Przejdź do zawartości

Cena Omnibus: Różnice pomiędzy wersjami

Z Pomoc Netis
Kkundzicz (dyskusja | edycje)
Kkundzicz (dyskusja | edycje)
 
(Nie pokazano 19 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
== Instrukcja obsługi i opis funkcjonalności systemu obsługującego Cenę Omnibus ==
== Instrukcja obsługi i opis funkcjonalności systemu obsługującego Cenę Omnibus ==
=== 1. Założenia Ceny Omnibus ===
Cena Omnibus to najniższa cena danego towaru z ostatnich 30 dni '''przed ogłoszeniem promocji''' (a <u>nie</u> z ostatnich 30 dni), wynikająca z [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/?uri=CELEX:32019L2161 unijnej dyrektywy Omnibus]. Jej celem jest transparentność w informowaniu o rzeczywistych obniżkach cen.
Cena Omnibus to najniższa cena danego towaru z ostatnich 30 dni '''przed ogłoszeniem promocj'''i (a nie z ostatnich 30 dni), wynikająca z unijnej dyrektywy Omnibus. Jej celem jest transparentność w informowaniu o rzeczywistych obniżkach cen.


== Założenia Ceny Omnibus ==
Zamieszczenie niższej niż wcześniej ceny na wywieszce (jako jedynej ceny na wywieszce) nie jest informowaniem o obniżce ceny towaru. Wszystkie sposoby prezentacji oferty sugerujące możliwość zakupu po cenie niższej niż wcześniej powinny być natomiast traktowane jako „informacja o obniżce”.  
Zamieszczenie niższej niż wcześniej ceny na wywieszce (jako jedynej ceny na wywieszce) nie jest informowaniem o obniżce ceny towaru. Wszystkie sposoby prezentacji oferty sugerujące możliwość zakupu po cenie niższej niż wcześniej powinny być natomiast traktowane jako „informacja o obniżce”.  
Obowiązek poinformowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką nie ma zastosowania do zmniejszenia ceny wynikającej z rozwiązań ustawowych, np. Karty Dużej Rodziny, redukcji VAT.
Obowiązek poinformowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką nie ma zastosowania do zmniejszenia ceny wynikającej z rozwiązań ustawowych, np. Karty Dużej Rodziny, redukcji VAT.


[[Plik:Metkaomnibus1.png|centruj|mały]]
[[Plik:Metkaomnibus1.png|centruj|mały]]
===== 1.1 Informacje o obniżce =====
 
=== Informacje o obniżce ===
Informacją o obniżce będą zatem zarówno komunikaty słowne (pisemne lub mówione, np. w reklamie radiowej, telewizyjnej), graficzne, jak i połączenie obu tych wariatów, np.:
Informacją o obniżce będą zatem zarówno komunikaty słowne (pisemne lub mówione, np. w reklamie radiowej, telewizyjnej), graficzne, jak i połączenie obu tych wariatów, np.:


* posługiwanie się sformułowaniami informującymi o obniżce np. „okazja (cenowa)”, „promocja”, „wyprzedaż”, „rabat”, „zaoszczędź”, „taniej/korzystniej o…”, „Black Friday”,
* posługiwanie się sformułowaniami informującymi o obniżce np. „okazja (cenowa)”, „promocja”, „wyprzedaż”, „rabat”, „zaoszczędź”, „taniej/korzystniej o…”, „Black Friday”,
* prezentowanie znaku %, w szczególności z konkretną liczbą i znakiem „-”, np. -20%, przekreślenie ceny,
* prezentowanie znaku „''%''”, w szczególności z konkretną liczbą i znakiem „-”, np. -20%, przekreślenie ceny,
* używanie szczególnej kolorystyki, zwłaszcza rzucającej się w oczy, np. czerwonej,żółtej, pomarańczowej,
* używanie szczególnej kolorystyki, zwłaszcza rzucającej się w oczy, np. czerwonej,żółtej, pomarańczowej,
* zestawienie ceny wyższej z niższą,
* zestawienie ceny wyższej z niższą,
** nie ma obowiązku by cena promocyjna była koniecznie niższa od ceny omnibus; takie ograniczenie byłoby nadmierną ingerencją w politykę biznesową przedsiębiorcy, a cena omnibus w zamyśle ma charakter jedynie informacyjny, ma na celu jedynie ukazać ''atrakcyjność'' aktualnej obniżki w stosunku do historii cenowej towaru w przeciągu ostatnich 30 dni.
* rabaty wynikające z kodu promocyjnego dotyczące konkretnych produktów lub ich grup,
* rabaty wynikające z kodu promocyjnego dotyczące konkretnych produktów lub ich grup,
* rabaty dla uczestników programów lojalnościowych,
* rabaty dla uczestników programów lojalnościowych,
* dotyczące konkretnych produktów lub ich grup.
* dotyczące konkretnych produktów lub ich grup.


===== 1.2 Sprzedaż wiązana i warunkowa =====
=== Sprzedaż wiązana i warunkowa (zestawy) ===
Obowiązek poinformowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką '''nie ma''' zastosowania do ofert warunkowych lub wiązanych, w ramach której przedsiębiorca '''nie''' podaje informacji o obniżeniu ceny '''konkretnego towaru''', lecz o '''ogólnym''' upuście.
Obowiązek poinformowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką '''nie ma''' zastosowania do ofert warunkowych lub wiązanych, w ramach której przedsiębiorca '''nie''' podaje informacji o obniżeniu ceny '''<u>konkretnego</u> towaru''', lecz o '''ogólnym''' upuście, przykładowo:
 
''Przykład''
 
Przy promocjach typu:


* „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10% upustu na zakupy”,
* „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10% upustu na zakupy”,
Linia 30: Linia 28:
* „kup 2 produkty, trzeci gratis”, „3 w cenie 2”,
* „kup 2 produkty, trzeci gratis”, „3 w cenie 2”,
* „kup 2 produkty A, produkt B gratis”,
* „kup 2 produkty A, produkt B gratis”,
* „kup 3, zapłacisz 30 zł za całość”
* „kup 3 '''dowolne''' produkty, zapłacisz 30 zł za całość”
* „kup 3 '''dowolne''' produkty, a jednego z nich nabędziesz za 1 zł”


''Przykład''
Jednakże, w promocjach ogłaszanych w sposób w podobny do podanych niżej:


* W promocjach typu:
* „kup dowolne produkty za 100 zł, otrzymasz 10% upustu na produkt A”,
* „kup dowolne produkty za 100 zł, otrzymasz 10% upustu na produkt A”,
* „kup 2 produkty, trzeci taki sam 50% taniej”,
* „kup 2 produkty, trzeci, taki sam, 50% taniej”,
* „kup 2 produkty A, produkt B 50% taniej”,
* „kup 2 produkty A, produkt B 50% taniej”,
* „kup 3 takie same produkty, zapłacisz 10 zł za sztukę” (cena obniżona w stosunku do podanej ceny regularnej), przedsiębiorca podaje informację o obniżeniu ceny konkretnego towaru, więc zachodzi konieczność wskazania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką.
* „kup 3 takie same '''produkty X''', a zapłacisz 10 zł za sztukę”  
 
* „kup 3 sztuki '''produktów X, Y lub Z''', a za trzeci ''z zestawu'' zapłacisz <u>1gr</u>”
=== 2. Opis funkcjonalności w programie Hipermarket ===
przedsiębiorca '''podaje''' informację o obniżeniu ceny '''konkretnego''' towaru, więc zachodzi <u>'''konieczność wskazania''' najniższej ceny z 30 dni przed obniżką</u>.


== Opis funkcjonalności w programie Hipermarket ==
* Cena Omnibus musi być drukowana na etykietach cenowych przy każdorazowym ogłoszeniu obniżki na towar.
* Cena Omnibus musi być drukowana na etykietach cenowych przy każdorazowym ogłoszeniu obniżki na towar.
* Cena Omnibus dostępna jest w katalogu, korzystając z filtra kolumn w drugim oknie:  '''F → następnie Enter.'''
* Cena Omnibus dostępna jest w katalogu, korzystając z filtra kolumn w drugim oknie:  '''F → następnie Enter.'''
Linia 48: Linia 47:




===== 2.1. Mechanizm naliczania Ceny Omnibus =====
=== Mechanizm naliczania Ceny Omnibus ===
Lista produktów, które muszą mieć wyznaczoną Cenę Omnibus, tworzona jest na podstawie:
* Centralnych i lokalnych gazetek promocyjnych.
* Promocji cenowych i zestawów promocyjnych www.
* Programów lojalnościowych.


* Lista towarów promocyjnych.      
=== Źródła wyszukiwania najniższej ceny ===
Lista produktów, które muszą mieć wyznaczoną Cenę Omnibus, tworzona jest na podstawie:  
Program pobiera listę towarów, którym ma wyliczyć ceny omnibus z poniższych źródeł:
* Promocje cenowe www: Najniższa cena, z wykluczeniem niektórych typów promocji (programy lojalnościowe).
* Dokumenty zmian cen: Uwzględniane są wszystkie ceny, oprócz rabatów kasowych i indywidualnych promocji.
* Analizy cenowe: Cena danego dnia, o ile jest wyższa niż zero.
* Program lojalnościowy: Lista promocyjnych cen towarów dla klientów z ogólnodostępną kartą lojalnościową.


◦ Centralnych i lokalnych gazetek promocyjnych.         
=== Obliczanie Ceny Omnibus ===
 
* Automatycznie, cena omnibus jest obliczana lokalnie na sklepie przy zamknięciu dnia.
◦ Promocji cenowych i zestawów promocyjnych www.         
* Aby zobaczyć szczegółowe informacje o cenie omnibus danego towaru, należy w katalogu towarowym nacisnąć przycisk „?”  (znak zapytania), gdzie w oknie info o towarze, będzie informacja skąd wyliczyła się cena omnibus: patrzymy w okresie obowiązywania ceny promocyjnej, kiedy się zaczyna promocja i cena omnibus powinna być wzięta z zakresu 30 dni wstecz od tej daty.
 
◦ Programów lojalnościowych.
 
* Źródła wyszukiwania najniższej ceny.
 
Program pobiera listę cen, do wyliczenia ceny omnibus z poniższych źródeł:     
 
◦ Promocje cenowe www: Najniższa cena, z wykluczeniem niektórych typów promocji (programy lojalnościowe).
 
◦ Dokumenty zmian cen: Uwzględniane są wszystkie ceny, oprócz rabatów kasowych i indywidualnych promocji.     
 
◦ Analizy cenowe: Cena danego dnia, o ile jest wyższa niż zero.     
 
◦ Program lojalnościowy: Lista promocyjnych cen towarów dla klientów z kartą lojalnościową.
 
===== 2.2. Obliczanie Ceny Omnibus =====
 
* Cena omnibus jest obliczana lokalnie na sklepie przy zamknięciu dnia.  
* Aby zobaczyć cenę omnibus danego towaru należy nacisnąć przycisk „?”  znak zapytania i w oknie info o towarze, będzie informacja skąd wyliczyła się cena omnibus: patrzymy w okresie obowiązywania ceny promocyjnej, kiedy się zaczyna promocja i cena omnibus powinna być wzięta z zakresu 30 dni wstecz od tej daty.


[[Plik:Omnibus3.png|centruj|mały|848x848px]]
[[Plik:Omnibus3.png|centruj|mały|848x848px]]


===== 2.3 Brak ceny omnibus =====
=== Brak ceny omnibus ===
 
* Towar nie jest w promocji – nie wyliczy się cena omnibus, gdyż omnibus jest to cena sprzed promocji  
* towar nie jest w promocji – nie wyliczy się cena omnibus, gdyż jest to cena sprzed promocji np.:      Cena wyjątek '''nie''' jest traktowana jako „ogłoszenie obniżki” i tym samym nie jest im naliczana cena omnibus, jednakże są one uwzględniane jako „najniższa cena”, jeśli na tym towarze zostanie ogłoszona promocja.  
** Cena wyjątek '''nie''' jest traktowana jako „ogłoszenie obniżki” i tym samym nie jest im naliczana cena omnibus, jednakże są one uwzględniane jako „najniższa cena”, jeśli na tym towarze zostanie ogłoszona promocja.
* nowy towar, który wszedł do sprzedaży od razu w promocji - cena omnibus to cena sprzed promocji, a towar przed promocją nie miał stanów i ceny, więc nie ma ceny omnibus.
* nowy towar, który wszedł do sprzedaży od razu w promocji - cena omnibus to cena sprzed promocji, a towar przed promocją nie miał stanów i ceny, więc nie ma ceny omnibus.
* promocja na dany towar została założona w danym dniu - automatyczne naliczanie cen omnibus się uruchamia przy zamknięciu dnia, więc promocje należy zakładać przed tym momentem, jeśli towarowi ma być znaleziona cena omnibus.   
* promocja na dany towar została założona w danym dniu - automatyczne naliczanie cen omnibus się uruchamia przy zamknięciu dnia, więc promocje należy zakładać przed tym momentem, jeśli towarowi ma być znaleziona cena omnibus.   


== Źródła dodatkowe ==


Źródło dodatkowe:  
* [https://uokik.gov.pl/storage/archiwum/e6e552a1.pdf Informacja o obniżce ceny. Wyjaśnienia Prezesa UOKiK.]
 
* [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20140000915 Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług]
Informacja o obniżce ceny. Wyjaśnienia Prezesa UOKiK
* [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20140000915 Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 19 grudnia 2022 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług]
 
https://uokik.gov.pl/storage/archiwum/e6e552a1.pdf

Aktualna wersja na dzień 09:10, 11 cze 2025

Instrukcja obsługi i opis funkcjonalności systemu obsługującego Cenę Omnibus

Cena Omnibus to najniższa cena danego towaru z ostatnich 30 dni przed ogłoszeniem promocji (a nie z ostatnich 30 dni), wynikająca z unijnej dyrektywy Omnibus. Jej celem jest transparentność w informowaniu o rzeczywistych obniżkach cen.

Założenia Ceny Omnibus

Zamieszczenie niższej niż wcześniej ceny na wywieszce (jako jedynej ceny na wywieszce) nie jest informowaniem o obniżce ceny towaru. Wszystkie sposoby prezentacji oferty sugerujące możliwość zakupu po cenie niższej niż wcześniej powinny być natomiast traktowane jako „informacja o obniżce”. Obowiązek poinformowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką nie ma zastosowania do zmniejszenia ceny wynikającej z rozwiązań ustawowych, np. Karty Dużej Rodziny, redukcji VAT.

Informacje o obniżce

Informacją o obniżce będą zatem zarówno komunikaty słowne (pisemne lub mówione, np. w reklamie radiowej, telewizyjnej), graficzne, jak i połączenie obu tych wariatów, np.:

  • posługiwanie się sformułowaniami informującymi o obniżce np. „okazja (cenowa)”, „promocja”, „wyprzedaż”, „rabat”, „zaoszczędź”, „taniej/korzystniej o…”, „Black Friday”,
  • prezentowanie znaku „%”, w szczególności z konkretną liczbą i znakiem „-”, np. -20%, przekreślenie ceny,
  • używanie szczególnej kolorystyki, zwłaszcza rzucającej się w oczy, np. czerwonej,żółtej, pomarańczowej,
  • zestawienie ceny wyższej z niższą,
    • nie ma obowiązku by cena promocyjna była koniecznie niższa od ceny omnibus; takie ograniczenie byłoby nadmierną ingerencją w politykę biznesową przedsiębiorcy, a cena omnibus w zamyśle ma charakter jedynie informacyjny, ma na celu jedynie ukazać atrakcyjność aktualnej obniżki w stosunku do historii cenowej towaru w przeciągu ostatnich 30 dni.
  • rabaty wynikające z kodu promocyjnego dotyczące konkretnych produktów lub ich grup,
  • rabaty dla uczestników programów lojalnościowych,
  • dotyczące konkretnych produktów lub ich grup.

Sprzedaż wiązana i warunkowa (zestawy)

Obowiązek poinformowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką nie ma zastosowania do ofert warunkowych lub wiązanych, w ramach której przedsiębiorca nie podaje informacji o obniżeniu ceny konkretnego towaru, lecz o ogólnym upuście, przykładowo:

  • „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10% upustu na zakupy”,
  • „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10 zł na kartę podarunkową”,
  • „kup produkty za 100 zł, otrzymasz 10 punktów na konto klienta”,
  • „kup 2 produkty, trzeci gratis”, „3 w cenie 2”,
  • „kup 2 produkty A, produkt B gratis”,
  • „kup 3 dowolne produkty, zapłacisz 30 zł za całość”
  • „kup 3 dowolne produkty, a jednego z nich nabędziesz za 1 zł”

Jednakże, w promocjach ogłaszanych w sposób w podobny do podanych niżej:

  • „kup dowolne produkty za 100 zł, otrzymasz 10% upustu na produkt A”,
  • „kup 2 produkty, trzeci, taki sam, 50% taniej”,
  • „kup 2 produkty A, produkt B 50% taniej”,
  • „kup 3 takie same produkty X, a zapłacisz 10 zł za sztukę”
  • „kup 3 sztuki produktów X, Y lub Z, a za trzeci z zestawu zapłacisz 1gr

przedsiębiorca podaje informację o obniżeniu ceny konkretnego towaru, więc zachodzi konieczność wskazania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką.

Opis funkcjonalności w programie Hipermarket

  • Cena Omnibus musi być drukowana na etykietach cenowych przy każdorazowym ogłoszeniu obniżki na towar.
  • Cena Omnibus dostępna jest w katalogu, korzystając z filtra kolumn w drugim oknie: F → następnie Enter.


Mechanizm naliczania Ceny Omnibus

Lista produktów, które muszą mieć wyznaczoną Cenę Omnibus, tworzona jest na podstawie:

  • Centralnych i lokalnych gazetek promocyjnych.
  • Promocji cenowych i zestawów promocyjnych www.
  • Programów lojalnościowych.

Źródła wyszukiwania najniższej ceny

Program pobiera listę towarów, którym ma wyliczyć ceny omnibus z poniższych źródeł:

  • Promocje cenowe www: Najniższa cena, z wykluczeniem niektórych typów promocji (programy lojalnościowe).
  • Dokumenty zmian cen: Uwzględniane są wszystkie ceny, oprócz rabatów kasowych i indywidualnych promocji.
  • Analizy cenowe: Cena danego dnia, o ile jest wyższa niż zero.
  • Program lojalnościowy: Lista promocyjnych cen towarów dla klientów z ogólnodostępną kartą lojalnościową.

Obliczanie Ceny Omnibus

  • Automatycznie, cena omnibus jest obliczana lokalnie na sklepie przy zamknięciu dnia.
  • Aby zobaczyć szczegółowe informacje o cenie omnibus danego towaru, należy w katalogu towarowym nacisnąć przycisk „?” (znak zapytania), gdzie w oknie info o towarze, będzie informacja skąd wyliczyła się cena omnibus: patrzymy w okresie obowiązywania ceny promocyjnej, kiedy się zaczyna promocja i cena omnibus powinna być wzięta z zakresu 30 dni wstecz od tej daty.

Brak ceny omnibus

  • Towar nie jest w promocji – nie wyliczy się cena omnibus, gdyż omnibus jest to cena sprzed promocji
    • Cena wyjątek nie jest traktowana jako „ogłoszenie obniżki” i tym samym nie jest im naliczana cena omnibus, jednakże są one uwzględniane jako „najniższa cena”, jeśli na tym towarze zostanie ogłoszona promocja.
  • nowy towar, który wszedł do sprzedaży od razu w promocji - cena omnibus to cena sprzed promocji, a towar przed promocją nie miał stanów i ceny, więc nie ma ceny omnibus.
  • promocja na dany towar została założona w danym dniu - automatyczne naliczanie cen omnibus się uruchamia przy zamknięciu dnia, więc promocje należy zakładać przed tym momentem, jeśli towarowi ma być znaleziona cena omnibus.

Źródła dodatkowe