
detalicznym sklepu.
detalicznym sklepu.


'''IV. Podstawowe pojęcia'''
== Podstawowe pojęcia ==


FIFO - (ang. First In, First Out) - metoda rozliczenia magazynu - pierwszy wszedł, pierwszy wyszedł.
* FIFO - (ang. First In, First Out) - metoda rozliczenia magazynu - pierwszy wszedł, pierwszy wyszedł.
kolejka FIFO - lista towarów w faktycznych cenach zakupu i aktualnych ilościach.
* Kolejka FIFO - lista towarów w faktycznych cenach zakupu i aktualnych ilościach.
korekta wyceny stanów ujemnych - występuje w momencie likwidacji stanu ujemnego w kolejce
* Korekta wyceny stanów ujemnych - występuje w momencie likwidacji stanu ujemnego w kolejce FIFO; jest to różnica wartości stanu ujemnego i wartości towaru przyjętego.
FIFO; jest to różnica wartości stanu ujemnego i wartości towaru przyjętego.
* saldo dokumentowe - suma wartości wszystkich dokumentów
saldo dokumentowe - suma wartości wszystkich dokumentów
* saldo katalogowe - wartościowy stan magazynu
saldo katalogowe - wartościowy stan magazynu
** detaliczne: stan towaru na magazynie × cena sprzedaży z tego dnia
- detaliczne: stan towaru na magazynie * cena sprzedaży z tego dnia
** ewidencyjne: wartość towarów wg kolejki FIFO
- ewidencyjne: wartość towarów wg kolejki FIFO
* różnice wagowe - różnica między saldem detalicznym-katalogowym, a saldem dokumentowym na koniec dnia  
różnice wagowe - różnica między saldem detalicznym katalogowym a saldem dokumentowym na
* różnice ewidencyjne - różnica między saldem katalogowym-ewidencyjnym, a saldem dokumentowym na koniec dnia
koniec dnia
* Salda dokumentowe:
różnice ewidencyjne - różnica między saldem ewidencyjnym katalogowym a saldem dokumentowym
** saldo na koniec dnia:
na koniec dnia
*** detaliczne: saldo na początek dnia + przychód dokumentowy - rozchód dokumentowy - sprzedaż z kas - udzielony rabat + dokument zmiany cen ONLINE
Salda dokumentowe:
*** ewidencyjne: saldo na początek dnia + przychód dokumentowy - rozchód dokumentowy - koszt sprzedaży + korekta wyceny stanów ujemnych
saldo na koniec dnia:
** saldo na początek dnia:
- detaliczne: saldo na początek dnia + przychód dokumentowy - rozchód dokumentowy - sprzedaż z
*** detaliczne: saldo na koniec poprzedniego dnia + nocne zmiany cen
kas - udzielony rabat + dokument zmiany cen ONLINE
*** ewidencyjne: saldo na koniec poprzedniego dnia
- ewidencyjne: saldo na początek dnia + przychód dokumentowy - rozchód dokumentowy - koszt
sprzedaży + korekta wyceny stanów ujemnych
saldo na początek dnia:
- detaliczne: saldo na koniec poprzedniego dnia + nocne zmiany cen
- ewidencyjne: saldo na koniec poprzedniego dnia


'''V. W systemie HiperMarket mamy kilka typów dokumentów'''
== Rodzaje dokumentów w systemie HiperMarket ==
1. Dokumenty wpływające na stan ilościowy towaru:


1. Dokumenty wpływające na stan ilościowy towaru:
a). dokumenty przychodowe:
a). dokumenty przychodowe:
  - PZ - przychód zewnętrzny,
  - PZ - przychód zewnętrzny,
Linia 137: Linia 99:
c). dokumenty rozchodowo-przychodowe
c). dokumenty rozchodowo-przychodowe
  - Przepakowanie - np. zdejmujemy ze stanu 1 szt. sześciopaka soku, a przyjmujemy 6 szt. soku 1l.
  - Przepakowanie - np. zdejmujemy ze stanu 1 szt. sześciopaka soku, a przyjmujemy 6 szt. soku 1l.
  - Przeklasyfikowanie - np. zdejmujemy ze stanu 10 szt. bułki kajzerki, a przyjmujemy 10 szt. bułki
  - Przeklasyfikowanie - np. zdejmujemy ze stanu 10 szt. bułki kajzerki, a przyjmujemy 10 szt. bułki wrocławskiej
wrocławskiej
 
2. Dokumenty wpływające na wysokość salda sklepu.
2. Dokumenty wpływające na wysokość salda sklepu.


Linia 165: Linia 125:


Dokument może znajdować w jednym ze stadiów:
Dokument może znajdować w jednym ze stadiów:
- otwarty (niezrealizowany) - nie ma wpływu na stan magazynu, można taki dokument dowolnie
- otwarty (niezrealizowany) - nie ma wpływu na stan magazynu, można taki dokument dowolnie
modyfikować (w systemie HiperMarket widoczny jako "podświetlony")
modyfikować (w systemie HiperMarket widoczny jako "podświetlony")
- zrealizowany - w momencie realizacji, aktualizowane są stany magazynowe, nie można modyfikować
- zrealizowany - w momencie realizacji, aktualizowane są stany magazynowe, nie można modyfikować
takiego dokumentu. Możliwa jest jedynie korekta z zapisem do bazy korekt i wydrukiem dokumentu
takiego dokumentu. Możliwa jest jedynie korekta z zapisem do bazy korekt i wydrukiem dokumentu
korekty
korekty
- anulowany - nie ma wpływu na stan magazynu, nie można takiego dokumentu poprawić, skorygować
- anulowany - nie ma wpływu na stan magazynu, nie można takiego dokumentu poprawić, skorygować
ani zrealizować. Numery kolejne dokumentów nadawane są przez system automatycznie i nie mogą być
ani zrealizować. Numery kolejne dokumentów nadawane są przez system automatycznie i nie mogą być
modyfikowane przez użytkownika.
modyfikowane przez użytkownika.


'''V. Obliczenia w systemie HiperMarket'''
== Obliczenia w systemie HiperMarket ==
 
Przy wszelkich obliczeniach przyjęte jest założenie, że ilości zaokrąglamy do 3 miejsc znaczących po
Przy wszelkich obliczeniach przyjęte jest założenie, że ilości zaokrąglamy do 3 miejsc znaczących po
przecinku, ceny zaokrąglamy do dwóch miejsc po przecinku.
przecinku, ceny zaokrąglamy do dwóch miejsc po przecinku.


Podstawowe wzory i pojęcia:
=== Podstawowe wzory i pojęcia ===
*Csb - cena sprzedaży z podatkiem VAT
*Csb - cena sprzedaży z podatkiem VAT
*Csn - cena sprzedaży netto (bez podatku VAT)
*Csn - cena sprzedaży netto (bez podatku VAT)
Linia 201: Linia 157:
*Csbr = Csb * (1 - RABAT / 100)
*Csbr = Csb * (1 - RABAT / 100)


- marża netto
==== Marża i narzut ====
W zależności od konfiguracji systemu, marżę netto liczymy w następujący sposób:


W zależności od konfiguracji systemu marżę netto liczymy w następujący sposób:
*


MARŻA_NORMAL = 1
{| class="wikitable"
Mn = ((Csn - Czn) / Csn ) * 100%
|+Sposoby obliczania marży netto
!<code>MARZA_NORMAL</code>
!WZÓR
|-
|1
|Mn = ((Csn - Czn) / Csn ) * 100%
|-
|0
|Mn = ((Csn - Czn) / Csb ) * 100%
|}


MARŻA_NORMAL = 0
* marża brutto: Mb = ((Csb - Czn) / Csb ) * 100%
Mn = ((Csn - Czn) / Csb ) * 100%
* narzut netto: Nn = ((Csn - Czn) / Czn ) * 100%
* narzut brutto: Nb = ((Csb - Czn) / Czn ) * 100%


- marża brutto
==== Inne ====
Mb = ((Csb - Czn) / Csb ) * 100%


- narzut netto
# '''Magazyn Dystrybucyjny''': w magazynie dystrybucyjnym przy obliczaniu marży, narzutu, ceny sprzedaży nie jest brany pod uwagę podatek VAT:
Nn = ((Csn - Czn) / Czn ) * 100%
#* Csb = Czn + Mn
# '''DOKUMENTY'''
#* ''Magazyn dystrybucyjny'': w podsumowanie dokumentu, wychodzimy od wartości netto w stawkach VAT i od nich wyliczamy podatek VAT i wartości brutto.
#* ''SKLEP DETALICZNY'': faktury VAT do paragonu fiskalnego - w tabelce podsumowującej obliczamy w stawkach VAT wartość faktury netto wychodząc od wartości brutto w/g wzoru: <syntaxhighlight lang="text">
Wartość netto = Wartość sprzedaży brutto / (1 + STAWKA_VAT / 100)
</syntaxhighlight>podatek obliczamy w/g wzoru: <syntaxhighlight lang="text">
Podatek VAT = Wartość sprzedaży brutto - Wartość sprzedaży netto
</syntaxhighlight>
#* ''w pozostałych dokumentach'', w podsumowanie dokumentu, wychodzimy od wartości netto w stawkach VAT i od nich wyliczamy podatek VAT i wartości brutto.


- narzut brutto
==== Rotacja ====
Nb = ((Csb - Czn) / Czn ) * 100%
Rotacja — ilość dni w jakim wysprzeda się zapas z końca okresu, zważywszy na sprzedaż w analizowanym '''okresie'''. Sposób wyliczania rotacji jest kontrolowany konfiguracją systemu:
{| class="wikitable"
|+
!Typ rotacji
!Opis
!Sposób wyliczenia
|-
|0
|Rotacja wartości zakupu netto; rotacja na koniec okresu.
|[(saldo_ew) * (ile_dni w okresie)] / (wartość sprzedaży w Czn w okresie)
|-
|1
|Rotacja ilościowa; średnia arytmetyczne rotacji dziennych
|(skumulowany stan z okresu / skumulowany rozchód z okresu)
|-
|2
|Rotacja na podstawie wartości zakupu netto z uwzględnieniem tylko dni ze stanem
|[(saldo_ew) * (ile_dni ze stanem)] / (wartość sprzedaży w okresie)
|-
|3
|Rotacja w cenach detalicznych netto
|[(stan na koniec okresu * Csn na koniec okresu) * (ile_dni w okresie)] / (wartość Csn w okresie)
|}


- rotacja
===== Uwagi =====


a) (w konfiguracji magazynu hurtowego gdzie sprzedaż następuje poprzez dokumenty WZWZ i
* Podczas obliczania rotacji całego sklepu sklepie czy na grupie towarów, rotacja liczona jest poprzez: suma liczników/suma mianowników.
MMDW) za okres obliczana jest wg wzoru:
* Typ rotacji ustalany jest przy wdrożeniu sieci i serwisowo ustawiany dla wszystkich sklepów.
(stan wartościowy netto w cenach zakupu na koniec okresu * ilość dni) /
(sprzedaż z dokumentów netto w cenach zakupu)


b) w katalogu towarowym na podstawie sprzedaży z kas za okres obliczana jest wg wzoru:
=== INWENTARYZACJA ===
(średni stan magazynu w okresie) / średnia sprzedaż w okresie)
Otwierając nowy remanent wybieramy towary, które chcemy spisywać. Możemy wybrać wszystkie
 
 
a) Magazyn Dystrybucyjny
W magazynie dystrybucyjnym przy obliczaniu marży, narzutu, ceny sprzedaży nie jest brany pod uwagę
podatek VAT.
Csb = Czn + Mn
 
DOKUMENTY
a) Magazyn dystrybucyjny
w podsumowanie dokumentu, wychodzimy od wartości netto w stawkach VAT i od nich wyliczamy
podatek VAT i wartości brutto.
 
b) SKLEP DETALICZNY
- faktury VAT do paragonu fiskalnego - w tabelce podsumowującej obliczamy w stawkach VAT wartość
faktury netto wychodząc od wartości brutto w/g wzoru:
Wartość netto = Wartość sprzedaży brutto / (1 + STAWKA_VAT / 100)
podatek obliczamy w/g wzoru:
Podatek VAT = Wartość sprzedaży brutto - Wartość sprzedaży netto
- w pozostałych dokumentach, w podsumowanie dokumentu, wychodzimy od wartości netto w
stawkach VAT i od nich wyliczamy podatek VAT i wartości brutto.
INWENTARYZACJA
Otwierając nowy remanent wybieramy towary, które chcemy spisywać. Możemy wybrać wszystkie
towary lub podzbiór określony przez dział, grupę lub kategorię towarów. Do spisu zostanąHiperMarket v.3.x
I. Przeznaczenie systemu HiperMarket
System HiperMarket v3.x jest przeznaczony do centralnego zarządzania siecią sklepów detalicznych
oraz placówek hurtowych. HiperMarket jest zbudowany w architekturze klient-serwer i jest z założenia
systemem wielostanowiskowym. Moduł serwera może być uruchomiony pod kontrolą systemu
operacyjnego Linux w dystrybucji Ubuntu 14.04 LTS / Debian 7 / Slackware 14.0 lub nowszej. Stacje
klienckie mogą być uruchomione na dowolnym komputerze klasy PC z zainstalowanym systemem
Linux lub Windows z uruchomionym programem terminala np. putty.
System HiperMarket spełnia następujące główne funkcje:
• centralna ewidencja asortymentów i sterowanie ich dostępnością w poszczególnych oddziałach
firmy
• centralne sterowanie cenami asortymentów w poszczególnych oddziałach
• ewidencja kontrahentów
• ewidencja dokumentów przychodowo-rozchodowych
• pobieranie danych o sprzedaży przez kasy
• gromadzenie i udostępnianie danych historycznych o sprzedaży
• eksport danych do programów księgowych
• ewidencja użytkowników systemu i ich uprawnień
• wystawianie faktur do paragonów wystawionych przez system kasowy, RR, do WZ
• komputerowe wspomaganie tworzenia zamówień
• wspomaganie tworzenia i analizy gazetek oraz promocji
• zarządzanie magazynem centralnym firmy (hurtownią)
• elektroniczna wymiana dokumentów między oddziałami a magazynem centralnym lub
hurtowniami zewnętrznymi
II. Bezpieczeństwo systemu i ochrona danych
Ochrona danych - jest to zagwarantowanie nienaruszalności danych i ich zabezpieczenie przed osobami
nieuprawnionymi. W systemie HiperMarket jest zapewnione przez następujące mechanizmy:
a) Ochrona hasłem
Wejście do systemu HiperMarket opiera się na identyfikacji użytkownika przez system operacyjny. Aby
się do niego dostać należy podać prawidłowy "login", czyli skrót identyfikujący użytkownika i
odpowiadające mu hasło. HiperMarket jest tak dobrze chroniony przed włamaniem, jak sam system
operacyjny.
b) Uprawnienia do wykonywania określonych czynności
System HiperMarket ma rozbudowany system uprawnień, który umożliwia zdefiniowanie profili
użytkowników wg pełnionych funkcji, a także nadawanie szczegółowych uprawnień wybranym
użytkownikom. Każdemu użytkownikowi można przyporządkować osobny zestaw kolumn (chowamy
rubrykę z ceną zakupu, marżą netto itp.). System dysponuje możliwościami wymuszenia podania hasła
w celu potwierdzenia tożsamości lub też wylogowania po pewnym określonym czasie od ostatniego
użycia klawiatury.
c) Zatwierdzanie operacji
Mechanizmem ochrony przed przypadkową lub celową zmianą danych w dokumentach są mechanizmy
zatwierdzania i realizacji dokumentów. Dokumentów zatwierdzonych przez użytkownika nie da się
edytować.
III. Założenia systemu
• Stany asortymentów mogą być zmienione tylko poprzez wystawienie dokumentów lub poprzez
sprzedaż detaliczną z kas.
• Raz zrealizowany dokument nie może być modyfikowany. Możliwe są tylko korekty
dokumentów, które zostawiają ślad w systemie.
• Zmiany cen i stawki VAT są notowane na automatycznie tworzonych dokumentach.
• Stany ujemne, które mogą pojawić się na koniec dnia, mogą być automatycznie zerowane
poprzez wystawienie odpowiednich dokumentów przeklasyfikowań, lub nadwyżek sprzedaży.
• Na dokumenty mogą być wprowadzone tylko wycenione asortymenty.
• Wszystkie ważniejsze operacje systemowe są zapisywane wraz z datą, godziną i identyfikatorem
użytkownika.
• Wszystkie zmiany towarów są automatycznie przesyłane na kasy i wagi (bez dodatkowej
ingerencji użytkownika systemu).
W celu zapewnienia bieżącej informacji o stanach asortymentów, w systemie zastosowano następujące
rozwiązania:
• realizacja dokumentu powoduje natychmiastową aktualizację stanu asortymentu
• wprowadzenie nowego asortymentu umożliwia jego natychmiastową sprzedaż przez kasy
• niemożliwe jest usunięcie historii asortymentu
• system, co określony czas, pomniejsza stany o bieżącą sprzedaż
• użytkownik ma pełny dostęp do wszystkich danych archiwalnych
• dane archiwalne dostępne są zarówno w sklepie jak też w Centrali firmy
W zależności od konfiguracji koszt własny sprzedaży wyliczany jest na podstawie rzeczywistych cen
zakupu czyli kolejki FIFO (patrz niżej) lub za pomocą ostatniej ceny zakupu przy rozliczeniu
detalicznym sklepu.
IV. Podstawowe pojęcia
FIFO - (ang. First In, First Out) - metoda rozliczenia magazynu - pierwszy wszedł, pierwszy wyszedł.
kolejka FIFO - lista towarów w faktycznych cenach zakupu i aktualnych ilościach.
korekta wyceny stanów ujemnych - występuje w momencie likwidacji stanu ujemnego w kolejce
FIFO; jest to różnica wartości stanu ujemnego i wartości towaru przyjętego.
saldo dokumentowe - suma wartości wszystkich dokumentów
saldo katalogowe - wartościowy stan magazynu
- detaliczne: stan towaru na magazynie * cena sprzedaży z tego dnia
- ewidencyjne: wartość towarów wg kolejki FIFO
różnice wagowe - różnica między saldem detalicznym katalogowym a saldem dokumentowym na
koniec dnia
różnice ewidencyjne - różnica między saldem ewidencyjnym katalogowym a saldem dokumentowym
na koniec dnia
Salda dokumentowe:
saldo na koniec dnia:
- detaliczne: saldo na początek dnia + przychód dokumentowy - rozchód dokumentowy - sprzedaż z
kas - udzielony rabat + dokument zmiany cen ONLINE
- ewidencyjne: saldo na początek dnia + przychód dokumentowy - rozchód dokumentowy - koszt
sprzedaży + korekta wyceny stanów ujemnych
saldo na początek dnia:
- detaliczne: saldo na koniec poprzedniego dnia + nocne zmiany cen
- ewidencyjne: saldo na koniec poprzedniego dnia
V. W systemie HiperMarket mamy kilka typów dokumentów:
1. Dokumenty wpływające na stan ilościowy towaru:
a). dokumenty przychodowe:
- PZ - przychód zewnętrzny,
- PW - przychód wewnętrzny
b). dokumenty rozchodowe
- WZ - wydanie zewnętrzne
- RW - rozchód wewnętrzny
- Sprzedaż
c). dokumenty rozchodowo-przychodowe
- Przepakowanie - np. zdejmujemy ze stanu 1 szt. sześciopaka soku, a przyjmujemy 6 szt. soku 1l.
- Przeklasyfikowanie - np. zdejmujemy ze stanu 10 szt. bułki kajzerki, a przyjmujemy 10 szt. bułki
wrocławskiej
2. Dokumenty wpływające na wysokość salda sklepu.
a) detalicznego
- dokument zmiany cen detalicznych . Jeżeli cena zmienia się natychmiast w momencie wyceny, to
tworzony jest dokument zmiany cen ONLINE. W momencie wyceny blokowana jest sprzedaż towaru,
uaktualniany jest zapas bieżący towaru i taka ilość towaru wpisywana jest do dokumentu. Taki
dokument ma wpływ na wysokość salda detalicznego na koniec dnia. Jeśli przy zmianie ceny
wybieramy inną datę niż dzisiejsza, to cena zostanie zapisana do zmiany na później. Podczas procedury
zamknięcia dnia, system sprawdza ceny, które mają się zmienić od następnego dnia, bierze aktualny
zapas towaru i zapisuje go do nocnego dokumentu zmian cen. Dokument taki ma wpływ na wysokość
salda detalicznego na początek następnego dnia.
- dokument różnic wagowych. Zaokrąglenia, jak też dokładność wag sklepowych powodują
rozbieżności między saldem dokumentowym, a saldem katalogowym tzn. wartość 10 kg kiełbasy będzie
inna, niż 100 porcji tej samej kiełbasy po 10dkg. Rozbieżności te są kumulowane i na koniec miesiąca
generowany jest automatycznie dokument różnic wagowych, który niweluje w/w rozbieżność.
b) ewidencyjnego
- korekta salda ewidencyjnego - dokument generowany automatycznie na koniec miesiąca,
niwelujący różnicę między saldem katalogowym ewidencyjnym, a saldem dokumentowym.
3. Dokumenty informacyjne nie wpływające na stan magazynu i wysokość salda:
- dokument zmian cen ewidencyjnych
- dokument zmiany VAT
Dokument może znajdować w jednym ze stadiów:
- otwarty (niezrealizowany) - nie ma wpływu na stan magazynu, można taki dokument dowolnie
modyfikować (w systemie HiperMarket widoczny jako "podświetlony")
- zrealizowany - w momencie realizacji, aktualizowane są stany magazynowe, nie można modyfikować
takiego dokumentu. Możliwa jest jedynie korekta z zapisem do bazy korekt i wydrukiem dokumentu
korekty
- anulowany - nie ma wpływu na stan magazynu, nie można takiego dokumentu poprawić, skorygować
ani zrealizować. Numery kolejne dokumentów nadawane są przez system automatycznie i nie mogą być
modyfikowane przez użytkownika.
V. Obliczenia w systemie HiperMarket
Przy wszelkich obliczeniach przyjęte jest założenie, że ilości zaokrąglamy do 3 miejsc znaczących po
przecinku, ceny zaokrąglamy do dwóch miejsc po przecinku.
Podstawowe wzory i pojęcia:
Csb - cena sprzedaży z podatkiem VAT
Csn - cena sprzedaży netto (bez podatku VAT)
Czb - cena zakupu z podatkiem VAT
Czn - cena zakupu netto (bez podatku VAT)
Csbr - cena sprzedaży brutto po rabacie procentowym
Mn - marża netto
Mb - marża brutto
Nn - narzut netto
Nb - narzut brutto
Vn - VAT netto
Vb - VAT brutto
Csb = Czn + Vn + Mn
Csn = Csb / (1 + STAWKA_VAT / 100)
Czb = Czn + Vn
Vb = Csb * (STAWKA_VAT/100 / (1 + STAWKA_VAT / 100) )
Vn = Czn * (STAWKA_VAT/100 / (1 + STAWKA_VAT / 100) )
Csbr = Csb * (1 - RABAT / 100)
- marża netto
W zależności od konfiguracji systemu marżę netto liczymy w następujący sposób:
MARŻA_NORMAL = 1
Mn = ((Csn - Czn) / Csn ) * 100%
MARŻA_NORMAL = 0
Mn = ((Csn - Czn) / Csb ) * 100%
- marża brutto
Mb = ((Csb - Czn) / Csb ) * 100%
- narzut netto
Nn = ((Csn - Czn) / Czn ) * 100%
- narzut brutto
Nb = ((Csb - Czn) / Czn ) * 100%
- rotacja
a) (w konfiguracji magazynu hurtowego gdzie sprzedaż następuje poprzez dokumenty WZWZ i
MMDW) za okres obliczana jest wg wzoru:
(stan wartościowy netto w cenach zakupu na koniec okresu * ilość dni) /
(sprzedaż z dokumentów netto w cenach zakupu)
b) w katalogu towarowym na podstawie sprzedaży z kas za okres obliczana jest wg wzoru:
(średni stan magazynu w okresie) / średnia sprzedaż w okresie
a) Magazyn Dystrybucyjny
W magazynie dystrybucyjnym przy obliczaniu marży, narzutu, ceny sprzedaży nie jest brany pod uwagę
podatek VAT.
Csb = Czn + Mn
DOKUMENTY
a) Magazyn dystrybucyjny
w podsumowanie dokumentu, wychodzimy od wartości netto w stawkach VAT i od nich wyliczamy
podatek VAT i wartości brutto.
b) SKLEP DETALICZNY
- faktury VAT do paragonu fiskalnego - w tabelce podsumowującej obliczamy w stawkach VAT wartość
faktury netto wychodząc od wartości brutto w/g wzoru:
Wartość netto = Wartość sprzedaży brutto / (1 + STAWKA_VAT / 100)
podatek obliczamy w/g wzoru:
Podatek VAT = Wartość sprzedaży brutto - Wartość sprzedaży netto
- w pozostałych dokumentach, w podsumowanie dokumentu, wychodzimy od wartości netto w
stawkach VAT i od nich wyliczamy podatek VAT i wartości brutto.
INWENTARYZACJA
Otwierając nowy remanent wybieramy towary, które chcemy spisywać. Możemy wybrać wszystkie
towary lub podzbiór określony przez dział, grupę lub kategorię towarów. Do spisu zostaną
towary lub podzbiór określony przez dział, grupę lub kategorię towarów. Do spisu zostaną
uwzględnione wszystkie towary spełniające powyższe warunki i dodatkowo muszą być wycenione .
uwzględnione wszystkie towary spełniające powyższe warunki i dodatkowo muszą być wycenione .
Linia 455: Linia 238:
rozliczeniu sklepu metodą FIFO saldo po remanencie jest widoczne dopiero po wygenerowaniu
rozliczeniu sklepu metodą FIFO saldo po remanencie jest widoczne dopiero po wygenerowaniu
dokumentów PWRI, RWRI.
dokumentów PWRI, RWRI.
Saldo po remanencie liczone jest następująco:
Saldo po remanencie liczone jest następująco:
saldo po remanencie = saldo na koniec dnia przed remanentem - dokumenty RWRI + dokumenty PWRI
*saldo po remanencie = saldo na koniec dnia przed remanentem - dokumenty RWRI + dokumenty PWRI
OKRESY ROZLICZENIOWE
 
W systemie HiperMarket wszystkie dokumenty numerowane są w cyklach rocznych. Procedura
=== OKRESY ROZLICZENIOWE ===
W systemie HiperMarket wszystkie dokumenty numerowane są w cyklach rocznych. Procedura
zamknięcia roku odbywa się automatycznie. Istnieje możliwość rozpoczęcia numeracji od 1 w trakcie
zamknięcia roku odbywa się automatycznie. Istnieje możliwość rozpoczęcia numeracji od 1 w trakcie
roku Dziennych Raportów Obrotu Towarowego. Można tak zrobić po przeprowadzonej całościowej
roku Dziennych Raportów Obrotu Towarowego. Można tak zrobić po przeprowadzonej całościowej
inwentaryzacji sklepu. Przełączenie roku nie powoduje utraty danych historycznych do analiz.
inwentaryzacji sklepu. Przełączenie roku nie powoduje utraty danych historycznych do analiz.
HiperMarket a ustawa o rachunkowości
 
=== HiperMarket a ustawa o rachunkowości ===
Ustawa o rachunkowości nie wymusza na użytkowniku tego, aby program stosowany w sklepie miał
Ustawa o rachunkowości nie wymusza na użytkowniku tego, aby program stosowany w sklepie miał
homologację Ministerstwa Finansów.
homologację Ministerstwa Finansów.
Wymóg trwałości (nieodwracalności) zapisów
 
W systemie HiperMarket zmiany stanów asortymentów mogą nastąpić wyłącznie w wyniku utworzenia
* Wymóg trwałości (nieodwracalności) zapisów W systemie HiperMarket zmiany stanów asortymentów mogą nastąpić wyłącznie w wyniku utworzenia dokumentu lub sprzedaży z kas. Dokument elektroniczny staje się dokumentem księgowym w momencie wydrukowania oraz podpisania, a nie w momencie utworzenia go w programie.
dokumentu lub sprzedaży z kas. Dokument elektroniczny staje się dokumentem księgowym w
* Wymóg kompletnej dokumentacji Dokumentacja dostarczana wraz z oprogramowaniem zawiera wszystkie wymagane informacje. W szczególności dokumentacja zawiera:
momencie wydrukowania oraz podpisania, a nie w momencie utworzenia go w programie.
** szczegółowy opis programu
Wymóg kompletnej dokumentacji
** opis zasad ochrony i bezpieczeństwa danych
Dokumentacja dostarczana wraz z oprogramowaniem zawiera wszystkie wymagane informacje. W
* Wymóg wyglądu wydruków Wydruki z systemu HiperMarket posiadają następujące cechy:
szczególności dokumentacja zawiera:
** nazwę i dane adresowe firmy
• szczegółowy opis programu
**nazwę dokumentu
• opis zasad ochrony i bezpieczeństwa danych
**numer dokumentu
Wymóg wyglądu wydruków
**datę wystawienia dokumentu
Wydruki z systemu HiperMarket posiadają następujące cechy:
**nazwę oraz wersję programu
• nazwę i dane adresowe firmy
**numer strony wydruku
• nazwę dokumentu
**imię i nazwisko osoby wystawiającej dokument
• numer dokumentu
**niektóre wydruki posiadają narastające podsumowania wszystkich stron
• datę wystawienia dokumentu
• nazwę oraz wersję programu
• numer strony wydruku
• imię i nazwisko osoby wystawiającej dokument
• niektóre wydruki posiadają narastające podsumowania wszystkich stron
uwzględnione wszystkie towary spełniające powyższe warunki i dodatkowo muszą być wycenione .
Podczas spisywania nie jest widoczny stan katalogowy towarów. Dopiero podczas rozliczenia
remanentu możliwe jest sprawdzenie nadwyżek i niedoborów. Podczas rozliczenia remanentu
generowane są automatycznie przez system dokumenty PWRI i RWRI (patrz instrukcja użytkownika),
których suma odpowiada spisanym towarom. Do rozliczenia remanentu brane jest saldo katalogowe na
koniec poprzedniego dnia. Aby saldo katalogowe po remanencie było zgodne z saldem dokumentowym,
należy przed remanentem wygenerować odpowiednio dokument korekty salda ewidencyjnego (patrz
wyżej) lub dokument różnic wagowych. Jeżeli w w dniu przeprowadzania inwentaryzacji prowadzona
była sprzedaż, lub były realizowane jakieś dokumenty, inwentaryzację można rozliczyć dopiero po
procedurze zamknięcia dnia. Jeśli sklep rozliczany jest detalicznie, to nie można robić w dniu
poprzedzającym remanent zmian cen sprzedaży. W module remanentowym w rozliczeniu mamy tylko
ceny sprzedaży i wartość niedoborów i nadwyżek podawana jest tylko w cenach detalicznych. Przy
rozliczeniu sklepu metodą FIFO saldo po remanencie jest widoczne dopiero po wygenerowaniu
dokumentów PWRI, RWRI.
Saldo po remanencie liczone jest następująco:
saldo po remanencie = saldo na koniec dnia przed remanentem - dokumenty RWRI + dokumenty PWRI
OKRESY ROZLICZENIOWE
W systemie HiperMarket wszystkie dokumenty numerowane są w cyklach rocznych. Procedura
zamknięcia roku odbywa się automatycznie. Istnieje możliwość rozpoczęcia numeracji od 1 w trakcie
roku Dziennych Raportów Obrotu Towarowego. Można tak zrobić po przeprowadzonej całościowej
inwentaryzacji sklepu. Przełączenie roku nie powoduje utraty danych historycznych do analiz.
HiperMarket a ustawa o rachunkowości
Ustawa o rachunkowości nie wymusza na użytkowniku tego, aby program stosowany w sklepie miał
homologację Ministerstwa Finansów.
Wymóg trwałości (nieodwracalności) zapisów
W systemie HiperMarket zmiany stanów asortymentów mogą nastąpić wyłącznie w wyniku utworzenia
dokumentu lub sprzedaży z kas. Dokument elektroniczny staje się dokumentem księgowym w
momencie wydrukowania oraz podpisania, a nie w momencie utworzenia go w programie.
Wymóg kompletnej dokumentacji
Dokumentacja dostarczana wraz z oprogramowaniem zawiera wszystkie wymagane informacje. W
szczególności dokumentacja zawiera:
szczegółowy opis programu
opis zasad ochrony i bezpieczeństwa danych
Wymóg wyglądu wydruków
Wydruki z systemu HiperMarket posiadają następujące cechy:
nazwę i dane adresowe firmy
nazwę dokumentu
numer dokumentu
datę wystawienia dokumentu
nazwę oraz wersję programu
numer strony wydruku
imię i nazwisko osoby wystawiającej dokument
niektóre wydruki posiadają narastające podsumowania wszystkich stron

Aktualna wersja na dzień 08:59, 15 sty 2024

HiperMarket v.3.x

Przeznaczenie systemu HiperMarket

System HiperMarket v3.x jest przeznaczony do centralnego zarządzania siecią sklepów detalicznych oraz placówek hurtowych. HiperMarket jest zbudowany w architekturze klient-serwer i jest z założenia systemem wielostanowiskowym. Moduł serwera może być uruchomiony pod kontrolą systemu operacyjnego Linux w dystrybucji Ubuntu 16.04 LTS, Ubuntu 18.04 LTS lub nowszy LTS (Long Term Support). Stacje klienckie mogą być uruchomione na dowolnym komputerze klasy PC z zainstalowanym systemem Linux lub Windows z uruchomionym programem terminala np. putty.

System HiperMarket spełnia następujące główne funkcje:

  • centralna ewidencja asortymentów i sterowanie ich dostępnością w poszczególnych oddziałach firmy
  • centralne sterowanie cenami asortymentów w poszczególnych oddziałach
  • ewidencja kontrahentów
  • ewidencja dokumentów przychodowo-rozchodowych
  • pobieranie danych o sprzedaży przez kasy
  • gromadzenie i udostępnianie danych historycznych o sprzedaży
  • eksport danych do programów księgowych
  • ewidencja użytkowników systemu i ich uprawnień
  • wystawianie faktur do paragonów wystawionych przez system kasowy, RR, do WZ
  • komputerowe wspomaganie tworzenia zamówień
  • wspomaganie tworzenia i analizy gazetek oraz promocji
  • zarządzanie magazynem centralnym firmy (hurtownią)
  • elektroniczna wymiana dokumentów między oddziałami a magazynem centralnym lub hurtowniami zewnętrznymi

Bezpieczeństwo systemu i ochrona danych

Ochrona danych - jest to zagwarantowanie nienaruszalności danych i ich zabezpieczenie przed osobami nieuprawnionymi. W systemie HiperMarket jest zapewnione przez następujące mechanizmy:

a) Ochrona hasłem Wejście do systemu HiperMarket opiera się na identyfikacji użytkownika przez system operacyjny. Aby się do niego dostać należy podać prawidłowy "login", czyli skrót identyfikujący użytkownika i odpowiadające mu hasło. HiperMarket jest tak dobrze chroniony przed włamaniem, jak sam system operacyjny.

b) Uprawnienia do wykonywania określonych czynności System HiperMarket ma rozbudowany system uprawnień, który umożliwia zdefiniowanie profili użytkowników wg pełnionych funkcji, a także nadawanie szczegółowych uprawnień wybranym użytkownikom. Każdemu użytkownikowi można przyporządkować osobny zestaw kolumn (chowamy rubrykę z ceną zakupu, marżą netto itp.). System dysponuje możliwościami wymuszenia podania hasła w celu potwierdzenia tożsamości lub też wylogowania po pewnym określonym czasie od ostatniego użycia klawiatury.

c) Zatwierdzanie operacji Mechanizmem ochrony przed przypadkową lub celową zmianą danych w dokumentach są mechanizmy zatwierdzania i realizacji dokumentów. Dokumentów zatwierdzonych przez użytkownika nie da się edytować.

Założenia systemu

  • Stany asortymentów mogą być zmienione tylko poprzez wystawienie dokumentów lub poprzez sprzedaż detaliczną z kas.
  • Raz zrealizowany dokument nie może być modyfikowany. Możliwe są tylko korekty dokumentów, które zostawiają ślad w systemie.
  • Zmiany cen i stawki VAT są notowane na automatycznie tworzonych dokumentach.
  • Stany ujemne, które mogą pojawić się na koniec dnia, mogą być automatycznie zerowane poprzez wystawienie odpowiednich dokumentów przeklasyfikowań, lub nadwyżek sprzedaży.
  • Na dokumenty mogą być wprowadzone tylko wycenione asortymenty.
  • Wszystkie ważniejsze operacje systemowe są zapisywane wraz z datą, godziną i identyfikatorem użytkownika.
  • Wszystkie zmiany towarów są automatycznie przesyłane na kasy i wagi (bez dodatkowej ingerencji użytkownika systemu).

W celu zapewnienia bieżącej informacji o stanach asortymentów, w systemie zastosowano następujące rozwiązania:

  • realizacja dokumentu powoduje natychmiastową aktualizację stanu asortymentu
  • dokument realizowany jest w cenach z dnia dodania towaru do dokumentu.
  • wprowadzenie nowego asortymentu umożliwia jego natychmiastową sprzedaż przez kasy
  • niemożliwe jest usunięcie historii asortymentu
  • system, co określony czas, pomniejsza stany o bieżącą sprzedaż
  • użytkownik ma pełny dostęp do wszystkich danych archiwalnych
  • dane archiwalne dostępne są zarówno w sklepie jak też w Centrali firmy

W zależności od konfiguracji koszt własny sprzedaży wyliczany jest na podstawie rzeczywistych cen zakupu czyli kolejki FIFO (patrz niżej) lub za pomocą ostatniej ceny zakupu przy rozliczeniu detalicznym sklepu.

Podstawowe pojęcia

  • FIFO - (ang. First In, First Out) - metoda rozliczenia magazynu - pierwszy wszedł, pierwszy wyszedł.
  • Kolejka FIFO - lista towarów w faktycznych cenach zakupu i aktualnych ilościach.
  • Korekta wyceny stanów ujemnych - występuje w momencie likwidacji stanu ujemnego w kolejce FIFO; jest to różnica wartości stanu ujemnego i wartości towaru przyjętego.
  • saldo dokumentowe - suma wartości wszystkich dokumentów
  • saldo katalogowe - wartościowy stan magazynu
    • detaliczne: stan towaru na magazynie × cena sprzedaży z tego dnia
    • ewidencyjne: wartość towarów wg kolejki FIFO
  • różnice wagowe - różnica między saldem detalicznym-katalogowym, a saldem dokumentowym na koniec dnia
  • różnice ewidencyjne - różnica między saldem katalogowym-ewidencyjnym, a saldem dokumentowym na koniec dnia
  • Salda dokumentowe:
    • saldo na koniec dnia:
      • detaliczne: saldo na początek dnia + przychód dokumentowy - rozchód dokumentowy - sprzedaż z kas - udzielony rabat + dokument zmiany cen ONLINE
      • ewidencyjne: saldo na początek dnia + przychód dokumentowy - rozchód dokumentowy - koszt sprzedaży + korekta wyceny stanów ujemnych
    • saldo na początek dnia:
      • detaliczne: saldo na koniec poprzedniego dnia + nocne zmiany cen
      • ewidencyjne: saldo na koniec poprzedniego dnia

Rodzaje dokumentów w systemie HiperMarket

1. Dokumenty wpływające na stan ilościowy towaru:

a). dokumenty przychodowe:

- PZ - przychód zewnętrzny,
- PW - przychód wewnętrzny

b). dokumenty rozchodowe

- WZ - wydanie zewnętrzne
- RW - rozchód wewnętrzny
- Sprzedaż

c). dokumenty rozchodowo-przychodowe

- Przepakowanie - np. zdejmujemy ze stanu 1 szt. sześciopaka soku, a przyjmujemy 6 szt. soku 1l.
- Przeklasyfikowanie - np. zdejmujemy ze stanu 10 szt. bułki kajzerki, a przyjmujemy 10 szt. bułki wrocławskiej

2. Dokumenty wpływające na wysokość salda sklepu.

a) detalicznego

- dokument zmiany cen detalicznych . Jeżeli cena zmienia się natychmiast w momencie wyceny, to

tworzony jest dokument zmiany cen ONLINE. W momencie wyceny blokowana jest sprzedaż towaru, uaktualniany jest zapas bieżący towaru i taka ilość towaru wpisywana jest do dokumentu. Taki dokument ma wpływ na wysokość salda detalicznego na koniec dnia. Jeśli przy zmianie ceny wybieramy inną datę niż dzisiejsza, to cena zostanie zapisana do zmiany na później. Podczas procedury zamknięcia dnia, system sprawdza ceny, które mają się zmienić od następnego dnia, bierze aktualny zapas towaru i zapisuje go do nocnego dokumentu zmian cen. Dokument taki ma wpływ na wysokość salda detalicznego na początek następnego dnia.

- dokument różnic wagowych. Zaokrąglenia, jak też dokładność wag sklepowych powodują

rozbieżności między saldem dokumentowym, a saldem katalogowym tzn. wartość 10 kg kiełbasy będzie inna, niż 100 porcji tej samej kiełbasy po 10dkg. Rozbieżności te są kumulowane i na koniec miesiąca generowany jest automatycznie dokument różnic wagowych, który niweluje w/w rozbieżność.

b) ewidencyjnego

- korekta salda ewidencyjnego - dokument generowany automatycznie na koniec miesiąca,

niwelujący różnicę między saldem katalogowym ewidencyjnym, a saldem dokumentowym.

3. Dokumenty informacyjne nie wpływające na stan magazynu i wysokość salda:

- dokument zmian cen ewidencyjnych
- dokument zmiany VAT

Dokument może znajdować w jednym ze stadiów: - otwarty (niezrealizowany) - nie ma wpływu na stan magazynu, można taki dokument dowolnie modyfikować (w systemie HiperMarket widoczny jako "podświetlony") - zrealizowany - w momencie realizacji, aktualizowane są stany magazynowe, nie można modyfikować takiego dokumentu. Możliwa jest jedynie korekta z zapisem do bazy korekt i wydrukiem dokumentu korekty - anulowany - nie ma wpływu na stan magazynu, nie można takiego dokumentu poprawić, skorygować ani zrealizować. Numery kolejne dokumentów nadawane są przez system automatycznie i nie mogą być modyfikowane przez użytkownika.

Obliczenia w systemie HiperMarket

Przy wszelkich obliczeniach przyjęte jest założenie, że ilości zaokrąglamy do 3 miejsc znaczących po przecinku, ceny zaokrąglamy do dwóch miejsc po przecinku.

Podstawowe wzory i pojęcia

  • Csb - cena sprzedaży z podatkiem VAT
  • Csn - cena sprzedaży netto (bez podatku VAT)
  • Czb - cena zakupu z podatkiem VAT
  • Czn - cena zakupu netto (bez podatku VAT)
  • Csbr - cena sprzedaży brutto po rabacie procentowym
  • Mn - marża netto
  • Mb - marża brutto
  • Nn - narzut netto
  • Nb - narzut brutto
  • Vn - VAT netto
  • Vb - VAT brutto
  • Csb = Czn + Vn + Mn
  • Csn = Csb / (1 + STAWKA_VAT / 100)
  • Czb = Czn + Vn
  • Vb = Csb * (STAWKA_VAT/100 / (1 + STAWKA_VAT / 100) )
  • Vn = Czn * (STAWKA_VAT/100 / (1 + STAWKA_VAT / 100) )
  • Csbr = Csb * (1 - RABAT / 100)

Marża i narzut

W zależności od konfiguracji systemu, marżę netto liczymy w następujący sposób:

Sposoby obliczania marży netto
MARZA_NORMAL WZÓR
1 Mn = ((Csn - Czn) / Csn ) * 100%
0 Mn = ((Csn - Czn) / Csb ) * 100%
  • marża brutto: Mb = ((Csb - Czn) / Csb ) * 100%
  • narzut netto: Nn = ((Csn - Czn) / Czn ) * 100%
  • narzut brutto: Nb = ((Csb - Czn) / Czn ) * 100%

Inne

  1. Magazyn Dystrybucyjny: w magazynie dystrybucyjnym przy obliczaniu marży, narzutu, ceny sprzedaży nie jest brany pod uwagę podatek VAT:
    • Csb = Czn + Mn
  2. DOKUMENTY
    • Magazyn dystrybucyjny: w podsumowanie dokumentu, wychodzimy od wartości netto w stawkach VAT i od nich wyliczamy podatek VAT i wartości brutto.
    • SKLEP DETALICZNY: faktury VAT do paragonu fiskalnego - w tabelce podsumowującej obliczamy w stawkach VAT wartość faktury netto wychodząc od wartości brutto w/g wzoru:
      Wartość netto = Wartość sprzedaży brutto / (1 + STAWKA_VAT / 100)
      
      podatek obliczamy w/g wzoru:
      Podatek VAT = Wartość sprzedaży brutto - Wartość sprzedaży netto
      
    • w pozostałych dokumentach, w podsumowanie dokumentu, wychodzimy od wartości netto w stawkach VAT i od nich wyliczamy podatek VAT i wartości brutto.

Rotacja

Rotacja — ilość dni w jakim wysprzeda się zapas z końca okresu, zważywszy na sprzedaż w analizowanym okresie. Sposób wyliczania rotacji jest kontrolowany konfiguracją systemu:

Typ rotacji Opis Sposób wyliczenia
0 Rotacja wartości zakupu netto; rotacja na koniec okresu. [(saldo_ew) * (ile_dni w okresie)] / (wartość sprzedaży w Czn w okresie)
1 Rotacja ilościowa; średnia arytmetyczne rotacji dziennych (skumulowany stan z okresu / skumulowany rozchód z okresu)
2 Rotacja na podstawie wartości zakupu netto z uwzględnieniem tylko dni ze stanem [(saldo_ew) * (ile_dni ze stanem)] / (wartość sprzedaży w okresie)
3 Rotacja w cenach detalicznych netto [(stan na koniec okresu * Csn na koniec okresu) * (ile_dni w okresie)] / (wartość Csn w okresie)
Uwagi
  • Podczas obliczania rotacji całego sklepu sklepie czy na grupie towarów, rotacja liczona jest poprzez: suma liczników/suma mianowników.
  • Typ rotacji ustalany jest przy wdrożeniu sieci i serwisowo ustawiany dla wszystkich sklepów.

INWENTARYZACJA

Otwierając nowy remanent wybieramy towary, które chcemy spisywać. Możemy wybrać wszystkie towary lub podzbiór określony przez dział, grupę lub kategorię towarów. Do spisu zostaną uwzględnione wszystkie towary spełniające powyższe warunki i dodatkowo muszą być wycenione . Podczas spisywania nie jest widoczny stan katalogowy towarów. Dopiero podczas rozliczenia remanentu możliwe jest sprawdzenie nadwyżek i niedoborów. Podczas rozliczenia remanentu generowane są automatycznie przez system dokumenty PWRI i RWRI (patrz instrukcja użytkownika), których suma odpowiada spisanym towarom. Do rozliczenia remanentu brane jest saldo katalogowe na koniec poprzedniego dnia. Aby saldo katalogowe po remanencie było zgodne z saldem dokumentowym, należy przed remanentem wygenerować odpowiednio dokument korekty salda ewidencyjnego (patrz wyżej) lub dokument różnic wagowych. Jeżeli w w dniu przeprowadzania inwentaryzacji prowadzona była sprzedaż, lub były realizowane jakieś dokumenty, inwentaryzację można rozliczyć dopiero po procedurze zamknięcia dnia. Jeśli sklep rozliczany jest detalicznie, to nie można robić w dniu poprzedzającym remanent zmian cen sprzedaży. W module remanentowym w rozliczeniu mamy tylko ceny sprzedaży i wartość niedoborów i nadwyżek podawana jest tylko w cenach detalicznych. Przy rozliczeniu sklepu metodą FIFO saldo po remanencie jest widoczne dopiero po wygenerowaniu dokumentów PWRI, RWRI.

Saldo po remanencie liczone jest następująco:

  • saldo po remanencie = saldo na koniec dnia przed remanentem - dokumenty RWRI + dokumenty PWRI

OKRESY ROZLICZENIOWE

W systemie HiperMarket wszystkie dokumenty numerowane są w cyklach rocznych. Procedura zamknięcia roku odbywa się automatycznie. Istnieje możliwość rozpoczęcia numeracji od 1 w trakcie roku Dziennych Raportów Obrotu Towarowego. Można tak zrobić po przeprowadzonej całościowej inwentaryzacji sklepu. Przełączenie roku nie powoduje utraty danych historycznych do analiz.

HiperMarket a ustawa o rachunkowości

Ustawa o rachunkowości nie wymusza na użytkowniku tego, aby program stosowany w sklepie miał homologację Ministerstwa Finansów.

  • Wymóg trwałości (nieodwracalności) zapisów W systemie HiperMarket zmiany stanów asortymentów mogą nastąpić wyłącznie w wyniku utworzenia dokumentu lub sprzedaży z kas. Dokument elektroniczny staje się dokumentem księgowym w momencie wydrukowania oraz podpisania, a nie w momencie utworzenia go w programie.
  • Wymóg kompletnej dokumentacji Dokumentacja dostarczana wraz z oprogramowaniem zawiera wszystkie wymagane informacje. W szczególności dokumentacja zawiera:
    • szczegółowy opis programu
    • opis zasad ochrony i bezpieczeństwa danych
  • Wymóg wyglądu wydruków Wydruki z systemu HiperMarket posiadają następujące cechy:
    • nazwę i dane adresowe firmy
    • nazwę dokumentu
    • numer dokumentu
    • datę wystawienia dokumentu
    • nazwę oraz wersję programu
    • numer strony wydruku
    • imię i nazwisko osoby wystawiającej dokument
    • niektóre wydruki posiadają narastające podsumowania wszystkich stron