Przejdź do zawartości

Podstawowe różnice pomiędzy HM 3.x a HM 4.x: Różnice pomiędzy wersjami

Z Pomoc Netis
ISkoczylas (dyskusja | edycje)
2
ISkoczylas (dyskusja | edycje)
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 10 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
=== '''Informacje podstawowe''' ===
=== '''<u>Informacje podstawowe</u>''' ===


==== '''Skróty klawiszowe''' ====
==== '''Skróty klawiszowe''' ====
'''Funkcje klawiszy:'''
'''Funkcje klawiszy:'''


Linia 22: Linia 22:
* '''D''' – drukowanie.  
* '''D''' – drukowanie.  
* '''CTRL+B''' – wprowadzanie kodu paskowego.
* '''CTRL+B''' – wprowadzanie kodu paskowego.
[[Plik:Roznice 1.png|brak|mały]]




Linia 42: Linia 43:
==== '''Analizy w katalogu towarowym''' ====
==== '''Analizy w katalogu towarowym''' ====
'''P''' - Wybór analizy: pod klawiszem P istnieje możliwość przejrzenia historii cen zakupu i sprzedaży na danym towarze w podziale na :  
'''P''' - Wybór analizy: pod klawiszem P istnieje możliwość przejrzenia historii cen zakupu i sprzedaży na danym towarze w podziale na :  
 
[[Plik:Roznice 2.png|brak|mały]]
 
* historia sprzedaży po towarze,[[Plik:Roznice 3.png|brak|mały|909x909px]]
* historia sprzedaży po towarze,
* historia w promocji,[[Plik:Roznice 4.png|brak|mały|907x907px]]
* historia w promocji,
* historia w kreatorze promocji,[[Plik:Roznice 5.png|brak|mały|905x905px]]
* historia w kreatorze promocji,
* historia w kontraktach.[[Plik:Roznice 6.png|brak|mały|904x904px]]
* historia w kontraktach.


==== '''Analizer''' ====
==== '''Analizer''' ====
Linia 53: Linia 53:
===== '''Grupowanie''' =====
===== '''Grupowanie''' =====
* W wersji HMx4 grupowanie w analizie odbywa się automatycznie – po naciśnięciu klawisza X i wybraniu kolejnego warunku grupowania system dodaje nową kolumnę. Grupowanie w układzie pionowym i poziomym nie jest dostępne jak w wersji HMx3.
* W wersji HMx4 grupowanie w analizie odbywa się automatycznie – po naciśnięciu klawisza X i wybraniu kolejnego warunku grupowania system dodaje nową kolumnę. Grupowanie w układzie pionowym i poziomym nie jest dostępne jak w wersji HMx3.
 
[[Plik:Roznice 7.png|brak|mały|935x935px]]
 


===== '''Menu''' =====
===== '''Menu''' =====
Linia 60: Linia 59:


Pod F2 menu znajduje się  uporządkowana lista podstawowych funkcji.
Pod F2 menu znajduje się  uporządkowana lista podstawowych funkcji.
 
[[Plik:Roznice 8.png|brak|mały]]
Pod F2 Analiza znajduje się lista dodatkowych możliwości edycji analizy.
Pod F2 Analiza znajduje się lista dodatkowych możliwości edycji analizy.
 
[[Plik:Roznice 9.png|brak|mały]]
 
 


===== '''Analizy:''' =====
===== '''Analizy:''' =====
[[Plik:Roznice 10.png|brak|mały|934x934px]]




Szczegóły analiz w systemie HM 4.x poniżej:
Szczegóły analiz w systemie HM 4.x poniżej:


[[Analizer HM 4.x]]


=== Centrala HMx4 ===
=== <u>Centrala HMx4</u> ===


==== '''Pracownicy''' ====
==== '''Pracownicy''' ====
Moduł Pracownicy służy do zarządzania personelem w systemie. Umożliwia on dodawanie nowych pracowników, przypisywanie im stanowisk oraz nadawanie odpowiednich uprawnień poprzez przypisane role.
Moduł Pracownicy służy do zarządzania personelem w systemie. Umożliwia on dodawanie nowych pracowników, przypisywanie im stanowisk oraz nadawanie odpowiednich uprawnień poprzez przypisane role.
[[Plik:Roznice 11.png|brak|mały]]




Linia 85: Linia 85:
** Insert -  dodajemy nowego pracownika definiując niezbędne warunki i opisy stanowiska.
** Insert -  dodajemy nowego pracownika definiując niezbędne warunki i opisy stanowiska.
** Należy zaznaczyć odpowiednio funkcje pracownika np. wybierając Zaplecze [v] przypisywać będzie można funkcje tylko z grupy zaplecza.
** Należy zaznaczyć odpowiednio funkcje pracownika np. wybierając Zaplecze [v] przypisywać będzie można funkcje tylko z grupy zaplecza.
** [[Plik:Roznice 12.png|brak|mały|693x693px]]
** Następnym krokiem jest przypisanie sklepów do pracownika.
** Następnym krokiem jest przypisanie sklepów do pracownika.


==== '''Katalog towarowy – zarządzanie planogramami''' ====
==== '''Katalog towarowy – zarządzanie planogramami''' ====
W katalogu towarowym po wybraniu E istnieją poniższe fikcjonalności :
W katalogu towarowym po wybraniu E istnieją poniższe fikcjonalności :
 
[[Plik:Roznice 13.png|brak|mały|713x713px]]
 


* W HMx4  usunięta została opcja przypisz towary do planogramu na podstawie kategorii.
* W HMx4  usunięta została opcja przypisz towary do planogramu na podstawie kategorii.
Linia 96: Linia 96:
==== '''Katalog towarowy – zmiany grupowe''' ====
==== '''Katalog towarowy – zmiany grupowe''' ====
Po zaznaczeniu towarów i wybraniu opcji Ctrl+T dodana jest możliwość grupowego dopisania Kraju pochodzenia.
Po zaznaczeniu towarów i wybraniu opcji Ctrl+T dodana jest możliwość grupowego dopisania Kraju pochodzenia.
 
[[Plik:Roznice 14.png|brak|mały|934x934px]]
 
[[Plik:Roznice 15.png|brak|mały|719x719px]]
 
 
Po wpisaniu danej wartości akceptacja następuje poprzez klawisz Enter.
Po wpisaniu danej wartości akceptacja następuje poprzez klawisz Enter.


Linia 106: Linia 104:


Po wybraniu Ctrl+a pojawiają się szybkie analizy dostępne z katalogu towarowego.
Po wybraniu Ctrl+a pojawiają się szybkie analizy dostępne z katalogu towarowego.
 
[[Plik:Roznice 16.png|brak|mały|557x557px]]
Dostępne są poniższe analizy :
Dostępne są poniższe analizy :


Linia 128: Linia 126:
Brak raportu "zakupy na plu w poszczególnych sklepach" - Dane są dostępne z poziomu: Analiza zakupów (PZ i MM) → grupowanie po towarze → grupowanie po sklepie. Wybierając ENTER system wyświetli również dokumenty PZ.
Brak raportu "zakupy na plu w poszczególnych sklepach" - Dane są dostępne z poziomu: Analiza zakupów (PZ i MM) → grupowanie po towarze → grupowanie po sklepie. Wybierając ENTER system wyświetli również dokumenty PZ.


=== Sklep HMx4 ===
=== <u>Sklep HMx4</u> ===


==== '''Raporty kasowe''' ====
==== '''<big>Raporty kasowe</big>''' ====
* Po wybraniu modu    łu Kasa dostępne są następujące funkcje:
* Po wybraniu modu    łu Kasa dostępne są następujące funkcje:[[Plik:Roznice 17.png|brak|mały]]
* '''Obsługa utargów kasjerskich''' w HMx4 różni się od HMx3 – zmiany dotyczą sposobu raportowania i obsługi zestawień.
* '''Obsługa utargów kasjerskich''' w HMx4 różni się od HMx3 – zmiany dotyczą sposobu raportowania i obsługi zestawień.
* W module '''dokumenty KP''' i '''dokumenty KW''' jest możliwość utworzenia dokumentów KP i KW. Po wybraniu Insert dodawany jest nowy dokument. Wyświetla się lista typów do wyboru.
* W module '''dokumenty KP''' i '''dokumenty KW''' jest możliwość utworzenia dokumentów KP i KW. Po wybraniu Insert dodawany jest nowy dokument. Wyświetla się lista typów do wyboru.


Po wybraniu typu dokumentu, wybierana jest data dokumentu, wartość wraz z formą płatności, opis oraz osoba odpowiedzialna za utworzenie dokumentu.   
Po wybraniu typu dokumentu, wybierana jest data dokumentu, wartość wraz z formą płatności, opis oraz osoba odpowiedzialna za utworzenie dokumentu.   
[[Plik:Roznice 18.png|brak|mały|452x452px]] 


* '''Raporty kasowe''', przekierowuje do listy wszystkich raportów. Dodatkowo istnieje możliwość utworzenia utworzenia nowego zestawienia poprzez wybranie klawisza Insert.
* '''Raporty kasowe''', przekierowuje do listy wszystkich raportów. Dodatkowo istnieje możliwość utworzenia utworzenia nowego zestawienia poprzez wybranie klawisza Insert.
* [[Plik:Roznice 19.png|brak|mały]][[Plik:Roznice 20.png|brak|mały|591x591px]]


Raport zatwierdzamy klawiszem Enter.
Raport zatwierdzamy klawiszem Enter.  


==== '''Przyjęcie towaru''' ====
==== '''Przyjęcie towaru''' ====
* '''Przyjęcie dostawy następuje następuje poprzez wybranie modułu Dokumenty → PZ → Przyjęcie d'''    '''ostawy.'''
* Przyjęcie dostawy następuje następuje poprzez wybranie modułu Dokumenty → PZ → Przyjęcie dostawy.
* [[Plik:Roznice 21.png|brak|mały|592x592px]]
* Faktury zakupowe do PZ wykonuje się poprzez zaznaczenie danego dokumentu przyjęcia i wybraniu '''CTRL+F.'''
* Faktury zakupowe do PZ wykonuje się poprzez zaznaczenie danego dokumentu przyjęcia i wybraniu '''CTRL+F.'''
* N    astępnie po wybraniu opcji '''Nowa faktura zakupowa''' dodajemy nowy dokument FV:
* Następnie po wybraniu opcji '''Nowa faktura zakupowa''' dodajemy nowy dokument FV:
* P    o wypełnieniu wszystkich niezbędnych danych zatwierdzamy klawiszem '''F4'''. Potwierdzamy klawiszem TAK
* [[Plik:Roznice 22.png|brak|mały|517x517px]][[Plik:Roznice 23.png|brak|mały|898x898px]]
* D    rugą możliwością wystawienia FV do PZ jest opcja po zrealizowaniu dokumentu PZ poprzez wybranie klawisza '''F4'''. System sam zapyta nas czy chcemy wystawić nową FV zakupową:
* Po wypełnieniu wszystkich niezbędnych danych zatwierdzamy klawiszem '''F4'''. Potwierdzamy klawiszem TAK
 
* [[Plik:Roznice 24.png|brak|mały]]
* Drugą możliwością wystawienia FV do PZ jest opcja po zrealizowaniu dokumentu PZ poprzez wybranie klawisza '''F4'''. System sam zapyta nas czy chcemy wystawić nową FV zakupową:
 
* [[Plik:Roznice 25.png|brak|mały|576x576px]]
ybierając w PZ '''CTRL+G''' pojawia się formatka z podsumowaniem stawek VAT:
* Wybierając w PZ '''CTRL+G''' pojawia się formatka z podsumowaniem stawek VAT:
 
* [[Plik:Roznice 26.png|brak|mały|572x572px]]
 
 
* P    rzesuwając się w prawo strzałką wyświetlą się dodatkowe kolumny:
 
## '''Faktury'''
 
'''Po wybraniu Faktury→ Faktury uniwersalne→ Katalog jest możliwość utworzenia faktury wg wyboru typy faktur. Nową opcją jest FVKO/FVKOK/FVKOPF/FVKOZL/FVKOZLK - Faktura kosztowa. Faktura kosztowa z'''


'''astąpiła korektę faktury niezwiązanej.'''
* Przesuwając się w prawo strzałką wyświetlą się dodatkowe kolumny:
* [[Plik:Roznice 27.png|brak|mały|578x578px]]


## '''Remanent'''
==== '''Faktury''' ====
Po wybraniu Faktury→ Faktury uniwersalne→ Katalog jest możliwość utworzenia faktury wg wyboru typy faktur. Nową opcją jest FVKO/FVKOK/FVKOPF/FVKOZL/FVKOZLK - Faktura kosztowa. Faktura kosztowa zastąpiła korektę faktury niezwiązanej.
[[Plik:Roznice 28.png|brak|mały|663x663px]]


'''Po wyborze Narzędzia→ Remanent → Remanenty przekierowuje nas do modułu inwentaryzacji.'''
==== '''Remanent''' ====
Po wyborze Narzędzia→ Remanent → Remanenty przekierowuje nas do modułu inwentaryzacji.


* '''Pod klawiszem Enter znajdują się rodzaje operacji jakie można wykonać.'''
* Pod klawiszem Enter znajdują się rodzaje operacji jakie można wykonać.
* '''A'''    '''by dodaj nowy remanent należy wybrać klawisz Insert.'''
* [[Plik:Roznice 29.png|brak|mały|629x629px]]
* '''P'''    '''o wybraniu rodzaju inwentaryzacji i wpisaniu danych osobowych komisji należy wybrać sposób pobierania danych: Raport towarów lub import towarów z pliku.'''
* Aby rozpocząć nowy remanent należy wybrać klawisz Insert.
* '''Po wyborze raportu towarów pojawi pojawi się komunikat'''
* [[Plik:Roznice 30.png|brak|mały|630x630px]]
* '''K'''        '''olejnym krokiem jest wybór towarów do inwentaryzacji.'''
* Po wybraniu rodzaju inwentaryzacji i wpisaniu danych osobowych komisji należy wybrać sposób pobierania danych: Raport towarów lub import towarów z pliku.
* Po wyborze raportu towarów pojawi pojawi się komunikat
* [[Plik:Roznice 31.png|brak|mały|626x626px]]
* Kolejnym krokiem jest wybór towarów do inwentaryzacji.
* [[Plik:Roznice 32.png|brak|mały|616x616px]]

Aktualna wersja na dzień 11:24, 16 kwi 2025

Informacje podstawowe

Skróty klawiszowe

Funkcje klawiszy:

  • F2 – wejście do menu.
  • F3 – modyfikacja danych.
  • F4 – realizacja/zamknięcie edytowanego dokumentu lub faktury; przejście do końca edycji formatki.
  • F5 – filtrowanie widocznych danych (standardowe lub według określonych kolumn dla danego widoku).
  • F6 – eksport listy danych (do pliku, na e-mail lub wydruk na drukarce).
  • F – personalizacja wyglądu kolumn (pokazywanie/ukrywanie kolumn).
  • F10 – wyjście.
  • Insert – wstawianie nowych danych (nowy dokument, dodanie towaru).
  • Enter – wejście do poszczególnych modułów systemu.
  • Del – usuwanie/odznaczanie danych.
  • Home – przejście na początek listy.
  • End – przejście na koniec listy.
  • Page Up – przewinięcie widoku o kilka pozycji w górę.
  • Page Down – przewinięcie widoku o kilka pozycji w dół.
  • S – wyszukiwanie w katalogu towarowym.
  • O – sortowanie.
  • D – drukowanie.
  • CTRL+B – wprowadzanie kodu paskowego.


Wyszukiwanie

Możliwość wyszukiwania po:

  • S – Skok na pozycję – wyszukiwanie towaru po wskazanej pozycji na liście.
  • N – Indeksy – Nazwa – wyszukiwanie po pełnej nazwie towaru (należy wpisać dokładną nazwę).
  • P – Indeksy – PLU – wyszukiwanie po numerze PLU towaru.
  • A – Nazwa (fragmenty) – wyszukiwanie po części nazwy towaru.
  • K – Kod paskowy – wyszukiwanie po kodzie kreskowym towaru.
  • D – Indeks dostawcy – wyszukiwanie po indeksie dostawcy.
  • F – Fragment EAN – wyszukiwanie po części numeru kodu kreskowego.
  • R – Producent – wyszukiwanie po producencie.
  • Z – Drzewo kategorii – wyszukiwanie po kategorii towaru.
  • L – PLU wagi – wyszukiwanie po kodzie wagowym przypisanym do danego towaru.
  • . – Kody związane – wyszukiwanie po kodach powiązanych z danym asortymentem.

Analizy w katalogu towarowym

P - Wybór analizy: pod klawiszem P istnieje możliwość przejrzenia historii cen zakupu i sprzedaży na danym towarze w podziale na :

  • historia sprzedaży po towarze,
  • historia w promocji,
  • historia w kreatorze promocji,
  • historia w kontraktach.

Analizer

Grupowanie
  • W wersji HMx4 grupowanie w analizie odbywa się automatycznie – po naciśnięciu klawisza X i wybraniu kolejnego warunku grupowania system dodaje nową kolumnę. Grupowanie w układzie pionowym i poziomym nie jest dostępne jak w wersji HMx3.
Menu
  • W wersji HMx4 zmienione jest menu dolne.

Pod F2 menu znajduje się uporządkowana lista podstawowych funkcji.

Pod F2 Analiza znajduje się lista dodatkowych możliwości edycji analizy.

Analizy:


Szczegóły analiz w systemie HM 4.x poniżej:

Analizer HM 4.x

Centrala HMx4

Pracownicy

Moduł Pracownicy służy do zarządzania personelem w systemie. Umożliwia on dodawanie nowych pracowników, przypisywanie im stanowisk oraz nadawanie odpowiednich uprawnień poprzez przypisane role.


  • Każdemu pracownikowi można przypisać określone stanowisko w firmie, np. Kasjer, Kierownik, Administrator.
  • Stanowiska definiowane są w osobnej sekcji Stanowiska i mogą być edytowane oraz dostosowywane do struktury organizacyjnej. Uprawnienia nie są przypisywane bezpośrednio do pracownika, lecz do jego stanowiska.
  • Dodawanie nowego pracownika:
    • Wybierając ścieżkę Pracownicy→baza pracowników przechodzimy do całej listy użytkowników.
    • Insert - dodajemy nowego pracownika definiując niezbędne warunki i opisy stanowiska.
    • Należy zaznaczyć odpowiednio funkcje pracownika np. wybierając Zaplecze [v] przypisywać będzie można funkcje tylko z grupy zaplecza.
    • Następnym krokiem jest przypisanie sklepów do pracownika.

Katalog towarowy – zarządzanie planogramami

W katalogu towarowym po wybraniu E istnieją poniższe fikcjonalności :

  • W HMx4 usunięta została opcja przypisz towary do planogramu na podstawie kategorii.

Katalog towarowy – zmiany grupowe

Po zaznaczeniu towarów i wybraniu opcji Ctrl+T dodana jest możliwość grupowego dopisania Kraju pochodzenia.

Po wpisaniu danej wartości akceptacja następuje poprzez klawisz Enter.

Katalog towarowy – szybkie analizy

Po wybraniu Ctrl+a pojawiają się szybkie analizy dostępne z katalogu towarowego.

Dostępne są poniższe analizy :

  • AS - Analiza sprzedaży za okres,
  • AZ - Analiza zakupów (PZ i MM),
  • ASWZ - Analiza sprzedaży (WZ i MM),
  • UDOC - Uniwersalna analiza dokumentów,
  • ASC - Analiza sprzedaży z uwzględnianiem pochodzenia cen,
  • AZS - Analiza zakupów i sprzedaży,
  • AZK - Analiza zawartości koszyka,
  • PZWZZD - Analiza dokumentów (PZ-WZZD),
  • AKSU - Analiza korekt stanów ujemnych,
  • APAR - Analiza anulowań,
  • APFU - Analiza faktur usługowych,
  • AZMCNK - Analiza zmian cen pozycji paragonów,
  • AZ i Fak - Analiza zakupów wg dat z faktur,
  • SKNT - Analiza stanów,
  • ASGAZ - Uproszczona analiza sprzedaży wg gazetki,
  • ASTRATy - Analiza zmian cen poniżej ceny zakupu na kodach związanych.

Brak raportu "zakupy na plu w poszczególnych sklepach" - Dane są dostępne z poziomu: Analiza zakupów (PZ i MM) → grupowanie po towarze → grupowanie po sklepie. Wybierając ENTER system wyświetli również dokumenty PZ.

Sklep HMx4

Raporty kasowe

  • Po wybraniu modu łu Kasa dostępne są następujące funkcje:
  • Obsługa utargów kasjerskich w HMx4 różni się od HMx3 – zmiany dotyczą sposobu raportowania i obsługi zestawień.
  • W module dokumenty KP i dokumenty KW jest możliwość utworzenia dokumentów KP i KW. Po wybraniu Insert dodawany jest nowy dokument. Wyświetla się lista typów do wyboru.

Po wybraniu typu dokumentu, wybierana jest data dokumentu, wartość wraz z formą płatności, opis oraz osoba odpowiedzialna za utworzenie dokumentu.

  • Raporty kasowe, przekierowuje do listy wszystkich raportów. Dodatkowo istnieje możliwość utworzenia utworzenia nowego zestawienia poprzez wybranie klawisza Insert.

Raport zatwierdzamy klawiszem Enter.

Przyjęcie towaru

  • Przyjęcie dostawy następuje następuje poprzez wybranie modułu Dokumenty → PZ → Przyjęcie dostawy.
  • Faktury zakupowe do PZ wykonuje się poprzez zaznaczenie danego dokumentu przyjęcia i wybraniu CTRL+F.
  • Następnie po wybraniu opcji Nowa faktura zakupowa dodajemy nowy dokument FV:
  • Po wypełnieniu wszystkich niezbędnych danych zatwierdzamy klawiszem F4. Potwierdzamy klawiszem TAK
  • Drugą możliwością wystawienia FV do PZ jest opcja po zrealizowaniu dokumentu PZ poprzez wybranie klawisza F4. System sam zapyta nas czy chcemy wystawić nową FV zakupową:
  • Wybierając w PZ CTRL+G pojawia się formatka z podsumowaniem stawek VAT:
  • Przesuwając się w prawo strzałką wyświetlą się dodatkowe kolumny:

Faktury

Po wybraniu Faktury→ Faktury uniwersalne→ Katalog jest możliwość utworzenia faktury wg wyboru typy faktur. Nową opcją jest FVKO/FVKOK/FVKOPF/FVKOZL/FVKOZLK - Faktura kosztowa. Faktura kosztowa zastąpiła korektę faktury niezwiązanej.

Remanent

Po wyborze Narzędzia→ Remanent → Remanenty przekierowuje nas do modułu inwentaryzacji.

  • Pod klawiszem Enter znajdują się rodzaje operacji jakie można wykonać.
  • Aby rozpocząć nowy remanent należy wybrać klawisz Insert.
  • Po wybraniu rodzaju inwentaryzacji i wpisaniu danych osobowych komisji należy wybrać sposób pobierania danych: Raport towarów lub import towarów z pliku.
  • Po wyborze raportu towarów pojawi pojawi się komunikat
  • Kolejnym krokiem jest wybór towarów do inwentaryzacji.